https://alltomelbil.se/populara-elbilen ... erationen/Populära elbilen Renault Zoe inne på sista generationen.
I år är det tio år sedan Renault Zoe släppte sin kompakta elbil Zoe. Den blev snabbt en pionjär och idag rullar det närmare 10 000 Zoe i Sverige vilket gör den till den femte vanligaste elbilen på våra vägar.
Renaults varumärkeschef Fabrice Cambolive berättar nu att Zoe snart har spelat ut som roll. Modellen kommer inte att ersättas av en ny generation Zoe, bekräftar han till brittiska Auto Car.
Renault Zoe läggs ner
Moderator: Redaktion
Renault Zoe läggs ner
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Zoe läggs ner
Populär? Antar att det enda som bidragit till framgången är att det var en elbil till lågt pris, den första Zoen jag körde kändes som ett hemmabygge med material av billig plast, halvfungerande digitala lösningar och saknade snabbladdning, modellen har väl blivit bättre med åren men försäljningsmodellen med batterihyra har väl bara krånglat till begagnatmarknaden. Kommer vara saknad av få tror jag.
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
Jag trivdes väldigt bra med min Zoe. Hade jag bara kunnat sätta dragkrok på den så hade jag aldrig skaffat mig en Tesla.
Peugot e-208 eller Opel e-Corsa, Fiat 500e, t.ex.Tillsynsmannen skrev:Vad ska man köpa för småbil nu då, om man vill köra på el?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Eller Honda-e? Lite dyrare kanske, men beror ju på behov.juristen skrev:Peugot e-208 eller Opel e-Corsa, Fiat 500e, t.ex.Tillsynsmannen skrev:Vad ska man köpa för småbil nu då, om man vill köra på el?
Jag själv har svårt att motivera en bil med kortare räckvidd än en model 3. Men det är ju för jag och frugan ska switcha bil hur som helst för att dels pendla mellan städer, tillika inom staden. Båda måste fungera att köra barnen i också och jäklar vad bakåtvända barnstolar tar plats...
Jag tycker även det är jäkligt smutt att köra helt nyckellöst med telefonerna. Ingen nyckel att hålla reda på och bytas av med och automatiska säten/ratt etc.
Sen kanske jag har druckit lite mycket KoolAid..
Väntar fortfarande på en konkurrent i mindre storlek som även erbjuder keyless, hyfsad räckvidd, inte påminner om en gammal bil med knappar och jäkelskap.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Var in till respektive handlare i Uppsala för ett par helger sedan, går inte att skriva order på någon av dessa bilar just nu.juristen skrev:Peugot e-208 eller Opel e-Corsa, Fiat 500e, t.ex.Tillsynsmannen skrev:Vad ska man köpa för småbil nu då, om man vill köra på el?
Vi är intresserade av e-208 som ersättare till den Zoe som skall lämnas tillbaka till sommaren.
Gällande Zoe:n, det är faktiskt en klockren stadsbil som är enkel att parkera mm
Vi är inne på vår andra Zoe och med uppgraderingen som kom 2020 med en helt uppdaterad inredning samt bättre körupplevelse med den blev bilen riktigt trevlig.
Blir ingen ny Renault då efter över 5 år med Zoe så vill vi prova något annat.
Vi skall prova MG4 vid tillfälle, tittat på Mazda CX-30 men tycker att 20 mil är lite för lite trots att det är vår andrabil som är på tur att bytas ut
Cupra Born ligger bra till i pris också på leasing, verkar gå att få levererad i rimlig tid och har OK räckvidd. Om det var fråga om leasing vore den nog mitt förstaval av dessa.Erxon skrev:Var in till respektive handlare i Uppsala för ett par helger sedan, går inte att skriva order på någon av dessa bilar just nu.juristen skrev:Peugot e-208 eller Opel e-Corsa, Fiat 500e, t.ex.Tillsynsmannen skrev:Vad ska man köpa för småbil nu då, om man vill köra på el?
Vi är intresserade av e-208 som ersättare till den Zoe som skall lämnas tillbaka till sommaren.
Gällande Zoe:n, det är faktiskt en klockren stadsbil som är enkel att parkera mm
Vi är inne på vår andra Zoe och med uppgraderingen som kom 2020 med en helt uppdaterad inredning samt bättre körupplevelse med den blev bilen riktigt trevlig.
Vi skall prova MG4 vid tillfälle, tittat på Mazda CX-30 men tycker att 20 mil är lite för lite trots att det är vår andrabil som är på tur att bytas ut
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
- Off Grid Byggaren
Hur är det med Honda e eller MINI Cooper SE?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Hondan faller bort pga utseendet enligt frun, har föreslagit den. Personligen tycker jag den är så ful att den är läcker.Off Grid Byggaren skrev:Hur är det med Honda e eller MINI Cooper SE?
Mini'n har även där en liten för kort räckvidd (mentalt) på dryga 20 mil. Den skulle egentligen om man ser vad som står i garaget vara det optimala komplementet, har en klassisk Mini där.
Cupra Born kan också vara ett alternativ, upplevde att den kändes mer "ombonad" än ID3.
Om man ska komma tillbaka till Zoe, går inte att komma ifrån att den 22 kWh ombordladdare som den har är nice de gånger man har möjlighet att utnyttja det 32A CEE-uttaget som finns på jobbet.
Behöver inte stå lång stund innan det är fullt. Däremot har jag inte provat om CCS-uttaget fungerar ännu.
Renault har ju e-megane eller vad den nu heter.
Lite större och dyrare men nog värt merkostnaden.
Fixar två av Zoes största brister. Laddar mkt snabbare, vettig infotainment.
Lite större och dyrare men nog värt merkostnaden.
Fixar två av Zoes största brister. Laddar mkt snabbare, vettig infotainment.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag minns fortfarande min första elbil, en Renault Zoe, med glädje. Helt perfekt pendlar/stadsbil. Trist att den går i graven, men den samtidig verkar Renault 5 som ska ersätta den bli riktigt cool.
https://elbilen.se/nyheter/renault-5-bl ... lagt-pris/
https://elbilen.se/nyheter/renault-5-bl ... lagt-pris/
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
Som andra nämnt så finns Mini Electric, Honda e, Cupra Born och ID.3. Och det är en ny bil på väg från Renault – Renault 5.juristen skrev:Peugot e-208 eller Opel e-Corsa, Fiat 500e, t.ex.Tillsynsmannen skrev:Vad ska man köpa för småbil nu då, om man vill köra på el?
Kan man tänka sig ngt begagnat tills nya Renualt 5'an kommer så finns ju BMW i3 och Nissan Leaf också. i3 är ju gjord av kolfiber så den lär ju t.ex. inte rosta så mycket...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Som jag förstår det så finns det ett tyskt eftermarknadsdrag till Zoe från samma tillverkare av det eftermarknadsdrag som nyligen blev godkänt av svensk bilprovning för beg. Model S... Så... Borde inte eftermarknadsdrag till Zoe också kunna bli godkänt i Sverige ifall ngn driver det?...Jerker skrev:Jag trivdes väldigt bra med min Zoe. Hade jag bara kunnat sätta dragkrok på den så hade jag aldrig skaffat mig en Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag och några till försökte ju det för några år sedan men hittade ingen besiktningsingenjör som ville godkänna det. Men nu har man hittat en som säkert skulle ha godkänt det till Zoen.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstår det så finns det ett tyskt eftermarknadsdrag till Zoe från samma tillverkare av det eftermarknadsdrag som nyligen blev godkänt av svensk bilprovning för beg. Model S... Så... Borde inte eftermarknadsdrag till Zoe också kunna bli godkänt i Sverige ifall ngn driver det?...Jerker skrev:Jag trivdes väldigt bra med min Zoe. Hade jag bara kunnat sätta dragkrok på den så hade jag aldrig skaffat mig en Tesla.
-
Vet du varför det inte gick att skriva order på e-208?Erxon skrev:Var in till respektive handlare i Uppsala för ett par helger sedan, går inte att skriva order på någon av dessa bilar just nu.juristen skrev:Peugot e-208 eller Opel e-Corsa, Fiat 500e, t.ex.Tillsynsmannen skrev:Vad ska man köpa för småbil nu då, om man vill köra på el?
Vi är intresserade av e-208 som ersättare till den Zoe som skall lämnas tillbaka till sommaren. /...
Kan det ha berott på det här:
...i så fall ska det enligt uppgift ha lösts idag:Carup kan avslöja att leveranserna av nya Peugeot och flera bilmärken har stoppats av handlare i Sverige. Orsaken är bråk runt en prishöjning som hotar att ge dyrare bilar och högre leasingpriser.
– Det finns inget leveransstopp med anledning av höjda kundpriser och de privatpersoner som beställt en bil kommer inte att få betala mer för bilen vid leverans. Det som däremot har hänt är att Stellantis har hävt prisskyddet på sina bilar, vilket har skapat turbulens i vår distributionskedja och gjort det svårare för våra återförsäljare att leverera bilar till kunderna, säger Ola Martinsson, marknadschef på generalagenten K.W. Bruun.
Källa:
viewtopic.php?f=27&t=23665&start=25#p672901
viewtopic.php?f=27&t=23665&start=25#p672903
...så nu går det förhoppningsvis att beställa en e-208 igen ifall ni vill ha en.
Fick i somras vår Mini Cooper SE (stor konkurrent till de andera stadsbilarna 500e och Honda E som nämns i tråden) ca 1,5 månader efter beställning. Var riktigt nöjd med den leveranstiden. Men den har ju liknande räckvidd som CX-30 och Honda E, så kanske den inte räcker för dig.Erxon skrev:Var in till respektive handlare i Uppsala för ett par helger sedan, går inte att skriva order på någon av dessa bilar just nu.juristen skrev:Peugot e-208 eller Opel e-Corsa, Fiat 500e, t.ex.Tillsynsmannen skrev:Vad ska man köpa för småbil nu då, om man vill köra på el?
Vill du gå upp i hyfsat lång räckvidd så kanske en Cupra Born kan vara intressant?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Räckvidden är inte så lång hos Cooper SE, men däremot ändå lite längre än räckvidden hos Honda E. Batteriet är mindre, men drivlinan väldigt mycket effektivare som leder till något längre räckvidd i praktiken.Erxon skrev:Hondan faller bort pga utseendet enligt frun, har föreslagit den. Personligen tycker jag den är så ful att den är läcker.Off Grid Byggaren skrev:Hur är det med Honda e eller MINI Cooper SE?
Mini'n har även där en liten för kort räckvidd (mentalt) på dryga 20 mil.
Jo, den är grymt kul att köra!Erxon skrev:Den skulle egentligen om man ser vad som står i garaget vara det optimala komplementet, har en klassisk Mini där.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Här är det tydligen några tidigare ZOE ägare.
Har nu som andra bil en Leaf 2015 24kWh med 82% kvar. Blir lite på gränsen till användbar på vintern med 80km vid 100% laddning. Om taxiverksamheten för ungdomarna är igång kan det på vissa dagar behöva med en snabbladdning på 5-10 min.
Så jag funderar på att byta in Leafen för en Zoe 41kWh 90/110 2017-2018 batteriköp, får rätt så bra tillbaka för Leafen mellan 140-150tkr trots att köpte den för 165tkr för tre år sedan.
Med ZOE priser mellan 180-200tkr kan det vara värt det att ha mer räckvidd.
Snabbladdning saknas på ZOEn men har man 200-250 km kan det räcka gott och väl och snabbladdning känns inte nödvändigt. Dessutom laddar den 22kW på en timme på rätt stolpe.
Frågan är finns Apple CarPlay / android Car på den? Är appen funktionellt utan att man behöver skaffa ett abonnemang? Finns det annat som jag inte tänker på som kan vara bra att tänka på jämfört med Leafen.
Jag trivs förresten mycket bra med Leafen, tycker den har bra kvalitet i material osv. Bara nyligen bytt bromsskivor fram annars fungerar allt. Appen fungerar för mig trots att den går långsamt och att det finns de som har mindre tur med just den appen! Leaf 30kWh kan också vara ett alternativ men Leaf är något dyrare än ZOE begagnad.
Någon som kan göra mig klokare?
Har nu som andra bil en Leaf 2015 24kWh med 82% kvar. Blir lite på gränsen till användbar på vintern med 80km vid 100% laddning. Om taxiverksamheten för ungdomarna är igång kan det på vissa dagar behöva med en snabbladdning på 5-10 min.
Så jag funderar på att byta in Leafen för en Zoe 41kWh 90/110 2017-2018 batteriköp, får rätt så bra tillbaka för Leafen mellan 140-150tkr trots att köpte den för 165tkr för tre år sedan.
Snabbladdning saknas på ZOEn men har man 200-250 km kan det räcka gott och väl och snabbladdning känns inte nödvändigt. Dessutom laddar den 22kW på en timme på rätt stolpe.
Frågan är finns Apple CarPlay / android Car på den? Är appen funktionellt utan att man behöver skaffa ett abonnemang? Finns det annat som jag inte tänker på som kan vara bra att tänka på jämfört med Leafen.
Jag trivs förresten mycket bra med Leafen, tycker den har bra kvalitet i material osv. Bara nyligen bytt bromsskivor fram annars fungerar allt. Appen fungerar för mig trots att den går långsamt och att det finns de som har mindre tur med just den appen! Leaf 30kWh kan också vara ett alternativ men Leaf är något dyrare än ZOE begagnad.
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
-
Zoe uppmärksammades ju negativt i media ett tag då Renault som jag minns det tog bort krockskyddsgardinerna som standardutrustning. Detta i sin tur gav mkt dåligt betyg i EURO NCAP. Minns inte om de även tog bort sidokrockkuddarna i framstolarna som standardutr. också... Kommer inte ihåg. Vet dock inte om detta även gällde svenska marknaden.
Så om det är viktigt för dig så kan ju det vara ett tips att kolla så bilen du köper har alla krockkuddar som du vill ha...
Så om det är viktigt för dig så kan ju det vara ett tips att kolla så bilen du köper har alla krockkuddar som du vill ha...
Tack det har jag läst och glömt men det gällde nog de nyare modeller om jag inte missminner mig.SwedishAdvocate skrev:Zoe uppmärksammades ju negativt i media ett tag då Renault som jag minns det tog bort krockskyddsgardinerna som standardutrustning. Detta i sin tur gav mkt dåligt betyg i EURO NCAP. Minns inte om de även tog bort sidokrockkuddarna i framstolarna som standardutr. också... Kommer inte ihåg. Vet dock inte om detta även gällde svenska marknaden.
Bra att kolla upp tack!
Stämmer. Zoe fick försämrad krocksäkerhet i samband med faceliften för några år sedan. De sparade in lite pengar på att just skippa att montera in några sidokrockkuddar. Detta gällde även Zoe i Sverige som därmed fick en nedgraderad säkerhet.SwedishAdvocate skrev:Zoe uppmärksammades ju negativt i media ett tag då Renault som jag minns det tog bort krockskyddsgardinerna som standardutrustning. Detta i sin tur gav mkt dåligt betyg i EURO NCAP. Minns inte om de även tog bort sidokrockkuddarna i framstolarna som standardutr. också... Kommer inte ihåg. Vet dock inte om detta även gällde svenska marknaden.

Om ni tittar på en Zoe så ger jag dig tipset om att då titta på en 52 kWh som kom i samband med faceliften (invändigt) 2020.Tessi19 skrev:Här är det tydligen några tidigare ZOE ägare.
Vi har nu en 2020 och innan den en 2018. Vad man bl.a. gjorde var att man uppdaterade inredningen till mer ombonad mot det plastiga innan.
Framför allt så är ljuset framåt en enorm skillnad med LED i FL jämfört med innan. Skulle vilja säga att en gammal bubbla med 6-volts system har bättre belysning än den tidigare vi hade.
Sedan gjorde man även en uppdatering i framvagnen för innan var det en del problem med att länkar mm gick sönder. I den senare har jag inte läst/hört att det problemet finns.
Apple CarPlay har vi även den nya.
Gällande appen är det inte ett under av funktioner, men för vår del så används inte den så mycket.
Vi har haft vår 52 kWh i ca 2,5 år och är nöjda, den skall lämnas tillbaka till sommaren. Så pass nöjd att jag ska se om det går att fortsätta med den på något sätt.
Lysande tack!Erxon skrev:Om ni tittar på en Zoe så ger jag dig tipset om att då titta på en 52 kWh som kom i samband med faceliften (invändigt) 2020.Tessi19 skrev:Här är det tydligen några tidigare ZOE ägare.
Vi har nu en 2020 och innan den en 2018. Vad man bl.a. gjorde var att man uppdaterade inredningen till mer ombonad mot det plastiga innan.
Framför allt så är ljuset framåt en enorm skillnad med LED i FL jämfört med innan. Skulle vilja säga att en gammal bubbla med 6-volts system har bättre belysning än den tidigare vi hade.
Sedan gjorde man även en uppdatering i framvagnen för innan var det en del problem med att länkar mm gick sönder. I den senare har jag inte läst/hört att det problemet finns.
Apple CarPlay har vi även den nya.
Gällande appen är det inte ett under av funktioner, men för vår del så används inte den så mycket.
Vi har haft vår 52 kWh i ca 2,5 år och är nöjda, den skall lämnas tillbaka till sommaren. Så pass nöjd att jag ska se om det går att fortsätta med den på något sätt.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Frugan köpte en Renault ZOE 41 kWh Iconic batteriköp, årsmodell 2019, i juli 2020. Hade gått 340 mil då vi gav 219 kSEK. Nu drygt 2 år senare har den gått drygt 3 500 mil. Inga direkt större fel som inte berott på handhavande fel. Vi fick rikta om framvagnen vid senaste servicen (1 500 kr).Tessi19 skrev:Här är det tydligen några tidigare ZOE ägare.
Används som pendlar bil 200 dagar om året 7 mil ToR. Laddas på natten med lågt elpris. Har väl en officiell körsträcka på runt 300 km. Men i praktiken går den 25 mil på sommaren och 20 mil på vintern.
Appen är skit, eller i nivå med fransk ingenjörs konst. Tror den är kostnadsfri i tre år för efter cirka 3 slutade vi få kontakt med bilen (för att se laddningsschema, sätta på värme etc). Tror vi betalade runt 1200-1500 kr för ytterligare 3 år, men är inte säker.
Batteriet hade knappt någon degradering när vi köpte den (99%) men har inte mätt något de senaste åren. Tycker inte jag märkt av någon större skillnad på körsträcka, men körsträckan är inte något vi bryr oss om så mycket då den skall fixa 7 mil ToR vardagar.
Det jag irriterar mig mest på är att stolarna inte är ställbara i höjdled. Man sitter j.vligt högt. Men min fru har kort överkropp så det passar henne utmärkt och det är ju hon som använder bilen till 99%.
Vi har ju en andrabil (se profil nedan) som vi använder när vi skall längre sträckor eller på semester.
Sist jag kollade låg en begagnad Zoe av vår modell runt 200 kSEK så inge större värdeminskning.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.