Ojämnt slitage däck

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Ojämnt slitage däck

Inlägg av Arn »

Bytte till vinterdäck idag och man konstaterade på däckverkstaden att samtliga sommardäck hade slitits tre millimeter mer på insidan jämförts med utsidan.

Verkstaden tyckte detta var anmärkningsvärt och tyckte jag skulle kontakta Tesla innan vi bokar tid för hjulinställning.

Någon mer som haft liknande besvär? Låter det rimligt att alla fyra däck slitits betydligt mer just på insidan om hjulinställningen varit dålig?

Sommardäcken har hunnit köras omkring 2700 mil och behöver bytas ut till nästa säsong.

Har inte kört på någon trottoarkant eller liknande som skulle ha stört hjulinställningen. Tycker dock styrningen sista två månaderna har käntd på marginalen lite konstig vid tvära svängar exempelvis på motorvägs på farten men har inte reagerat mer på det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Ojämnt slitage däck

Inlägg av taliz »

Många Teslor har levererats med felaktig hjulinställning vilket leder just till snedslitna däck.
Det gällde iaf USA-tillverkade. Oklart om det är lika dåligt på de från Kina och Berlin.

Tyvärr får man ingen ersättning från Tesla för det, dvs klokt att kolla inställningarna när däcken är nya.
Men du kanske kan trösta dig med att däcken på min ID4 också var slut efter 2700 mil, trots att de var hyfsat jämnt slitna. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

M3P 2019, 7000mil
Helt jämnslitna. Däck aldrig bytta, 20" sommardäcken har gått ca 4000mil.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Tesla tyckte jag skulle boka en service via appen. Tolkar det som att Tesla bjuder på kostnaden för hjulinställning men att jag måste ta mig tiden att åka till ett servicecenter och tillbaka vilket blir en halv arbetsdag.

Tolkar även det hela som att sommardäcken skulle kunna ha klarat i bästa fall 1000 mil till. Låter dock riktigt imponerande att sommardäck skulle klara 4000 mil på en prestandabil med snabb acceleration och motorbroms.

Intressant i sammanhanget är att vinterhjulen inte uppvisade något ojämnt slitage men dessa har bara rullat 1000 mil. Tror ni att felaktig hjulinställning fanns redan vid leverans av bilen eller att den har uppkommit någon gång på våren strax efter bytet till sommardäck?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Har vinterdäcken gått 1000 mil utan att det finns tendenser till snedslitning, så tror jag nog att det hänt något efter att sommardäcken monterades i våras.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Har kört 3600 mil med mina Michelin Pilot Sport 4. 5mm kvar på bakdäcken. Pirelli P Zero höll bara 4200mil innan de var nere på 2 mm på bakdäcken. Orkar man skifta däcken fram och bak varje 1000:e mil så håller det säkert 6000-8000mil utan problem.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Fått erbjudanden om hjulinställning med kort väntetid redan nästa vecka men däremot inget kostnadsförslag. Tror ni Tesla tar ut kostnad för detta?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

När fick jag nu svar från Tesla att det begär 4000 kr för hjulinställning. Man säger att det är fritt att välja annan verkstad men att det kan påverka garantier.

På vilket sätt skulle Tesla upptäcka att en annan verkstad har gjort en hjulinställning? Behöver man känna sig orolig om man väljer annan välkänd däckverkstad som Euromaster eller motsvarande?

Teslas verkstad är dels oerhört dyr och dels väldigt lång resväg.
Mickep

Inlägg av Mickep »

hjulinställning gjorde jag för under 1500 kr. (det brukar vara det som gör att däck slits olika)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Arn skrev:
Man säger att det är fritt att välja annan verkstad men att det kan påverka garantier.

På vilket sätt skulle Tesla upptäcka att en annan verkstad har gjort en hjulinställning? Behöver man känna sig orolig om man väljer annan välkänd däckverkstad som Euromaster eller motsvarande?

Teslas verkstad är dels oerhört dyr och dels väldigt lång resväg.
Det jag kan tänka mig som har bäring på garantier är om en styrled eller länkarmsbussning har gått sönder, vilket påverkar hjulinställningen, då kan det vara ett garantijobb att byta den.
Sedan kan det vara så, men det gäller främst bilar med många mil på saltvägar, att inställningsmuttrarna inte går att lossa med annat än ultravåld och värme, och det kan skada länkarmar/styrleder och då får du givetvis inte dessa på garantin.

Men på en ett år gammal bil är iaf det senare inget problem. Lämna den till en verkstad i närområdet, och om de säger att de måste bytas nånting i hjulupphängningen för att få till det, då får du ta ställning på nytt till om Tesla ändå ska göra't.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar