Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvärde

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvärde

Inlägg av joelsvantesson »

Hej! Jag köpte, som många andra, en elbil i tisdags - sista dagen med klimatbonus. Det blev en Tesla Model Y SR som går loss för 690.000

Jag har dock en fråga angående betalningen och eventuell finansiell finansiering.

Jag är IT konsult och har pengar i bolaget, så jag har inga problem att betala bilen kontant.
Men jag vill givetvis göra det som är mest förmånligt rent finansiellt.

Insåg ganska direkt att det blir mer förmånligt att låta bolaget köpa bilen och sedan ha bilförmån mot mig som privatperson än tvärtom.

Min frågeställning: Blir det mest förmånligt att köpa den kontant eller köra finansiell leasing?

Köper jag den kontant får jag inte dra av momsen. Så bilen kommer kosta bolaget 690.000.

Köper jag den med finansiell leasing får jag dra av halva momsen (på leasingavgifterna och första “förhöjd leasingavgift”, däremot får jag inte göra det på restvärdet). Räntorna är dock högre nu för tiden, så det ligger ju som nackdel i andra vågskålen.

Frågan jag ställer mig är väl helt enkelt om det blir finansiellt fördelaktigt att köpa bilen kontant eller med finansiell leasing.

Finansiell leasing borde vara mest fördelaktigt? Men hur fördelaktigt kan det bli?

När jag tittar på det och försöker räkna tror jag att finansiell leasing blir mest fördelaktigt. Men frågan är hur mycket jag kan maximera detta. Det är ju ett par rörliga parametrar (förutom rörlig ränta).

Jag undrar kring reglerna för både “förhöjd leasingavgift” och restvärde.

Jag vill givetvis inte att skatteverket ska uppfatta upplägget som förtäckt avbetalningsköp - men vill såklart maximera. Så frågan är, vart går gränsen?

Finansiella bolagen som ger leasingen vill inte att bilen har under 10% restvärde i slutet, annars verkar de inte ha några åsikter om hur jag vill lägga upp avtalet. De frågar mig hur mycket jag vill ha som första “förhöjd leasingavgift” (men jag förstår att jag givetvis inte kan ta 89% av bilens värde).

FRÅGA 1: Hur mycket kan jag som max betala ta i första förhöjd leasingavgift?

Andra jag funderar kring är restvärdet. För det restvärde som är kvar efter leasingperioden får jag inte dra av momsen - så man vill såklart få ner restvärdet så mycket som möjligt.

Jag antar att jag inte kan köra ner restvärdet till 10% på endast 12 månader - det antar jag klassas som “förtäckt avbetalningsköp”? Men vart går gräsen? Blir helt förvirrad och får inga tydliga svar.

En annan fördel att betala av den snabbt är såklart att jag inte dras med lika stora utgifter för räntan som blivit högre sista tiden.

FRÅGA 2: Hur lågt kan jag låta restvärdet bli efter leasingperiodens slut (och hur lång period behöver jag ha)?

Någon företagare här som har någon input kring mina funderingar? Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av Bjelke »

Angående lågt restvärde så verkar det vara delade meningar kring vad Skatteverket
godkänner/accepterar men runt 20-25% verkar iaf vara OK… vissa säger neråt 10% men det
vågar inte jag köra på iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
current
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av current »

Restvärdet ska spegla den riktiga värdeminskningen av bilen.

Det är inte självklart att det blir bäst ta den på företaget. Det styrs av restvärdet på bilen, vilket är svårt att veta när man köper bilen.

Man behöver också räkna på alternativkostnaden, över tid har du historiskt haft 7% på börsen och utan att ge finansiell rådgivning så kan det vara ett bra läge gå in på börsen nu.

På 700k har du 50k avkastning per år över tid, så varför låsa dom i en bil när Tesla erbjuder så bra finansiering.

Sannolikt har du gjort en rätt bra affär i och med att bonusen är borta nu, och det i sig talar för att det kan vara ett alternativ att köpa bilen privat.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av joelsvantesson »

current skrev:
Restvärdet ska spegla den riktiga värdeminskningen av bilen.

Det är inte självklart att det blir bäst ta den på företaget. Det styrs av restvärdet på bilen, vilket är svårt att veta när man köper bilen.

Man behöver också räkna på alternativkostnaden, över tid har du historiskt haft 7% på börsen och utan att ge finansiell rådgivning så kan det vara ett bra läge gå in på börsen nu.

På 700k har du 50k avkastning per år över tid, så varför låsa dom i en bil när Tesla erbjuder så bra finansiering.

Sannolikt har du gjort en rätt bra affär i och med att bonusen är borta nu, och det i sig talar för att det kan vara ett alternativ att köpa bilen privat.
Förstår tänker kring alternativkostnaden. Pengarna gör sig bättre på börsen än i bilen. Det har du ju faktiskt helt rätt i!

Fråga på sista stycket: hur gör ett högt restvärde att det kan löna sig att köpa privat? Angav att jag ska köpa den i företaget och har skickat in registreringen idag, på Teslas uppmaning. Så tror inte jag kan ändra ägare nu när jag angett bolaget och lämnat org.nr :?
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av dfa »

joelsvantesson skrev:
Angav att jag ska köpa den i företaget och har skickat in registreringen idag, på Teslas uppmaning. Så tror inte jag kan ändra ägare nu när jag angett bolaget och lämnat org.nr :?
Det borde gå att ändra vem den skall stå på fram till att du hämtar ut bilen.
Vid ett av våra köp ställde Tesla bilen på en privatperson istf bolaget, så de fick be om rättning hos Transportstyrelsen för att bonusen skulle hamna rätt, vilket löste sig.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av Legato »

Tror inte det finns ett fast värde på max kontantinsats men ca 40% har många hävdat när jag hört mig för.

Det är helt självklart mer förmånligt att ta leasing. Räntenivån påverkar inte, snarare tvärtom faktiskt. Realräntan har aldrig varit så låg (negativ) i modern tid, så aldrig har det varit så förmånligt att låna.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
Tror inte det finns ett fast värde på max kontantinsats men ca 40% har många hävdat när jag hört mig för.

Det är helt självklart mer förmånligt att ta leasing. Räntenivån påverkar inte, snarare tvärtom faktiskt. Realräntan har aldrig varit så låg (negativ) i modern tid, så aldrig har det varit så förmånligt att låna.
Kontantinsatsen i fallet leasing dyker väl upp i balansräkningen som ”förutbetalda leasingavgifter” och inte som en kostnad.

En annan faktor att ta hänsyn till är ju vad man ska göra med bilen efter leasinperiodens slut. Om man tänker köpa loss den privat/företag ska ju det ske till marknadspris. Eventuell mellanskillnad ska beskattas.

Allt ovan för att det inte ska vara en förtäckt avbetalning.

Rätta mig gärna om jag har fel!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av pejvic »

Om det skall vara värt att överhuvudtaget ta den på bolaget så måste du se till att inte hamna på gränsen för statlig skatt.
Sen är det inte värt att kontantköpa den på bolaget eftersom du inte får lyfta halva momsen.

Jag vet ej vad förmånsvärdet på bilen är men generellt är jag osäker på att bolaget är det bästa. Det är från fall till fall.
jag hade min första trea på bolaget men har haft de efterföljande privat eftersom det blivit billigare.

Problemet med att ta på bolaget är att bilarna har så högt andrahandsvärde som gör det så billigt att ha dem privat.
(hade värdetappet varit stort så är det bra att bolaget tar det)
du slipper helt förmånsvärde samt att försäkringen på bolaget ialllafall i storstaden hamnar på nästan 1000 spänn extra i månaden mot privat.

När du sedan sälljer bilen från bolaget så uppstår en vinst som du skall bolagsskatta för.
(skillanden mellan bokförda restvärdet och priset du säljer den för).

hursomhelst så skall du OM du tar den i bolaget lägga så mkt du kan i förstaförhöjd och sen lågt restvärde för att få lyfta så mkt moms du kan.
Att "ta grejer på bolaget" är ju bara bra om det faktiskt kostar mycket. (dvs du använder oskattade pengar).
Senast redigerad av pejvic, redigerad totalt 1 gånger.
Haft alla 3/Y
Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av Lurkern »

Personligen valde jag att köra via mitt AB då jag tror trenden är mot sämre andrahandsvärde, och just nu känns det 50/50 vad som är bäst.

Sen om du bokför med nettolöneavdrag trycker du upp din lön motsv förmånsvärdet och får då plocka ut mer utdelning.

Men som sagt, just nu känns det som att det kan lika gärna visa sig vara rätt eller fel i efterhand.
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av joelsvantesson »

Funderar fortfarande på om de blir mest värt att ta finansiell leasing på 4% (kanske går upp ytterligare) eller köpa bilen kontant i bolaget.

Får ju dra av halva momsen, men frågan är om inte räntan blir dyrare än så? Tänker jag fel här:

Bilen kostar 700.000
Lägger 30% i förhöjd första betalning
Sen betalar jag ner bilen till 50% marknadsvärde efter 36 månader.
Då har företaget betalat 350.000 ink moms.

Jag får dra av halva momsen på leasingavgift + förhöjd första avgift. Vid 25% moms på 350.000 blir det 70.000, så halva momsen blir 30.000.

Samtidigt kostar 4%-ränta på 500.000 runt 20.000 om året - slarvigt räknat typ 60.000/36 månader.

Varför är då finansiell leasing mer förmånligt?

Jag betalar 60.000 i ränta och får tillbaka 30.000 på momsen. Antar att jag gör en stor tankevurpa. Vad är det jag missar?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av markuswesterberg »

Här kan du plita in lite siffror och se vad skillnaden blir :)

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur betala ABs nya Tesla? Förhöjd leasingavgift, restvär

Inlägg av danni »

joelsvantesson skrev:
Funderar fortfarande på om de blir mest värt att ta finansiell leasing på 4% (kanske går upp ytterligare) eller köpa bilen kontant i bolaget.

Får ju dra av halva momsen, men frågan är om inte räntan blir dyrare än så? Tänker jag fel här:

Bilen kostar 700.000
Lägger 30% i förhöjd första betalning
Sen betalar jag ner bilen till 50% marknadsvärde efter 36 månader.
Då har företaget betalat 350.000 ink moms.

Jag får dra av halva momsen på leasingavgift + förhöjd första avgift. Vid 25% moms på 350.000 blir det 70.000, så halva momsen blir 30.000.

Samtidigt kostar 4%-ränta på 500.000 runt 20.000 om året - slarvigt räknat typ 60.000/36 månader.

Varför är då finansiell leasing mer förmånligt?

Jag betalar 60.000 i ränta och får tillbaka 30.000 på momsen. Antar att jag gör en stor tankevurpa. Vad är det jag missar?
Varför posta exakt samma sak i flera trådar?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar