Vi fick i somras en parkeringsskada på våran Y efter att en Mach-E "snuddat" vid våran baklucka vid gatuparkering...

Snabbspola några månader och vi har nyligen hämtat ut bilen från skadeverkstaden med omlackad stötfångare och helt utbytt baklucka som följd.
Reagerade på plats direkt vid uthämtningen att den nya bagageluckan inte låg an lika bra på vänster sida och har ett betydligt större mellanrum (och höjdskillnad) jämfört dels med hur det ser ut på höger sida men även jämfört med den gamla bakluckan.
Om det bara vore det estetiska så hade jag kanske inte orkat bry mig (även om det såklart känns störigt) men på vägen hem reagerade jag även över att det bullrade mer i bilen.
Kan bäst liknas vid kraftigare resonansljud/stående vågor från basfrekvenser som kommer på vägar med lite grövre struktur eller ojämnheter.
Har försökt justera de fyra "stoppen" (gummipuckarna) enligt diverse YouTube-videos men utan framgång och börjar sakta fundera på om det är jag som har tappat det

1. Är de där skillnaderna i panelskarvarna något som är värt att ta strid med verkstaden för?
2. Kan de (eller något annat i den utbytta bakluckan) ge upphov det ljudet/bullret jag inte tror mig känna igen sen tidigare?
/TK