Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Moderator: Redaktion
Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Jag har köpt separata vinterdäck, fälgar och TPMS-sensorer till min MYP som jag tänkte få monterat snarast möjligt. Krävs det särskild programmering av BLE-sensorerna för att de ska börja fungera, dvs krävs det att däckverkstaden har en dator till det? Eller kopplar bilen ihop sig med automatiskt efter montering?
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Behövs ingen programmering. Bilen löser det efter att du kört en bit. 

Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Så de ska alltså inte aktiveras på något sätt? Låter ju mycket bra, då kanske jag kan får detta klart redan imorgon 
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Har lite samma fundering.
I dörrsidan står det att man ska 45PSI eller 3,1kg eller vad det står..
Hur som trycker jag i det, men nästa dag är det bara 2,7. Då kanske man tror att det är läckage och någon pyspunka.
Men inte, för ett par veckor senare är det fortfarnade på 2,7. Trycker jag i 3,1 igen, så är det 2,7 nästa dag igen.
Inte hela världen, men tycker bilen känns stadigare med 3,1 och funderar mest på om det är något som är programmerat i TPMS-sensorn?
I så fall om det går att programmera om dem?
I dörrsidan står det att man ska 45PSI eller 3,1kg eller vad det står..

Hur som trycker jag i det, men nästa dag är det bara 2,7. Då kanske man tror att det är läckage och någon pyspunka.
Men inte, för ett par veckor senare är det fortfarnade på 2,7. Trycker jag i 3,1 igen, så är det 2,7 nästa dag igen.
Inte hela världen, men tycker bilen känns stadigare med 3,1 och funderar mest på om det är något som är programmerat i TPMS-sensorn?
I så fall om det går att programmera om dem?
Tesla Model S 90D
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Var mäter du 3.1Bar? I bilen eller i utrustningen som du pumpar med?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Utrustningen på de ställen jag pumpar upp däcken vid.agehall skrev:Var mäter du 3.1Bar? I bilen eller i utrustningen som du pumpar med?
Tesla Model S 90D
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Då skulle jag inte oroa mig så mycket - troligen är det bara så att pumpen och bilen har lite olika kalibrering. Du får pröva dig fram lite för att se hur många bar du ska trycka i enligt pumpen för att få däck som känns bra. Det viktigaste skulle jag säga är att du har samma däcktryck i alla däcken för annars kommer du slita dem ojämnt.
Om du sedan ligger +-0.1bar mot vad som rekommenderas är nog av mindre vikt i slutändan.
Om du sedan ligger +-0.1bar mot vad som rekommenderas är nog av mindre vikt i slutändan.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Problemet är ju att jag trycker i så mycket jag vill ha, men att det minskar till nästa dag.agehall skrev:Då skulle jag inte oroa mig så mycket - troligen är det bara så att pumpen och bilen har lite olika kalibrering. Du får pröva dig fram lite för att se hur många bar du ska trycka i enligt pumpen för att få däck som känns bra. Det viktigaste skulle jag säga är att du har samma däcktryck i alla däcken för annars kommer du slita dem ojämnt.
Om du sedan ligger +-0.1bar mot vad som rekommenderas är nog av mindre vikt i slutändan.
Har säkert provat 30-40 olika pumpar, där jag pumpat upp till 3,1 på eftermiddag/kväll, för att sedan nästa morgon kolla igen och har då 2,7.
2,7 tycker jag känns sladdrigt på vägen, medans bilen är mer stadig och stabil med 3.1.
Har för mig jag kollade vad som stog i bilen också någon gång i somras och det stog då 3.1 på alla fyra efter att jag pumpat i det.
Har också prövat med att "lära" däcksensorerna i service-menyn efter att jag pumpat upp däcken, men till ingen nytta.
Vet inte vad jag ska göra, så frågar här om det är någon mer kunnig som vet?

Tesla Model S 90D
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Kan det vara så att du trycker i 3.1 när däcken är "varma" på dagtid och du kört några mil och sedan sjunker temperaturen på natten och däcken är kalla?
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Exakt - det har ju med temperaturen att göra. Om du pumpar i 3.1bar i däck som du just kört med så kan det mycket väl motsvara 2.8bar när däcken är kalla.
Så länge däcken inte tappar till 2.8 dag 2, 2.5 dag 3 osv så är det nog ganska säkert att det bara är temperaturen som gör det.
Så länge däcken inte tappar till 2.8 dag 2, 2.5 dag 3 osv så är det nog ganska säkert att det bara är temperaturen som gör det.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Spelar ingen roll. Åker jag och pumpar däcken på morgonen när de är kalla, så är de på 2,7 på kvällen. Pumpar jag dem på kvällen, så är de på 2,7 nästa morgon.leiflodde skrev:Kan det vara så att du trycker i 3.1 när däcken är "varma" på dagtid och du kört några mil och sedan sjunker temperaturen på natten och däcken är kalla?
Pumpar jag dem till 3.1 på morgonen och åker 50mil, så är det garanterat 2,7 när jag kollar..
Senast redigerad av DanneB, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model S 90D
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Om du inte över tid tappar mer och mer tryck, så är det värmen i däcken som gör det. Du behöver inte åka speciellt långt för att få upp värme så att det gör skillnad.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Ser nu att när jag beställde sensorerna från Svenska Gummihuset så angav jag ju t.o.m. regnummer och bilmodell just för de skulle vara förprogrammeradeDonk skrev:Så de ska alltså inte aktiveras på något sätt? Låter ju mycket bra, då kanske jag kan får detta klart redan imorgon
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Re: Behöver TPMS-sensorerna programmeras?
Problemet jag har är att bilen känns konstant sladdrig, vilket den inte gör efter att jag pumpat upp däcken. Varma eller inte..agehall skrev:Om du inte över tid tappar mer och mer tryck, så är det värmen i däcken som gör det. Du behöver inte åka speciellt långt för att få upp värme så att det gör skillnad.
Skulle den inte tappa ut luft, så borde däcken vara som stora ballonger vid det här laget, då jag i perioder fyllt på varje dag.

Tesla Model S 90D