VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
Maltino skrev:
Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
Det var ju två synnerligen totalt olika extremer gällande fordonstyper! :D
Bättre komfort i en skåpbil från VW än Tesla M3 talar väl för sig själv :lol:
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

R_Edvinsson skrev:
dfa skrev:
Någon som har koll på om We Charge ingår "gratis" i 12 månader med ID.Buzz?
Har för mig att det följt med andra VW ID modeller, men är osäker på hur det var med Buzz.

Är det kanske även någon vet hur länge man kan vänta med att aktivera sitt "gratis år" ?

Frågar då jag överväger att teckna ett separat abb. med Elli/ Ionity ganska omgående pga kommande långresor, men det kanske är korkat att göra det om köper en Buzz och om det inte går att vänta med att aktivera ett eventuellt "gratis år"
99:-/månad första året istället för 129:-
Samma erbjudande på alla ID och aldrig varit gratis.
Tack, bra info.
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Raptor »

Jag har fått höra att det är stor chans att de som beställde tidigt får den innan årsskiftet. Ångrar mig nu att jag inte beställde en.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Raptor skrev:
Jag har fått höra att det är stor chans att de som beställde tidigt får den innan årsskiftet. Ångrar mig nu att jag inte beställde en.
Det är ju precis detta jag har hoppats och trott på hela tiden! :D

Även om utebliven bonus då kommer att svida ännu mer…
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Andersen »

flipmac skrev:
Raptor skrev:
Jag har fått höra att det är stor chans att de som beställde tidigt får den innan årsskiftet. Ångrar mig nu att jag inte beställde en.
Det är ju precis detta jag har hoppats och trott på hela tiden! :D

Även om utebliven bonus då kommer att svida ännu mer…
Alltså vilken berg-och-dalbana. Vi skippade beställa Buzz när Sverige i våras hoppades över när andra länder öppnade bokningarna. Istället blev det en Model Y P, som dock missade bonusen pga 700k-taket i juli. När vi hade förlikat oss med det bommade den också det uppskattade leveransfönstret med uppemot tre månader - har fortfarande inte fått den, även om vi fått VIN och den är på väg. Har grämt oss lite och tänk "vi borde ha väntat på en Buzz istället" - men hade vi gjort det hade vi drabbats av en ännu grymmare bonusbesvikelse, när allt såg ut att falla på plats.

Nära skjuter ingen hare i nåt av fallen, uppenbarligen.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:

Bättre komfort i en skåpbil från VW än Tesla M3 talar väl för sig själv :lol:
Hur tänker du nu (om du nu gjorde det)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Maltino
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 nov 2021 14:52
Referralkod: ts.la/mattias13016

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maltino »

martinot skrev:
Maltino skrev:
Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
Det var ju två synnerligen totalt olika extremer gällande fordonstyper! :D
Absolut, men ser man till räckvidd och pris så är jämförelsen inte så extrem tycker jag. Sen beror valet på vilka andra egenskaper man värderar hos sin bil. :)

Jag tror att Buzz kommer bli en succé för VW om dom lyckas leverera och hålla fortsatt OK pris.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID Buzz

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maltino skrev:
martinot skrev:
Maltino skrev:
Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
Det var ju två synnerligen totalt olika extremer gällande fordonstyper! :D
Absolut, men ser man till räckvidd och pris så är jämförelsen inte så extrem tycker jag. /...
Vilken räckvidd tänker du på här? WLTP där genomsnittshastigheten ju är ca 46,5 km/h, eller verklig räckvidd i 100-120 km/h?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maltino
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 nov 2021 14:52
Referralkod: ts.la/mattias13016

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maltino »

SwedishAdvocate skrev:
Maltino skrev:
martinot skrev:
Maltino skrev:
Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
Det var ju två synnerligen totalt olika extremer gällande fordonstyper! :D
Absolut, men ser man till räckvidd och pris så är jämförelsen inte så extrem tycker jag. /...
Vilken räckvidd tänker du på här? WLTP där genomsnittshastigheten ju är ca 46,5 km/h, eller verklig räckvidd i 100-120 km/h?...
WLTP, vilket duger fint för mig att jämföra med.
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID Buzz

Inlägg av GustavE »

På 100 mil Europaväg 6, där det väl ofta är 110 och 120 km/tim tar det:
Tesla Model 3: 9 tim och 55 min i 17 graders värme
ID Buzz: 10 tim och 30 min i 12 graders värme
Skiljer mindre än 35 minuter på 100 mil.

Källa: vår norska vän Björn
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 955
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

GustavE skrev:
På 100 mil Europaväg 6, där det väl ofta är 110 och 120 km/tim tar det:
Tesla Model 3: 9 tim och 55 min i 17 graders värme
ID Buzz: 10 tim och 30 min i 12 graders värme
Skiljer mindre än 35 minuter på 100 mil.

Källa: vår norska vän Björn
Och för oss som inte prioriterar att äta medhavd Sallad liggandes i bagaget så skiljer det ännu mindre.

Och skall man dessutom ha packningen med så är garanterat Buzzen snabbare än M3 med släp.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Maltino skrev:
martinot skrev:
Maltino skrev:
Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
Det var ju två synnerligen totalt olika extremer gällande fordonstyper! :D
Absolut, men ser man till räckvidd och pris så är jämförelsen inte så extrem tycker jag. Sen beror valet på vilka andra egenskaper man värderar hos sin bil. :)

Jag tror att Buzz kommer bli en succé för VW om dom lyckas leverera och hålla fortsatt OK pris.
Jag blev förvånad när jag i panik testade att konfigurera diverse andra bilar den 8 nov. Såväl Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 med flera var nästan samma pris eller marginellt under som id buzz. Och rent fysiskt är det ju faktiskt betydligt mer bil för pengarna. Även om det givetvis finns andra faktorer också att ta hänsyn till :)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

flipmac skrev:
Jag blev förvånad när jag i panik testade att konfigurera diverse andra bilar den 8 nov. Såväl Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 med flera var nästan samma pris eller marginellt under som id buzz. Och rent fysiskt är det ju faktiskt betydligt mer bil för pengarna. Även om det givetvis finns andra faktorer också att ta hänsyn till :)
Nu blir jag lite nyfiken. Jag kom nämligen fram till precis raka motsatsen, nämligen att en Ioniq 5 är på alla sätt extremt mycket mer bil för pengarna jämfört med en Buzz. Det gällde redan jämförelsen med ID4, som ju är billigare än en Buzz. Nu jämförde jag visserligen med priset som jag köpte min Ioniq 5 First Edition för, dvs 546k kr minus 70k kr i bonus, vilket är billigare än vad en likadant utrustad Ioniq kostar idag. Men ändå. Jag tyckte att skillnaden var så enorm att det inte ens var lönt att räkna mer på en ID-bil.
Bortsett från den klena dragvikten såklart. Men även om den hade varit samma så hade jag fortfarande tagit Ioniqen på grund av det lägre priset.
Men egentligen gillar jag ju ID-Buzz, den har jag varit sugen på sen den visades första gången. Ha-begäret finns fortfarande kvar. Men som sagt, jag tycker att det är för mycket pengar med tanke på vad man får (eller inte får).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID Buzz

Inlägg av SwedishAdvocate »

GustavE skrev:
På 100 mil Europaväg 6, där det väl ofta är 110 och 120 km/tim tar det:
Tesla Model 3: 9 tim och 55 min i 17 graders värme
ID Buzz: 10 tim och 30 min i 12 graders värme
Skiljer mindre än 35 minuter på 100 mil.

Källa: vår norska vän Björn
Å andra sidan (och om jag inte såg fel), så enligt vår norska vän Björn kommer en Model 3 LR 56,3 mil i 90 km/h och 42,2 mil i 120 km/h (torrt sommarväglag). En Buzz kommer 36,2 mil i 90 km/h och 24,7 mil i 120 km/h (I lite svalare sommarväglag. Torrt i 90 km/h, men omväxlande torrt/vått i 120 km/h)...

Källa:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID Buzz

Inlägg av GustavE »

SwedishAdvocate skrev:
GustavE skrev:
På 100 mil Europaväg 6, där det väl ofta är 110 och 120 km/tim tar det:
Tesla Model 3: 9 tim och 55 min i 17 graders värme
ID Buzz: 10 tim och 30 min i 12 graders värme
Skiljer mindre än 35 minuter på 100 mil.

Källa: vår norska vän Björn
Å andra sidan (och om jag inte såg fel), så enligt vår norska vän Björn kommer en Model 3 LR 56,3 mil i 90 km/h och 42,2 mil i 120 km/h (torrt sommarväglag). En Buzz kommer 36,2 mil i 90 km/h och 24,7 mil i 120 km/h (I lite svalare sommarväglag. Torrt i 90 km/h, men omväxlande torrt/vått i 120 km/h)...

Källa:
Det var Model 3 SR, som det pratades om längre upp i tråden, då den har liknande pris och WLTP som ID Buzz.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID Buzz

Inlägg av SwedishAdvocate »

GustavE skrev:
SwedishAdvocate skrev:
GustavE skrev:
På 100 mil Europaväg 6, där det väl ofta är 110 och 120 km/tim tar det:
Tesla Model 3: 9 tim och 55 min i 17 graders värme
ID Buzz: 10 tim och 30 min i 12 graders värme
Skiljer mindre än 35 minuter på 100 mil.

Källa: vår norska vän Björn
Å andra sidan (och om jag inte såg fel), så enligt vår norska vän Björn kommer en Model 3 LR 56,3 mil i 90 km/h och 42,2 mil i 120 km/h (torrt sommarväglag). En Buzz kommer 36,2 mil i 90 km/h och 24,7 mil i 120 km/h (I lite svalare sommarväglag. Torrt i 90 km/h, men omväxlande torrt/vått i 120 km/h)...

Källa:
Det var Model 3 SR, som det pratades om längre upp i tråden, då den har liknande pris och WLTP som ID Buzz.
Ok. Ja då är det väl bara 3-3,5 mils fördel till 3SR...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:

Bättre komfort i en skåpbil från VW än Tesla M3 talar väl för sig själv :lol:
Hur tänker du nu (om du nu gjorde det)?
” Men trots kort tid så kunde man konstatera att detta är en mycket trevlig bil att ratta runt med, bra fjädringskomfort och ljuddämpning.

Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, ”

Och du vet vad den här :lol: betyder va?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

mati skrev:
flipmac skrev:
Jag blev förvånad när jag i panik testade att konfigurera diverse andra bilar den 8 nov. Såväl Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 med flera var nästan samma pris eller marginellt under som id buzz. Och rent fysiskt är det ju faktiskt betydligt mer bil för pengarna. Även om det givetvis finns andra faktorer också att ta hänsyn till :)
Nu blir jag lite nyfiken. Jag kom nämligen fram till precis raka motsatsen, nämligen att en Ioniq 5 är på alla sätt extremt mycket mer bil för pengarna jämfört med en Buzz. Det gällde redan jämförelsen med ID4, som ju är billigare än en Buzz. Nu jämförde jag visserligen med priset som jag köpte min Ioniq 5 First Edition för, dvs 546k kr minus 70k kr i bonus, vilket är billigare än vad en likadant utrustad Ioniq kostar idag. Men ändå. Jag tyckte att skillnaden var så enorm att det inte ens var lönt att räkna mer på en ID-bil.
Bortsett från den klena dragvikten såklart. Men även om den hade varit samma så hade jag fortfarande tagit Ioniqen på grund av det lägre priset.
Men egentligen gillar jag ju ID-Buzz, den har jag varit sugen på sen den visades första gången. Ha-begäret finns fortfarande kvar. Men som sagt, jag tycker att det är för mycket pengar med tanke på vad man får (eller inte får).
Jag tror det främst är du lysande affär med firar edition som är skillnaden. En Ioniq 5 med motsvarande batteri som id buzz och dragkrok landade för mig på ~635 000. Och id buzz startar ju på 625 000 och med dragkrok är det då typ samma pris. Men då har givetvis Ioniq sina fördelar i utrustning och dragvikt. Men saknar buzz storlek och attraktionskraft. En detalj jag uppskattar med buzz jämfört med alla andra elbilar jag kollar är bredden i baksätet. Det är 20cm bredare innermått än id4/5. Och 13cm bredare mittsäte. Det värderar jag oerhört mycket som småbarnsförälder!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Ja, det är just det som lockar. Vi har inga barn, men två stora hundar. Men å andra sidan har vi de senaste åren knappt åkt så hundarna behövde vara med i bilen en längre tid. Bara enstaka små dagsturer. Och för det funkar Ioniq5 faktiskt bättre än alla bilar jag haft tidigare. En Buzz skulle bara vara lite grädde på moset, och den är ju snygg och cool dessutom. Å andra sidan saknar den V2L, vilket jag numera skulle sakna, och Ioniq är faktiskt en hel del snålare med elektronerna med bättre räckvidd som följd.
Vi skulle ju kunna ha den som andrabil, istället för e-Golfen. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

mati skrev:
Ja, det är just det som lockar. Vi har inga barn, men två stora hundar. Men å andra sidan har vi de senaste åren knappt åkt så hundarna behövde vara med i bilen en längre tid. Bara enstaka små dagsturer. Och för det funkar Ioniq5 faktiskt bättre än alla bilar jag haft tidigare. En Buzz skulle bara vara lite grädde på moset, och den är ju snygg och cool dessutom. Å andra sidan saknar den V2L, vilket jag numera skulle sakna, och Ioniq är faktiskt en hel del snålare med elektronerna med bättre räckvidd som följd.
Vi skulle ju kunna ha den som andrabil, istället för e-Golfen. :lol:
Haha ja det hade ju varit snyggt! Räcker nästan med en cargo då? Du kan ju lägga till 230v-uttag åtminstone men effekten var väl under all kritik så då funkar inte sina verktyg ändå… men tänk vilket utrymme för hundarna!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

Maltino skrev:
martinot skrev:
Maltino skrev:
Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
Det var ju två synnerligen totalt olika extremer gällande fordonstyper! :D
Absolut, men ser man till räckvidd och pris så är jämförelsen inte så extrem tycker jag. Sen beror valet på vilka andra egenskaper man värderar hos sin bil. :)

Jag tror att Buzz kommer bli en succé för VW om dom lyckas leverera och hålla fortsatt OK pris.
Tror också på succé för Buzz. Finns inte mycket småbussar/transportfordon som är BEV. Behövs många fler. Tycker också att priset är högst rimligt.

Tyckte bara att det var roligt att man valde mellan två så stora extremer; en rätt sportig sedan och en liten minibuss. Förstår att priset är liknande, men ändå i mycket två totalt olika fordon. :)

Så festligt val att stå emellan, men var ingen kritik mot något av fordonen. De har bägge sina helt olika nischer och kundgrupper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

flipmac skrev:
mati skrev:
Ja, det är just det som lockar. Vi har inga barn, men två stora hundar. Men å andra sidan har vi de senaste åren knappt åkt så hundarna behövde vara med i bilen en längre tid. Bara enstaka små dagsturer. Och för det funkar Ioniq5 faktiskt bättre än alla bilar jag haft tidigare. En Buzz skulle bara vara lite grädde på moset, och den är ju snygg och cool dessutom. Å andra sidan saknar den V2L, vilket jag numera skulle sakna, och Ioniq är faktiskt en hel del snålare med elektronerna med bättre räckvidd som följd.
Vi skulle ju kunna ha den som andrabil, istället för e-Golfen. :lol:
Haha ja det hade ju varit snyggt! Räcker nästan med en cargo då? Du kan ju lägga till 230v-uttag åtminstone men effekten var väl under all kritik så då funkar inte sina verktyg ändå… men tänk vilket utrymme för hundarna!
Jag funderade faktiskt på en cargo som en ren företagsbil på mitt AB, med fullt momsavdrag och allt. Men lite svårt att motivera för en it-konsult som numera nästan uteslutande jobbar hemifrån. Jag får byta bransch helt enkelt. Eller försöka ta fler uppdrag där arbete ute på fält ingår. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Provkörde en Buzz idag. Eller snarare en cargo. Provsuttit och provklämt på en Buzz.
Det borde jag inte ha gjort. Fan också....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Provkörde en Buzz idag. Eller snarare en cargo. Provsuttit och provklämt på en Buzz.
Det borde jag inte ha gjort. Fan också....
Å fan, var den så bra? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Provkörde en Buzz idag. Eller snarare en cargo. Provsuttit och provklämt på en Buzz.
Det borde jag inte ha gjort. Fan också....
Å fan, var den så bra? :)
Mycket bättre än förväntat. Fina och bekväma stolar, ganska ombonad och trevlig interiör. Och framförallt mycket större än jag trodde. Lättkörd som en Golf med en vändradie som är hälften av vad min Ioniq har. Sambon blev stormförälskad.
Tur att dragvikten är så obefintlig, att den är snordyr och att leveranstiden är okänd. Då kommer jag i alla fall inte på idén att beställa en.
Men ha-begäret har ju inte direkt släppt efter detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar