När det gäller MY är bilar från första halvåret 2022 bäst, sedan började de plocka bort radar och uss.
Radarn är väl avstängd även på dom om man uppdaterat programvaran.
Men USS finns ju kvar, + 30000kr på dom beg bilarna
Ja, men det finns åtminstone en teoretisk möjlighet att få tillbaks radarfunktionaliteten. En representant från Tesla har sagt till mig att de skall lösa det.
Om jag blev erbjuden att byta min bil mot en likadan fast ny så skulle jag tacka nej.
Precis som jag tänker tacka nej till att hämta ut en 2023 MYP och betala minst 80' mellan.
Nyare bilar har bättre fjädring dock. Väger tyngre för iaf mig. Dessutom är jag rätt övertygad om att vision-baserad parkeringshjälp kommer vara mer precis i att visa olika hinder runt bilen än ultraljudssensorerna. Är troligtvis bara vid smutsiga kameror det kommer vara sämre.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Det är dessutom inte bara kameror som försämras av vintervädret. Jag vet inte hur många gånger mina sensorer stängt av sig i väntan på att smuts o snö ska tas bort. Det verkar de flesta ha glömt i den här diskussionen.
MC Red 85 såld MC Red 85D såld Midnight Cherry Red Model Y LR Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
När det gäller MY är bilar från första halvåret 2022 bäst, sedan började de plocka bort radar och uss.
Radarn är väl avstängd även på dom om man uppdaterat programvaran.
Men USS finns ju kvar, + 30000kr på dom beg bilarna
Ja, men det finns åtminstone en teoretisk möjlighet att få tillbaks radarfunktionaliteten. En representant från Tesla har sagt till mig att de skall lösa det.
Om jag blev erbjuden att byta min bil mot en likadan fast ny så skulle jag tacka nej.
Precis som jag tänker tacka nej till att hämta ut en 2023 MYP och betala minst 80' mellan.
Ja nog tänker dom nog att försöka lösa det allt, med TV då såklart……….
Men om bilfirmorna har svårt att sälja bilarna, då borde det betyda att de betalar mindre för att köpa in bilar. Om de betalar sämre så borde åtminstone någon tycka att det är värt att försöka sälja bilen själv. Varför finns det ändå inte en enda model X på blocket som säljs av privatperson?
Men om bilfirmorna har svårt att sälja bilarna, då borde det betyda att de betalar mindre för att köpa in bilar. Om de betalar sämre så borde åtminstone någon tycka att det är värt att försöka sälja bilen själv. Varför finns det ändå inte en enda model X på blocket som säljs av privatperson?
Jag tror att köparen måste få finansiering av bilen ordnad.
Men om bilfirmorna har svårt att sälja bilarna, då borde det betyda att de betalar mindre för att köpa in bilar. Om de betalar sämre så borde åtminstone någon tycka att det är värt att försöka sälja bilen själv. Varför finns det ändå inte en enda model X på blocket som säljs av privatperson?
Jag tror att köparen måste få finansiering av bilen ordnad.
Det är svårare att erbjuda som privatperson.
Eller så väljer man att behålla bilen själv.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Den slopade klimatbonusen tycks inte generera i något ökat intresse för elbilar. Tvärtom visar färska siffror att priserna på begagnade elbilar fortsätter att störtdyka.
Höga räntor och skyhög inflation ligger just nu som en blöt filt över bilmarknaden, vilket märks av på priserna på begagnade elbilar.
Ekonomisk oro väger helt enkelt tyngre än en slopad klimatbonus, vilket gör att de flesta hushåll avstår stora investeringar, enligt Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket.
Elbilar tappar 22 procent
En titt på prisutvecklingen under oktober och november i år visar att medianpriset för en elbil i nuläget ligger på omkring 380 000 kronor, vilket motsvarar ett tapp på 14 procent.
”Att köpa en ny bil är helt enkelt inte vad människor prioriterar just nu”, konstaterar Stepman.
Den slopade klimatbonusen tycks inte generera i något ökat intresse för elbilar. Tvärtom visar färska siffror att priserna på begagnade elbilar fortsätter att störtdyka.
Höga räntor och skyhög inflation ligger just nu som en blöt filt över bilmarknaden, vilket märks av på priserna på begagnade elbilar.
Ekonomisk oro väger helt enkelt tyngre än en slopad klimatbonus, vilket gör att de flesta hushåll avstår stora investeringar, enligt Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket.
Elbilar tappar 22 procent
En titt på prisutvecklingen under oktober och november i år visar att medianpriset för en elbil i nuläget ligger på omkring 380 000 kronor, vilket motsvarar ett tapp på 14 procent.
”Att köpa en ny bil är helt enkelt inte vad människor prioriterar just nu”, konstaterar Stepman.
Men om bilfirmorna har svårt att sälja bilarna, då borde det betyda att de betalar mindre för att köpa in bilar. Om de betalar sämre så borde åtminstone någon tycka att det är värt att försöka sälja bilen själv. Varför finns det ändå inte en enda model X på blocket som säljs av privatperson?
Jag tror att köparen måste få finansiering av bilen ordnad.
Det är svårare att erbjuda som privatperson.
Det var det förr. Idag tar det sekunder med BankId och tex Blipp. Eller överlåta Dnb tar också sekunder.
Sen får köparen större trygghet att köpa av ägaren direkt.
man ser hur bilen är skött. det är exakt samma garanti och det är dessutom enklare om det skulle uppstå någon goodwillgrej.
Man får verkligen ingenting extra för att betala 40.000 extra minst hos en handlare. Ingenting. De stjäl till och med ofta vinterhjulen de själva fått med vid inköpet eller inbytet och säljer vid sidan om. Hasslare till 90% är vad de är.
Men om bilfirmorna har svårt att sälja bilarna, då borde det betyda att de betalar mindre för att köpa in bilar. Om de betalar sämre så borde åtminstone någon tycka att det är värt att försöka sälja bilen själv. Varför finns det ändå inte en enda model X på blocket som säljs av privatperson?
Jag tror att köparen måste få finansiering av bilen ordnad.
Det är svårare att erbjuda som privatperson.
Det var det förr. Idag tar det sekunder med BankId och tex Blipp. Eller överlåta Dnb tar också sekunder.
Sen får köparen större trygghet att köpa av ägaren direkt.
man ser hur bilen är skött. det är exakt samma garanti och det är dessutom enklare om det skulle uppstå någon goodwillgrej.
Man får verkligen ingenting extra för att betala 40.000 extra minst hos en handlare. Ingenting. De stjäl till och med ofta vinterhjulen de själva fått med vid inköpet eller inbytet och säljer vid sidan om. Hasslare till 90% är vad de är.
Möjligen om du köper av dig själv. Blocket är ju fullt av idioter.
Också en gammal myt från tiden när man hade telefonnumret på blocket och sålde bilar för 50.000.
Nu har man inte telefonnummer där utan konverserar via tjänsten.
Första teslan jag sålde gav ungefär 15 svar. Det var värt att svara ungefär 5 av dem.
Har inte märkt av några sådana problem. Det beror nog på vad man säljer som sagt.
men varför ens svara en "idiot"? Du väljer ju själv om du svarar en som tex bjuder en handgjord matta.
Scrolla vidare.
Också en gammal myt från tiden när man hade telefonnumret på blocket och sålde bilar för 50.000.
Nu har man inte telefonnummer där utan konverserar via tjänsten.
Första teslan jag sålde gav ungefär 15 svar. Det var värt att svara ungefär 5 av dem.
Har inte märkt av några sådana problem. Det beror nog på vad man säljer som sagt.
men varför ens svara en "idiot"? Du väljer ju själv om du svarar en som tex bjuder en handgjord matta.
Scrolla vidare.
Det är köparna jag tänker på….
Vad är det du menar är en gammal myt?
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Reflektion på "inga MX till salu från privatperson"
MX har en hel del kända och okända kvalitetsproblem som man som privatperson inte vill riskera att klä skott för efter en försäljning.
Känns bättre att en bilhandlare får ta det problemet.
Också en gammal myt från tiden när man hade telefonnumret på blocket och sålde bilar för 50.000.
Nu har man inte telefonnummer där utan konverserar via tjänsten.
Första teslan jag sålde gav ungefär 15 svar. Det var värt att svara ungefär 5 av dem.
Har inte märkt av några sådana problem. Det beror nog på vad man säljer som sagt.
men varför ens svara en "idiot"? Du väljer ju själv om du svarar en som tex bjuder en handgjord matta.
Scrolla vidare.
Det är köparna jag tänker på….
Vad är det du menar är en gammal myt?
Att alla på blocket är idioter. Det är helt omöjiigt att det skulle vara så.
Jag trodde du menar köparna av den bilen du ev vill sälja.
jag har sålt 4 Teslor på blocket och känner inte igen mig alls i beskrivningen.
Och vad spelar det förr roll egentligen om man tycker motparten är en idiot.
du har en bil du beskriver bra, sen kommer en köpare och säger vad hen vill betala.
Så byter man bil mot peng. Det är inte så att man måste gå på bio med motparten?
Också en gammal myt från tiden när man hade telefonnumret på blocket och sålde bilar för 50.000.
Nu har man inte telefonnummer där utan konverserar via tjänsten.
Första teslan jag sålde gav ungefär 15 svar. Det var värt att svara ungefär 5 av dem.
Har inte märkt av några sådana problem. Det beror nog på vad man säljer som sagt.
men varför ens svara en "idiot"? Du väljer ju själv om du svarar en som tex bjuder en handgjord matta.
Scrolla vidare.
Det är köparna jag tänker på….
Vad är det du menar är en gammal myt?
Att alla på blocket är idioter. Det är helt omöjiigt att det skulle vara så.
Jag trodde du menar köparna av den bilen du ev vill sälja.
jag har sålt 4 Teslor på blocket och känner inte igen mig alls i beskrivningen.
Och vad spelar det förr roll egentligen om man tycker motparten är en idiot.
du har en bil du beskriver bra, sen kommer en köpare och säger vad hen vill betala.
Så byter man bil mot peng. Det är inte så att man måste gå på bio med motparten?
Diskussionen började väl med en fundering över varför det inte finns så många model X på blocket.
Jag tror orsaken är att säljare få ungefär samma hos firma som på blocket plus att man inte orkar krångla med idioter.
På något sätt svängde du om det till att det är bättre att KÖPA en bil på blocket då det är billigare.
Diskussionen började väl med en fundering över varför det inte finns så många model X på blocket.
Jag tror orsaken är att säljare få ungefär samma hos firma som på blocket plus att man inte orkar krångla med idioter.
På något sätt svängde du om det till att det är bättre att KÖPA en bil på blocket då det är billigare.
Ja jag skulle aldrig sälja en bil på Blocket idag, visst får man lite mer pengar om man gör det men högre risk för mig som säljare och så måste man ha med alla idioter att göra. Handlare är bra mycket smidigare att ha att göra med och man behöver inte oroa sig för att de skall komma i efterhand och klaga på något korkat.
Är inte bara teslamarknaden som kraschar.
Min inbytesbil som jag lämnade till Tesla och fick 175’ för ligger 3 månader fortfarande ute på KVD och nu med bara 4’ påslag.
Känns väldigt bra för mig men tan tänka att KVD är mindre nöjda.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?