Är ute efter att sälja min 2020 M3 Sr+. Undrar lite om någon vet hur priserna ser ut.
Pratade med en säljare på Riddermark häromdagen som sa att det var "katastrof". Nu vet jag inte om det betyder att de otroligt höga priser som verkar ha gällt i augusti/september har gått ner till mer normala nivåer eller om det är något annat?
Det vore intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter och tankar.
Tack!
Bra kurva. Ungefär så. Om jag skall vara ärlig så tycker jag SR+ har haft sjukt stabil utveckling.
jag ägde en sådan som jag köpte för exakt ett år sen då jag blev av med min 21a och kände att jag inte kunde vara utan Tesla.
Det fick bli en slags mellanbil. jag betalade då 410.000 för bilen. Gillade den inte så mkt & sålde efter några månader för 430.
Dvs fick jag lön för att köra den.
Tyvärr sålde jag för tidigt för priserna ökade efteråt så jag hade kunnat få ännu högre lön för att köra.
Men idag kanske man får strax under 400.
Kortfattat - i princip helt gratis att köra en sån. I allafall billigare än gamla volvon jag har.
Det var hysteriska priser i somras tidig höst som du beskriver. Nu är de tillbaka på "normala" nivåer.
Undra om Y RWD blir lika billig att äga som 3SR+....
Jag följer både LR och SR ganska noga och kan säga att många ligger ute mkt länge trots flertalet prissänkningar. SR 2020 med typ 5000 mil tror jag knappt man får ge 400k för i nuläget. Lite äldre eller med mer mil ligger ute för 350 och ligger kvar osålda…
Raset på Model 3 var ju ganska förutsägbart egentligen, den typen av bil är ingen storsäljare i Sverige.
Fler vettiga elbilsalternativ kombinerat med att många byter till Y samtidigt som treårsbilarna kommer ut på marknaden pressar gör att de tidigare sjuka nivåerna inte håller.
Kombinera med höjda räntor och lågkonjunktur, inflation osv.
Trodde just Model 3 skulle trilla ner tidigare. Fick som jag nämnt tidigare i andra trådar 450k+ av handlare för en 2020 SR+ med dragkrok och under 5000 mil, toppskick men det påverkade inte deras bud. Lades ut för 520k..
Raset på Model 3 var ju ganska förutsägbart egentligen, den typen av bil är ingen storsäljare i Sverige.
Fler vettiga elbilsalternativ kombinerat med att många byter till Y samtidigt som treårsbilarna kommer ut på marknaden pressar gör att de tidigare sjuka nivåerna inte håller.
Kombinera med höjda räntor och lågkonjunktur, inflation osv.
Trodde just Model 3 skulle trilla ner tidigare. Fick som jag nämnt tidigare i andra trådar 450k+ av handlare för en 2020 SR+ med dragkrok och under 5000 mil, toppskick men det påverkade inte deras bud. Lades ut för 520k..
Tror vi ser en vändning av andrahandsvärdet för Model 3 (ja alla elbilar egentligen) när elpriset går ner och oljepriset stiger (vilket medför högre pris på diesel och bensin).
Jag följer både LR och SR ganska noga och kan säga att många ligger ute mkt länge trots flertalet prissänkningar. SR 2020 med typ 5000 mil tror jag knappt man får ge 400k för i nuläget. Lite äldre eller med mer mil ligger ute för 350 och ligger kvar osålda…
Det börjar äntligen bli köparnas marknad!
Lägg gärna lite länkar på de som ligger ute för 350.000kr...
jag tror inte ett dugg på baisse på 3/Y. som sagt det har rasat 20% sen september - säger inget om det men det är helt sjukt bra andrahandsvärden på model3.
Man kan ju fkn äga bilen gratis. inte menar någon på allvar att alla som kör Tesla skall uppbära ersättnig för det?
jag har egen erfarenhet att dels köra helt gratis och även få betalt. Och de som köpt innan prishöjningarna och fått bonus har ju typ 0kr i ägandekostnad.
Historiskt är det ju inte sen sent 1980-tal vi sett sådant billigt bilägande? Det är ju billigare än bussen att köra Tesla?
När jag ser vad ni skriver och kollar lite på blocket så tycker jag spontant att det verkar som att priserna normaliserats snarare än att de kraschat. I takt med att det kommer ut nya bilar så blir äldre bilar billigare. Dvs som för alla andra bilar.
En ny M3 RWD grå kostar i dag 675. Om den skulle vara värd 400 i dag så är det 60% av nyvärdet efter 3 år. Inte lika bra som tidigare kanske men knappast en krasch?
Hur stor roll spelar miltalet på en Tesla? Noterar ex att de bilar som det länkats till för 350 har gått nästan 13 000 mil.
Miltalet har ju inverkan på garantier. 8000 mil för den vanliga fordonsgarantin, 16 000 mil för drivlinan på RWD och 19 200 mil på LR/P. Utan/kort tid kvar på garantier lägre pris.
När jag ser vad ni skriver och kollar lite på blocket så tycker jag spontant att det verkar som att priserna normaliserats snarare än att de kraschat. I takt med att det kommer ut nya bilar så blir äldre bilar billigare. Dvs som för alla andra bilar.
En ny M3 RWD grå kostar i dag 675. Om den skulle vara värd 400 i dag så är det 60% av nyvärdet efter 3 år. Inte lika bra som tidigare kanske men knappast en krasch?
Hur stor roll spelar miltalet på en Tesla? Noterar ex att de bilar som det länkats till för 350 har gått nästan 13 000 mil.
Det blir nästan lite väl ”negativ” utveckling, du bör nog använda nypriset när objektet såldes. Inte vad motsvarande modell kostar idag, när du ska räkna på värdeminskning.
Verkligen svindyra dessa två!
Den första är ju ett vrak som troligen gått som taxi. 12600 mil är väldigt mkt mil.
Nr 2 är ju i paritet med den jag gav 410 för i december 2021.
Men då hade min gått 3000 mil. Denna är ju i princip out off Warranty med alla dessa mil.
Jag tycker USA-byggda SR+ var dålig. Usel räckvidd, sämre kvalitet. Jag stod inte ut länge.
Så nä det där är inga kraschpriser direkt. Har dock svårt att tro att de får de där pengarna men ändå - kikar man och jämför dem med för ett år sen så har det varit negativ värdeförändring. De har alltså fått betalt för att köra dem under senaste 12 månaderna. (om de nu går för de pengarna alltså)
När jag ser vad ni skriver och kollar lite på blocket så tycker jag spontant att det verkar som att priserna normaliserats snarare än att de kraschat. I takt med att det kommer ut nya bilar så blir äldre bilar billigare. Dvs som för alla andra bilar.
En ny M3 RWD grå kostar i dag 675. Om den skulle vara värd 400 i dag så är det 60% av nyvärdet efter 3 år. Inte lika bra som tidigare kanske men knappast en krasch?
Hur stor roll spelar miltalet på en Tesla? Noterar ex att de bilar som det länkats till för 350 har gått nästan 13 000 mil.
Det blir nästan lite väl ”negativ” utveckling, du bör nog använda nypriset när objektet såldes. Inte vad motsvarande modell kostar idag, när du ska räkna på värdeminskning.
Jag fattar. Min kostade ca 600 när jag köpte den för tre år sen. Om den nu är värd 400 så är det typ 67%, dvs 33% värdeminskning. Det kan man inte klaga på.
Det jag tycker är svårt att få grepp om är ju om man ska sälja nu trots att priserna gått ner en del, dvs att dessa nivåer är rimliga. Eller om det kan vara elpriser och räntor som spökar så att priserna kommer att studsa upp (lite) efter årsskiftet.
Verkligen svindyra dessa två!
Den första är ju ett vrak som troligen gått som taxi. 12600 mil är väldigt mkt mil.
Nr 2 är ju i paritet med den jag gav 410 för i december 2021.
Men då hade min gått 3000 mil. Denna är ju i princip out off Warranty med alla dessa mil.
Jag tycker USA-byggda SR+ var dålig. Usel räckvidd, sämre kvalitet. Jag stod inte ut länge.
Så nä det där är inga kraschpriser direkt. Har dock svårt att tro att de får de där pengarna men ändå - kikar man och jämför dem med för ett år sen så har det varit negativ värdeförändring. De har alltså fått betalt för att köra dem under senaste 12 månaderna. (om de nu går för de pengarna alltså)
Den som har gått 12600 mil och är 3,5 år gammal, kostade 480 ny.
Det ger en värdeminskning på 37000 kr per år eller 10 kr per mil.
Mycket billigt ägande och bra andrahandsvärde trots senaste månadernas prisnedgång.
När jag ser vad ni skriver och kollar lite på blocket så tycker jag spontant att det verkar som att priserna normaliserats snarare än att de kraschat. I takt med att det kommer ut nya bilar så blir äldre bilar billigare. Dvs som för alla andra bilar.
En ny M3 RWD grå kostar i dag 675. Om den skulle vara värd 400 i dag så är det 60% av nyvärdet efter 3 år. Inte lika bra som tidigare kanske men knappast en krasch?
Hur stor roll spelar miltalet på en Tesla? Noterar ex att de bilar som det länkats till för 350 har gått nästan 13 000 mil.
Det blir nästan lite väl ”negativ” utveckling, du bör nog använda nypriset när objektet såldes. Inte vad motsvarande modell kostar idag, när du ska räkna på värdeminskning.
Jag fattar. Min kostade ca 600 när jag köpte den för tre år sen. Om den nu är värd 400 så är det typ 67%, dvs 33% värdeminskning. Det kan man inte klaga på.
Det jag tycker är svårt att få grepp om är ju om man ska sälja nu trots att priserna gått ner en del, dvs att dessa nivåer är rimliga. Eller om det kan vara elpriser och räntor som spökar så att priserna kommer att studsa upp (lite) efter årsskiftet.
Räntorna ”spökar” inte utan runt 5% på ett billån är ju helt normalt.
Raset på Model 3 var ju ganska förutsägbart egentligen, den typen av bil är ingen storsäljare i Sverige.
Fler vettiga elbilsalternativ kombinerat med att många byter till Y samtidigt som treårsbilarna kommer ut på marknaden pressar gör att de tidigare sjuka nivåerna inte håller.
Kombinera med höjda räntor och lågkonjunktur, inflation osv.
Trodde just Model 3 skulle trilla ner tidigare. Fick som jag nämnt tidigare i andra trådar 450k+ av handlare för en 2020 SR+ med dragkrok och under 5000 mil, toppskick men det påverkade inte deras bud. Lades ut för 520k..
Tror vi ser en vändning av andrahandsvärdet för Model 3 (ja alla elbilar egentligen) när elpriset går ner och oljepriset stiger (vilket medför högre pris på diesel och bensin).
MVH
Lite önsketänkande om elpriset…. Kommer vara högt en bra bit in på nästa år… Kriget i Ukraina är högst oförutsägbart…
Kan bekräfta att det åtskilliga gånger varit så att priserna varit som lägst i december och sedan ökat.
Hur det blir denna vår vet ingen.
Står man i valet och kvalet och köpa så skulle jag göra det nu. Dock av privatperson eller KVD eller nåt.
Skall man sälja så får man nog inte mindre närmsta tre månaderna. Fast detta är ren gissning och gammal erfarenhet.
Kan bekräfta att det åtskilliga gånger varit så att priserna varit som lägst i december och sedan ökat.
Hur det blir denna vår vet ingen.
Står man i valet och kvalet och köpa så skulle jag göra det nu. Dock av privatperson eller KVD eller nåt.
Skall man sälja så får man nog inte mindre närmsta tre månaderna. Fast detta är ren gissning och gammal erfarenhet.
Tror att priserna kommer fortsätta sjunka, finns många som köpt/leasat ny elbil när räntan vart låg som nu kommer behöva omvärdera sina behov.
Detta i kombination med höga energipriser och oro för kommande lågkonjunktur kommer kyla av andrahandsmarknaden för dyrare bilar.
Sen om regeringen gör som de lovat så kommer fossilbränsle priserna sänkas och göra bensin/diesel mer konkurrenskraftiga.
Och eftersom Sverige saknar elproduktion så kommer inte elpriset sjunka inom de närmaste 3-5åren
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Raset på Model 3 var ju ganska förutsägbart egentligen, den typen av bil är ingen storsäljare i Sverige.
Fler vettiga elbilsalternativ kombinerat med att många byter till Y samtidigt som treårsbilarna kommer ut på marknaden pressar gör att de tidigare sjuka nivåerna inte håller.
Kombinera med höjda räntor och lågkonjunktur, inflation osv.
Trodde just Model 3 skulle trilla ner tidigare. Fick som jag nämnt tidigare i andra trådar 450k+ av handlare för en 2020 SR+ med dragkrok och under 5000 mil, toppskick men det påverkade inte deras bud. Lades ut för 520k..
Tror vi ser en vändning av andrahandsvärdet för Model 3 (ja alla elbilar egentligen) när elpriset går ner och oljepriset stiger (vilket medför högre pris på diesel och bensin).
MVH
Lite önsketänkande om elpriset…. Kommer vara högt en bra bit in på nästa år… Kriget i Ukraina är högst oförutsägbart…
Raset på Model 3 var ju ganska förutsägbart egentligen, den typen av bil är ingen storsäljare i Sverige.
Fler vettiga elbilsalternativ kombinerat med att många byter till Y samtidigt som treårsbilarna kommer ut på marknaden pressar gör att de tidigare sjuka nivåerna inte håller.
Kombinera med höjda räntor och lågkonjunktur, inflation osv.
Trodde just Model 3 skulle trilla ner tidigare. Fick som jag nämnt tidigare i andra trådar 450k+ av handlare för en 2020 SR+ med dragkrok och under 5000 mil, toppskick men det påverkade inte deras bud. Lades ut för 520k..
Tror vi ser en vändning av andrahandsvärdet för Model 3 (ja alla elbilar egentligen) när elpriset går ner och oljepriset stiger (vilket medför högre pris på diesel och bensin).
MVH
Lite önsketänkande om elpriset…. Kommer vara högt en bra bit in på nästa år… Kriget i Ukraina är högst oförutsägbart…
Apropå det, hur går det med kärnkraftverket där?
Ruzzen har boat on sej ordentligt och kommer inte släppa taget om sin fina boning i Zaporizjzjas kärnkraftverk.