Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Jag väljer att tro att du har för dålig koll på vad som hänt och i vilken ordning (och hur aktiebolagsregler, affärsjuridik och börsregler funkar).
Mickep

Inlägg av Mickep »

Har ingen koll alls, men har det någonsin stoppat någon annan? (konstigt påpekande) Jag tror inte elon har riktig koll heller, han har råkat illa ut och blivit slagen på fingrarna tidigare, så att saker utvecklades som de gjorde. Han blev tvingad att stå vid sitt bud. och det var till nackdel för twitter. (men vi får se vad som händer, elon kanske kan göra twitter great nångång)
Det är min tolkning av händelsen. Andra har säkert en annan. egentligen bara elon som vet.
Användarvisningsbild
tstorm
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av tstorm »

Läsvärd förklaring av vad Elon Musk håller på med i Twitter:
Mest av allt önskar jag mig själslig rikedom, men jag skulle nöja mig med en Tesla Model X Plaid (röd/vit).

Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
backe

Inlägg av backe »

tstorm skrev:

Som vanligt så kommer någon på en förklaring till att oavsett vad Elon gör så är det smart och bra.

Drar han det i konkurs så är det troligen genialiskt också.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

tstorm skrev:
Intressant. Inte så övertygad om att det är en framgångsrik strategi när man gör det så extremt (vilket ju inte heller skribenten påstår), men låter iaf som en rimlig förklaring/strategi.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

backe skrev:
tstorm skrev:

Som vanligt så kommer någon på en förklaring till att oavsett vad Elon gör så är det smart och bra.

Lägg av, han räddar ju världen. :mrgreen:
backe

Inlägg av backe »

Legato skrev:
tstorm skrev:
Intressant. Inte så övertygad om att det är en framgångsrik strategi när man gör det så extremt (vilket ju inte heller skribenten påstår), men låter iaf som en rimlig förklaring/strategi.

Inte helt orimligt, men om jag kollar på mitt företag/jobb som jobbar med mjukvaruutveckling, skulle någon komma in och säga att alla som inte vill jobba kvällar, helger och mycket övertid får sluta, så skulle troligen de mest åtråvärda gå någon annanstans då det så gott som alltid finns ett erbjudande på bordet hos en annan attraktiv arbetsgivare.

Jag gissar att det gäller samma på Twitter också.
Användarvisningsbild
tstorm
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av tstorm »

backe skrev:
tstorm skrev:

Hoppsan boppsan Kerstin! Fast det är faktiskt en betydligt rimligare förklaring än att Elon har blivit galen och eldar upp 400 miljarder. Skål på dig!
Mest av allt önskar jag mig själslig rikedom, men jag skulle nöja mig med en Tesla Model X Plaid (röd/vit).

Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
Användarvisningsbild
tstorm
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av tstorm »

backe skrev:
Legato skrev:
tstorm skrev:

Inte helt orimligt, men om jag kollar på mitt företag/jobb som jobbar med mjukvaruutveckling, skulle någon komma in och säga att alla som inte vill jobba kvällar, helger och mycket övertid får sluta, så skulle troligen de mest åtråvärda gå någon annanstans då det så gott som alltid finns ett erbjudande på bordet hos en annan attraktiv arbetsgivare.

Jag gissar att det gäller samma på Twitter också.
I dagsläget kommer det ut rätt mycket kompetenta utvecklare på marknaden när SaaS-bolag som kommit undan med att gå minus i flera år plötsligt måste säga upp folk för att kunna börja visa vinst, men det ligger något i det du säger förstås. Jag tror dock fortfarande inte att Musk blivit skvatt galen utan förstår vad han gör.

Du är för övrigt inte ensam i den här tråden om att ha en bakgrund i mjukvaruutveckling :) Min erfarenhet är att 80-90% av utvecklarna är rätt kass, en följd av den enorma bristen på mjukvaruutvecklare på marknaden - man kan vara rätt usel och ändå få jobb. Jag tror inte det är annorlunda i Twitter.

Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Kan någon förklara varför det verkar vara så viktigt för Elon Musk att folk jobbar ihjäl sig? Finns ett flertal studier som visar att människor inte kan jobba koncentrerat mer än 5-6 timmar om dagen. Men ändå så skryter han själv om att han nu jobbar 120 timmar i veckan efter twitter-köpet och kräver att alla Twitter anställda ska jobba övertid eller sluta. Hur bra kod skriver man egentligen om man jobbar 12 timmar om dagen? Tidigare har han ju också gjort sådana här uttalanden om kinesiska arbetare: " “They won’t just be burning the midnight oil, they will be burning the 3am oil, they won’t even leave the factory type of thing, whereas in America people are trying to avoid going to work at all.”
Har inte folk rätt till ett liv utanför jobbet i Musks värld? Är man helt enkelt livegen när man jobbar i ett av hans företag? Låter som att det kinesiska 9-9-6 är hans melodi. Alltså att man ska jobba 9-21 6 dagar i veckan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev:
Kan någon förklara varför det verkar vara så viktigt för Elon Musk att folk jobbar ihjäl sig? Finns ett flertal studier som visar att människor inte kan jobba koncentrerat mer än 5-6 timmar om dagen. Men ändå så skryter han själv om att han nu jobbar 120 timmar i veckan efter twitter-köpet och kräver att alla Twitter anställda ska jobba övertid eller sluta. Hur bra kod skriver man egentligen om man jobbar 12 timmar om dagen? Tidigare har han ju också gjort sådana här uttalanden om kinesiska arbetare: " “They won’t just be burning the midnight oil, they will be burning the 3am oil, they won’t even leave the factory type of thing, whereas in America people are trying to avoid going to work at all.”
Har inte folk rätt till ett liv utanför jobbet i Musks värld? Är man helt enkelt livegen när man jobbar i ett av hans företag? Låter som att det kinesiska 9-9-6 är hans melodi. Alltså att man ska jobba 9-21 6 dagar i veckan.
Det blir väl så när man är den som är Techno-King och betalar löner. Elons förmåga som ledare är nog bra, men som chef suger han.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tstorm skrev:
Min erfarenhet är att 80-90% av utvecklarna är rätt kass, en följd av den enorma bristen på mjukvaruutvecklare på marknaden - man kan vara rätt usel och ändå få jobb. Jag tror inte det är annorlunda i Twitter.
Eller snickare, hantverkare i allmänhet, arkitekter, politiker, chefer, folk i allmänhet. Det är max 10% av interaktionerna man blir imponerad av i passion, servicenivå eller kompetens. Men de som levererar 10x vill inte Musk eller någon annan ge 5x i lön så... Starta eget om du har huvudet på skaft. Bygg en produkt om du kan.

Det finns sällan någon poäng med att leverera 10x och få ungefär samma lön som en 1x-person, bara för att man "tror på företagets mission statement".
backe

Inlägg av backe »

Musk tried, in the final hours before his deadline, to convince people to stay. Key staff were brought into meetings as the Thursday evening deadline neared to hear pitches on the social network’s future, according to people familiar with the matter. Musk, who had earlier said he was strictly against remote work, also sent a follow-up email Thursday softening his tone.
https://finance.yahoo.com/news/musk-har ... 06829.html
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Mickep skrev:
Väldigt dåligt att alleniera sig med de anställda det första man gör. Men jag tror att twitter måste dö för att en fågel phenix skall resa sig ur askan.
Skulden lägger inte jag på musk utan de som tvingade honom att köpa. (för det ursprungliga budet var uppenbarligen menat som ett skämt9. Elon kämpande med att ta sig ur men blev tvingad. kanske kunde ägaren nöjt sig med miljard böter. men twitter var inte lönsam.(och en alldeles för stor kostym.
De anställda borde stämma denne (men liten chans att vinna) om de hyser agg över sin situation. IOM köpet blev twitter så högt skuldbelagt att deras inkomster inte täcker ens räntorna. (och det krävs att alla användare betalar 44 dollar (istf 8) för att saken skall räddas.) samtidigt som troll tror de fritt fram så medför det att annonsörer drar sig ur.
Skulden lägger inte jag på musk utan de som tvingade honom att köpa. (för det ursprungliga budet var uppenbarligen menat som ett skämt9. Elon kämpande med att ta sig ur men blev tvingad.
På vilket sätt blev han tvingad att köpa Twitter och av vem?
Ursprungligen alltså innan han lagt bud och skickat in ansökan till SEC att köpa det och styrelsen godkände budet, för när man väl gjort det så är det såklart tvingande.
Exakt. Har svårt att se att det skulle vara "bara ett skämt"?

Då hade man nog nöjt sig med one-liner på Twitter.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Mickep

Inlägg av Mickep »

backe

Inlägg av backe »

Mickep skrev:
Läst nu och det framkom inget nytt för mig, var det något särskilt du tyckte var intressant?

Själva skämtdelen som du tar upp såg jag ingenting om?
backe

Inlägg av backe »

Musk has already axed the Twitter ad exec he reportedly convinced to stay / She resigned, then un-resigned, and now she’s reportedly been fired. Can you keep up?
Twitter’s instability, along with several other factors, hasn’t made advertisers happy. Three of the largest ad firms have warned their clients against running campaigns on the site. Losing the head of ad sales twice in two weeks may not help.

Twitter has lost a large chunk of its executives and staff. When Musk took over, he fired several top-level officers, including the CEO, and several more have resigned since then. He also laid off thousands of workers and contractors, then gave the people left the choice of agreeing to work at a “hardcore” Twitter 2.0 or take a severance package. We’ve heard that hundreds of workers have chosen to take the money and walk.
https://www.theverge.com/2022/11/18/234 ... red-salute
backe

Inlägg av backe »

As part of Musk's workforce reduction plans, Twitter's content moderation team — dubbed the Safety and Trust team — shrunk from a few hundred employees to just 15 people, according to a report by Gizmodo.

Consequently, the number of racist, antisemitic, and hate speech-filled tweets have tripled on the platform since then.

https://finance.yahoo.com/news/elon-mus ... 35420.html
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

Ska han släppa in Trump igen?

Hoppas fan inte det.
Mickep

Inlägg av Mickep »

backe skrev:
Mickep skrev:
Läst nu och det framkom inget nytt för mig, var det något särskilt du tyckte var intressant?

Påstår inte att den stödjer min tes. Men jag ser fortfarande inte affären som en helt genomtänkt beslut. Därav ”skämt”. (Vilka en del hänger upp sig på). Att affären just nu ser väldigt dåligt för twitter, skyller jag på de som tvingade igenom den. Men i grunden är det musks fel. Får se vad som händer framöver. Anställda vill inte skriva på slavkontrakt och lämnar är vad som behövs. Men hade nog varit enklare och billigare att starta en konkurrent istället för att driva twitter i grunden.
backe

Inlägg av backe »

Mickep skrev:
backe skrev:
Mickep skrev:

Påstår inte att den stödjer min tes. Men jag ser fortfarande inte affären som en helt genomtänkt beslut. Därav ”skämt”. (Vilka en del hänger upp sig på). Att affären just nu ser väldigt dåligt för twitter, skyller jag på de som tvingade igenom den. Men i grunden är det musks fel. Får se vad som händer framöver. Anställda vill inte skriva på slavkontrakt och lämnar är vad som behövs. Men hade nog varit enklare och billigare att starta en konkurrent istället för att driva twitter i grunden.
Jag tror inte heller att det var helt genomtänkt och kan mycket väl ha börjat som ett skämt. Men när man kommer förbi steget att man lämnar officiella bud och skickar in ansökningar m.h.a. advokater till SEC så får man väl anse att själva skämtet har övergått till verklighet.

Vad som är bäst för Twitter tror jag majoriteten av aktieägarna inte var så intresserade av, kunde dom bli rikligt kompenserade och gå vidare så var det nog ok. Och eftersom Elon hade snackat ner kursen också och marknaden började vika generellt så var man nog ännu mer intresserade av att affären genomfördes.

Problemet med sociala plattformar är att det verkar gå i cykler(ingen av barnen hemma använder Facebook t.ex.), så att investera 44 miljarder usd i en så begränsad plattform som Twitter ändå är får anses väldigt vågat och gränsar till dumt.

Fördelen för Elon är att han har pengar att genomföra en total omstrukturering, än så länge så har han förtroende hos andra att göra det omöjliga också så han kommer kunna få med sig tunga investerare på tåget. En stor möjlighet som han pratar om är att göra en app av det som kan göra allt möjligt(se WeChat, transaktioner, lån o.s.v. Tror dock att det är betydligt svårare att göra det utanför Kina då det finns mycket mer regulatoriska problem där man oftast inte får stänga ute andra aktörer.

Men men, det ska bli spännande att se vart det här leder :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jag tror han skiter i pengarna. Han är så rik nu att han bara vill ha makt... Tror inte Bezos köpte Washington Post som en investering heller.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
backe

Inlägg av backe »

Legato skrev:
Jag tror han skiter i pengarna. Han är så rik nu att han bara vill ha makt... Tror inte Bezos köpte Washington Post som en investering heller.

Tror att du har rätt. Mycket är nog en jakt på kickar också.
Skillnaden med dock Bezoz var att han köpte Washington Post för 250 miljoner USD, en bråkdel av vad Twitter kostade.

Det går inte att säga annat än att det är lite spännande att se vad Elon hittar på.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

backe skrev:
Legato skrev:

Tror att du har rätt. Mycket är nog en jakt på kickar också.
Skillnaden med dock Bezoz var att han köpte Washington Post för 250 miljoner USD, en bråkdel av vad Twitter kostade.

Det går inte att säga annat än att det är lite spännande att se vad Elon hittar på.
Jag är fortfarande intresserad av hur länge alla politiker och influencers runtom i Världen kommer fortsätta använda Twitter som sin främsta kanal för att sprida budskap? Inte minst Svenska politiker.

Vid en stor konflikt eller vid viktiga val så kommer det vara Elon som bestämmer vilka twees som trendar eller trottlas ner och vilka åsikter som får mest spridning.

På det sättet är ju Twitter otroligt mycket mer kraftfullt än WP. Så makt har han garanterat fått för pengarna förutsatt att det inte går åt helvete och alla lämnar för en annan plattform.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Rätt uppenbart att Musk kommer att censurera eller styra ungefär ingenting jämfört med twitter idag,
Skriv svar