Volvo EX90
Moderator: Redaktion
Re: Volvo EX90
Varför? Stora tunga SUV har ju haft en stor marknad även när de varit fossilmotoriserade, vad tänker Du skulle ha ändrats i kundernas värderingar?d3marcus skrev:2,8 ton. Cd på .29. Pinsamt att sådana här otidsenliga bilar ens har en marknad.
Ät bilen tyst, bekväm och konsekvent i sitt beteende på väg lär den hitta sin kundgrupp

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Volvo EX90
Det är ju redan i grunden dåligt med stora tunga SUV:ar för ICE, men blir ju än mer uppenbart ineffektivt när man sätter in en elektrisk drivlina istället.roffe_s skrev:Varför? Stora tunga SUV har ju haft en stor marknad även när de varit fossilmotoriserade, vad tänker Du skulle ha ändrats i kundernas värderingar?d3marcus skrev:2,8 ton. Cd på .29. Pinsamt att sådana här otidsenliga bilar ens har en marknad.
Ät bilen tyst, bekväm och konsekvent i sitt beteende på väg lär den hitta sin kundgrupp
Tror inte heller att d3marcus motsade dig gällande att det finns en marknad för de.
Finns en marknad för mycket dumt här i världen.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Volvo EX90
Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Volvo EX90
Ja, nya S/X har bantats jämfört med föregångaren. Munros tear down videor förklarar en del, tex trycktsluftstanken har blivit en bärande del av karossen, och man har gått från 12V bly- till 16V li-jonbatteri m.m. (och slängt ut halva rattentesla newbie skrev:Fast är verkligen Model X så lätt? Kanske gäller den nya modellen. Denna väger enligt transportstyrelsen 2562kg: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 9-16585177mikebike skrev:Minst lika förvånande att det skiljer så mycket på vikten, dessutom en gammal lätt plattform och en ny tung.Olof Tenghoff skrev:Eftersom vi är en Teslaklubb roade jag mig med att jämföra med Model X:Förvånande att det skiljer så mycket i lastutrymme. Kollade flera källor, hittar inga andra siffror.
Har de inte lärt sig någonting?
.

Men redan gamla X var som som sagt lättare än EX90. Släktskapet med Spacex har lärt Tesla "The best part is no part", osv. Man jobbar hårt med att eliminera delar som inte tillför värde, eller låta en komponent göra många jobb. Ett exempel ser man redan på utsidan av EX90. Medan Tesla har laddporten integrerad i ena baklyset har Volvon ett jättelikt plåt och plastschabrak till laddport. Väger kanske inte så mycket extra, men gäller principen hela bilen så blir det många bäckar små.
Teslaägare sedan 2013
Re: Volvo EX90
Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.taliz skrev:Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Gällande miljö:
"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Volvo EX90
De är fel. Spa 2 är designad för el endast. När man började utvecklingen så fanna fossil motor med men målet ändrades för flera år sedan och de är därföerspa 2 är ett par år försenad. Man fick pågrund av denna ändring såklart disigna om en hel del saker och de tar tid.taliz skrev:Problemet är ju att SPA2 designades för att också husera avgasmotorer. Därför blev den, likt Audi etron(MLB EVO), väldigt tung.mikebike skrev:Minst lika förvånande att det skiljer så mycket på vikten, dessutom en gammal lätt plattform och en ny tung.Olof Tenghoff skrev:Eftersom vi är en Teslaklubb roade jag mig med att jämföra med Model X:Förvånande att det skiljer så mycket i lastutrymme. Kollade flera källor, hittar inga andra siffror.
Har de inte lärt sig någonting?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Volvo EX90
Frågan är ändå hur mycket ”ren elbil” det är ändrat till egentligen…? Jag som jobbat många år som konstruktörchaffis75 skrev:De är fel. Spa 2 är designad för el endast. När man började utvecklingen så fanna fossil motor med men målet ändrades för flera år sedan och de är därföerspa 2 är ett par år försenad. Man fick pågrund av denna ändring såklart disigna om en hel del saker och de tar tid.taliz skrev:Problemet är ju att SPA2 designades för att också husera avgasmotorer. Därför blev den, likt Audi etron(MLB EVO), väldigt tung.mikebike skrev:Minst lika förvånande att det skiljer så mycket på vikten, dessutom en gammal lätt plattform och en ny tung.Olof Tenghoff skrev:Eftersom vi är en Teslaklubb roade jag mig med att jämföra med Model X:Förvånande att det skiljer så mycket i lastutrymme. Kollade flera källor, hittar inga andra siffror.
Har de inte lärt sig någonting?
tycker jag ser det eviga kopierandet i alla stora konstruktioner överallt, man genar för mycket och gör inte om
helt från grunden ordentligt (det blir sjukt dyrt helt enkelt)… dom började ju knappast med ett blankt papper
som man brukar säga. Men jag vet såklart inte hur dom gjorde exakt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Volvo EX90
En reflektion, gemensam lösning för plattformar tänkta för ICE är mekanisk mekanism för öppning av motorhuv/frunk. Även ”tanklock” där man tagit ICE lösningen och bara satt in ett ladduttag istället. Detta gör tyvärr att man kan åka iväg med laddluckan öppen, kan inte öppna/ stänga den på ett innovativt sätt, som tex att den stängs när man trycker på bromsen eller öppnas med en knapp på laddhandsken. Frunken går inte öppna med app el liknande utifrån bilen. Jag gissar att EX90 har mekanisk huv och laddlucka…
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Volvo EX90
Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/martinot skrev:Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.taliz skrev:Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Gällande miljö:
"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show
Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
Re: Volvo EX90
tesla newbie skrev:Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/martinot skrev:Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.taliz skrev:Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Gällande miljö:
"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show
Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
Här är bilen för dig, så kan de som vill ha en stor solid säker bil välja en sån. Det är det som är det fina att vi alla kan välja fritt så länge vi har råd.
https://aptera.us/
Re: Volvo EX90
I det här fallet handlar det ju om att turkarna (eller iaf självaste Vetoturken) klagat och inte vill att landet ska förknippas med kalkonen (hur korkat det än är) och att landet ska uttalas Tyrkie även på engelska. För en svensk är det ju egentligen rätt lätt, bara att använda vårt vanliga namn Turkiet, och släppa det avslutande t'et som man plägar göra i Norrland, och uttala det Turkie' istället.martinot skrev:Men landet är ju uppkallat efter just fågeln!Bjelke skrev:Apropå det, var det någon som såg vår statsministers tal i Turkiet?
Han gjorde det bra men hade helt klart problem när det kom till just namnet på
Turkiet som ju numera inte vill kallas för kalkon på engelska…
De kan väl inte förneka fakta och skriva om historien?
Personligen håller jag med om att hela uttalsfrågan är trams - vad vi kallar landet på svenska eller engelska har inget att göra med vad det heter på turkiska - men med tanke på hur mycket våra ministrar kryper för Vetoturken på grund av Natofrågan är detta att betrakta som en småsak...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Volvo EX90
Formen på den bilen är väl mer Polestar 3?tesla newbie skrev:Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/martinot skrev:Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.taliz skrev:Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Gällande miljö:
"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show
Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Volvo EX90
Det var snygg integrering av Lidar sensorn. Tänkte inte ens på den på de utvändiga bilderna.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Volvo EX90
Det är inte förvånande. Klart de vill mjölka ur så mycket det går från existerande modeller.Lurkern skrev:Volvo tänker sälja nuvarande XC90 parallellt med denna?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Volvo EX90
Handlar ju om att de vill ha kvar fossil bilar för de som vill köpa dem eftersom spa2 somsagt inte stöder fossil motor.Nicke Nyfiken skrev:Det är inte förvånande. Klart de vill mjölka ur så mycket det går från existerande modeller.Lurkern skrev:Volvo tänker sälja nuvarande XC90 parallellt med denna?
Vad jag hört så kommer de även göra en face lift på gamla modellerna eftersom de nya inte kommer ha fossil motor.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Volvo EX90
Du får inte skapa fake news nu...martinot skrev:Men landet är ju uppkallat efter just fågeln!Bjelke skrev:Apropå det, var det någon som såg vår statsministers tal i Turkiet?
Han gjorde det bra men hade helt klart problem när det kom till just namnet på
Turkiet som ju numera inte vill kallas för kalkon på engelska…
De kan väl inte förneka fakta och skriva om historien?

Re: Volvo EX90
Jag kan fortfarande inte släppa att den har en tjänstevikt på 2818kg.
” Bilens tjänstevikt är hela 2818 kg, vilket gör det till en av de tyngsta personbilarna som går att köpa i Sverige.”
https://carup.se/volvo-ex90/
Som jämförelse: En ny fullutrustad Cheva Suburban 8-sits som är 6m lång och byggd på gammaldags stålramschassie med 5liters V8 har en tjänstevikt på 2750kg.
Suburban vs XC90:
” Bilens tjänstevikt är hela 2818 kg, vilket gör det till en av de tyngsta personbilarna som går att köpa i Sverige.”
https://carup.se/volvo-ex90/
Som jämförelse: En ny fullutrustad Cheva Suburban 8-sits som är 6m lång och byggd på gammaldags stålramschassie med 5liters V8 har en tjänstevikt på 2750kg.
Suburban vs XC90:
Re: Volvo EX90
En fullutrustad Cheva Suburban 8-sits på gammeldags stålramschassi är väl kanske ingen relevant jämförelse?
Om Volvo hade byggt sin nya bil på den tekniken skulle den säkert vara betydligt lättare.
Om Volvo hade byggt sin nya bil på den tekniken skulle den säkert vara betydligt lättare.
Re: Volvo EX90
Jag kan inte släppa när SVTs journalist frågade Jim om detta var den mest miljövänliga bilen Volvo kunde bygga...
(ur SVT Rapport 22-11-10 - 19:30-sändningen)

Re: Volvo EX90
Jämförelse vikt mot andra bilar i samma program som ovan, framtaget av Teknikens Värld:
Re: Volvo EX90
Den har ju tidigare varit den tyngsta (och bästaFredrik j skrev:En fullutrustad Cheva Suburban 8-sits på gammeldags stålramschassi är väl kanske ingen relevant jämförelse?
Om Volvo hade byggt sin nya bil på den tekniken skulle den säkert vara betydligt lättare.

Jag tror den skulle varit ännu tyngre. Dessutom är ju EX90 pytteliten i jämförelse.
Edit: såg posten ovan att EQS blir en tungviktare också. Mer väntat.
Re: Volvo EX90
Förlåt men den ser ju ut som en förvuxen xc40 känns verkligen inte modernt och så kommer den levereras 2024, hade köpt en Polestar 3 alla dagar i veckan! Eller en X
Volvo är försent på bollen lite som SAAB var innan man gick o konkurs…
Volvo är försent på bollen lite som SAAB var innan man gick o konkurs…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022