Jag har en P85 från 2014 och det händer när jag går från regen till att lätt trycka på gasen i stadstrafik. Tidigare var detta helt sömlöst men nu kan den tveka lite när jag gasar för att sedan "gasa till för att komma ikapp" om det låter logiskt.
Detta kom bara för ett par veckor sedan.
Inget ryckande vid frirull.
Model S tvekar när man gasar
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model S tvekar när man gasar
Intressant. Finns alternativet för "Obstacle aware acceleration" under din Safety-meny? Isåfall, prova stänga av det. Det är en rätt störig funktion som jag tycker kan ge upphov till det beteende du pratar om. Oklart varför det skulle dykt upp helt plötsligt, dock.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Japp, det upplevde jag med min P85:a med ”obstacle awere acceleration” aktiv. T.ex. när man skulle köra in i en rondell lite tajt efter en bil som redan var inne i rondellen. Eller efter man kört över fartgupp i tät trafik. Då kunde bilen ”tveka” innan man fick förväntad acceleration.danni skrev:Intressant. Finns alternativet för "Obstacle aware acceleration" under din Safety-meny? Isåfall, prova stänga av det. Det är en rätt störig funktion som jag tycker kan ge upphov till det beteende du pratar om. Oklart varför det skulle dykt upp helt plötsligt, dock.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Igensatt bränslefilter eller skit i munstyckena i förgasaren. Om inte det hjälper, byt tändstift och brytare 

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Det kan inte ha varit anti spinn? Vatten, hala löv osv?
Har också haft en P85, just med tanke på det kraftiga vridmomentet så kändes det som en väldig kontrast när antispinn kopplades in.
Har också haft en P85, just med tanke på det kraftiga vridmomentet så kändes det som en väldig kontrast när antispinn kopplades in.
Teslaägare sedan 2013
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag tycker att jag har märkt lite av denna effekt på alla tre model S jag haft och även på
lånebilar (som oftast varit model S dom också).
Det var ännu värre första året typ men då dom utvecklade styrningen av motorerna en
hel del just kring ”nollan” så det har blivit nästan perfekt, men just precis när man går från regen
till gaspådrag så märker jag än idag ibland denna ”tvekan”, som nästan kan upplevas som
en lätt bromsning precis när man egentligen har lite svag gaspådrag, under nån sekund typ…
lånebilar (som oftast varit model S dom också).
Det var ännu värre första året typ men då dom utvecklade styrningen av motorerna en
hel del just kring ”nollan” så det har blivit nästan perfekt, men just precis när man går från regen
till gaspådrag så märker jag än idag ibland denna ”tvekan”, som nästan kan upplevas som
en lätt bromsning precis när man egentligen har lite svag gaspådrag, under nån sekund typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19