Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av Walker »

Ja, jag vet att det skrivits massor i ämnet ”vinterkörning” och jag vill inte peka finger eller tala om för andra vad de ska tycka eller vad som är facit.
Men jag tänkte ändå skriva ner några rader om min HELT SUBJEKTIVA känsla nu efter första ordentliga halkan med min Y. Förra vintern körde jag en bakhjulsdriven Ioniq 5 med Nokian SUV 4 och tänkte att med de däck jag kört tidigare borde de funka klockrent för mina körningar (kört Nerius från Megahjul på min Tesla 3 - till stor belåtenhet). Men icke! Det var Bambi på hal is och jag halkade runt hela vintern med stooooora marginaler, som att åka flatbottnad styrpulpet på öppet vatten för er som förstår referensen. Kände mig otrygg med bilen hela tiden. Idag fick jag så pröva mina Frigius kina-däck från Megahjul på min 4wd Tesla Y LR och det var lugna gatan. Provade provocera sladd med aggressiv regen och några tvärnitar. Men bilen var helt förutsägbar och jag kände mig trygg även när jag gled förbi en taxibil som sladdat ut i spenaten.
Som sagt: inget facit. Bara min högst personliga känsla på skala 1-10 =
Ioniq 5 2wd med Nokian = 1
Tesla Y LR 4wd med kinaFrigius = 8
Visst hade jag mycket längre bromssträcka än torr barmark, men inget som kom som en överraskning.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 2 gång.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterbil IQ5 vs Tesla Y

Inlägg av Legato »

ID5? Blir ju lite fundersam när det står IQ5 tre ggr :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av Walker »

Ok. Förtydligande: Hyundai Ioniq 5, ofta förkortat till IQ5
Har ändrat nu för att undvika framtida missförstånd ;)
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 3 gång.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterbil IQ5 vs Tesla Y

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
Ok. Förtydligande: Hyundai Ioniq 5, ofta förkortat till IQ5
OK! Aldrig hört förut. Men det var ju oroväckande, är intresserad av prestandavarianten av Ioniq 6.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Inlägg av Mats E »

Mitt högst personliga omdöme om Ioniq 5 RWD är att den har mycket bra väghållning på Norrländska vintervägar. Kör Gislaved Nordfrost med dubb. Mina senaste bilar innan har alla varit 4WD, varav en Subaru. Den skillnad ja märker är sämre drag vid start från stillastående. Då stryper antispinnen kraften en del. Sedan tycker jag att antisladdsystemet är riktigt väl kalibrerat. Den gör små korrigeringar i rätt tid. Jag har en hel del körning i fjällvärden, även i snöstorm. Att ha tyngdpunkten närmare bakaxeln än en dieselbil med motor fram gör att framkomligheten i snö är klart bättre än jag förväntat mig av en RWD.
Jag kan dock inte jämföra med Model Y, som jag aldrig provat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterbil IQ5 vs Tesla Y

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Walker skrev:
Ok. Förtydligande: Hyundai Ioniq 5, ofta förkortat till IQ5
OK! Aldrig hört förut. Men det var ju oroväckande, är intresserad av prestandavarianten av Ioniq 6.
Observera att Walker helhjärtat HATADE sin Ioniq 5. Det är ungefär som om min katt skulle recensera inlagd gurka. Inte helt objektivt med andra ord.
Själv tycker jag att Ioniq 5 RWD med dubbfria Nokian Hakkapelitta beter sig väldigt snällt och förutsägbart på halt underlag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Legato skrev:
Walker skrev:
Ok. Förtydligande: Hyundai Ioniq 5, ofta förkortat till IQ5
OK! Aldrig hört förut. Men det var ju oroväckande, är intresserad av prestandavarianten av Ioniq 6.
Observera att Walker helhjärtat HATADE sin Ioniq 5. Det är ungefär som om min katt skulle recensera inlagd gurka. Inte helt objektivt med andra ord.
Själv tycker jag att Ioniq 5 RWD med dubbfria Nokian Hakkapelitta beter sig väldigt snällt och förutsägbart på halt underlag.
:lol: :lol: :lol: Förvisso sant, men halkan var inte påhittad. Kan ju ha varit däcken. Men när jag gnällde på dem fick jag höra: ”ja, MEN det är ju europeiska däck och inte nordiska!” Ändå jämförde jag ju dessa ”premium” Nokian mot kinesiska ”europadäck”. Har nu lärt mig att mina referensramar är heeeeeelt annorlunda än andras och vad jag än säger, när jag än säger det och hur jag än säger det så möts jag alltid av ett ”ja, MEN, du har HEEEELT fel!” :lol:
Hur som så är jag nöjd med mitt vägval. Både när det gäller solpaneler, val av biltyp, val av bilmärke och val av vinterdäck.
Kör försiktigt där ute, det är halt (med eller utan dubb, premium eller kinesiskt)!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av Dafro »

Walker skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Walker skrev:
Ok. Förtydligande: Hyundai Ioniq 5, ofta förkortat till IQ5
OK! Aldrig hört förut. Men det var ju oroväckande, är intresserad av prestandavarianten av Ioniq 6.
Observera att Walker helhjärtat HATADE sin Ioniq 5. Det är ungefär som om min katt skulle recensera inlagd gurka. Inte helt objektivt med andra ord.
Själv tycker jag att Ioniq 5 RWD med dubbfria Nokian Hakkapelitta beter sig väldigt snällt och förutsägbart på halt underlag.
:lol: :lol: :lol: Förvisso sant, men halkan var inte påhittad. Kan ju ha varit däcken. Men när jag gnällde på dem fick jag höra: ”ja, MEN det är ju europeiska däck och inte nordiska!” Ändå jämförde jag ju dessa ”premium” Nokian mot kinesiska ”europadäck”. Har nu lärt mig att mina referensramar är heeeeeelt annorlunda än andras och vad jag än säger, när jag än säger det och hur jag än säger det så möts jag alltid av ett ”ja, MEN, du har HEEEELT fel!” :lol:
Hur som så är jag nöjd med mitt vägval. Både när det gäller solpaneler, val av biltyp, val av bilmärke och val av vinterdäck.
Kör försiktigt där ute, det är halt (med eller utan dubb, premium eller kinesiskt)!
Skönt att du är nöjd själv tyckte jag att min E-tron inte betedde sig så bra i vinterväglag idag men det berodde nog på sommardäcken ;)

Men detta med däck och bil är inte lätt, tänkte att jag skulle köra dubbfria nordiska till min IX, kör dubbat på min E-tron from 29/11 när jag har servicetid. Sen läser jag test i TV tror jag det var och dom avråder från nordisk och rekommenderar istället europeiska vinterdäck om bilen väger mer än 2,2 ton. Visst kinesiska skulle jag inte köpa men dom kanske inte är sämre. Så nu ör valet dubbat eller mellaneuropeiska eller vad det kallas.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterbil IQ5 vs Tesla Y

Inlägg av Tellus »

Kört aktivt i nysnö och slask som frusit sista två dagarna med MYP och continental ts870 europadäck.
Den går som tåget, hur stabilt som helst, bara gasa och styra.
När svensson kör 50km/t på motorvägen kan man köra 100km/t utan problem i nysnö.

Fått några fyrhjuls släpp i högre farter (isigt fläckvis) och man styr tillbaka reflexmässigt och efter en knapp sekund är man på rätt spår igen utan att antisladd går bananas. Även omkörningar i nysnö ger enorm drivkraft.
En bra kombination av däck och bil verkar det som.

Haft ca 80 bilar och kört utryckning i 25 år, denna bil och däck kombo ger jag betyg 9,5 av 10. Temp runt 0 grader.
Testade också terräng och slirstartläget, men dom tillförde inget direkt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinterbil IQ5 vs Tesla Y

Inlägg av Walker »

Tellus skrev:
Kört aktivt i nysnö och slask som frusit sista två dagarna med MYP och continental ts870 europadäck.
Den går som tåget, hur stabilt som helst, bara gasa och styra.
När svensson kör 50km/t på motorvägen kan man köra 100km/t utan problem.

Fått några fyrhjuls släpp i högre farter (isigt fläckvis) och man styr tillbaka reflexmässigt och efter en knapp sekund är man på rätt spår igen utan att antisladd går bananas. Även omkörningar i nysnö ger enorm drivkraft.
En bra kombination av däck och bil verkar det som.

Haft ca 80 bilar och kört utryckning i 25 år, denna bil och däck kombo ger jag betyg 9,5 av 10. Temp runt 0 grader.
Testade också terräng och slirstartläget, men dom tillförde inget direkt.
Körde motsvarande Conti europeiska på min Octavia och eGolf för 4-6 år sedan. Finfina däck! (Blev idiotförklarad även då. :lol: :lol: :lol: )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vinterbil IQ5 vs Tesla Y

Inlägg av Dafro »

Tellus skrev:
Kört aktivt i nysnö och slask som frusit sista två dagarna med MYP och continental ts870 europadäck.
Den går som tåget, hur stabilt som helst, bara gasa och styra.
När svensson kör 50km/t på motorvägen kan man köra 100km/t utan problem i nysnö.

Fått några fyrhjuls släpp i högre farter (isigt fläckvis) och man styr tillbaka reflexmässigt och efter en knapp sekund är man på rätt spår igen utan att antisladd går bananas. Även omkörningar i nysnö ger enorm drivkraft.
En bra kombination av däck och bil verkar det som.

Haft ca 80 bilar och kört utryckning i 25 år, denna bil och däck kombo ger jag betyg 9,5 av 10. Temp runt 0 grader.
Testade också terräng och slirstartläget, men dom tillförde inget direkt.
Låter riktigt bra, det är väl kring nollan dessa däck ska vara sämst.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterbil IQ5 vs Tesla Y

Inlägg av Tellus »

Dafro skrev:
Tellus skrev:
Kört aktivt i nysnö och slask som frusit sista två dagarna med MYP och continental ts870 europadäck.
Den går som tåget, hur stabilt som helst, bara gasa och styra.
När svensson kör 50km/t på motorvägen kan man köra 100km/t utan problem i nysnö.

Fått några fyrhjuls släpp i högre farter (isigt fläckvis) och man styr tillbaka reflexmässigt och efter en knapp sekund är man på rätt spår igen utan att antisladd går bananas. Även omkörningar i nysnö ger enorm drivkraft.
En bra kombination av däck och bil verkar det som.

Haft ca 80 bilar och kört utryckning i 25 år, denna bil och däck kombo ger jag betyg 9,5 av 10. Temp runt 0 grader.
Testade också terräng och slirstartläget, men dom tillförde inget direkt.
Låter riktigt bra, det är väl kring nollan dessa däck ska vara sämst.
Det kan absolut inte stämma(tror inte på det däcktestet), isåfall kör jag med dom året om :D
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vinterbil IQ5 vs Tesla Y

Inlägg av Dafro »

Tellus skrev:
Dafro skrev:
Tellus skrev:
Kört aktivt i nysnö och slask som frusit sista två dagarna med MYP och continental ts870 europadäck.
Den går som tåget, hur stabilt som helst, bara gasa och styra.
När svensson kör 50km/t på motorvägen kan man köra 100km/t utan problem i nysnö.

Fått några fyrhjuls släpp i högre farter (isigt fläckvis) och man styr tillbaka reflexmässigt och efter en knapp sekund är man på rätt spår igen utan att antisladd går bananas. Även omkörningar i nysnö ger enorm drivkraft.
En bra kombination av däck och bil verkar det som.

Haft ca 80 bilar och kört utryckning i 25 år, denna bil och däck kombo ger jag betyg 9,5 av 10. Temp runt 0 grader.
Testade också terräng och slirstartläget, men dom tillförde inget direkt.
Låter riktigt bra, det är väl kring nollan dessa däck ska vara sämst.
Det kan absolut inte stämma(tror inte på det däcktestet), isåfall kör jag med dom året om :D
Läste ev fel för nu nör jag leta lite så hitta jag att dom ör mer temperaturkönsliga på is men frågan man ställer sig är vem i hela världen kan man lita på. ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av mati »

Min Ioniq sladdade inte alls idag, trots is och snö. Det kan i och för sig bero på att jag stannade hemma och lät den stå kvar i garaget. :lol:
Jag tyckte inte det var nån vidare bra idé att ge sig ut på sommardäck när vintern är på besök. Jag var inte ensam om det. Det var fler som jobbade hemifrån idag på grund av fel däck på bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av Walker »


…nämen… så lämpligt…. 8-) :lol:
Såg den faktiskt först nu….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av mati »

Intressant att Ioniq5 faktiskt understyr. Varför gör den det? Är det en AWD de testar? Jag hade förväntat mig att den slår ut och vänder baken framåt. Det där var lite otippat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av Macki »

Fast de säger själv att de hade i5 på snowmode och att teslan han sakta ner mer pga av starkare regen, lite konstigt att de då inte testa i5 med ipedal då också, kanske likande resultat?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av mati »

Ja, det är intressant. Ioniq5 är mig veterligen betydligt lättare än Model Y, den borde alltså egentligen vara lite mer följsam i kurvorna. Att en bil fortsätter framåt i en kurva är ju bara fysik. Och saknar den grepp så blir det såhär. Frågan är varför Ioniq5 tappar greppet medan Model Y inte gör det. Om de går på samma sorts däck så kan det ju till exempel vara så att hastigheten skiljer sig lite, så som du säger. Viktfördelningen mellan fram och bakaxel borde vara ganska lika, det brukar vara ganska nära 50% på elbilar.
Det hade varit roligt att se fler tester i olika hastigheter, bara för att se om resultatet går att upprepa och vilka marginaler respektive bil har.
Bortsett från att 80km/h är jäkligt snabbt i dessa förhållanden. Jag var ärligt talat förvånad att det gick så bra i 60. Själv jade jag aldrig vågat köra så fort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 733
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av flamman »

Grejjen är väl att Teslan bromsar så fort man släpper gasen så farten genom kurvan blir lägre… Ioniq 5 frirullar (pga. snowmode) och därför håller den nästan 80km/h genom kurvan.
Testet känns lite märkligt. Vilken fossil-bil som helst skulle nog också få problem om den frirullade i 80 genom kurvan. Teslan klarar sig ju troligtvis enbart pga. att farten automatiskt blir lägre när man släpper gasen.
Körde man fossil-bil eller Ioniq 5 med målet att ta sig genom kurvan så hade man nog bara bromsat innan kurvan helt enkelt och då gissningsvis klarat den galant… (man måste ju anpassa körstil med gas/broms utifrån hur bilen beter sig)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av mati »

Det missade jag. Lite märkligt. Det innebär ju att det är just snow-mode som gör att Ioniq inte klarar testet. Hade de bara kört som vanligt med påslagen regen så hade det förmodligen gått hur bra som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av Tellus »

mati skrev:
Ja, det är intressant. Ioniq5 är mig veterligen betydligt lättare än Model Y, den borde alltså egentligen vara lite mer följsam i kurvorna. .
Model Y är ca 200kg lättare vs ioniq 5 !
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av tesla newbie »

mati skrev:
Ja, det är intressant. Ioniq5 är mig veterligen betydligt lättare än Model Y, den borde alltså egentligen vara lite mer följsam i kurvorna. Att en bil fortsätter framåt i en kurva är ju bara fysik. Och saknar den grepp så blir det såhär. Frågan är varför Ioniq5 tappar greppet medan Model Y inte gör det. Om de går på samma sorts däck så kan det ju till exempel vara så att hastigheten skiljer sig lite, så som du säger. Viktfördelningen mellan fram och bakaxel borde vara ganska lika, det brukar vara ganska nära 50% på elbilar.
Det hade varit roligt att se fler tester i olika hastigheter, bara för att se om resultatet går att upprepa och vilka marginaler respektive bil har.
Bortsett från att 80km/h är jäkligt snabbt i dessa förhållanden. Jag var ärligt talat förvånad att det gick så bra i 60. Själv jade jag aldrig vågat köra så fort.
Som sagt så är Model Y AWD lättare än Ioniq 5 AWD. En annan skillnad är att Model Y (och Model 3) har vikten koncentrerad mot mitten av bilen. Alla tunga komponenter som motorer och batterier sitter inom hjulbasen. Detta gör den oerhört svängvillig.

Ioniq 5:
ioniq5.jpg
Model 3/Y:
M3P.JPG
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1118
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av DanneLKPG »

flamman skrev:
Grejjen är väl att Teslan bromsar så fort man släpper gasen så farten genom kurvan blir lägre… Ioniq 5 frirullar (pga. snowmode) och därför håller den nästan 80km/h genom kurvan.
Testet känns lite märkligt. Vilken fossil-bil som helst skulle nog också få problem om den frirullade i 80 genom kurvan. Teslan klarar sig ju troligtvis enbart pga. att farten automatiskt blir lägre när man släpper gasen.
Körde man fossil-bil eller Ioniq 5 med målet att ta sig genom kurvan så hade man nog bara bromsat innan kurvan helt enkelt och då gissningsvis klarat den galant… (man måste ju anpassa körstil med gas/broms utifrån hur bilen beter sig)
För Norska elbilsföreningen var det väl underbart att det blev en krasch för att få publicitet. :lol:
Snow Mode på i5 har Regen 1 av 3. Solklart förarfel att inte sakta ner tidigare. Som du säger är det stor skillnad på hastigheten när bilarna väl anländer till kurvan...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

DanneLKPG skrev:
flamman skrev:
Grejjen är väl att Teslan bromsar så fort man släpper gasen så farten genom kurvan blir lägre… Ioniq 5 frirullar (pga. snowmode) och därför håller den nästan 80km/h genom kurvan.
Testet känns lite märkligt. Vilken fossil-bil som helst skulle nog också få problem om den frirullade i 80 genom kurvan. Teslan klarar sig ju troligtvis enbart pga. att farten automatiskt blir lägre när man släpper gasen.
Körde man fossil-bil eller Ioniq 5 med målet att ta sig genom kurvan så hade man nog bara bromsat innan kurvan helt enkelt och då gissningsvis klarat den galant… (man måste ju anpassa körstil med gas/broms utifrån hur bilen beter sig)
För Norska elbilsföreningen var det väl underbart att det blev en krasch för att få publicitet. :lol:
Snow Mode på i5 har Regen 1 av 3. Solklart förarfel att inte sakta ner tidigare. Som du säger är det stor skillnad på hastigheten när bilarna väl anländer till kurvan...
De släppte väl gasen när de var inne i kurvan för att se hur bilens regen fungerade i vinterväglag?
Så hastigheten in i kurvan var väl lika medan utgångshastigheten var väldigt olika. (Om nu bilen ens kom ut ur kurvan ;) )

”Solklart förarfel” :lol: :lol: :lol:
Det är ett test! Då provocerar man bilar för att se var gränsen går. Tycker du alla test som visar var gränsen går är att betrakta som förarfel?

Att resultatet hade varit bättre utan ”Snow Mode” på just snö, är ju inte så smickrande...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1118
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y

Inlägg av DanneLKPG »

Nicke Nyfiken skrev:
De släppte väl gasen när de var inne i kurvan för att se hur bilens regen fungerade i vinterväglag?
Så hastigheten in i kurvan var väl lika medan utgångshastigheten var väldigt olika. (Om nu bilen ens kom ut ur kurvan ;) )

”Solklart förarfel” :lol: :lol: :lol:
Det är ett test! Då provocerar man bilar för att se var gränsen går. Tycker du alla test som visar var gränsen går är att betrakta som förarfel?

Att resultatet hade varit bättre utan ”Snow Mode” på just snö, är ju inte så smickrande...
Som tidigare inlägg redan sagt så anpassar man väl sin körstil efter hur bilen fungerar? Att ställa in SNOW MODE som är gjord för att slira mindre på snö (den ställer ner effekten vid lägre hastighet) gör inte att den kan trotsa fysikens lagar och ta en skarp kurva i 80 utan att sakta ner innan. Att använda den där videon som exempel på hur "dålig" i5 är jämfört med MY är bara skrattretande.

Fräscht att spamma emojis när man inte håller med någon.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar