Släpvagn + MY

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Släpvagn + MY

Inlägg av stegev »

Hej,

Ska köra 22 mil enkel och har hyrt CircleKs stora släp.
Finns två SC längs sträckan.

1. Vilken förbrukning kan man räkna med? Räcker det med att stanna till en gång för att ladda?
2. Får jag dra fullastat släp eller ska jag försöka lasta bilen så mycket det går?
3. Andra tips och tricks uppskattas.
6EA27C1E-4F00-43E6-BDD4-8087B414B929.jpeg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av Nicke Nyfiken »

2. På vanligt B-körkor får du inte dra det släpet alls. Med utökat B och BE får du dra det fullastat. Så att lasta mycket i bilen påverkar ingenting ur den synvinkeln.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av La_Jungla »

Blir lätt snurrig i huvudet när det talas om slävagn och maxvikter... Men om jag tolkar det rätt så betyder totalvikt i detta fall att släpet väger 550 kg och du får lasta 450 kg. Om din Model Y har en totalvikt på 2 405 kg(?) så borde du få lasta fullt - alltså 450 kg. Däremot om släpet hade vägt 1 000 kg och du fått lasta 450 kg så hade du nog varit tvungen att ha BE-behörighet få att köra med släpet - lastat eller ej. Tänker jag rätt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av taliz »

Dä ä ba å åk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MP3
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 sep 2022 10:55

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av MP3 »

Precis som Nicke skriver så har du utökat B eller BE så är det bara att köra, har du vanligt B körkort så måste du hitta ett annat släp om du vill köra lagligt även om du kör det helt tomt.
PNG-bild.png
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av Nicke Nyfiken »

La_Jungla skrev:
Blir lätt snurrig i huvudet när det talas om slävagn och maxvikter... Men om jag tolkar det rätt så betyder totalvikt i detta fall att släpet väger 550 kg och du får lasta 450 kg. Om din Model Y har en totalvikt på 2 405 kg(?) så borde du få lasta fullt - alltså 450 kg. Däremot om släpet hade vägt 1 000 kg och du fått lasta 450 kg så hade du nog varit tvungen att ha BE-behörighet få att köra med släpet - lastat eller ej. Tänker jag rätt?
Jag utgick från min egen MYP som får dra ett släp med totalvikt på 866 kg. Sedan krävs utökat B för att dra tyngre.
Har man en tidig MY LR med väldigt låg lastvikt och därmed en totalvikt under 2500 kg så borde de ju funka med ett släp med 1000 kg totalvikt som du säger.

Totalvikt bil + totalvikt släp = max 3500 kg med B-körkort.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av wector »

Transportstyrelsen har en kalkylator
https://slapvagnskalkylatorn.transports ... lator.aspx
Brukar ofta finnas regnummer på hyrsidorna.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av Gasglad »

Om du nu får dra släpet och kör lagligt så borde du inte behöva ladda alls.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av RagWal »

Gasglad skrev:
Om du nu får dra släpet och kör lagligt så borde du inte behöva ladda alls.
Ang laddning. Inte självklart utan laddstopp. Det vindfånget på det släpet gör att hastigheten spelar in rejält.
Håller du runt laglig fart och med ett öga på "laddning vid ankomst" så vet du rätt snart om du behöver anpassa farten eller ladda.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 911
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av Arctic Drifter »

Har själv flyttat hela bohaget genom 6 st vändor men ett sådant där släp, dock med fossilbil.

Den specade maxlasten på 450 kg är ju ett skämt, men de har väl gjort så för att fler ska få möjlighet att dra det lagligt. Nu vet jag inte vad du ska lasta men när vi flyttade så hade vi rejält med överlast, 450 kg kommer man snabbt upp i.
Tesla Model Y Performance
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av stegev »

Tacksam för många bra svar!

Jag räknar med att stanna och ladda 1 gg iaf. Samt så får jag kolla upp om det duger med B-körkort, de nämnde inget på macken iaf.

Jag kommer flytta möbler tillhörande en liten lägenhet.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av ErikHallq »

stegev skrev:
Tacksam för många bra svar!

Jag räknar med att stanna och ladda 1 gg iaf. Samt så får jag kolla upp om det duger med B-körkort, de nämnde inget på macken iaf.

Jag kommer flytta möbler tillhörande en liten lägenhet.
Det är kombination med bilen som gör att det krävs annat körkort. De på macken vet nog inte totalvikten på din bil. Men de kan ge dig regnr så kan du bara kolla på transportstyrelsen. Men model y +1000kg släp innebär att du inte får köra med bara b kort
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Släpvagn + MY

Inlägg av Ilduce77 »

B-kort
Bilens totalvikt + släpets totalvikt, får inte överskrida 3500 kg

Utökat B-kort
Bilens totalvikt + släpet totalvikt, får inte överskrida 4250 kg

BE-kort
Finns ingen begränsning, så länge man inte överskrider bilens och släpet maxlast och max släpvagnsvikt.

Blir man stoppad och inte håller sig inom sin körkortsklass, blir det olovlig körning.

Om man blir stoppad och har BE-kort och inte hållit sig inom lastvikterna, blir det böter för överlast.
Skriv svar