Kan ej ladda - service krävs

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Lazzo

Kan ej ladda - service krävs

Inlägg av Lazzo »

47CFF5E7-1A4F-4CB6-917D-C7162554026B.jpeg
Har fått ovan felmeddelande 3ggr på min Tesla Y LR. Slocknar efter ett tag - men kan dyka igen när bilen står stilla eller när jag kör.

Bokade service hos Tesla nästa tisdag(22/11) - fick direkt ny SW-uppdatering i morse (20.40.4.1). Efter att ha uppdaterat bilen ändrar sedan Tesla service till 9 Dec hemma hos mig.

När jag körde bilen senare idag visades istället följande fel
D237FD21-0267-4A0F-A4EE-5418E2977801.jpeg
Ser att det är en del andra här som varit med om liknande problem. Man är ju nyfiken på om Tesla kommer byta hela laddporten eller om det är något stift som strular. Känns märkligt att det är OK att ladda AC, men inte DC. :?:
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Re: Kan ej ladda - service krävs

Inlägg av Dexter86 »

En kollega till oss på forumet har samma problem i sin M 3
Uppdatera gärna som hur d löste sig…

Tesla alltså haha :lol:
Lazzo

Inlägg av Lazzo »

Nu har bilen varit inne på Tesla Servise center i Malmö. Man fick tydligen byta både laddporten, skydd och laddluckan pga vattenläckage.
71C53B59-643A-41EF-B3A5-2375BF58C76D.jpeg
Gick på garanti - så ingen kostnad utöver egen transport till & från servicecenter.

Har inget garage, så laddluckan står öppen utomhus året runt när jag laddar hemma - får hoppas det var ett söndagsex som byttes ut, så det inte händer igen. Inga andra som råkat ut för likande problem?
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

Lazzo skrev:
Nu har bilen varit inne på Tesla Servise center i Malmö. Man fick tydligen byta både laddporten, skydd och laddluckan pga vattenläckage.
71C53B59-643A-41EF-B3A5-2375BF58C76D.jpeg
Gick på garanti - så ingen kostnad utöver egen transport till & från servicecenter.

Har inget garage, så laddluckan står öppen utomhus året runt när jag laddar hemma - får hoppas det var ett söndagsex som byttes ut, så det inte händer igen. Inga andra som råkat ut för likande problem?
Hade liknande på min 3:a. Inte själva felmeddelandet, men att laddporten fick problem, så som att kabeln fastnade nästan hela tiden (fick dra i snöret). Noterade det tidigt att luckan satt fel, de gjorde inget åt saken, det var inom spec. Bilen står alltid ute, allt från Stockholmsvinter till fjällvinter med snö från alla håll. Efter någon månad så började problemet med kabeln. Då noterade de också att något var fel på porten, det lagades genom att porten, laddenheten + luckan byttes ut. Sen satt porten ännu mer fel... alltså riktigt fel, typ 5 mm öppen hela tiden. Då kom de ut och justera den, och nu sitter den bättre. Sen dess har jag inte haft något problem. (Detta var 2 av mina 20 garantiärenden jag hade med den bilen :lol:)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Skriv svar