Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Moderator: Redaktion
Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Har laddat min SR+ med min Easee laddbox några veckor utan problem. Nu är det kallt och snö. Har inte haft laddkabeln ansluten, vilket man tydligen alltid ska ha..slog på laddningen men verkar gå väldigt sakta och den avslutande innan laddgränsen nådd. Borde jag förvärmt batteriet?
Fattar inte när, hur eller hur länge det ska förvärmas?
Hittade en symbol i teslaappen för värmning, men det innebär ju att hela kupén inkl stolarna värms upp, är det rimligt om man inte ska åka utan bara ladda teslan?
Enormt tacksam om nån kan förklara detta för mig, då jag börjar tvivla på om det var rätt köpa tesla eller om bara är jag som inte fattar hur man gör..
Tack på förhand
Fattar inte när, hur eller hur länge det ska förvärmas?
Hittade en symbol i teslaappen för värmning, men det innebär ju att hela kupén inkl stolarna värms upp, är det rimligt om man inte ska åka utan bara ladda teslan?
Enormt tacksam om nån kan förklara detta för mig, då jag börjar tvivla på om det var rätt köpa tesla eller om bara är jag som inte fattar hur man gör..
Tack på förhand
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Hur menar du, "avslutade innan laddgränsen nådd"? Vilken gräns hade du och när slutade den ladda? Det är helt normalt att AC-laddning (laddning hemma tex) går långsamt i början när batteriet är nerkylt. Du ska inte behöva förvärma för att långsam-ladda, ge det lite tid bara.
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Om batteriet är för kallt så går det inte att ladda utan det kräver att det värms upp först.
Det gör bilen automatiskt, och det visar sig genom att laddhastigheten ökar. Men det tar tid, lååång tid. Det är ett halvt ton metall som skall värmas.
Därav kan det vara klokt att ladda så fort man kommit hem, medan bilen och batteriet fortfarande är varmt.
Sen är det också så att den kanske laddat till gränsen, men all kapacitet visas inte eftersom batteriet är för kallt? Borde synas en snöflinga då.
Det gör bilen automatiskt, och det visar sig genom att laddhastigheten ökar. Men det tar tid, lååång tid. Det är ett halvt ton metall som skall värmas.
Därav kan det vara klokt att ladda så fort man kommit hem, medan bilen och batteriet fortfarande är varmt.
Sen är det också så att den kanske laddat till gränsen, men all kapacitet visas inte eftersom batteriet är för kallt? Borde synas en snöflinga då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Laddningen kan avslutas i förtid av flera anledningar. Hemma i min samfällighet sker det oftast pga laddboxarna gör om lastdelningen och i samband med det verkar all laddning stoppas och startas om.
Förvärmning av batteri spelar egentligen bara roll när du vill ladda snabbt under en resa. Om du laddar hemma och har gott om tid spelar det ingen roll för dig om det tar 10min eller 100min att ladda. Din bil kommer se till att optimera laddningen utefter förutsättningarna.
Se till att alltid ha bilen inkopplad när du har möjlighet och sätt landgränsen så lågt som möjligt.
Förvärmning av batteri spelar egentligen bara roll när du vill ladda snabbt under en resa. Om du laddar hemma och har gott om tid spelar det ingen roll för dig om det tar 10min eller 100min att ladda. Din bil kommer se till att optimera laddningen utefter förutsättningarna.
Se till att alltid ha bilen inkopplad när du har möjlighet och sätt landgränsen så lågt som möjligt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Om batteriet är så kallt att det måste värmas vid AC-laddning så går det ju åt el för uppvärmningen. Dvs det kostar mer att ladda ett kallt batteri. Därav kan det som sagt vara klokt att påbörja laddning direkt medan bilen och batteriet fortfarande är varmt.agehall skrev:Förvärmning av batteri spelar egentligen bara roll när du vill ladda snabbt under en resa. Om du laddar hemma och har gott om tid spelar det ingen roll för dig om det tar 10min eller 100min att ladda. Din bil kommer se till att optimera laddningen utefter förutsättningarna.
Se till att alltid ha bilen inkopplad när du har möjlighet och sätt landgränsen så lågt som möjligt.
Å andra sidan, om man har timpris på elen så kan det ju ändå bli billigare att ladda sent på natten trots att det går åt mer el.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Tack alla för bra svar till en ”nybörjare” dock förstår jag fortfarande inte hur man förvärmer eller vad det kallas. Är det samma sak som att värma upp hela bilen inkl kupén, stolsvärme etc. Eller finns det en separat funktion att endast värma batteriet? Och i så fall hur aktiveras detta?
Tack igen för hjälpen
Tack igen för hjälpen
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7687
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Batteriet värms när man värmer kupén. Eller när man navigerar till en snabbladdare.Knalle skrev:Tack alla för bra svar till en ”nybörjare” dock förstår jag fortfarande inte hur man förvärmer eller vad det kallas. Är det samma sak som att värma upp hela bilen inkl kupén, stolsvärme etc. Eller finns det en separat funktion att endast värma batteriet? Och i så fall hur aktiveras detta?
Tack igen för hjälpen
Det finns ingen separat batterivärmning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7687
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Jovars, men kupén blir varm mycket fortare än batteriet.agehall skrev:Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Batteriet värms upp om det behövs. Inget du behöver göra aktivt. Men är det riktigt kallt och en klen laddare så kanske inte elen räcker till, och då går det inte att ladda eller värma från kallt. Då borde du ladda direkt bör du kommer hem eftersom batteriet antagligen är varmt från din körning.
Du behöver ej slå på kupévärmen
Du behöver ej slå på kupévärmen
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3698
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Bilen sköter det själv när du laddar, det kan inte slå på det själv.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Inte från själva kupévärmen, men från "batterivärmaren" och bara om laddaren är inkopplad.agehall skrev:Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7687
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Ingen laddkabel ansluten:Kronberg skrev:Inte från själva kupévärmen, men från "batterivärmaren" och bara om laddaren är inkopplad.agehall skrev:Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Är det så att när du tittar på morgonen står batteriet 1% lägre än vad du laddade till? Det händer för mig ibland när det är kallare. Sedan kalibrerar bilen batteriet vid vila och då kan % satsen ändras.
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Klicka på ”Boka tid” i appen så kan du boka förvärmning av kupé och batteriet vid behov.
[
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Inlägg: 167
- Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Eller så lägger du till knappen som visas på bilden till höger = avfrosta bilen.mikebike skrev:Ingen laddkabel ansluten:Kronberg skrev:Inte från själva kupévärmen, men från "batterivärmaren" och bara om laddaren är inkopplad.agehall skrev:Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Tempen sätts på max och batteriet förvärms också.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 921
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
På väg in i första vintern med elbil, gårdagens läxa var att med SOC 17% så kan jag inte förvärmaErikHallq skrev:Men är det riktigt kallt och en klen laddare så kanske inte elen räcker till, och då går det inte att ladda eller värma från kallt.
Nåväl, "riktigt kallt" lär det säkert bli i vinter men vad menar du med klen laddare? Räknas 11kW laddbox som klen laddare eller syftar du mer på den medföljande 1-fas laddaren?
Varför jag frågar är för att jag har timpris och ofta kommer rulla hem kring 17-tiden med varmt batteri men vill ladda nattetid. Så om batteriet -håller 25 på natten, är en 11kW laddbox för klen då?
Tesla Model Y Performance
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Nej. Batterivärmaren är väl max 6kw eller något sånt.Arctic Drifter skrev:Så om batteriet -håller 25 på natten, är en 11kW laddbox för klen då?
Problemet är mer om man kör enfas på typ under 2kw, då kan det bli knepigt om det är riktigt kallt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7687
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Bilden var för att visa att batteriet värms när man klickar på fläkten, d.v.s. klimatisering. Utan att man behöver ladda.J_Pettersson skrev:Eller så lägger du till knappen som visas på bilden till höger = avfrosta bilen.mikebike skrev:Ingen laddkabel ansluten:Kronberg skrev:Inte från själva kupévärmen, men från "batterivärmaren" och bara om laddaren är inkopplad.agehall skrev:Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Tempen sätts på max och batteriet förvärms också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Det gör inte min model 3, iaf inte förra vintern. Men det kanske har ändrats i någon uppdatering, eller så beror det på hur kallt det är.mikebike skrev:Ingen laddkabel ansluten:Kronberg skrev:Inte från själva kupévärmen, men från "batterivärmaren" och bara om laddaren är inkopplad.agehall skrev:Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter
Precis - jobbigt läge när man kommer fram på kvällen, laddbox saknas på destinationen, -15, batteriet är på 8% och endast ett 240 volts uttag erbjuds…. Dagen efter ska man ta bilen till skidbacken… Det gick inte….taliz skrev:Nej. Batterivärmaren är väl max 6kw eller något sånt.Arctic Drifter skrev:Så om batteriet -håller 25 på natten, är en 11kW laddbox för klen då?
Problemet är mer om man kör enfas på typ under 2kw, då kan det bli knepigt om det är riktigt kallt.
Done that- don’t do it again……
Model 3 LR -21