Kommer värdet på S att rasa nu när fler modeller lanseras?0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Kommer värdet på S att rasa nu när fler modeller lanseras?0

Inlägg av lem »

Hej!

Jag står i startgroparna för att köpa en begagnad S. Banklånet är beviljat men frugan är tveksam (måste signa pantbrev).

Många ligger ute på strax under 800'. Jag gissar att de få affärer som görs ligger kring ~700.

Kommer begagnatpriserna falla väsentligt för de tidiga årsmodellerna utan bl.a. autopilotmöjlighet? Kan man räkna med -15% dvs ~10'/mån?

Lars som kört 15' elbilsmil senaste 8 åren i clio, MB A-klasse electric, Leaf m.fl.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Kommer värdet på S att rasa nu när fler modeller lansera

Inlägg av Leo »

Nja det har precis dykt upp några under 800 skulle inte säga många.

Finns nog ganska stor efterfrågan och intresse med tanke på hur få det finns OCH med tanke på att nypriset ökat rejält.

De begagnade har ju ofta också klart lägre förmånsvärde vilket gör de fortsatt attraktiva att leasa om möjligt.

Även Norge med 10000 Tesla har haft/har en väldigt stabil prisbild.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast det finns nog en del som lägger mycket pengar på Model S helt enkelt för att det inte finns några alternativ. När det börjar komma bilar med längre räckvidd till lägre pris förlorar Model S sin monopolställning, och efterfrågan på just Model S kan gå ner och därmed priserna. Men där är vi inte än på allra minst ett år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Hoppas på ett ordentligt prisras på P90DL :-)
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det dröjer nog några år innan begmarknaden har stabiliserats. Just nu ligger priserna ganska stadigt där de ligger tackvare/pga dollarn. Om dollarn rasar så kommer ju priserna på nya gå ner och då sjunker ju också beg priserna, det tror jag avgör mer än att det släpps en X, 3, Bolt eller Leaf 2.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

priserna är sky high just nu skulle jag vilja påstå. Ser jag på begmarknaden, så skulle jag få MER för min bil nu ett år gammal och 2000 mil än vad jag köpte den av från Tesla. Problemet är ju att den enda bil man skulle vilja byta till är en Tesla och alla är lika dyra just nu. Dollarn är boven i dramat. Så fort den går ner och priserna justeras ner, så kommer även begpriserna att gå ner. Det kan vara risky att köpa en begagnad just nu om man är orolig för prisras. Säg att du väljer att behålla bilen i 3-5 år, då har antagligen dollarn ett annat värde och bilen kommer vara "mindre värd".
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Omöjligt att Sia om. Model 3 kommer vara mindre, långsammare, plåt istället för alu. Billigare lösningar generellt. Helt enkel ett annat segment. Kommer detta äta av model S begagnat priser? Vem vet?

Model X påverkar knappast då det är en SUV och inte alla vill ha en. Gissar även att den modellen kommer dras med en massa strul pgr av alla speciallösningar som dörrar etc. Första generationen av model S hade mycket småfel.

Men som sagt bara tiden kan visa. Det som sänker priser mest är ju stort utbud. Tror inte det är så många som byter från model S till X eller än mindre till model 3. Dessutom tror jag mångs kommer behålla bilen när leasingen går ut då de nya bilarna är så sjukt nycket dyrare numera...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Radarmätare kom ca Q3 -15 och är förutsättningen för att få autopilot vad jag förstått?

Kommer bilar utan autopilotsmöjlighet att vara "iskalla"?

Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag tror inte de blir iskalla, de är ju fortfarande riktigt bra bilar med bra räckvidd, men nog tappar de värde snabbare än bilar med autopilothårdvara.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

lem skrev:
Radarmätare kom ca Q3 -15 och är förutsättningen för att få autopilot vad jag förstått?

Hälsningar
Lars
Alla bilar producerade efter oktober-14 har hårdvaran för AP. Bylund får rätta mig om jag har fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
lem skrev:

Hälsningar
Lars
Alla bilar producerade efter oktober-14 har hårdvaran för AP. Bylund får rätta mig om jag har fel.
Det är korrekt, men inte hela sanningen :)
Från ungefär 20 september 2014 rullade autopilotbilar av bandet.
Skriv svar