Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Legato »

Sitter och funderar på vilka vinterdäck jag ska välja till min kommande X Plaid. Har kört Continental VikingContact7 på ett antal bilar och varit väldigt nöjd med dem och nu står valet mellan R5 och dessa. R5 testade väldigt bra i Vi Bilägares senaste test. Annars är det ju ett väldigt nytt däck, så verkar inte ha hunnits testas så mycket.

Det som lockar är att få bättre grepp på snö och is än Conti. Nackdelen är att Nokian verkar vara riktigt risiga gällande vattenplaning. Ljudnivå ska vara likvärdig, dock oklart hur de upplevs i verkligheten. R5 verkar också rulla väldigt lätt, tom snålare än Conti...

Så... Är det någon som valt R5 till denna säsong? Är ni i så fall nöjda? Om inte, är det någon som läst något annat vettigt test med liknande eller annorlunda slutsatser?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Becada »

Jag har R5 EV på min Model Y LR. Har dock bara haft däcken på i en vecka så kan inte säga att jag hunnit testa dem på riktigt men än så länge är jag nöjd.
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Monark1954 »

Kör nu Continental VikingContact7 på min X, de är superbra. Mina första dubbfria och kommer aldrig gå tillbaka till dubbat.

Litar på Vi Bilägares test och valde Hakkapeliitta R5 och att nu gå upp från 19" till 20" styrdes av att 19" inte fanns som val samt att jag inte vågade välja annat än originalfälgar.

Hittade ingen OEM fälg som hade Tesla förskjutning 35 mm bak och 40 fram och om de klarar aktuell effekt.
Som sagt har jag än ingen bil att provköra men efter två vintrar kan man ju alltid fatta ett nytt val.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Legato »

Monark1954 skrev:
Kör nu Continental VikingContact7 på min X, de är superbra. Mina första dubbfria och kommer aldrig gå tillbaka till dubbat.

Litar på Vi Bilägares test och valde Hakkapeliitta R5 och att nu gå upp från 19" till 20" styrdes av att 19" inte fanns som val samt att jag inte vågade välja annat än originalfälgar.

Hittade ingen OEM fälg som hade Tesla förskjutning 35 mm bak och 40 fram och om de klarar aktuell effekt.
Som sagt har jag än ingen bil att provköra men efter två vintrar kan man ju alltid fatta ett nytt val.
Japp Viking7orna är grymma och lite är det ju "man vet vad man har men inte vad man får", men jag är väldigt nyfiken på R5.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Oscar11 »

Hej hade R3 på en mini cooper och de var riktigt diffusa att köra. Vek sig i kurvor och dåliga i regn och slask då de inte har så bra vattenrensning. Dock bra grepp på is och snö. R5 kanske är bättre…
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Antti V »

Jag kör med R3. Riktigt bra i vinterväder. Annars mycket missnöjd med dem. Mjuka och sladdriga vid plusgrader. Dessutom har de ett resonansljud vid 60-70 km/h. Har hört att R5 har samma resonansljud. Irriterande.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Legato »

R3 har jag också kört och haft. R5 ska ha annan karaktär, så det är erfarenheter av just R5 jag är nyfiken på.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Hertsh »

Jag har R5 SUV på min MX. Gick från R3. An så länge en positiv upplevelse. Tysta. Mer stabila än R3, MEN jämförelsen haltar. Jag hade mina R3 på 19" och kör nu på 20" på vintern.

Har bara kört ca 50 mil så kan inte direkt påstå att jag har testat de till fullo, men tystnaden är påtaglig och de har bra grepp i snö.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
jakeswe
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 sep 2022 09:36

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av jakeswe »

Jag har nya modellen av Nokian R5 EV med Silentdrive som släpptes i år och är nöjd med dem på min MY LR. Ingår även 1 års Hakkaskydd punktering/assistansförsäkring i köpet.

Men har en kollega som kör på conti och är nöjd med dem. Bara köpa några som känns bra.
Model Y LR -22 (Berlin)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Legato »

jakeswe skrev:
Jag har nya modellen av Nokian R5 EV med Silentdrive som släpptes i år och är nöjd med dem på min MY LR. Ingår även 1 års Hakkaskydd punktering/assistansförsäkring i köpet.

Men har en kollega som kör på conti och är nöjd med dem. Bara köpa några som känns bra.
Har tyvärr ingen möjlighet att provköra R5 därav intresset av hur andra upplever dem. Du upplever dem inte som mjuka/svampiga? Hur känns bullernivån? Några störande billjud?

Intressant att du valde EV framför SUV. Model Y är ju en betydligt lättare bil än Model X så där kanske det är det bästa valet. För X känns det viktigare att få de där förstärkta däcksidorna som SUV-varianten erbjuder. Å andra sidan är det ju trevligt med EV i den mån att de ska vara ännu lite tystare och mer lättrullade. Lyckades dock inte hitta någon märkning för EV-varianten på Nokians hemsida.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av jonasl »

Bytte till Good Years friktionsdäck nu precis och upplever dem som riktigt stabila och stadiga. Inte alls samma diffusa känsla som det blev med Pirelli SottoZero som jag hade på Model 3 (och ännu värre med Nokian R2 som jag har haft på en äldre bil) Fungerade mycket bra på snön som kom för några dagar sedan också.

Har dock inte fått rulla på is och snö ännu, där verkar ju Continentals däck vara vassast enlig testerna men GY presterar också bland toppdäcken och är markant bättre på barmark och i plusgrader. Tror det är en vettig kompromiss för oss som bor i delar av landet där det är barmark en stor del av året.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Hertsh »

Legato skrev:
jakeswe skrev:
Jag har nya modellen av Nokian R5 EV med Silentdrive som släpptes i år och är nöjd med dem på min MY LR. Ingår även 1 års Hakkaskydd punktering/assistansförsäkring i köpet.

Men har en kollega som kör på conti och är nöjd med dem. Bara köpa några som känns bra.
Har tyvärr ingen möjlighet att provköra R5 därav intresset av hur andra upplever dem. Du upplever dem inte som mjuka/svampiga? Hur känns bullernivån? Några störande billjud?

Intressant att du valde EV framför SUV. Model Y är ju en betydligt lättare bil än Model X så där kanske det är det bästa valet. För X känns det viktigare att få de där förstärkta däcksidorna som SUV-varianten erbjuder. Å andra sidan är det ju trevligt med EV i den mån att de ska vara ännu lite tystare och mer lättrullade. Lyckades dock inte hitta någon märkning för EV-varianten på Nokians hemsida.
Som sagt, jag kör R5 SUV på min MX. Euromaster sa att det var enda alternativet för mina 20" fälgar på MX. Vet inte om anledningen var vikt eller fälg eller tillgänglighet, men jag antar vikt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
Legato skrev:
jakeswe skrev:
Jag har nya modellen av Nokian R5 EV med Silentdrive som släpptes i år och är nöjd med dem på min MY LR. Ingår även 1 års Hakkaskydd punktering/assistansförsäkring i köpet.

Men har en kollega som kör på conti och är nöjd med dem. Bara köpa några som känns bra.
Har tyvärr ingen möjlighet att provköra R5 därav intresset av hur andra upplever dem. Du upplever dem inte som mjuka/svampiga? Hur känns bullernivån? Några störande billjud?

Intressant att du valde EV framför SUV. Model Y är ju en betydligt lättare bil än Model X så där kanske det är det bästa valet. För X känns det viktigare att få de där förstärkta däcksidorna som SUV-varianten erbjuder. Å andra sidan är det ju trevligt med EV i den mån att de ska vara ännu lite tystare och mer lättrullade. Lyckades dock inte hitta någon märkning för EV-varianten på Nokians hemsida.
Som sagt, jag kör R5 SUV på min MX. Euromaster sa att det var enda alternativet för mina 20" fälgar på MX. Vet inte om anledningen var vikt eller fälg eller tillgänglighet, men jag antar vikt.
Enda alternativet av Nokians eller i största allmänhet? Känns lite märkligt då de flesta (både EV och SUV på Nokian, resp övriga märken) vad jag kan se har samma viktspec (105-110 beroende på dimension). Sen kan jag som sagt tänka mig att SUV-versionen ändå är trevligare att köra på pga förstärkta sidoväggar, men att det inte skulle gå med annat förstår jag inte.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Hertsh »

Legato skrev:
Hertsh skrev:
Legato skrev:
jakeswe skrev:
Jag har nya modellen av Nokian R5 EV med Silentdrive som släpptes i år och är nöjd med dem på min MY LR. Ingår även 1 års Hakkaskydd punktering/assistansförsäkring i köpet.

Men har en kollega som kör på conti och är nöjd med dem. Bara köpa några som känns bra.
Har tyvärr ingen möjlighet att provköra R5 därav intresset av hur andra upplever dem. Du upplever dem inte som mjuka/svampiga? Hur känns bullernivån? Några störande billjud?

Intressant att du valde EV framför SUV. Model Y är ju en betydligt lättare bil än Model X så där kanske det är det bästa valet. För X känns det viktigare att få de där förstärkta däcksidorna som SUV-varianten erbjuder. Å andra sidan är det ju trevligt med EV i den mån att de ska vara ännu lite tystare och mer lättrullade. Lyckades dock inte hitta någon märkning för EV-varianten på Nokians hemsida.
Som sagt, jag kör R5 SUV på min MX. Euromaster sa att det var enda alternativet för mina 20" fälgar på MX. Vet inte om anledningen var vikt eller fälg eller tillgänglighet, men jag antar vikt.
Enda alternativet av Nokians eller i största allmänhet? Känns lite märkligt då de flesta (både EV och SUV på Nokian, resp övriga märken) vad jag kan se har samma viktspec (105-110 beroende på dimension). Sen kan jag som sagt tänka mig att SUV-versionen ändå är trevligare att köra på pga förstärkta sidoväggar, men att det inte skulle gå med annat förstår jag inte.
Av Nokian. Ursäkta otydlighet.

Jag vet som sagt inte varför de sa så. Det kan även haft att göra med tidslinjen för när jag ville byta. Tex att de inte skulle få in EV innan jag ville fått bytt hjulen.

Jag kan bara rekommendera R5 SUV, de är inte sladdriga likt de R3 jag körde med tidigare. Kan vara att de förstärkta sidorna hjälper.
MX LR (Raven) 2019
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av dfa »

Lite OT, men vad tror ni om att köra med Europeiska dubbfria däck istället för Svenska/Nordiska - anledningen skulle vara att de är lite mindre mjuka och alltså i så fall mindre sladdriga.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11870
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

dfa skrev:
Lite OT, men vad tror ni om att köra med Europeiska dubbfria däck istället för Svenska/Nordiska - anledningen skulle vara att de är lite mindre mjuka och alltså i så fall mindre sladdriga.
jag hade pirelli sottozero (som er europeiska vinterdäck) på min sista Model S. Jag var jättenöjd med dom!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
Legato skrev:
Hertsh skrev:
Legato skrev:
jakeswe skrev:
Jag har nya modellen av Nokian R5 EV med Silentdrive som släpptes i år och är nöjd med dem på min MY LR. Ingår även 1 års Hakkaskydd punktering/assistansförsäkring i köpet.

Men har en kollega som kör på conti och är nöjd med dem. Bara köpa några som känns bra.
Har tyvärr ingen möjlighet att provköra R5 därav intresset av hur andra upplever dem. Du upplever dem inte som mjuka/svampiga? Hur känns bullernivån? Några störande billjud?

Intressant att du valde EV framför SUV. Model Y är ju en betydligt lättare bil än Model X så där kanske det är det bästa valet. För X känns det viktigare att få de där förstärkta däcksidorna som SUV-varianten erbjuder. Å andra sidan är det ju trevligt med EV i den mån att de ska vara ännu lite tystare och mer lättrullade. Lyckades dock inte hitta någon märkning för EV-varianten på Nokians hemsida.
Som sagt, jag kör R5 SUV på min MX. Euromaster sa att det var enda alternativet för mina 20" fälgar på MX. Vet inte om anledningen var vikt eller fälg eller tillgänglighet, men jag antar vikt.
Enda alternativet av Nokians eller i största allmänhet? Känns lite märkligt då de flesta (både EV och SUV på Nokian, resp övriga märken) vad jag kan se har samma viktspec (105-110 beroende på dimension). Sen kan jag som sagt tänka mig att SUV-versionen ändå är trevligare att köra på pga förstärkta sidoväggar, men att det inte skulle gå med annat förstår jag inte.
Av Nokian. Ursäkta otydlighet.

Jag vet som sagt inte varför de sa så. Det kan även haft att göra med tidslinjen för när jag ville byta. Tex att de inte skulle få in EV innan jag ville fått bytt hjulen.

Jag kan bara rekommendera R5 SUV, de är inte sladdriga likt de R3 jag körde med tidigare. Kan vara att de förstärkta sidorna hjälper.
Tack för bra input. Lutar nog åt att det får bli dem!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Legato »

dfa skrev:
Lite OT, men vad tror ni om att köra med Europeiska dubbfria däck istället för Svenska/Nordiska - anledningen skulle vara att de är lite mindre mjuka och alltså i så fall mindre sladdriga.
Allt beror ju på var man bor/kör imo. Skulle jag bo i Skåne och sällan/aldrig åka till fjällen så skulle jag definitivt köra europeiska.

För mig som bor "på landet" utanför Stockholm så tycker jag Nordiska är självklara när man kör friktion.

Bodde jag i Norrland så kanske jag tom hade kört dubbat.

Jag har dock inte läst om någon som upplevt R5 som sladdriga, däremot har jag hört det om R3 och i viss mån upplevt det själv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av TeslaKotte »

Skiljer det sig i konstruktionen mellan R5 SUV och "vanliga"/EV R5? maxbelastningen verkar ju vara väldigt snarlik mellan de båda?

Har själv kört R3 på den tidigare PHEV-Suven och nu R3 SUV på MY och upplever de senare betydligt mer stabila och mindre svampiga.
Framförallt intresserad av R5 EV för att få det något tystare.
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av dfa »

Legato skrev:
dfa skrev:
Lite OT, men vad tror ni om att köra med Europeiska dubbfria däck istället för Svenska/Nordiska - anledningen skulle vara att de är lite mindre mjuka och alltså i så fall mindre sladdriga.
Allt beror ju på var man bor/kör imo. Skulle jag bo i Skåne och sällan/aldrig åka till fjällen så skulle jag definitivt köra europeiska.

För mig som bor "på landet" utanför Stockholm så tycker jag Nordiska är självklara när man kör friktion.

Bodde jag i Norrland så kanske jag tom hade kört dubbat.

Jag har dock inte läst om någon som upplevt R5 som sladdriga, däremot har jag hört det om R3 och i viss mån upplevt det själv.
Ja det stämmer. I södra Sverige iaf längs kusten och om man ändå är inne på dubbfria däck tycker jag europeiska kan vara ett alternativ.
Körde själv på Conti Wintercontact TS850 en säsong, inklusive en resa till Hemsesdal i full snöstorm (fyrhulsdriven Volvo) och blev riktigt imponerad över hur bra de funkade.
Skulle inte tveka att köpa liknande igen.

Har Hakka R3 (köpte kompletta) på vår Model Y och tycker dom är helt OK, iallafall om man jämför med R2orna som vi hade på M3an. Kör mer i Chill mode nu iofs :lol:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nokian Hakkapeliitta R5 - Någon som provat?

Inlägg av Legato »

TeslaKotte skrev:
Skiljer det sig i konstruktionen mellan R5 SUV och "vanliga"/EV R5? maxbelastningen verkar ju vara väldigt snarlik mellan de båda?

Har själv kört R3 på den tidigare PHEV-Suven och nu R3 SUV på MY och upplever de senare betydligt mer stabila och mindre svampiga.
Framförallt intresserad av R5 EV för att få det något tystare.
Kan inga detaljer tyvärr. Har bara läst sammanfattningarna av egenskaperna på Nokians hemsida och då står det följande ang SUV-varianten som ej står på EV-varianten:
Ökad stabilitet och överlägsen körkomfort
Aramidförstärkta sidoväggar för hållbarhet och skydd

R5 SUV har också testats med toppresultat i både Vi Bilägare och norska Motor. EV-varianten har jag inte sett något test av (men man får väl anta att egenskaperna är väldigt lika).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar