Bästa leasingen?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

telsaonsala

Bästa leasingen?

Inlägg av telsaonsala »

Hello!
Beställde en model y bakhjulsdrift igår. Ska ha den på aktiebolaget. Nu verkar det som att man ska gå in och välja leasing, går att välja mellan DNB och Santander, men framgår inte till vilken ränta. Man kan även välja egen finansiering. Vad är era erfarenheter? Vilket är bästa alternativet. Tror det är finansiell leasing jag ska ha men blir osäker på de olika begreppen.

När jag klickade hem Teslan stod det att de erbjöd en ränta på 3.95%. Går det att få bättre på annat håll dessa dagar tror ni?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Bästa leasingen?

Inlägg av Legato »

telsaonsala skrev:
Hello!
Beställde en model y bakhjulsdrift igår. Ska ha den på aktiebolaget. Nu verkar det som att man ska gå in och välja leasing, går att välja mellan DNB och Santander, men framgår inte till vilken ränta. Man kan även välja egen finansiering. Vad är era erfarenheter? Vilket är bästa alternativet. Tror det är finansiell leasing jag ska ha men blir osäker på de olika begreppen.

När jag klickade hem Teslan stod det att de erbjöd en ränta på 3.95%. Går det att få bättre på annat håll dessa dagar tror ni?
Bättre än 3,95% lär du inte få.

Det brukar vara DNB som står för kampanjräntorna hos Tesla, men även givet lika hög ränta så skulle jag definitivt valt DNB. För mig har DNB alltid varit lätta att ha och göra med och jag upplever dem som väldigt seriösa. Santander är precis motsatsen...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Inlägg av J_Pettersson »

telsaonsala skrev:
Hello!

Tänk på självklart att räntan är rörlig och inte fast.
Som förra kommentaren så är det nog inte mycket bättre att få just nu i alla fall.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Jag har DNB på min Y. Funkat helt okej.

Valde Santander på min 3a som jag hämtar ut om några veckor, förhoppningsvis..

Tänkte se hur grönt gräset är på andra sidan häcken :D

Dock ska man veta att räntan framgår bara när man ska inleda leasing på Teslas hemsida. Sedan agerar leasingbolaget enligt den räntan som Tesla Sverige sätter, som är rörlig. Men det framgår inte på fakturan då du har valt leasing. Räntan syns bara på fakturan om du har ett lån.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Mickep

Inlägg av Mickep »

Sedan finns det de som erbjuder abbonering på bil. dvs man slipper risken för obehagliga överaskingar om räntan drar iväg. (rörlig ränta på leasing).
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

telsaonsala skrev:
Hello!

säger som Legato, Dnb är världsklass när det gäller smidighet, deras "mina sidor", och med överlåterlser och allt.
Dessutom får du 87500 i miljöbilspremie med dem, (om du får den i år) har hört skräckexempel där de drar miljöbilspremien på annat sätt.

Lätt att lösa leasingen efter ett år om man vill, eller överlåta. 3,95 känns billigt idag. Kan ju mkt väl bli någon procent till men att få bunden ränta skulle ändå vara alldeles för dyrt. Lägg in lite mer i förstaförhöjd så får du ju lyfta lite extra moms. Undvik att köpa till grejer direkt för förmånsvärdets skull.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

pejvic skrev:
telsaonsala skrev:
Hello!

säger som Legato, Dnb är världsklass när det gäller smidighet, deras "mina sidor", och med överlåterlser och allt.
Dessutom får du 87500 i miljöbilspremie med dem, (om du får den i år) har hört skräckexempel där de drar miljöbilspremien på annat sätt.

Lätt att lösa leasingen efter ett år om man vill, eller överlåta. 3,95 känns billigt idag. Kan ju mkt väl bli någon procent till men att få bunden ränta skulle ändå vara alldeles för dyrt. Lägg in lite mer i förstaförhöjd så får du ju lyfta lite extra moms. Undvik att köpa till grejer direkt för förmånsvärdets skull.
Får man 70 exkl moms alltså? Intressant!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
joelsvantesson

Inlägg av joelsvantesson »

pejvic skrev:

Tack! Då blir det DNB för mig.

PS: Förmånsvärdet ska väl inte påverkas om man köper exempelvis vinterdäck? Förmånsvärde tar inte upp tillbehör och ”sånt som kan tas av”. Finare lack påverkar förmönsvärde, men inte tillbehör.
joelsvantesson

Inlägg av joelsvantesson »

Funderar även på om de blir mest värt att ta finansiell leasing på 4% (kanske går upp ytterligare) eller köpa bilen kontant i bolaget.

Får ju dra av halva momsen, men frågan är om inte räntan blir dyrare än så? Tänker jag fel här:

Bilen kostar 700.000
Lägger 30% i förhöjd första betalning
Sen betalar jag ner bilen till 50% marknadsvärde efter 36 månader.
Då har företaget betalat 350.000 ink moms.

Jag får dra av halva momsen på leasingavgift + förhöjd första avgift. Vid 25% moms på 350.000 blir det 70.000, så halva momsen blir 30.000.

Samtidigt kostar 4%-ränta på 500.000 runt 20.000 om året - slarvigt räknat typ 60.000/36 månader.

Varför är då finansiell leasing mer förmånligt?

Jag betalar 60.000 i ränta och får tillbaka 30.000 på momsen. Antar att jag gör en stor tankevurpa. Vad är det jag missar?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

joelsvantesson skrev:
pejvic skrev:

Tack! Då blir det DNB för mig.

PS: Förmånsvärdet ska väl inte påverkas om man köper exempelvis vinterdäck? Förmånsvärde tar inte upp tillbehör och ”sånt som kan tas av”. Finare lack påverkar förmönsvärde, men inte tillbehör.
Jodå, tillbehör som vinterdäck och annat påverkar förmånsvärdet. Se här: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21424.html
joelsvantesson skrev:
Funderar även på om de blir mest värt att ta finansiell leasing på 4% (kanske går upp ytterligare) eller köpa bilen kontant i bolaget.

Får ju dra av halva momsen, men frågan är om inte räntan blir dyrare än så? Tänker jag fel här:

Bilen kostar 700.000
Lägger 30% i förhöjd första betalning
Sen betalar jag ner bilen till 50% marknadsvärde efter 36 månader.
Då har företaget betalat 350.000 ink moms.

Jag får dra av halva momsen på leasingavgift + förhöjd första avgift. Vid 25% moms på 350.000 blir det 70.000, så halva momsen blir 30.000.

Samtidigt kostar 4%-ränta på 500.000 runt 20.000 om året - slarvigt räknat typ 60.000/36 månader.

Varför är då finansiell leasing mer förmånligt?

Jag betalar 60.000 i ränta och får tillbaka 30.000 på momsen. Antar att jag gör en stor tankevurpa. Vad är det jag missar?
Det du missar är alternativkostnaden. Om du inte köper bilen kontant, har du då tänkt låta företagets pengar ligga och skvalpa på ett konto med 0% i ränta, eller har du tänkt investera dem i fonder eller något annat som ger avkastning under tiden?

Sen är det väldigt slarvigt att räkna att du betalar ränta på hela det lånade beloppet under hela tiden. Säg att du satt restvärdet till 50% så kommer du att betala ränta på i snitt ungefär 75% av kapitalet (inte exakt men ungefär) om vi förutsätter 0% kontantinsats. Men det är en bisak.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar