Senaste version 2024.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Nej, det är inte ändrat. Men man kan slå av det...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Gustafsson »

Även i min 2018 S har äntligen autoljuset blivit riktigt bra. Körde 12 mil mörkerkörning i går och i morse med omväxlande 2:1 + landsväg. Funkade minst lika bra som i min förra AP1 bil eller min tidigare 2012 Prius PHV.
Lämnade auto på för första gången. Ett irritationsmoment mindre. Regnsensorn funkar också bättre, men igår var det inte regn utan med "vattenspray" med mycket små droppar som långsamt försämrade sikten. Det fixade den inte. Men i regn funkar den bra nu. Har .40. Bilen laddar hem 40.4.1 nu. Alldeles säkert innehåller den även en perfekt regnsensorfunktion :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av spacecoin »

Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 498
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av LarsaR »

spacecoin skrev:
Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Vet ej om jag har HW3 (vart läser man det?) men jag har snarare färre mjuka spökinbromsningar med .40 än vad jag haft sen jag köpte bilen. Kört cirka 3500 mil med den, dock mestadels på ickeseparerade vägar i norra Sverige.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

"Det kommer ALDRIG att fungera..."

Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
"Det kommer ALDRIG att fungera..."

Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.
Nej, men en regnsensor detekterar vatten. En kamera ger information som en dator försöker tolka som regn.
I morse när jag körde iväg så var vindrutan blöt eftersom det regnat i natt. Ingen reaktion från automatiken.
Jag duttade på spaken och torkarna gick två gånger, kort uppehåll, sedan gick torkarna på max runt halva kvarteret trots att rutan redan var torr.
Typiskt för Tesla, men ingen av mina bilar med regnsensor har någonsin gjort så. Däremot hade de också problem när det "bara" stänkte upp från andra bilar.

Jag tänker inte hävda att detta aldrig kommer fungera. Däremot hävdar jag att parkeringsassistans utan sensorer aldrig kommer fungera och att farthållare utan radar aldrig kommer fungera lika som dito med radar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
"Det kommer ALDRIG att fungera..."

Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.
Nej, men en regnsensor detekterar vatten. En kamera ger information som en dator försöker tolka som regn.
I morse när jag körde iväg så var vindrutan blöt eftersom det regnat i natt. Ingen reaktion från automatiken.
Jag duttade på spaken och torkarna gick två gånger, kort uppehåll, sedan gick torkarna på max runt halva kvarteret trots att rutan redan var torr.
Typiskt för Tesla, men ingen av mina bilar med regnsensor har någonsin gjort så. Däremot hade de också problem när det "bara" stänkte upp från andra bilar.

Jag tänker inte hävda att detta aldrig kommer fungera. Däremot hävdar jag att parkeringsassistans utan sensorer aldrig kommer fungera och att farthållare utan radar aldrig kommer fungera lika som dito med radar.
Parkeringsassistans utan USS kommer få det trixigt med snömodd på kamerorna. Men farthållare med bara kameror är och kommer inte vara något problem
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1237
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Hertsh »

BrooklynS skrev:
"Det kommer ALDRIG att fungera..."

Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.
Det stämmer inte. En kamera - som Tesla använder - kan bara se regn och då sätta igång vindrutetorkare. Det är själva problemet med Teslas lösning. En regnsensor likt den de flesta andra tillverkare använder behöver inte se regnet eller vattnet. En traditionell regnsensor använder ljusets brytning som funktion. När det ligger vatten på glasets yta bryts ljuset i glaset på ett annat sätt och sensorn förstår att det är vatten på glaset. Det gör att en sensor som sitter uppe vid backspegeln kan "se" vattenstänk långt ner på rutan till skillnad från lösningen med en kamera.

Traditionella regnsensor fungerar utmärkt, Teslas lösning är medioker. Jag är personligen mycket tveksam till om Tesla, via en kamera, någonsin kommer kunna upptäcka stänk. Men det vore såklart bra. De måste i sådana fall ha en lösning där kameran ser stänket komma alternativt tolka hur det kommer komma baserat på hur blöt vägbanan är och avstånd till bilen framför. Detta istället för att känna av om rutan är blöt. En workaround som troligen blir svår att få till så att det fungerar "felfritt".
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Varför skulle inte en kamera se en sådan brytning? Eller - exempelvis - registrera fallande regn, vattenblänk, pölar osv på gatan etc för att avgöra om det regnar eller inte...

För mig framstår det som självklart att Teslas lösning kommer att vara helt överlägsen, frågan är bara NÄR... ;)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av agehall »

Kameran fungerar väldigt annorlunda mot en traditionell regnsensor då den senare skjuter in en stråle snett in i kanten på rutan och sedan mäter hur strålen reflekteras. Kameran tittar ut genom rutan. Det blir helt olika sätt att upptäcka vatten.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av fth »

BrooklynS skrev:
Varför skulle inte en kamera se en sådan brytning? Eller - exempelvis - registrera fallande regn, vattenblänk, pölar osv på gatan etc för att avgöra om det regnar eller inte...

För mig framstår det som självklart att Teslas lösning kommer att vara helt överlägsen, frågan är bara NÄR... ;)
Nja, en vanlig regnsensor är alltså en aktiv sensor, en IR-ljuskälla som skiner genom vindrutan i en vinkel, och mängden reflekterat ljus används för att avgöra hur mycket vatten det är på vindrutan.

Teslas lösning är att endast använda en passiv sensor, dvs kameran, så det är nog inte alls självklart att denna lösning kommer att bli överlägsen, eller ens i närheten av lika bra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Kameran är på intet sätt bunden till att titta på rutan... Vi noterar ju regn även på andra sätt, eller hur?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av agehall »

Kameran kan inte göra mycket annat än att titta på/genom rutan. Hur menar du att den skulle kunna göra något annat?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
BrooklynS skrev:
Varför skulle inte en kamera se en sådan brytning? Eller - exempelvis - registrera fallande regn, vattenblänk, pölar osv på gatan etc för att avgöra om det regnar eller inte...

För mig framstår det som självklart att Teslas lösning kommer att vara helt överlägsen, frågan är bara NÄR... ;)
Nja, en vanlig regnsensor är alltså en aktiv sensor, en IR-ljuskälla som skiner genom vindrutan i en vinkel, och mängden reflekterat ljus används för att avgöra hur mycket vatten det är på vindrutan.

Teslas lösning är att endast använda en passiv sensor, dvs kameran, så det är nog inte alls självklart att denna lösning kommer att bli överlägsen, eller ens i närheten av lika bra.

/fth
Diskussionen påminner liiiite om Lidar vs Vision... ;) Kanske är det bästa att ha flera sensorer parallellt? 8-) Kamerorna är "gratis" eftersom de behövs för ADAS och regnsensorn kostar $10. Det man inte kan ta med en regn- och ljus-sensor kompletterar man med kameror och krångligare lösningar om det behövs för torkare och helljus. KISS. Och inte dumsnålt.

Men det är väl inte tillräckligt mycket "first-principles thinking" för vissa?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Diskussionen påminner liiiite om Lidar vs Vision... ;)
Jo, lite, men kanske ändå inte så mycket, här är det ju fråga om en relativt enkel input där ingen "sensor fusion" öht behövs.

Jag håller dock helt med om att det är dumsnålt att spara in på denna etablerade standardkomponent, på min AP1-bil så funkar (standard-)regnsensorn minst lika bra som i någon annan bil jag testat.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Gustafsson »

Ett problem med kamera är att den har fokus inställt på vägen. Om det kommer regn på rutan, som nog inte ligger i närheten av att avbildas skarpt, kommer bilden att bli suddigare. Så kameran kan nog inte se dropparna på glaset skarpt, men genom att analysera hur skarp bilden från omgivningen är ( t.ex. genom att analysera frekvensinnehållet i bilden) kan suddigheten uppskattas. Sen ger droppar på glas speciella ljusbrytningar som en kamera kan tänkas registrera. Med bildbehandling kan man sedan klassificera ett visst mönster som regn. Men den har som sagt ingen egen ljuskälla.
Det var min spaning…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
Ett problem med kamera är att den har fokus inställt på vägen. Om det kommer regn på rutan, som nog inte ligger i närheten av att avbildas skarpt, kommer bilden att bli suddigare. Så kameran kan nog inte se dropparna på glaset skarpt, men genom att analysera hur skarp bilden från omgivningen är ( t.ex. genom att analysera frekvensinnehållet i bilden) kan suddigheten uppskattas. Sen ger droppar på glas speciella ljusbrytningar som en kamera kan tänkas registrera. Med bildbehandling kan man sedan klassificera ett visst mönster som regn. Men den har som sagt ingen egen ljuskälla.
Det var min spaning…
Efter att ha läst det där är ingen är förvånad varför det inte funkar bättre än vad det gör. :D (och varför det är sämre på kvällen).
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Airlift »

Jaegaern skrev:
Parkeringsassistans utan USS kommer få det trixigt med snömodd på kamerorna. Men farthållare med bara kameror är och kommer inte vara något problem
Struntprat. Min var stört omöjligt att köra på eftermiddagen förra veckan, när solen stod snett mot rutan. ”Fladdret” i sensorn pga skog, byggnader och annat i naturen fick den att slå ifrån, bromsa och bete dig allt annat än vettigt. Rent ut sagt; skit.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Coolio »

Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.

Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.

Etc.
Jag skulle säga att ovanstående ger klara fördelar, detta utesluter förstås inte en kombination med en gammal hederlig lösning oxå…
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

Coolio skrev:
Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.

Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.
:lol: :lol: :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev:
Coolio skrev:
Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.

Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.
:lol: :lol: :lol:
Tesla har inte råd med egna regnsensorer så dom måste fråga en annan bil om det regnar? :lol:

Telsa dumpade väl regnsensorn 2018? Det är fem år sedan. När tror du dessa V2V-protokoll kommer att finnas på vägarna i andra bilar och i Tesla? Om fem år? Knappast...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev:
mikebike skrev:
Coolio skrev:
Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.

Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.
:lol: :lol: :lol:
Tesla har inte råd med egna regnsensorer så dom måste fråga en annan bil om det regnar? :lol:

Telsa dumpade väl regnsensorn 2018? Det är fem år sedan. När tror du dessa V2V-protokoll kommer att finnas på vägarna och i Tesla? Om fem år? Knappast...
Det kanske även kan funka för FSD i framtiden.
Tesla överlåter helt enkelt åt andra bilar (som har erforderliga sensorer) att ta reda på hur omgivningen ser ut, och agerar utifrån vad dessa bilar meddelar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av spacecoin »

Nicke Nyfiken skrev:
spacecoin skrev:
mikebike skrev:
Coolio skrev:
Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.

Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.
:lol: :lol: :lol:
Tesla har inte råd med egna regnsensorer så dom måste fråga en annan bil om det regnar? :lol:

Telsa dumpade väl regnsensorn 2018? Det är fem år sedan. När tror du dessa V2V-protokoll kommer att finnas på vägarna och i Tesla? Om fem år? Knappast...
Det kanske även kan funka för FSD i framtiden.
Tesla överlåter helt enkelt åt andra bilar (som har erforderliga sensorer) att ta reda på hur omgivningen ser ut, och agerar utifrån vad dessa bilar meddelar.
Ha! Sedan hakar alla på, och ingen har några sensorer kvar? :?: En blind leder en blind liksom...

Nä, jag tror V2V och I2V är stendött.
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Coolio »

Exakt, Elon nyttjar andra bilars system:-)!

Car-to-X Har arbetats med länge men jag skulle nog säga att HELP är bra system som kan vidare utvecklas.

https://electrek.co/2022/10/12/tesla-im ... ystem/amp/
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
Navigare
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 sep 2020 10:53

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Navigare »

spacecoin skrev:
Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Har .40 i min X (2020) och den är läskigt nervös och panikbromsar vid möte av breda fordon på smal 60 väg. Nära nog obrukbar.
Skriv svar