Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Knalle
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 nov 2022 16:56

Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av Knalle »

Har laddat min SR+ med min Easee laddbox några veckor utan problem. Nu är det kallt och snö. Har inte haft laddkabeln ansluten, vilket man tydligen alltid ska ha..slog på laddningen men verkar gå väldigt sakta och den avslutande innan laddgränsen nådd. Borde jag förvärmt batteriet?
Fattar inte när, hur eller hur länge det ska förvärmas?
Hittade en symbol i teslaappen för värmning, men det innebär ju att hela kupén inkl stolarna värms upp, är det rimligt om man inte ska åka utan bara ladda teslan?
Enormt tacksam om nån kan förklara detta för mig, då jag börjar tvivla på om det var rätt köpa tesla eller om bara är jag som inte fattar hur man gör..
Tack på förhand
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av Skyltspurtaren »

Hur menar du, "avslutade innan laddgränsen nådd"? Vilken gräns hade du och när slutade den ladda? Det är helt normalt att AC-laddning (laddning hemma tex) går långsamt i början när batteriet är nerkylt. Du ska inte behöva förvärma för att långsam-ladda, ge det lite tid bara.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14617
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av taliz »

Om batteriet är för kallt så går det inte att ladda utan det kräver att det värms upp först.
Det gör bilen automatiskt, och det visar sig genom att laddhastigheten ökar. Men det tar tid, lååång tid. Det är ett halvt ton metall som skall värmas.
Därav kan det vara klokt att ladda så fort man kommit hem, medan bilen och batteriet fortfarande är varmt.

Sen är det också så att den kanske laddat till gränsen, men all kapacitet visas inte eftersom batteriet är för kallt? Borde synas en snöflinga då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av agehall »

Laddningen kan avslutas i förtid av flera anledningar. Hemma i min samfällighet sker det oftast pga laddboxarna gör om lastdelningen och i samband med det verkar all laddning stoppas och startas om.

Förvärmning av batteri spelar egentligen bara roll när du vill ladda snabbt under en resa. Om du laddar hemma och har gott om tid spelar det ingen roll för dig om det tar 10min eller 100min att ladda. Din bil kommer se till att optimera laddningen utefter förutsättningarna.

Se till att alltid ha bilen inkopplad när du har möjlighet och sätt landgränsen så lågt som möjligt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14617
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av taliz »

agehall skrev:
Förvärmning av batteri spelar egentligen bara roll när du vill ladda snabbt under en resa. Om du laddar hemma och har gott om tid spelar det ingen roll för dig om det tar 10min eller 100min att ladda. Din bil kommer se till att optimera laddningen utefter förutsättningarna.

Se till att alltid ha bilen inkopplad när du har möjlighet och sätt landgränsen så lågt som möjligt.
Om batteriet är så kallt att det måste värmas vid AC-laddning så går det ju åt el för uppvärmningen. Dvs det kostar mer att ladda ett kallt batteri. Därav kan det som sagt vara klokt att påbörja laddning direkt medan bilen och batteriet fortfarande är varmt.
Å andra sidan, om man har timpris på elen så kan det ju ändå bli billigare att ladda sent på natten trots att det går åt mer el.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Knalle
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 nov 2022 16:56

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av Knalle »

Tack alla för bra svar till en ”nybörjare” dock förstår jag fortfarande inte hur man förvärmer eller vad det kallas. Är det samma sak som att värma upp hela bilen inkl kupén, stolsvärme etc. Eller finns det en separat funktion att endast värma batteriet? Och i så fall hur aktiveras detta?
Tack igen för hjälpen
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7687
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av mikebike »

Knalle skrev:
Tack alla för bra svar till en ”nybörjare” dock förstår jag fortfarande inte hur man förvärmer eller vad det kallas. Är det samma sak som att värma upp hela bilen inkl kupén, stolsvärme etc. Eller finns det en separat funktion att endast värma batteriet? Och i så fall hur aktiveras detta?
Tack igen för hjälpen
Batteriet värms när man värmer kupén. Eller när man navigerar till en snabbladdare.
Det finns ingen separat batterivärmning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av agehall »

Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7687
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av mikebike »

agehall skrev:
Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Jovars, men kupén blir varm mycket fortare än batteriet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av ErikHallq »

Batteriet värms upp om det behövs. Inget du behöver göra aktivt. Men är det riktigt kallt och en klen laddare så kanske inte elen räcker till, och då går det inte att ladda eller värma från kallt. Då borde du ladda direkt bör du kommer hem eftersom batteriet antagligen är varmt från din körning.

Du behöver ej slå på kupévärmen
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av jonasl »

Bilen sköter det själv när du laddar, det kan inte slå på det själv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av Kronberg »

agehall skrev:
Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Inte från själva kupévärmen, men från "batterivärmaren" och bara om laddaren är inkopplad.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7687
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av mikebike »

Kronberg skrev:
agehall skrev:
Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Inte från själva kupévärmen, men från "batterivärmaren" och bara om laddaren är inkopplad.
Ingen laddkabel ansluten:
Screenshot_20221121-103607_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av Fluffy »

Är det så att när du tittar på morgonen står batteriet 1% lägre än vad du laddade till? Det händer för mig ibland när det är kallare. Sedan kalibrerar bilen batteriet vid vila och då kan % satsen ändras.
Användarvisningsbild
YKC
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 mar 2021 00:45

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av YKC »

Klicka på ”Boka tid” i appen så kan du boka förvärmning av kupé och batteriet vid behov.
[
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av J_Pettersson »

mikebike skrev:
Kronberg skrev:
agehall skrev:
Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Inte från själva kupévärmen, men från "batterivärmaren" och bara om laddaren är inkopplad.
Ingen laddkabel ansluten:
Eller så lägger du till knappen som visas på bilden till höger = avfrosta bilen.
Tempen sätts på max och batteriet förvärms också.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av Arctic Drifter »

ErikHallq skrev:
Men är det riktigt kallt och en klen laddare så kanske inte elen räcker till, och då går det inte att ladda eller värma från kallt.
På väg in i första vintern med elbil, gårdagens läxa var att med SOC 17% så kan jag inte förvärma :(

Nåväl, "riktigt kallt" lär det säkert bli i vinter men vad menar du med klen laddare? Räknas 11kW laddbox som klen laddare eller syftar du mer på den medföljande 1-fas laddaren?

Varför jag frågar är för att jag har timpris och ofta kommer rulla hem kring 17-tiden med varmt batteri men vill ladda nattetid. Så om batteriet -håller 25 på natten, är en 11kW laddbox för klen då?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14617
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av taliz »

Arctic Drifter skrev:
Så om batteriet -håller 25 på natten, är en 11kW laddbox för klen då?
Nej. Batterivärmaren är väl max 6kw eller något sånt.
Problemet är mer om man kör enfas på typ under 2kw, då kan det bli knepigt om det är riktigt kallt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7687
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av mikebike »

J_Pettersson skrev:
mikebike skrev:
Kronberg skrev:
agehall skrev:
Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Inte från själva kupévärmen, men från "batterivärmaren" och bara om laddaren är inkopplad.
Ingen laddkabel ansluten:
Eller så lägger du till knappen som visas på bilden till höger = avfrosta bilen.
Tempen sätts på max och batteriet förvärms också.
Bilden var för att visa att batteriet värms när man klickar på fläkten, d.v.s. klimatisering. Utan att man behöver ladda.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av Kronberg »

mikebike skrev:
Kronberg skrev:
agehall skrev:
Värms verkligen batteriet nämnvärt när man värmer kupén?
Inte från själva kupévärmen, men från "batterivärmaren" och bara om laddaren är inkopplad.
Ingen laddkabel ansluten:
Det gör inte min model 3, iaf inte förra vintern. Men det kanske har ändrats i någon uppdatering, eller så beror det på hur kallt det är.
Electron
Inlägg: 411
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Hjälp !nybliven tesla3-ägare och vinter

Inlägg av Electron »

taliz skrev:
Arctic Drifter skrev:
Så om batteriet -håller 25 på natten, är en 11kW laddbox för klen då?
Nej. Batterivärmaren är väl max 6kw eller något sånt.
Problemet är mer om man kör enfas på typ under 2kw, då kan det bli knepigt om det är riktigt kallt.
Precis - jobbigt läge när man kommer fram på kvällen, laddbox saknas på destinationen, -15, batteriet är på 8% och endast ett 240 volts uttag erbjuds…. Dagen efter ska man ta bilen till skidbacken… Det gick inte….

Done that- don’t do it again……
Model 3 LR -21
Skriv svar