Elbil med möjlighet för energilagring till villa?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Elbil med möjlighet för energilagring till villa?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det pratas ju mycket om att i framtiden använda elbilarnas batterier för att jämna ut effekttopparna i elnäten.

Om du kommer hem med Teslan och har energi kvar i batteriet kunde det ju räcka till att laga middag och köra diskmaskinen.

Sedan på natten fylla på batteriet igen, kanske ta ut lite el till frukosten också. I min off grid stuga vore det perfekt att jacka in en kabel och ha tillgång till 50 kwh när jag är där förstås.

Men finns det någon elbil som är förberedd för detta?

Jag har kollat runt och hittar inte någon just nu, det finns enstaka som har ett 230 volts eluttag i bilen men endast för några 100 watt till rakapparaten.

Har man tänkt sig ta ut DC eller använda bilens växelriktare och ta ut AC?

Ser i EU standarden att det finns en variant med laddning "DC at home" och förmodar att tanken då är solceller med DC direkt in i bilen utan förlusterna DC-AC-DC som idag.

Hur skulle batteriet må av att cyklas lite mer?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elbil med möjlighet för energilagring till villa?

Inlägg av Franz »

Det faktum att det är fritt fram att fylla på el i Superchargernätverket tror jag innebär att Tesla inte kommer vara särskilt intresserade av att låta användare plocka stora mängder energi ur batteriet annat än till bilkörning. Bor man tillräckligt nära en SuC kunde man ju då fylla på nästkommande dygns elförbrukning på Teslas bekostnad.

Om vi låtsas att batteriet håller i 50 000 mil och varje mil drar 2 kWh samt att ett nytt batteri kostar 250 000 kr innebär det att batterislitaget skulle kosta 2,50 kr / kWh. Om batteriet livslängd är kortare eller priset för hela batteripacket är högre än så ökar priset för slitaget.
Det skulle väl slitas lite mer?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Toyota Mirai har Chademo-uttag som extra tillbehör tror jag. Har för mig att det även finns andra japanska bilar med detta och det har med jordbävningsrisk att göra tror jag. Det är dock inga 40 kW som går att ta ut men den effekten lär ju inte heller behövas. Kostar dock en slant tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Franz skrev:
Det faktum att det är fritt fram att fylla på el i Superchargernätverket tror jag innebär att Tesla inte kommer vara särskilt intresserade av att låta användare plocka stora mängder energi ur batteriet annat än till bilkörning. Bor man tillräckligt nära en SuC kunde man ju då fylla på nästkommande dygns elförbrukning på Teslas bekostnad.

Om vi låtsas att batteriet håller i 50 000 mil och varje mil drar 2 kWh samt att ett nytt batteri kostar 250 000 kr innebär det att batterislitaget skulle kosta 2,50 kr / kWh. Om batteriet livslängd är kortare eller priset för hela batteripacket är högre än så ökar priset för slitaget.
Det skulle väl slitas lite mer?
Med hjälp av GPSen borde Tesla direkt kunna upptäcka om någon valde att använda SC för sin dagliga körning istället för långresor.

Är det inte antalet i och urladdningar som sliter? Alltså inte ett visst antal mil som kanske är fallet med många andra av en bils komponenter. Om jag varje dygn går ner på 30% och sen upp till 80% laddning istället för ner till 55% och upp till 80% kanske det inte gör ett dugg skillnad i batteriets livslängd? Jag vet faktiskt inte vad som gäller för Li-ion. Men livslängden brukar anges i cykler..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nu sitter jag vid en dator och har hittat källan på Chademo-uttag i bilen:

http://insideevs.com/recharge-your-niss ... ell-sedan/
http://insideevs.com/toyota-mirai-can-s ... g-chademo/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det verkar inte vara rätt väg för energilagring.

Parkera och ansluta en vätgasdriven bränslecellsbil utanför villan för att köra diskmaskinen......

Fast vem vet, det kanske kommer bra teknik att själv producera vätgasen hemma i framtiden :shock:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Det verkar inte vara rätt väg för energilagring.

Parkera och ansluta en vätgasdriven bränslecellsbil utanför villan för att köra diskmaskinen......

Fast vem vet, det kanske kommer bra teknik att själv producera vätgasen hemma i framtiden :shock:
Kan bara fungera som sista nödlösning om det är vätgas men jag tror att bränslecellen laddar batteriet i bilen som sedan ger ström åt Chademo-uttaget så jag tror inte det är specifikt bränslecellsbil utan mer specifikt japanska bilar. Har dock inte sett någon bil med detta ute i verkligheten utan endast reklamfilm och artiklar om att det går så tekniken är nog inte direkt beprövad.

Skulle själv vilja se bilbatteriet fungera som en batteribackup för hemmet där bilen laddas med solceller och sedan kan användas av hemmet antingen vid strömavbrott eller som off-gridlösning för sommarstugan.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Pratade inte Nissan om att låta ägare till Leaf använda den som hembatteri?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Pratade inte Nissan om att låta ägare till Leaf använda den som hembatteri?
Jodå, tror detta gäller samtliga japanska elbilstillverkare. Kan tänka mig att det finns något bidrag från staten eller liknande så bilarna görs om så att det är möjligt rent teoretiskt men sedan så kostar utrustningen extra, finns inte direkt tillgänglig och ingen detaljerad information om det verkar finnas.

https://transportevolved.com/2015/06/09 ... city-grid/
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

elbolagen försöker sälja foolcell för el generation till japanska hushåll
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... ean-energy

vi i sverige och (väst)europa har fenomenalt stabila elnät(SAIDI) så motivationen kan se lite annorlunda ut där och här

japanerna var vana vid runt <5-10 minuter avbrott per år, men så hände nåt
15-100 minuter per konsument/år i europa, danmark tyskland bäst, är relaterat till luftledningskvoten
200-300 i usa, australien
singapore bäst i klassen som vanligt, 1 minut!! sen åratal
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar