är obefintligt i början, dom laddar ”hemma” mest och kör under dagen utan snabbladdning…
Sedan så har väl Pepsi tillgång till nån laddare om jag fattat rätt men i princip inga andra
laddare är klara än…
Det blir precis som i början med model S ju

Moderator: Redaktion
Nu är inte Elon lika insatt i det här som dig men han menade att man behövde 4680.Sabbe skrev:Fel, Tesla har aldrig sagt att 4680 krävs.Maw skrev:Det är väl fel batteri såtillvida att Tesla menade att det krävdes 4680 för att den skull bli lönsam om jag minns rätt. Det är väl däremot främst ett problem för Tesla och dess aktieägare och inte för användaren som nog inte märker någon akillnad mellan 4680 och 2170..Sabbe skrev:Är det verkligen ”fel” batteri om den har en räckvidd på 80 mil maxlastad? Vad jag förstår så måste lastbilsförare enligt lag ta en paus var femte timme eller så. Som jag förstått det så är Tesla Semi berättigad till $40.000 i bonus så den kommer att sälja väldigt bra oavsett om Tesla väljer att höja priset rejält eller inte.backe skrev:Sabbe skrev:Undrar vad skeptiker som sagt att Tesla Semi aldrig kommer att produceras har att säga nästa vecka när första leveranserna sker?
Presenterad 2017, tänkt gå i produktion 2019, fortfarande inget officiellt pris eller spec men man ska få provköra den i slutet på 2022 åtminstone.
Kul att den börjar tillverkas såklart men särskilt imponerande är det inte att den börjar produceras i små serier med "fel" batteri 3 år sent.
Vi får bara hoppas att det är värt väntan och att priset som uppgavs ligger någorlunda nära verkligheten.
https://electrek.co/2021/01/28/tesla-se ... elon-musk/Tesla Semi is ready for production, but they need the 4680 cells, says Elon Musk
Tror jag aldrig semi kommer tillverkas i de utseendet i Europa. Den europeiska lastbilsmarkanden ser ju helt annerlunda ut jämfört den amerikanska. Så blir de en Tesla lastbil i Europa så är de en helt annan än den som visats upp idag.Sabbe skrev:Tror varken Semi eller CyberTruck kommer till Europa kommande åren då efterfrågan i USA kommer vara större än utbudet. Kanske kan Tesla tillverka Semi i Europa så småningom.
Nej frontbyggda bilar klarar inte EU’s regler för längd så den dörren är stängd.chaffis75 skrev:Tror jag aldrig semi kommer tillverkas i de utseendet i Europa. Den europeiska lastbilsmarkanden ser ju helt annerlunda ut jämfört den amerikanska. Så blir de en Tesla lastbil i Europa så är de en helt annan än den som visats upp idag.Sabbe skrev:Tror varken Semi eller CyberTruck kommer till Europa kommande åren då efterfrågan i USA kommer vara större än utbudet. Kanske kan Tesla tillverka Semi i Europa så småningom.
Man ändrade ju reglerna för att förbättra krocksäkerheten, så nu får huven vara 35 cm längre än tidigare.LarsOJ skrev:Nej frontbyggda bilar klarar inte EU’s regler för längd så den dörren är stängd.
Är semin utvecklad för att behöva ha en vaken förare bakom ratten? Tror man inte den får FSD?Sabbe skrev:Är det verkligen ”fel” batteri om den har en räckvidd på 80 mil maxlastad? Vad jag förstår så måste lastbilsförare enligt lag ta en paus var femte timme eller så. Som jag förstått det så är Tesla Semi berättigad till $40.000 i bonus så den kommer att sälja väldigt bra oavsett om Tesla väljer att höja priset rejält eller inte.
Tror att det finns en viss respekt för teamsters så det kommer nog behövas en förare.Fredrik j skrev:Är semin utvecklad för att behöva ha en vaken förare bakom ratten? Tror man inte den får FSD?Sabbe skrev:Är det verkligen ”fel” batteri om den har en räckvidd på 80 mil maxlastad? Vad jag förstår så måste lastbilsförare enligt lag ta en paus var femte timme eller så. Som jag förstått det så är Tesla Semi berättigad till $40.000 i bonus så den kommer att sälja väldigt bra oavsett om Tesla väljer att höja priset rejält eller inte.
Per Elon:HenrikC skrev:Man ändrade ju reglerna för att förbättra krocksäkerheten, så nu får huven vara 35 cm längre än tidigare.LarsOJ skrev:Nej frontbyggda bilar klarar inte EU’s regler för längd så den dörren är stängd.
Jag är chockad.Legato skrev:Låg energidensitet och hög halt av Kobolt. 4680 imponerar inte på alla områden precis...
https://carbuzz.com/news/teslas-4680-ce ... -batteries
Jag skulle tro att det här är nya FSD. "Solved problem", "6-12 months" osv.Sabbe skrev:” It's not all darkness and gloom, however. Should Tesla redesign the battery to use silicon in the anode, the adjusted energy density would increase to 280-292 Wh/kg. "The 4680 [cell] has greater potential energy density when it starts using even a small amount of silicon."
Batterierna blir bättre allt eftersom de utvecklas. Den största fördelen med 4680 kommer att vara att de är enklare att tillverka i stora volymer i framtiden.
Under Battery Day för 2 år sedan så sa man att det skulle ta många år innan 4680 batterierna är ”mogna”.spacecoin skrev:Jag skulle tro att det här är nya FSD. "Solved problem", "6-12 months" osv.Sabbe skrev:” It's not all darkness and gloom, however. Should Tesla redesign the battery to use silicon in the anode, the adjusted energy density would increase to 280-292 Wh/kg. "The 4680 [cell] has greater potential energy density when it starts using even a small amount of silicon."
Batterierna blir bättre allt eftersom de utvecklas. Den största fördelen med 4680 kommer att vara att de är enklare att tillverka i stora volymer i framtiden.
Ja blir det nedstängningar igen så kan det gå ner ordentligt.spacecoin skrev:Det verkar ju tokstökigt i Shanghai nu om man får tro djungeltrumman. Tesla ned idag gissar jag.
Och bara därför så gick aktien upp första delen av dagen iaf, även när ”alla” andra också gått nerSabbe skrev:Ja blir det nedstängningar igen så kan det gå ner ordentligt.spacecoin skrev:Det verkar ju tokstökigt i Shanghai nu om man får tro djungeltrumman. Tesla ned idag gissar jag.
Gick kanske upp på ryktet om M3-refreshen.Bjelke skrev:Och bara därför så gick aktien upp första delen av dagen iaf, även när ”alla” andra också gått nerSabbe skrev:Ja blir det nedstängningar igen så kan det gå ner ordentligt.spacecoin skrev:Det verkar ju tokstökigt i Shanghai nu om man får tro djungeltrumman. Tesla ned idag gissar jag.![]()
Jag blir aldrig klok på den alltså…
Ja kanske det, men du ser ut att kunna få rätt till slut verkar det som ändåspacecoin skrev:Gick kanske upp på ryktet om M3-refreshen.Bjelke skrev:Och bara därför så gick aktien upp första delen av dagen iaf, även när ”alla” andra också gått nerSabbe skrev:Ja blir det nedstängningar igen så kan det gå ner ordentligt.spacecoin skrev:Det verkar ju tokstökigt i Shanghai nu om man får tro djungeltrumman. Tesla ned idag gissar jag.![]()
Jag blir aldrig klok på den alltså…
Skicka blommor till Powell:Bjelke skrev:Rackarns skutt uppåt idagtyp hela marknaden ju…
In a highly anticipated speech at the Brookings Institution in Washington, Powell said it makes sense to "moderate the pace our rate increases" as the Fed heads toward its estimated peak in benchmark interest rates.
LarsOJ skrev:Per Elon:HenrikC skrev:Man ändrade ju reglerna för att förbättra krocksäkerheten, så nu får huven vara 35 cm längre än tidigare.LarsOJ skrev:Nej frontbyggda bilar klarar inte EU’s regler för längd så den dörren är stängd.