Har ett väldigt svårbeskrivet missljud vänster fram. Uppträder vid väldigt olika tillfällen och låter lite som en tunn plåt böjs för att sedan flexa tillbaka. "tjong" eller som en fjäder som "tjongar" lite. Oftast tjongar det till vid långsam körning (typ liten rondell). Har inte varit med om detta tidigare och inte vågat mig på en oändlig chattråd i Tesla-appen än
Någon som har erfarenhet av liknande och hittat lösningen på det hela?
Har inte original nu på vintern (eller när det borde vara vinter iaf), men det som stör är att det inte låter varje gång jag gör en viss sväng, och jag har känt runt om för att förstå om det är något som ligger nära (vid olika hjul-utslag). Fälgarna är "MonacoGP6" som jag förstått är ganska vanliga bland tesla model y-ägare. Ljudet kom inte i samband med byte till vinterhjul utan någon vecka senare (om jag minns rätt)
Skyddsplåten skulle kunna vara en kandidat, men har svårt att förstå då det bara låter då och då...
Kanske ska åka till däckfirman och lyfta för en koll...
Säg "Tjong-plong-ljud" och jag tänker på de 3-4 gånger som jag fått en sten inkilad mellan bromsskiva och bromssköld. För det låter exakt så. Tjong-plong.
För mig har det lossnat när jag backat in på parkeringen hemma med fullt styrutslag och passerat över trottoarkanten. Funkar varje gång.
Men om du inte vill åka hem till mig så hitta istället en tom parkering, lägg i backen och sväng fram och tillbaka på ratten. Funkar inte det så prova att hitta något guppigare ställe och gör samma sak.
Sista alternativet är att hissa upp bilen och skruva av hjulet för att lokalisera stenen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Har samma problem lite då och då, och har också avskrivit det som att det är en sten mellan bromsskivan och skölden.
Uppstår oftast när jag svänger ner för trottoarkanten och förmodligen ramlar stenen ur då.
Här finns en bra instruktion hur du kan åtgärda utan att behöva hissa upp bilen
Har ett väldigt svårbeskrivet missljud vänster fram. Uppträder vid väldigt olika tillfällen och låter lite som en tunn plåt böjs för att sedan flexa tillbaka. "tjong" eller som en fjäder som "tjongar" lite. Oftast tjongar det till vid långsam körning (typ liten rondell). Har inte varit med om detta tidigare och inte vågat mig på en oändlig chattråd i Tesla-appen än
Någon som har erfarenhet av liknande och hittat lösningen på det hela?
Hört exakt samma tjong plong, med original 19” i långsamma hastigheter
Ja nu verkar det som ljudet försvunnit för min del också efter en biltvätt, så det där med grus eller liknande kan nog stämma
Tack för alla svar här. Har haft äldre bilar när jag haft liknande fel, men med en annan ljudbild. Hör kanske ihop med att ljud upplevs annorlunda utan förbränningsmotorns ljudmatta i bakgrunden...