Ja, delvis. Men det beror på vad man menar med bra fart. På en 400V laddare får du max 150 kW. Sen håller den 150 kW upp till nästan 80%. Så det går ändå hyfsat snabbt, men inte lika snabbt som en 800V laddare. Tesla SuC verkar den inte komma överens med dock. Har som mest fått 96 kW där och har haft problem att få igång laddningen.
Har du något exempel på en KIA EV6 som laddar 150kW på 400V och i så fall på vilken laddare?[/quote]
Från min egen bil (Eon drive & clever 400V/175 kW i Löddeköpinge):
Bilagan 20220108_172915.jpg finns inte längre
[/quote]
Den laddaren i lödde är en ABB Terra HP 175 dvs en laddare som går till 920V DC.
Något annat exempel?[/quote]
Är du säker på att den är konfigurerad för 920V? Har laddat där flera gånger och aldrig fått mer än 150 kW. Borde lätt få 235 kW om den är på 920V i och med att den kan leverera 175 kW till 400V bilar och maxar på 375-500A beroende på konfiguration.[/quote]
Alla Terra HP går till 920V DC, bifogar databladet här, den presterar 375A upp till ungefär 430V DC sen faller strömstyrkan med spänningen. Så vid cirka 700V DC har du ca 230A eftersom kraftmodulen presterar Max 160kW kontinuerlig effekt eller Max 375A. Exempelvis en bil som laddar snabbt men har låg spänning tex en EQE med ca 335-340V vid låg SOC får inte mer än ca 125-130kW på denna laddaren.