Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Finns det någon som har en Calix Aero loader 425 takbox på sin Ioniq5? Skulle gärna vilja se en bild på det med ’omvända’ boxen på I5. Hittar inget på nätet.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Från facebookgruppen "Hyundai IONIQ 5 (Electric) Owners Group SVERIGE":Tessi19 skrev:Finns det någon som har en Calix Aero loader 425 takbox på sin Ioniq5? Skulle gärna vilja se en bild på det med ’omvända’ boxen på I5. Hittar inget på nätet.


IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Tackar!!DanneLKPG skrev:Från facebookgruppen "Hyundai IONIQ 5 (Electric) Owners Group SVERIGE":Tessi19 skrev:Finns det någon som har en Calix Aero loader 425 takbox på sin Ioniq5? Skulle gärna vilja se en bild på det med ’omvända’ boxen på I5. Hittar inget på nätet.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Börjar dra ihop sig så smått till vinterväglag och halka etc. Då denna bil (Ioniq 5) är min första elbil så undrar jag om det är något särskilt man behöver iaktta vid ev halt väglag? Jag tänker i första hand på den regenerativa bromsning eller vad den korrekta termen kan vara. Både jag och min frus tycker att det är rysligt bekvämt att mest bara lyfta på gasen och låta bilen sakta in och kör därför i regel med regen lvl 3. Jag försöker att ställa ned den på lvl 0 med jämna mellanrum och bromsa utav bara... nä men köra lite mera som med en "normal" bil.
Jag såg att det var någon som redan lyft frågan i en annan tråd men det var mera med hänsyn till Teslor på förekommen anledning. Jag undrar lite mera specifikt för Ioniq 5. Ni som haft era bilar en vinter redan, har ni några råd eller tips eller om det bara är att tuta och köra som vanligt med regen påkopplad. Vi har en AWD och jag känner till "snow" läget, so far so good.
Jag lutar åt att köra på regen lvl 0 och själv ansvara för att fordonet stannar
Tacksam för vadsomhelst,
Magnus
Jag såg att det var någon som redan lyft frågan i en annan tråd men det var mera med hänsyn till Teslor på förekommen anledning. Jag undrar lite mera specifikt för Ioniq 5. Ni som haft era bilar en vinter redan, har ni några råd eller tips eller om det bara är att tuta och köra som vanligt med regen påkopplad. Vi har en AWD och jag känner till "snow" läget, so far so good.
Jag lutar åt att köra på regen lvl 0 och själv ansvara för att fordonet stannar

Tacksam för vadsomhelst,
Magnus
Re: Förboka din Ioniq 5
Alltså jag har kört med högsta regen hela förra vintern. Det funkade utan problem. Och ändå så är det bara en RWD. Jag antar att en AWD beter sig ännu snällare, för den motorbromsar väl mest med framhjulen antar jag. Är det snorhalt så får man väl vara lite försiktig, men det är man ju ändå i det fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Tack Mati, det är skönt att höra att man undrat i onödan. Jag ser dig som en tillförlitlig källa, åtminstone när det gäller Ioniq 5 saker 

Re: Förboka din Ioniq 5
Kanske enstaka ggr att jag med halt väglag körde med snow mode. De blir bättre både med att köra iväg (något mindre kräm) och när man motorbromsar sägs det att det kan vara för mycket i auto/i-pedal/ lvl3.
Jag har inte upplevt det så men som Mati skriver man bör ju köra ändå lite annorlunda när det är halt.
Nackdelen med snow mode är att den inte stannar kvar i den när man stänger av bilen och det kan till och med vara så att den ’hoppar ur ’ snow mode om man backar, men det minns jag inte riktig.
Det som kommer vara skönt är att det finns bra värme i bilen men har ju som nackdel att den drar en hel del el så förbrukningen kommer gå upp. Vi kör inte lika snäll som Mati så vår sommarförbrukning i i5 RWD är 173 Wh/km och på vintern 230Wh/km (jag hade en del problem med värmen i början så det kan blir lägre denna vintern. Och jorden värm ju upp ordentligt så för varje vinter blir den snålare
.
Jag har inte upplevt det så men som Mati skriver man bör ju köra ändå lite annorlunda när det är halt.
Nackdelen med snow mode är att den inte stannar kvar i den när man stänger av bilen och det kan till och med vara så att den ’hoppar ur ’ snow mode om man backar, men det minns jag inte riktig.
Det som kommer vara skönt är att det finns bra värme i bilen men har ju som nackdel att den drar en hel del el så förbrukningen kommer gå upp. Vi kör inte lika snäll som Mati så vår sommarförbrukning i i5 RWD är 173 Wh/km och på vintern 230Wh/km (jag hade en del problem med värmen i början så det kan blir lägre denna vintern. Och jorden värm ju upp ordentligt så för varje vinter blir den snålare

____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har till och med försökt att få den att tappa greppet när det var halt förra vintern. Både med acceleration och regen, utan att lyckas. Nu har jag visserligen inte buskört som en stolle, utan snarare kört så som man kanske kör på sommarn när vägarna är torra. Alltså gasat friskt i kurvorna och bara tagit foten från gasen för att bromsa in med i-pedal osv. Då släppte den inte minsta lilla. Med det sagt så var det aldrig jättehalt och blankis, utan bara snö och vanligt vinterväglag med rimfrost och så.
Jag kör med odubbade Hakka vinterdack.
Ja, värmen i bilen är riktigt bra. Men den drar en massa kilowatt. Konstigt egentligen med tanke på att ACn har svårt att komma över 1 kW ens när det är över 35 grader ute. Jag betvivlar faktiskt att den använder AC-kompressorn som värmepump. Kanske lite grann, men jag skulle tro att det mesta är direktverkande el. Annars hade den aldrig dragit så mycket ström.
Jag kör med odubbade Hakka vinterdack.
Ja, värmen i bilen är riktigt bra. Men den drar en massa kilowatt. Konstigt egentligen med tanke på att ACn har svårt att komma över 1 kW ens när det är över 35 grader ute. Jag betvivlar faktiskt att den använder AC-kompressorn som värmepump. Kanske lite grann, men jag skulle tro att det mesta är direktverkande el. Annars hade den aldrig dragit så mycket ström.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Har inte mottagit mitt sådant brev ännu, men tydligen skickas detta ut till oss som väntar...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Man kan bara undra om Hyundai skickar ut liknande brev till kunder i andra länder där de faktiskt levererar bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Trodde inte asiatiska tillverkare som Hyundai/Kia använde underleverantörer i Ukraina. Var nytt för mig. De brukar oftast köra med så gott som 100% asiatiska underleverantörer. (Ukrainska leverantörer/legotillverkare brukar normalt inte jobba mot varken Asien eller USA, utan främst som underleverantör till Tyskland och andra europeiska biltillverkare.)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag fick det via email från ÅF. Ett lotteri är det. Frågan är var vinstchansen är störst, en MY via triss eller en I5...DanneLKPG skrev:Har inte mottagit mitt sådant brev ännu, men tydligen skickas detta ut till oss som väntar...
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Re: Förboka din Ioniq 5
Är din byggd ännu?DanneLKPG skrev:Har inte mottagit mitt sådant brev ännu, men tydligen skickas detta ut till oss som väntar...
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej.Raptor skrev:Är din byggd ännu?DanneLKPG skrev:Har inte mottagit mitt sådant brev ännu, men tydligen skickas detta ut till oss som väntar...
Och jag blir lika sur varje gång jag ser norrmän lägga upp bilder (med samma spec jag beställt) på levererade bilar som beställdes i april-maj 2022. Tror inte ett ord på vad Hyundai säger.
Trodde inte att jag skulle få vänta till 2023 med sänkt bonus. Om jag ens får den.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Detta skrev vi 14 sep 2021.icreate skrev:Jag gjorde samma som du och beställde snabbt en RWD Advanced för att ha fram till dess att min beställda AWD kommer. Alla de 400 bilarna de tilldelats har 20-tum, men annars finns det lite olika varianter på utrustning och färger.DanneLKPG skrev:Ringde min ÅF och snodde en RWD Advanced… Leverans Nov/Dec. Tanken är att ha den tills vi får vår AWD om ett år.
Undrar när våra AWD kommer?

Inte hört ett smack!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Du kan vara glad att du ändå har en Ioniq 5. Det är jag.
Det finns nog många som väntar sen förra året och som inte har någon elbil alls.
Det finns nog många som väntar sen förra året och som inte har någon elbil alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja va fan, jag har försökt få tag i en typ flera gånger sedan i våras ju… kört i Bollnäs iafmati skrev:Du kan vara glad att du ändå har en Ioniq 5. Det är jag.
Det finns nog många som väntar sen förra året och som inte har någon elbil alls.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är jag, men vill ju också ha vår "riktiga" bil med våra egna tillval.mati skrev:Du kan vara glad att du ändå har en Ioniq 5. Det är jag.
Det finns nog många som väntar sen förra året och som inte har någon elbil alls.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Det sjuka är ju att man måste bestämma sig flera år i förväg om man vill byta bil någon gång. Om jag vill byta bort min Ioniq efter 3 år, så som det brukar vara med företagsleasing, så måste jag ju nästan beställa en ny bil redan nu. Och det är ju vanvettigt. Vad vet jag vad som händer fram tills dess? Nu kommer jag troligen inte byta bort den, men det vet ju inte Hyundai. Om de vill behålla mig som kund borde de väl se till att det är möjligt för mig att få en ny bil med någorlunda rimlig leveranstid. Så som det är nu är man ju mer eller mindre tvungen att byta märke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Läste nånstans att ioniq5 N får WLTP på 405km. Det är ju verkligen inte mkt. Lite aktiv körning på motorväg, så är frågan om man kommer över 20mil på vintern 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det var ju lite snålt. Varför så lite? Ungefär samma som min e-tron hade. Som du säger, på vintern kan det bli lite tajt.
Vad är det för speciellt med den bilen tro?
Vad är det för speciellt med den bilen tro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Stora fälgar kanske. Men det borde dom ju ta hänsyn till på nåt sätt, smalare däck eller nåt.mati skrev:Det var ju lite snålt. Varför så lite? Ungefär samma som min e-tron hade. Som du säger, på vintern kan det bli lite tajt.
Vad är det för speciellt med den bilen tro?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Förboka din Ioniq 5
Med tanke på att det rimligtvis är exakt samma drivlina som i EV6 GT så kan väl siffran inte vara så förvånande? EV6an kommer, teoretiskt, aningen längre (runt 42 mil?) tack vare lite ”bättre” karossform sett till vindmotstånd. Sen håller jag med om att ~40 mil är lite väl lågt, det var enda anledningen till att jag avstod EV6 GT då jag hellre har +10 mil i räckvidd än en bil som går som ett skott 

Re: Förboka din Ioniq 5
Kan vara så. Ungefär 15% kortare räckvidd på grund av för lite gummi runt fälgarna är inte omöjligt. Det är ungefär samma skillnad jag upplever mellan sommar- och vinterhjul på Golfen. Den högre vinterförbrukningen kompenseras nästan helt med de mindre och snålare ful-fälgarna som vi använder på vintern.HelectriC skrev:Stora fälgar kanske. Men det borde dom ju ta hänsyn till på nåt sätt, smalare däck eller nåt.mati skrev:Det var ju lite snålt. Varför så lite? Ungefär samma som min e-tron hade. Som du säger, på vintern kan det bli lite tajt.
Vad är det för speciellt med den bilen tro?
Om det bara är fälgarna så borde det ju vara möjligt att göra samma sak på Ioniqen, dvs köra på mindre fälgar på vintern för att öka räckvidden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu synes Hyundai ha löst frågan om uppvärmning av kupén från appen iaf. Detta fick jag i ett mejl där man gjorde reklam för uppdateringen av batteriuppvärmning inför snabbladdning:
”Med uppdateringen kommer du också att kunna direktstarta uppvärmning (eller nedkylning) av kupén via Bluelink®-appen, oavsett laddningsnivå och om bilen laddas eller inte.”
För övrigt den pinsamt dåliga svenska går utöver manualen - det här meddelandet fick jag av appen:
”Med uppdateringen kommer du också att kunna direktstarta uppvärmning (eller nedkylning) av kupén via Bluelink®-appen, oavsett laddningsnivå och om bilen laddas eller inte.”
För övrigt den pinsamt dåliga svenska går utöver manualen - det här meddelandet fick jag av appen: