Det är första vintern för mig med model3, enbart bakhjulsdrift. Har dubbade vinterdäck som är helt ok på.
Har ni erfarenhet att man tar sig fram ganska bra på snöiga vägar?
Kommer snö i morgon o har ärende ut på kuperade grusvägar o funderar på hur orolig jag ska va. Prognos säger 5cm snö, vilket ju kan bli 10cm.
Framkomligheten på snöig grusväg?
Moderator: Redaktion
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Framkomligheten på snöig grusväg?
Jag har kört bakhjulsdrivet sedan -96, enda gångerna jag fastnat i snö är när det varit blötsnö och mer snö än vad markfrigången tillåtit, så det packat under och liksom lyft bilen. Är det torrsnö går det oftast bra att köra även om det är mer snö, så länge man kan hålla farten uppe.Magnus +_ skrev:Det är första vintern för mig med model3, enbart bakhjulsdrift. Har dubbade vinterdäck som är helt ok på.
Kommer snö i morgon o har ärende ut på kuperade grusvägar o funderar på hur orolig jag ska va. Prognos säger 5cm snö, vilket ju kan bli 10cm.
Ej testat bakhjulsdriven Tesla men 5-10 cm ska väl inte vara några problem och på en trea har du väl inte 255or heller utan 235or som fungerar bättre.
Tesla Model Y Performance
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Framkomligheten på snöig grusväg?
Flikar in här, håller med här, håll farten uppe.Arctic Drifter skrev:Jag har kört bakhjulsdrivet sedan -96, enda gångerna jag fastnat i snö är när det varit blötsnö och mer snö än vad markfrigången tillåtit, så det packat under och liksom lyft bilen. Är det torrsnö går det oftast bra att köra även om det är mer snö, så länge man kan hålla farten uppe.Magnus +_ skrev:Det är första vintern för mig med model3, enbart bakhjulsdrift. Har dubbade vinterdäck som är helt ok på.
Ej testat bakhjulsdriven Tesla men 5-10 cm ska väl inte vara några problem och på en trea har du väl inte 255or heller utan 235or som fungerar bättre.
Har kört bil 20 år i Norrland och aldrig kört fast. Även kört mycket i Skåne där det inte finns speciellt mycket snö.
Fegar man så sitter man allt som oftast fast om man har otur.
Kör själv en bakhjulsdriven M3 och inte ett dugg nervös för att köra fast.