Det gjorde den inte. Min är tillverkad augusti 2018 och jag har den gamla versionen.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstår det så uppgraderades den här komponenten ngn gång i augusti 2017. Och av bilar som byggdes innan ca aug. 2017 med den gamla komponenten, så har X% fått den utbytt av olika anledningar. Hur stor siffran X är har jag dock ingen koll på...MWall skrev:Fixades för flera år sen iofs. Men ändå illa.Nogo skrev:Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Om den här komponenten uppgraderats ytterligare i samband med lanseringen av Plaid (samt den version av Long Range som kom samtidigt) vet jag inte...
Mer info finns här:
viewtopic.php?f=8&t=22894
Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Moderator: Redaktion
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Beigler skrev:Är det inte av denna anledning man besiktigar bilar som är mer än tre år gamla?! Hur kan det vara att bilbesiktningarna, som inte även lämnar offerter på att laga saker (enligt tidigare inlägg), inte har larmat? Jag är skeptisk…
Det syns tydligen inte förrän den går av. Eller ja, kanske går att "se" med ultraljud eller dylikt.
Men jag håller med. Fredrik har kunder att vinna på detta och det känns inte helt bra. Men eftersom jag inte säkert vet så säljer jag nog bilen. Fick ett bud idag på 630' som känns ok.
-
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Jag kan för lite om sånt här för att kunna bedöma sakfrågan. Men. Är det någon annan än Fredrik med en liknande plattform som han har som har sagt ifrån? Om han har rätt – ska han då avstå från att säga något för att han har en bilverkstad?...MWall skrev:Det syns tydligen inte förrän den går av. Eller ja, kanske går att "se" med ultraljud eller dylikt.Beigler skrev:Är det inte av denna anledning man besiktigar bilar som är mer än tre år gamla?! Hur kan det vara att bilbesiktningarna, som inte även lämnar offerter på att laga saker (enligt tidigare inlägg), inte har larmat? Jag är skeptisk…
Men jag håller med. Fredrik har kunder att vinna på detta och det känns inte helt bra. [Min understrykn.] Men eftersom jag inte säkert vet så säljer jag nog bilen. Fick ett bud idag på 630' som känns ok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Amerikanska NHTSA startade en utredning 2020. Men har inte hört något utfall!
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
SwedishAdvocate skrev:Jag kan för lite om sånt här för att kunna bedöma sakfrågan. Men. Är det någon annan än Fredrik med en liknande plattform som han har som har sagt ifrån? Om han har rätt – ska han då avstå från att säga något för att han har en bilverkstad?...MWall skrev:Det syns tydligen inte förrän den går av. Eller ja, kanske går att "se" med ultraljud eller dylikt.Beigler skrev:Är det inte av denna anledning man besiktigar bilar som är mer än tre år gamla?! Hur kan det vara att bilbesiktningarna, som inte även lämnar offerter på att laga saker (enligt tidigare inlägg), inte har larmat? Jag är skeptisk…
Men jag håller med. Fredrik har kunder att vinna på detta och det känns inte helt bra. [Min understrykn.] Men eftersom jag inte säkert vet så säljer jag nog bilen. Fick ett bud idag på 630' som känns ok.
Nä det verkar relativt vanligt att de går av. Har dock bara varit i låga hastigheter av någon anledning.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Har någon en länk till det amerikanska.TMC forumet där detta ämne diskuteras?
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Som om bilbesiktning skulle hjälpa.....besiktade min för några veckor sedan, allt såg hur fint ut som helst....vi tittade speciellt på bakre undre bärarmarna, inga tecken på sprickbildning. I morse gick höger bak av för mig, låg fart, tursamt nog, normal vänstersväng framåt i en korsning. Ett diskret litet klonk och sedan kändes det att bilen ormade sig fram och mycket riktigt....suck. 11.000 mil
Senast redigerad av lawgiver, redigerad totalt 2 gång.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Mycket lömskt problem. Leden är ju ”hel” tills den utan förvarning inte är det längre vad jag förstått. Kan ju inte upptäckas på en besiktning. Har ju varit jäkligt fuktigt nu så kryprosten har väl viljat expandera. Tur att det gick bra för dig!lawgiver skrev:Som om bilbesiktning skulle hjälpa.....besiktade min för några veckor sedan, allt såg hur fint ut som helst....vi tittade speciellt på bakre undre länkarmarna, inga tecken på sprickbildning. I morse gick höger bak av för mig, låg fart, tursamt nog, normal vänstersväng framåt i en korsning. Ett diskret litet klonk och sedan kändes det att bilen ormade sig fram och mycket riktigt....suck.
Tesla borde uppgradera alla bilar till senaste länkarmarna som hittils verkar fungera?
-
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Jag har för mig att jag gjorde en sökning på det här när jag såg ditt inlägg – men eftersom jag inte har sakkunskapen om vad det är för engelska sökord jag ska använda så hittade jag inget. Men om någon har några förslag på bra sökord så borde det ju gå att hitta...bat skrev:Har någon en länk till det amerikanska.TMC forumet där detta ämne diskuteras?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Fast hur vet man egentligen det?...MWall skrev:Nä det verkar relativt vanligt att de går av. Har dock bara varit i låga hastigheter av någon anledning.SwedishAdvocate skrev:Jag kan för lite om sånt här för att kunna bedöma sakfrågan. Men. Är det någon annan än Fredrik med en liknande plattform som han har som har sagt ifrån? Om han har rätt – ska han då avstå från att säga något för att han har en bilverkstad?...MWall skrev:Det syns tydligen inte förrän den går av. Eller ja, kanske går att "se" med ultraljud eller dylikt.Beigler skrev:Är det inte av denna anledning man besiktigar bilar som är mer än tre år gamla?! Hur kan det vara att bilbesiktningarna, som inte även lämnar offerter på att laga saker (enligt tidigare inlägg), inte har larmat? Jag är skeptisk…
Men jag håller med. Fredrik har kunder att vinna på detta och det känns inte helt bra. [Min understrykn.] Men eftersom jag inte säkert vet så säljer jag nog bilen. Fick ett bud idag på 630' som känns ok.
Har det skett dödsolyckor med Model S och/eller Model X där föraren och passagerarna har omkommit i en efterföljande batteribrand? Tänker på olyckor med 'betydande' krockvåld – kanske så betydande att förare/passagerare kanske till och med omkom direkt... Hur går det då att veta att orsaken till den olyckan inte berodde på det här hjulupphängningsfelet?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Det pågår utredningar om det här i Sverige (viewtopic.php?f=29&t=30101&start=50#p654348), USA, Norge och Tyskland (viewtopic.php?f=29&t=30101&start=50#p654347)...lawgiver skrev:Som om bilbesiktning skulle hjälpa.....besiktade min för några veckor sedan, allt såg hur fint ut som helst....vi tittade speciellt på bakre undre länkarmarna, inga tecken på sprickbildning. I morse gick höger bak av för mig, låg fart, tursamt nog, normal vänstersväng framåt i en korsning. Ett diskret litet klonk och sedan kändes det att bilen ormade sig fram och mycket riktigt....suck.
Jag anser att det är viktigt att samtliga dessa undersökande myndigheter får reda på samtliga fall där hjulupphängningarna har havererat. Hur ska de annars kunna veta omfattningen av det här problemet? I Sverige är det Transportstyrelsens enhet för teknik och trafik som undersöker. Där har åtminstone funnits en Patrik Hammarbäck som uttalat sig i Vi bilägare om det här (se länk ovan).
Förslag: Om det här hade hänt mig hade jag skickat ett e-post/kännedomskopia till samtliga utredande myndigheter i alla fyra länder.
Och sannolikt pågår det utredningar om det här i alla demokratiska länder där Tesla sålt Model S och Model X...
Elon var igår med på ett konferenssamtal gällande Twitter (viewtopic.php?f=8&t=29373&start=450#p676833). Där sa han ngt i stil med att 'Twitters mål var att skapa en bättre civilisation'. Hur blir den här civilisationen bättre av att folk som äger bilar från Tesla riskerar att köra ihjäl sig själva och andra?
Tesla annonserar ju inte. Så media riskerar ju inga annonspengar ifall de täcker den här problematiken. Kanske är det dags för inslag om det här i Uppdrag Granskning eller Kalla Fakta... Nu har det ju gått ca tre månader sen det skrevs om det här i Teknikens värld och Vi bilägare...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Tesla har ju återkallat alla Fremont S/X-bilar med detta fel i Kina sedan länge. Det säger en del om två saker: Hur Tesla prioriterar mellan vinst och säkerhet, och hur man inte kommer undan med skit i Kina eftersom man sitter med pungen i skuvstädet hos CCP.SwedishAdvocate skrev:Nu har det ju gått ca tre månader sen det skrevs om det här i Teknikens värld och Vi bilägare...
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Maila Transportstyrelsen och be dom upprätta ett tillsynsärende. Det är enda sättet att få till en förändring.lawgiver skrev:Som om bilbesiktning skulle hjälpa.....besiktade min för några veckor sedan, allt såg hur fint ut som helst....vi tittade speciellt på bakre undre länkarmarna, inga tecken på sprickbildning. I morse gick höger bak av för mig, låg fart, tursamt nog, normal vänstersväng framåt i en korsning. Ett diskret litet klonk och sedan kändes det att bilen ormade sig fram och mycket riktigt....suck.
E-post: kontakt@transportstyrelsen.se
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Dom kanske inte har larmat, men dom vet om det garanterat, på den station jag var på nyss var dom inte så erfarna på Tesla, men att kolla bakre bärarmarna noga speciellt på Tesla hade dom koll på.Beigler skrev:Är det inte av denna anledning man besiktigar bilar som är mer än tre år gamla?! Hur kan det vara att bilbesiktningarna, som inte även lämnar offerter på att laga saker (enligt tidigare inlägg), inte har larmat? Jag är skeptisk…
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Det är inte så att besiktningen orsakar en del på vissa äldre bärarmar så att de efteråt brister?
De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Hur i helsike skulle det kunna gå till?Teslared skrev:Det är inte så att besiktningen orsakar en del på vissa äldre bärarmar så att de efteråt brister?
De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
Orsaken till problemet är ju redan känt. Tesla har återkallat bilar på andra marknader för detta.
-
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Har de återkallat på någon mer marknad än Kina?LarsOJ skrev:.../ Orsaken till problemet är ju redan känt. Tesla har återkallat bilar på andra marknader för detta.Teslared skrev:Det är inte så att besiktningen orsakar en del på vissa äldre bärarmar så att de efteråt brister?
De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
De har återkallat MS 2013-2014 för exakt detta fel i Usa men inte senare bilar (som fortfarande lider av problemet)SwedishAdvocate skrev:Har de återkallat på någon mer marknad än Kina?LarsOJ skrev:.../ Orsaken till problemet är ju redan känt. Tesla har återkallat bilar på andra marknader för detta.Teslared skrev:Det är inte så att besiktningen orsakar en del på vissa äldre bärarmar så att de efteråt brister?
De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
Se länk till TMC och Service Bulletin
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 01.205172/
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Stress corrosion cracking (SCC)
aluminium stress corrosion cracking
Stress corrosion cracking (here on out referred to as SCC) is a form of intergranular corrosion that can result in the total failure of aluminium parts.
Three conditions need to be fulfilled for this corrosion to occur. A susceptible alloy is the first of them. Not all aluminium alloys are equally prone to SCC. High yield strength alloys are more likely to suffer from stress corrosion cracking.
The second condition is that the service environment must be humid or wet. The third condition is the existence of tensile stress in the material. This tensile stress is responsible for the opening of the crack and its propagation through the metal.
There are two types of SCC processes. The first is intergranular stress corrosion cracking (IGSCC) in which the crack propagates along the grain boundary. The second is transgranular stress corrosion cracking (TGSCC) where the crack travels through grain bodies and not along the boundaries.
https://fractory.com/aluminium-corrosion/
aluminium stress corrosion cracking
Stress corrosion cracking (here on out referred to as SCC) is a form of intergranular corrosion that can result in the total failure of aluminium parts.
Three conditions need to be fulfilled for this corrosion to occur. A susceptible alloy is the first of them. Not all aluminium alloys are equally prone to SCC. High yield strength alloys are more likely to suffer from stress corrosion cracking.
The second condition is that the service environment must be humid or wet. The third condition is the existence of tensile stress in the material. This tensile stress is responsible for the opening of the crack and its propagation through the metal.
There are two types of SCC processes. The first is intergranular stress corrosion cracking (IGSCC) in which the crack propagates along the grain boundary. The second is transgranular stress corrosion cracking (TGSCC) where the crack travels through grain bodies and not along the boundaries.
https://fractory.com/aluminium-corrosion/
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Om besiktningen lyfter i undre bärarm bak så utsätts infästningen och "öglan" vid hjulet för en kraft som de normalt inte utsätts för. Det kan i sin tur initiera en bristning på äldre armar som gör att de går sönder senare i förtid.LarsOJ skrev:Hur i helsike skulle det kunna gå till?Teslared skrev:Det är inte så att besiktningen orsakar en del på vissa äldre bärarmar så att de efteråt brister?
De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
Orsaken till problemet är ju redan känt. Tesla har återkallat bilar på andra marknader för detta.
-
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Brukar de (och andra med billyftar) göra det på andra bilmodeller med?Teslared skrev:Om besiktningen lyfter i undre bärarm bak så utsätts infästningen och "öglan" vid hjulet för en kraft som de normalt inte utsätts för. Det kan i sin tur initiera en bristning på äldre armar som gör att de går sönder senare i förtid.LarsOJ skrev:Hur i helsike skulle det kunna gå till?Teslared skrev:Det är inte så att besiktningen orsakar en del på vissa äldre bärarmar så att de efteråt brister?
De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
Orsaken till problemet är ju redan känt. Tesla har återkallat bilar på andra marknader för detta.
Om det här är ett problem för Model S och X så känns det ju som att det vore 'rätt viktigt' att alla gör rätt här...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Nu dumförklarar du ju en hel yrkeskår och försöker ge Tesla frikort för ett konstruktionsfel.Teslared skrev:Om besiktningen lyfter i undre bärarm bak så utsätts infästningen och "öglan" vid hjulet för en kraft som de normalt inte utsätts för. Det kan i sin tur initiera en bristning på äldre armar som gör att de går sönder senare i förtid.LarsOJ skrev:Hur i helsike skulle det kunna gå till?Teslared skrev:Det är inte så att besiktningen orsakar en del på vissa äldre bärarmar så att de efteråt brister?
De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
Orsaken till problemet är ju redan känt. Tesla har återkallat bilar på andra marknader för detta.
Är det bilprovningen i Kina som också har sönder bilarna? Är det därför Tesla återkallat alla bilar där för att bilprovningen har sönder dem?
Du tror inte den leden är utsatt för betydligt högre laster när man kör över ett potthål i 110km/h eller smiskar på ringen än om man mot alla odds skulle lyfta 1/4 av bilen vikt där?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
I så fall är det ett konstruktionsfel helt enkelt.Teslared skrev:Om besiktningen lyfter i undre bärarm bak så utsätts infästningen och "öglan" vid hjulet för en kraft som de normalt inte utsätts för. Det kan i sin tur initiera en bristning på äldre armar som gör att de går sönder senare i förtid.LarsOJ skrev:Hur i helsike skulle det kunna gå till?Teslared skrev:Det är inte så att besiktningen orsakar en del på vissa äldre bärarmar så att de efteråt brister?
De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
Orsaken till problemet är ju redan känt. Tesla har återkallat bilar på andra marknader för detta.
Besiktningen har lyft alla andra bilar på det sätt sedan långt tillbaka utan att bärarmarna gått sönder.
För övrigt vet man redan att anledningen är korrosion och det har ingenting att göra med hur besiktningen lyfter bilarna. Så det finns ingen anledning att sitta och spekulera för att hitta på ursäkter åt Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Jag bara påpekade att besiktningen kan göra att det inträffar tidigare, klart det är dålig konstruktion av Tesla! I övrigt så tar bärarmen knappast någon vikt när bilen körs.
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Dagsnoteringen när man har tur och bara behöver byta själva bärarmarna är 14k på SC i Segeltorp.
Jag begärde och fick de gamla delarna och de visar precis som bilderna här i tråden på korrosion i bussningen både lös aluminiumoxid och rost.
Jag begärde och fick de gamla delarna och de visar precis som bilderna här i tråden på korrosion i bussningen både lös aluminiumoxid och rost.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/