Vad köpte du senast?
Moderator: Redaktion
Re: Vad köpte du senast?
En högtryckstvätt. Råkade berätta det för min fru som tvingade mig att avbeställa och köpa en dyrare modell. 

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Vill du byta fru med mig?HenrikC skrev:En högtryckstvätt. Råkade berätta det för min fru som tvingade mig att avbeställa och köpa en dyrare modell.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nä, jag ger bort det gamla för att det är för dåligt/billigt.Bjelke skrev:Jag skulle kunna köpa det gamla om det är bramikebike skrev:Ett (till) luftgevär. Jag skall ge bort ett, så totalen är oförändrad.
UT: https://www.tacticalstore.se/luftvapen/ ... co2-4-5mm/
IN: https://www.tacticalstore.se/luftvapen/ ... co2-4-5mm/
När 10/22:an plötsligt var på rea för €154 så slog jag till.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
10 st korta nätverkskablar på Amazon för att kunna snygga till lite i mediaskåpet. Nu har jag nödpatchat med massa långa kablar, en salig röra.
Postnord brukar funka bra för mig men den här gången levererade de till rätt nummer men fel adress ett par hundra meter härifrån. Osedvanligt klantigt, som tur var hörde den felaktiga mottagaren av mig så jag hämtade upp paketet där istället.
Postnord brukar funka bra för mig men den här gången levererade de till rätt nummer men fel adress ett par hundra meter härifrån. Osedvanligt klantigt, som tur var hörde den felaktiga mottagaren av mig så jag hämtade upp paketet där istället.
Model Y LR AWD 2022
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Grattis!OscarA skrev:BMW M 1000 R
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Har inte köpt ännu men tittar på Shaper Origin, lite dyr bara men fruktansvärt kul teknik.
https://www.shapertools.com/en-de/
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Satan vad häftigtPontus skrev:Har inte köpt ännu men tittar på Shaper Origin, lite dyr bara men fruktansvärt kul teknik.
En sådan får det nog bli.
Varit sugen på onefinity cnc annars
Jaså du är också en sån.Pontus skrev:Har inte köpt ännu men tittar på Shaper Origin, lite dyr bara men fruktansvärt kul teknik.

Jag håller på och bygger mitt eget fräsbord för handöverfräsen. Såhär ser det ut just ju.
Idag har det kommit 2 stycken T-spår från Amazon som jag ska fräsa in i bordsskivan nu. Tänkte ta hjälp av stora hankatten här hemma, han är bra på att fräsa. Men han fattar inte vad han ska göra.

Metallplattan som fräsen sitter i är produktionsavfall från en kund. Rostfritt stål som används till silos och spannmålstorkar i vanliga fall. Strömbrytaren sitter i en 3D-printad låda.
Framsidan ska bli nån form av plexiglasdörr. Men jag har ännu inte kommit på en tillräckligt komplicerad lösning. Det ska ju inte vara enkelt liksom. Jag är öppen för idéer och förbättringsförslag.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Snyggt!mati skrev:Jaså du är också en sån.Pontus skrev:Har inte köpt ännu men tittar på Shaper Origin, lite dyr bara men fruktansvärt kul teknik.
https://www.shapertools.com/en-de/![]()
Jag håller på och bygger mitt eget fräsbord för handöverfräsen. Såhär ser det ut just ju.
Idag har det kommit 2 stycken T-spår från Amazon som jag ska fräsa in i bordsskivan nu. Tänkte ta hjälp av stora hankatten här hemma, han är bra på att fräsa. Men han fattar inte vad han ska göra.![]()
Metallplattan som fräsen sitter i är produktionsavfall från en kund. Rostfritt stål som används till silos och spannmålstorkar i vanliga fall. Strömbrytaren sitter i en 3D-printad låda.
Framsidan ska bli nån form av plexiglasdörr. Men jag har ännu inte kommit på en tillräckligt komplicerad lösning. Det ska ju inte vara enkelt liksom. Jag är öppen för idéer och förbättringsförslag.![]()
Justerbar Spånhanteringskåpa med belysning av frässtålet som löper i t-spåret. Blir jäkla mycket spån

Tack. Det är faktiskt inte med på fotot, men jag har redan byggt ett sånt där anhåll med anslutning bakifrån för grovdammsugaren. När jag testade det trodde jag först att det var nåt fel med fräsen eftersom det inte blev några spån överhuvudtaget. Men det var bara så enkelt att 100% av spånet hade hamnat i dammsugaren och inte som vanligt överallt i garaget.LarsOJ skrev:
Snyggt!
Justerbar Spånhanteringskåpa med belysning av frässtålet som löper i t-spåret. Blir jäkla mycket spån

Belysningsidén måste jag spinna vidare på. Den var inte dum den.

De fina fräsborden har en svarvad ring av genomskinlig akryl/polykarbonat som sitter infälld i bordet/ytan och omsluter frässtålet. Sen är det en LED som lyser i ringen. Ljuset sprider sig naturligt i plasten. Fin lösning som inte sitter i vägen när man arbetar.mati skrev:Tack. Det är faktiskt inte med på fotot, men jag har redan byggt ett sånt där anhåll med anslutning bakifrån för grovdammsugaren. När jag testade det trodde jag först att det var nåt fel med fräsen eftersom det inte blev några spån överhuvudtaget. Men det var bara så enkelt att 100% av spånet hade hamnat i dammsugaren och inte som vanligt överallt i garaget.LarsOJ skrev:
Snyggt!
Justerbar Spånhanteringskåpa med belysning av frässtålet som löper i t-spåret. Blir jäkla mycket spån![]()
LarsOJ skrev:Bra spånhantering!mati skrev:Tack. Det är faktiskt inte med på fotot, men jag har redan byggt ett sånt där anhåll med anslutning bakifrån för grovdammsugaren. När jag testade det trodde jag först att det var nåt fel med fräsen eftersom det inte blev några spån överhuvudtaget. Men det var bara så enkelt att 100% av spånet hade hamnat i dammsugaren och inte som vanligt överallt i garaget.LarsOJ skrev:
Snyggt!
Justerbar Spånhanteringskåpa med belysning av frässtålet som löper i t-spåret. Blir jäkla mycket spån![]()
De fina fräsborden har en svarvad ring av genomskinlig akryl/polykarbonat som sitter infälld i bordet/ytan och omsluter frässtålet. Sen är det en LED som lyser i ringen. Ljuset sprider sig naturligt i plasten. Fin lösning som inte sitter i vägen när man arbetar.
I see. Jag hade i så fall snarare tänkt på någon form av bakgrundsbelysning genom sughålet i anhållet. Jag får testa med en liten LED-lampa om det ger nånting.LarsOJ skrev:De fina fräsborden har en svarvad ring av genomskinlig akryl/polykarbonat som sitter infälld i bordet/ytan och omsluter frässtålet. Sen är det en LED som lyser i ringen. Ljuset sprider sig naturligt i plasten. Fin lösning som inte sitter i vägen när man arbetar.
Själva bordsskivan har jag gjort av formplywood (eller en spånskiva är det nog). Oklart hur länge den håller, så den är utbytbar.
Nice!mati skrev:Jaså du är också en sån.Pontus skrev:Har inte köpt ännu men tittar på Shaper Origin, lite dyr bara men fruktansvärt kul teknik.
https://www.shapertools.com/en-de/![]()
Idag har det kommit 2 stycken T-spår från Amazon som jag ska fräsa in i bordsskivan nu. Tänkte ta hjälp av stora hankatten här hemma, han är bra på att fräsa. Men han fattar inte vad han ska göra.![]()
Framsidan ska bli nån form av plexiglasdörr. Men jag har ännu inte kommit på en tillräckligt komplicerad lösning. Det ska ju inte vara enkelt liksom. Jag är öppen för idéer och förbättringsförslag.![]()
Själv började jag på ett skrivbord för lite för länge sedan som fastnade bla på grund av en för komplicerad lösning för att gömma tangentbordet

Tanken med bordet är en böjd skiva som bara sitter fast i ena änden så att det ser ut som att den står på ekklossen som också får agera hurts. Tangentbordet skulle gömma sig under en lucka som åker bort som entaklucka och tangentbordet kommer upp.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Men nu inser jag att jag först måste fixa ett garage 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det där ser riktigt bra ut. Du får skaffa en ladugård. Problemet är då inte att man har för lite plats utan snarare för mycket, vilket resulterar i att allt utrymme är belamrat med bråte som man i flera år har ställt in "så länge". Först hade jag ingen dragkrok (tack vare att jag envisades med att köra Tesla i flera år), sen hade det blivit för mycket för att orka med.Pontus skrev:Men nu inser jag att jag först måste fixa ett garage
Nu har jag dock fått tummen ur och kommit ikapp och tömt ett helt rum där det dök upp grejer som jag inte visste att jag hade. Där blir det så småningom en snickarverkstad är tanken. Alltså en bättre än den jag har nu. Jag får bara komplettera med lite fler prylar.
Min smedja är också tömd på skräp så jag kan använda utrymmet som verkstad igen. Bara ifall man har flera projekt samtidigt.

Låter bra! Snart ny tråd:mati skrev:I see. Jag hade i så fall snarare tänkt på någon form av bakgrundsbelysning genom sughålet i anhållet. Jag får testa med en liten LED-lampa om det ger nånting.LarsOJ skrev:De fina fräsborden har en svarvad ring av genomskinlig akryl/polykarbonat som sitter infälld i bordet/ytan och omsluter frässtålet. Sen är det en LED som lyser i ringen. Ljuset sprider sig naturligt i plasten. Fin lösning som inte sitter i vägen när man arbetar.
Själva bordsskivan har jag gjort av formplywood (eller en spånskiva är det nog). Oklart hur länge den håller, så den är utbytbar.
”Vad BYGGDE du senast”
Hihi, just det. Men för mig är det två sidor av samma mynt.LarsOJ skrev:Låter bra! Snart ny tråd:mati skrev:I see. Jag hade i så fall snarare tänkt på någon form av bakgrundsbelysning genom sughålet i anhållet. Jag får testa med en liten LED-lampa om det ger nånting.LarsOJ skrev:De fina fräsborden har en svarvad ring av genomskinlig akryl/polykarbonat som sitter infälld i bordet/ytan och omsluter frässtålet. Sen är det en LED som lyser i ringen. Ljuset sprider sig naturligt i plasten. Fin lösning som inte sitter i vägen när man arbetar.
”Vad BYGGDE du senast”
Han som hjälpte mig att fräsa ut bitarna till hurtsen är samma kille som gör dekoren och möblerna till många TV produktioner och han har sina verkstad i TV huset här I Stockholm. När jag var där vart man riktigt sugen på att byta jobb. Dock var alla hans skapelser lite annorlunda på så sätt att det var bara sidorna som syns i bild som ser bra ut resten kunde vara ett par pinnar bara. Men trä, metall och nu 3D printade saker är roligt att hålla på med.mati skrev:Det där ser riktigt bra ut. Du får skaffa en ladugård. Problemet är då inte att man har för lite plats utan snarare för mycket, vilket resulterar i att allt utrymme är belamrat med bråte som man i flera år har ställt in "så länge". Först hade jag ingen dragkrok (tack vare att jag envisades med att köra Tesla i flera år), sen hade det blivit för mycket för att orka med.Pontus skrev:Men nu inser jag att jag först måste fixa ett garage
Nu har jag dock fått tummen ur och kommit ikapp och tömt ett helt rum där det dök upp grejer som jag inte visste att jag hade. Där blir det så småningom en snickarverkstad är tanken. Alltså en bättre än den jag har nu. Jag får bara komplettera med lite fler prylar.
Min smedja är också tömd på skräp så jag kan använda utrymmet som verkstad igen. Bara ifall man har flera projekt samtidigt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag har printat lite åt såna som jobbar med det därPontus skrev:Han som hjälpte mig att fräsa ut bitarna till hurtsen är samma kille som gör dekoren och möblerna till många TV produktioner och han har sina verkstad i TV huset här I Stockholm. När jag var där vart man riktigt sugen på att byta jobb. Dock var alla hans skapelser lite annorlunda på så sätt att det var bara sidorna som syns i bild som ser bra ut resten kunde vara ett par pinnar bara. Men trä, metall och nu 3D printade saker är roligt att hålla på med.mati skrev:Det där ser riktigt bra ut. Du får skaffa en ladugård. Problemet är då inte att man har för lite plats utan snarare för mycket, vilket resulterar i att allt utrymme är belamrat med bråte som man i flera år har ställt in "så länge". Först hade jag ingen dragkrok (tack vare att jag envisades med att köra Tesla i flera år), sen hade det blivit för mycket för att orka med.Pontus skrev:Men nu inser jag att jag först måste fixa ett garage

egna maskiner iaf, inte ofta jag får såna förfrågningar längre iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Om man inte har plats att köpa alla maskiner man vill ha (eller har en fru som sätter gränser) så kan det vara läge att kolla upp lokala Makerspace. De finns lite varstans i Sverige och de kan ha maskiner som man inte har möjlighet att ha hemma eller bara behöver ibland. I Stockholm finns en stor lokal med massor av skoj maskiner som man har tillgång till 24/7 som labbmedlem…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
-
Finns i Malmö också. Har dock inte koll på vad de har i maskinparken...agehall skrev:Om man inte har plats att köpa alla maskiner man vill ha (eller har en fru som sätter gränser) så kan det vara läge att kolla upp lokala Makerspace. De finns lite varstans i Sverige och de kan ha maskiner som man inte har möjlighet att ha hemma eller bara behöver ibland. I Stockholm finns en stor lokal med massor av skoj maskiner som man har tillgång till 24/7 som labbmedlem…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har en cnc-fräs på jobbet, samt riktigt häftiga 3D-printrar som jag inte använder.agehall skrev:Om man inte har plats att köpa alla maskiner man vill ha (eller har en fru som sätter gränser) så kan det vara läge att kolla upp lokala Makerspace. De finns lite varstans i Sverige och de kan ha maskiner som man inte har möjlighet att ha hemma eller bara behöver ibland. I Stockholm finns en stor lokal med massor av skoj maskiner som man har tillgång till 24/7 som labbmedlem…
Dessutom en verkstad med fräs och svarv.
Det kommer uppstå en kraftig abstinens när jag går i pension.
Volvo PV 544 Special 1963
Förstår det!mikebike skrev:Jag har en cnc-fräs på jobbet, samt riktigt häftiga 3D-printrar som jag inte använder.
Dessutom en verkstad med fräs och svarv.
Det kommer uppstå en kraftig abstinens när jag går i pension.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/