Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Hej!
Gäller MY och MS, i första hand LR from 2020.
Får jag ut ordentligt mer kräm om jag köper en MS LR? Batteriet är väl 100kwh och förbrukningen ca 2,5 vid hög fart, så med lite tur krämar man ut 400km? Med min MY LR var senaste Tysklandresan ett h-vete hehe.
Åkte från Sthlm till södra Tyskland, ca 1600 km. Sommartid. Startade med 95% batteri och fick ladda redan i norrköping. Laddade hela 9 gånger på 1600 km färdsträcka. Sällan batteriet höll mer än 200km. Dessutom helt vansinniga köer i Danmark, Hamburg och pga ombyggnation kring Northeim så resan tog galna 21h.
Förvisso hög snitthastighet när jag väl körde men range var en besvikelse. 200km liksom innan man ska ladda igen.
Funderar på att byta MY LR mot MS LR? Vi är två i hushållet så inget behov av massivt utrymme idag heller.
M3 går bort, för liten. Provåkt. Är nästan 2 meter.
Bild på ladd-tillfällen nedan.
Gäller MY och MS, i första hand LR from 2020.
Får jag ut ordentligt mer kräm om jag köper en MS LR? Batteriet är väl 100kwh och förbrukningen ca 2,5 vid hög fart, så med lite tur krämar man ut 400km? Med min MY LR var senaste Tysklandresan ett h-vete hehe.
Åkte från Sthlm till södra Tyskland, ca 1600 km. Sommartid. Startade med 95% batteri och fick ladda redan i norrköping. Laddade hela 9 gånger på 1600 km färdsträcka. Sällan batteriet höll mer än 200km. Dessutom helt vansinniga köer i Danmark, Hamburg och pga ombyggnation kring Northeim så resan tog galna 21h.
Förvisso hög snitthastighet när jag väl körde men range var en besvikelse. 200km liksom innan man ska ladda igen.
Funderar på att byta MY LR mot MS LR? Vi är två i hushållet så inget behov av massivt utrymme idag heller.
M3 går bort, för liten. Provåkt. Är nästan 2 meter.
Bild på ladd-tillfällen nedan.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Har kört MYLR men min upplevelse nedan är främst MYP vs MS P. Effektmässigt byter du upp dig ordentligt både 0-100 och i högre hastigheter. MYLR har väl 0-100 på 5s medans MS LR Raven har 0-100 på 3.8s.
Effektmässigt går en MYP ungefär som en MS LR Raven, däremot är jag ganska säker på att Sen har mer kräm i högre farter, det märks tydligt av om man jämför MYP - MS P Raven, efter 130-140 är det inte mycket supersportbilsprestanda i MYPen medans Sen fortsätter dra och upp till 200.
Sommartid är MYPen överlägsen vad gäller räckvidd, där kickar nog VP in och ger en stor fördel, vi snittade vår runt 168Wh/km sedan start fram tills kylan kom. Vintertid upplever jag dock nästan tvärtom, Sen med resistiv uppvärmning håller lägre förbrukning på motorvägen i -12°C. Det kan ha att göra med att man kan slå igång Range Mode och på så vis strypa uppvärmning själv av batteriet då den halverar värmekapacitet. Detta läge är också något som ger lägre förbrukning på korta sträckor där vår MYP hela tiden insisterar på att värma batteriet, och det drar ordentligt med ström i temperaturer vi har nu. Vår S snittar ungefär 216Wh/km i 110-120km/h medans MYPen ligger runt 225 på samma sträcka. Här får dock Sen en stor fördel i och med att batteriet faktiskt är på ungefär 92-95kWh beroende på degradering, medans MYPen har runt 77kWh, de extra 18kWh ger 80km extra reell räckvidd i Sen.
Vad gäller komfort är Sen helt överlägsen med sin adaptiva luftfjädring, MYPen upplevs som hård och stötig efter att ha kört Sen någon dag, där tror jag du kommer bli förvånad över hur bekväm Sen är.
400km i -15°C med en MS LR Raven är inga problem, speciellt inte om du hittar en LR + med 652km WLTP.
Effektmässigt går en MYP ungefär som en MS LR Raven, däremot är jag ganska säker på att Sen har mer kräm i högre farter, det märks tydligt av om man jämför MYP - MS P Raven, efter 130-140 är det inte mycket supersportbilsprestanda i MYPen medans Sen fortsätter dra och upp till 200.
Sommartid är MYPen överlägsen vad gäller räckvidd, där kickar nog VP in och ger en stor fördel, vi snittade vår runt 168Wh/km sedan start fram tills kylan kom. Vintertid upplever jag dock nästan tvärtom, Sen med resistiv uppvärmning håller lägre förbrukning på motorvägen i -12°C. Det kan ha att göra med att man kan slå igång Range Mode och på så vis strypa uppvärmning själv av batteriet då den halverar värmekapacitet. Detta läge är också något som ger lägre förbrukning på korta sträckor där vår MYP hela tiden insisterar på att värma batteriet, och det drar ordentligt med ström i temperaturer vi har nu. Vår S snittar ungefär 216Wh/km i 110-120km/h medans MYPen ligger runt 225 på samma sträcka. Här får dock Sen en stor fördel i och med att batteriet faktiskt är på ungefär 92-95kWh beroende på degradering, medans MYPen har runt 77kWh, de extra 18kWh ger 80km extra reell räckvidd i Sen.
Vad gäller komfort är Sen helt överlägsen med sin adaptiva luftfjädring, MYPen upplevs som hård och stötig efter att ha kört Sen någon dag, där tror jag du kommer bli förvånad över hur bekväm Sen är.
400km i -15°C med en MS LR Raven är inga problem, speciellt inte om du hittar en LR + med 652km WLTP.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Snyggt. Genom Sverige håller man dock gärna 140/150km/h och genom Tyskland 170-210 i snitt. Klarar den 400km ändå må tro?NEO skrev:Har kört MYLR men min upplevelse nedan är främst MYP vs MS P. Effektmässigt byter du upp dig ordentligt både 0-100 och i högre hastigheter. MYLR har väl 0-100 på 5s medans MS LR Raven har 0-100 på 3.8s.
Effektmässigt går en MYP ungefär som en MS LR Raven, däremot är jag ganska säker på att Sen har mer kräm i högre farter, det märks tydligt av om man jämför MYP - MS P Raven, efter 130-140 är det inte mycket supersportbilsprestanda i MYPen medans Sen fortsätter dra och upp till 200.
Sommartid är MYPen överlägsen vad gäller räckvidd, där kickar nog VP in och ger en stor fördel, vi snittade vår runt 168Wh/km sedan start fram tills kylan kom. Vintertid upplever jag dock nästan tvärtom, Sen med resistiv uppvärmning håller lägre förbrukning på motorvägen i -12°C. Det kan ha att göra med att man kan slå igång Range Mode och på så vis strypa uppvärmning själv av batteriet då den halverar värmekapacitet. Detta läge är också något som ger lägre förbrukning på korta sträckor där vår MYP hela tiden insisterar på att värma batteriet, och det drar ordentligt med ström i temperaturer vi har nu. Vår S snittar ungefär 216Wh/km i 110-120km/h medans MYPen ligger runt 225 på samma sträcka. Här får dock Sen en stor fördel i och med att batteriet faktiskt är på ungefär 92-95kWh beroende på degradering, medans MYPen har runt 77kWh, de extra 18kWh ger 80km extra reell räckvidd i Sen.
Vad gäller komfort är Sen helt överlägsen med sin adaptiva luftfjädring, MYPen upplevs som hård och stötig efter att ha kört Sen någon dag, där tror jag du kommer bli förvånad över hur bekväm Sen är.
400km i -15 med en MS LR Raven är inga problem, speciellt inte om du hittar en LR + med 652km WLTP.
Vår MYLR hade förbrukning ca 2.4-2.5 i Sverige och 3.0+ per mil i Tyskland.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
I så höga hastigheter blir 400km oavsett problematiskt.teslaponken skrev:Snyggt. Genom Sverige håller man dock gärna 140/150km/h och genom Tyskland 170-210 i snitt. Klarar den 400km ändå må tro?NEO skrev:Har kört MYLR men min upplevelse nedan är främst MYP vs MS P. Effektmässigt byter du upp dig ordentligt både 0-100 och i högre hastigheter. MYLR har väl 0-100 på 5s medans MS LR Raven har 0-100 på 3.8s.
Effektmässigt går en MYP ungefär som en MS LR Raven, däremot är jag ganska säker på att Sen har mer kräm i högre farter, det märks tydligt av om man jämför MYP - MS P Raven, efter 130-140 är det inte mycket supersportbilsprestanda i MYPen medans Sen fortsätter dra och upp till 200.
Sommartid är MYPen överlägsen vad gäller räckvidd, där kickar nog VP in och ger en stor fördel, vi snittade vår runt 168Wh/km sedan start fram tills kylan kom. Vintertid upplever jag dock nästan tvärtom, Sen med resistiv uppvärmning håller lägre förbrukning på motorvägen i -12°C. Det kan ha att göra med att man kan slå igång Range Mode och på så vis strypa uppvärmning själv av batteriet då den halverar värmekapacitet. Detta läge är också något som ger lägre förbrukning på korta sträckor där vår MYP hela tiden insisterar på att värma batteriet, och det drar ordentligt med ström i temperaturer vi har nu. Vår S snittar ungefär 216Wh/km i 110-120km/h medans MYPen ligger runt 225 på samma sträcka. Här får dock Sen en stor fördel i och med att batteriet faktiskt är på ungefär 92-95kWh beroende på degradering, medans MYPen har runt 77kWh, de extra 18kWh ger 80km extra reell räckvidd i Sen.
Vad gäller komfort är Sen helt överlägsen med sin adaptiva luftfjädring, MYPen upplevs som hård och stötig efter att ha kört Sen någon dag, där tror jag du kommer bli förvånad över hur bekväm Sen är.
400km i -15 med en MS LR Raven är inga problem, speciellt inte om du hittar en LR + med 652km WLTP.
Vår MYLR hade förbrukning ca 2.4-2.5 i Sverige och 3.0+ per mil i Tyskland.
Jag är till och med tveksam till att MS LR+ klarar 400km i 140-150km/h.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Då förstår jag. Då kanske jag får räkna med att ska jag hålla 150km/h+ borde jag damma av min fossilbil.NEO skrev:I så höga hastigheter blir 400km oavsett problematiskt.teslaponken skrev:Snyggt. Genom Sverige håller man dock gärna 140/150km/h och genom Tyskland 170-210 i snitt. Klarar den 400km ändå må tro?NEO skrev:Har kört MYLR men min upplevelse nedan är främst MYP vs MS P. Effektmässigt byter du upp dig ordentligt både 0-100 och i högre hastigheter. MYLR har väl 0-100 på 5s medans MS LR Raven har 0-100 på 3.8s.
Effektmässigt går en MYP ungefär som en MS LR Raven, däremot är jag ganska säker på att Sen har mer kräm i högre farter, det märks tydligt av om man jämför MYP - MS P Raven, efter 130-140 är det inte mycket supersportbilsprestanda i MYPen medans Sen fortsätter dra och upp till 200.
Sommartid är MYPen överlägsen vad gäller räckvidd, där kickar nog VP in och ger en stor fördel, vi snittade vår runt 168Wh/km sedan start fram tills kylan kom. Vintertid upplever jag dock nästan tvärtom, Sen med resistiv uppvärmning håller lägre förbrukning på motorvägen i -12°C. Det kan ha att göra med att man kan slå igång Range Mode och på så vis strypa uppvärmning själv av batteriet då den halverar värmekapacitet. Detta läge är också något som ger lägre förbrukning på korta sträckor där vår MYP hela tiden insisterar på att värma batteriet, och det drar ordentligt med ström i temperaturer vi har nu. Vår S snittar ungefär 216Wh/km i 110-120km/h medans MYPen ligger runt 225 på samma sträcka. Här får dock Sen en stor fördel i och med att batteriet faktiskt är på ungefär 92-95kWh beroende på degradering, medans MYPen har runt 77kWh, de extra 18kWh ger 80km extra reell räckvidd i Sen.
Vad gäller komfort är Sen helt överlägsen med sin adaptiva luftfjädring, MYPen upplevs som hård och stötig efter att ha kört Sen någon dag, där tror jag du kommer bli förvånad över hur bekväm Sen är.
400km i -15 med en MS LR Raven är inga problem, speciellt inte om du hittar en LR + med 652km WLTP.
Vår MYLR hade förbrukning ca 2.4-2.5 i Sverige och 3.0+ per mil i Tyskland.
Jag är till och med tveksam till att MS LR+ klarar 400km i 140-150km/h.
Alt. vara beredd på att ladda MS LR typ var 300-350:e km, mot min MY LR var 200:e km?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Exakt, se till att köpa en MS LR med CCS uppgradering och vassare laddkurva på V3. I så höga hastigheter har du svårt med vilken elbil som helst att få rimlig förbrukning. Och då får man ändå tänka på att MS är rejält aerodynamisk.teslaponken skrev:Då förstår jag. Då kanske jag får räkna med att ska jag hålla 150km/h+ borde jag damma av min fossilbil.NEO skrev:I så höga hastigheter blir 400km oavsett problematiskt.teslaponken skrev:Snyggt. Genom Sverige håller man dock gärna 140/150km/h och genom Tyskland 170-210 i snitt. Klarar den 400km ändå må tro?NEO skrev:Har kört MYLR men min upplevelse nedan är främst MYP vs MS P. Effektmässigt byter du upp dig ordentligt både 0-100 och i högre hastigheter. MYLR har väl 0-100 på 5s medans MS LR Raven har 0-100 på 3.8s.
Effektmässigt går en MYP ungefär som en MS LR Raven, däremot är jag ganska säker på att Sen har mer kräm i högre farter, det märks tydligt av om man jämför MYP - MS P Raven, efter 130-140 är det inte mycket supersportbilsprestanda i MYPen medans Sen fortsätter dra och upp till 200.
Sommartid är MYPen överlägsen vad gäller räckvidd, där kickar nog VP in och ger en stor fördel, vi snittade vår runt 168Wh/km sedan start fram tills kylan kom. Vintertid upplever jag dock nästan tvärtom, Sen med resistiv uppvärmning håller lägre förbrukning på motorvägen i -12°C. Det kan ha att göra med att man kan slå igång Range Mode och på så vis strypa uppvärmning själv av batteriet då den halverar värmekapacitet. Detta läge är också något som ger lägre förbrukning på korta sträckor där vår MYP hela tiden insisterar på att värma batteriet, och det drar ordentligt med ström i temperaturer vi har nu. Vår S snittar ungefär 216Wh/km i 110-120km/h medans MYPen ligger runt 225 på samma sträcka. Här får dock Sen en stor fördel i och med att batteriet faktiskt är på ungefär 92-95kWh beroende på degradering, medans MYPen har runt 77kWh, de extra 18kWh ger 80km extra reell räckvidd i Sen.
Vad gäller komfort är Sen helt överlägsen med sin adaptiva luftfjädring, MYPen upplevs som hård och stötig efter att ha kört Sen någon dag, där tror jag du kommer bli förvånad över hur bekväm Sen är.
400km i -15 med en MS LR Raven är inga problem, speciellt inte om du hittar en LR + med 652km WLTP.
Vår MYLR hade förbrukning ca 2.4-2.5 i Sverige och 3.0+ per mil i Tyskland.
Jag är till och med tveksam till att MS LR+ klarar 400km i 140-150km/h.
Alt. vara beredd på att ladda MS LR typ var 300-350:e km, mot min MY LR var 200:e km?
300-350km i 140-150km/h borde gå. Men vågar inte svära på det, där får någon som kör MS LR flika in.
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Om du matar in dina rutter i ABRP och växlar mellan olika modeller MY/MS, fälgar, temp och fart borde du få bästa ärliga jämförelsen utan subjektivt användarbrus.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
har alla S Raven CCS?
JAg tänkte ev damma ner till Malaga från Sthlm i Juni.
Kanske värt att köpa en S då tänker jag istället för att skumpa ner i min Y.
Familj 4 personer.
Är det värt det? Gillar Y generellt i stan men är det värt att slita på den i 800 mil...
Är det någon här som bilat riktigt långt i Y och även S?
JAg tänkte ev damma ner till Malaga från Sthlm i Juni.
Kanske värt att köpa en S då tänker jag istället för att skumpa ner i min Y.
Familj 4 personer.
Är det värt det? Gillar Y generellt i stan men är det värt att slita på den i 800 mil...
Är det någon här som bilat riktigt långt i Y och även S?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Värt att köpa en ny bil för att inte slita på din Y? Nja det låter som ekonomisk harakiri.pejvic skrev:har alla S Raven CCS?
JAg tänkte ev damma ner till Malaga från Sthlm i Juni.
Kanske värt att köpa en S då tänker jag istället för att skumpa ner i min Y.
Familj 4 personer.
Är det värt det? Gillar Y generellt i stan men är det värt att slita på den i 800 mil...
Är det någon här som bilat riktigt långt i Y och även S?
Men komfortmässigt kan inte ens MIB bilar nå till knäna på MS SR/LR/P Raven med den adaptiva luftfjädringen den har. Nackdelen från Y till S är att man sitter mycket högre i Yn, något jag upplever mer bekvämt, man sitter riktigt riktigt lågt i Sen och det är väl sportigare men med mindre sikt. Vi tar alltid Sen när vi ska långt, vår S är dessutom 7 sits så har vi farföräldrar på besök behöver vi inte ens ta två bilar. Kan man sitta 2-2-2 bekvämt, fyra vuxna och två kids.
Nix, fanns en skara 2019 modeller som inte kom med CCS uppgradering eller adapter. Däremot var det bara någon månad sen kom alla med CCS från Fremont. Enkelt att kolla dock i bilen om den har CCS eller ej.
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Vad menas med långt... dagsetapper på 100-120 mil? I så fall har jag gjort det både med S (dock äldre) och med Y. S är såklart bekvämare men Y laddar definitivt snabbare så om du inte har tänkt ligga och blåsa 150-170 så skulle jag överväga Y då den är luftigare för fyra personer.pejvic skrev:har alla S Raven CCS?
JAg tänkte ev damma ner till Malaga från Sthlm i Juni.
Kanske värt att köpa en S då tänker jag istället för att skumpa ner i min Y.
Familj 4 personer.
Är det värt det? Gillar Y generellt i stan men är det värt att slita på den i 800 mil...
Är det någon här som bilat riktigt långt i Y och även S?
Tesla Y LR -22 EAP
Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Gå in på abetterrouteplanner.com och experimentera lite med inställningarna så kan du se vad du kan förvänta dig.
Jag brukar räkna grovt med ca halva WLTP med min körstil på svenska vägar. I Tyskland kanske en tredjedel.
Jag brukar räkna grovt med ca halva WLTP med min körstil på svenska vägar. I Tyskland kanske en tredjedel.

Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
jag tänker alltså på den specifika etappen till malaga typ 380 mil. Det blir minst tre dagars körning. Dvs minst två övernattningar på vägen på hotell.BrooklynS skrev:Vad menas med långt... dagsetapper på 100-120 mil? I så fall har jag gjort det både med S (dock äldre) och med Y. S är såklart bekvämare men Y laddar definitivt snabbare så om du inte har tänkt ligga och blåsa 150-170 så skulle jag överväga Y då den är luftigare för fyra personer.pejvic skrev:har alla S Raven CCS?
JAg tänkte ev damma ner till Malaga från Sthlm i Juni.
Kanske värt att köpa en S då tänker jag istället för att skumpa ner i min Y.
Familj 4 personer.
Är det värt det? Gillar Y generellt i stan men är det värt att slita på den i 800 mil...
Är det någon här som bilat riktigt långt i Y och även S?
I Sverige funkar Y perfekt. Blir bara en kvart att ladda när jag kör till Västkusten 52 mil. Den är grym som stadsbil.
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Om du håller 150 i snitt i Sverige, så betyder det att du ganska ofta är upp och nosar på 200 och har du 210 i snitt i Tyskland, så tror jag du har nåt slags rekord, det betyder att du över relativt långa sträckor ligger över 250, vilket jag tror är väldigt osannolikt.teslaponken skrev:Snyggt. Genom Sverige håller man dock gärna 140/150km/h och genom Tyskland 170-210 i snitt. Klarar den 400km ändå må tro?NEO skrev:Har kört MYLR men min upplevelse nedan är främst MYP vs MS P. Effektmässigt byter du upp dig ordentligt både 0-100 och i högre hastigheter. MYLR har väl 0-100 på 5s medans MS LR Raven har 0-100 på 3.8s.
Effektmässigt går en MYP ungefär som en MS LR Raven, däremot är jag ganska säker på att Sen har mer kräm i högre farter, det märks tydligt av om man jämför MYP - MS P Raven, efter 130-140 är det inte mycket supersportbilsprestanda i MYPen medans Sen fortsätter dra och upp till 200.
Sommartid är MYPen överlägsen vad gäller räckvidd, där kickar nog VP in och ger en stor fördel, vi snittade vår runt 168Wh/km sedan start fram tills kylan kom. Vintertid upplever jag dock nästan tvärtom, Sen med resistiv uppvärmning håller lägre förbrukning på motorvägen i -12°C. Det kan ha att göra med att man kan slå igång Range Mode och på så vis strypa uppvärmning själv av batteriet då den halverar värmekapacitet. Detta läge är också något som ger lägre förbrukning på korta sträckor där vår MYP hela tiden insisterar på att värma batteriet, och det drar ordentligt med ström i temperaturer vi har nu. Vår S snittar ungefär 216Wh/km i 110-120km/h medans MYPen ligger runt 225 på samma sträcka. Här får dock Sen en stor fördel i och med att batteriet faktiskt är på ungefär 92-95kWh beroende på degradering, medans MYPen har runt 77kWh, de extra 18kWh ger 80km extra reell räckvidd i Sen.
Vad gäller komfort är Sen helt överlägsen med sin adaptiva luftfjädring, MYPen upplevs som hård och stötig efter att ha kört Sen någon dag, där tror jag du kommer bli förvånad över hur bekväm Sen är.
400km i -15 med en MS LR Raven är inga problem, speciellt inte om du hittar en LR + med 652km WLTP.
Vår MYLR hade förbrukning ca 2.4-2.5 i Sverige och 3.0+ per mil i Tyskland.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Ja 140-150 i snitt sthlm-norrköping är superlätt om msn åker 3 på morgonen.HelectriC skrev:Om du håller 150 i snitt i Sverige, så betyder det att du ganska ofta är upp och nosar på 200 och har du 210 i snitt i Tyskland, så tror jag du har nåt slags rekord, det betyder att du över relativt långa sträckor ligger över 250, vilket jag tror är väldigt osannolikt.teslaponken skrev:Snyggt. Genom Sverige håller man dock gärna 140/150km/h och genom Tyskland 170-210 i snitt. Klarar den 400km ändå må tro?NEO skrev:Har kört MYLR men min upplevelse nedan är främst MYP vs MS P. Effektmässigt byter du upp dig ordentligt både 0-100 och i högre hastigheter. MYLR har väl 0-100 på 5s medans MS LR Raven har 0-100 på 3.8s.
Effektmässigt går en MYP ungefär som en MS LR Raven, däremot är jag ganska säker på att Sen har mer kräm i högre farter, det märks tydligt av om man jämför MYP - MS P Raven, efter 130-140 är det inte mycket supersportbilsprestanda i MYPen medans Sen fortsätter dra och upp till 200.
Sommartid är MYPen överlägsen vad gäller räckvidd, där kickar nog VP in och ger en stor fördel, vi snittade vår runt 168Wh/km sedan start fram tills kylan kom. Vintertid upplever jag dock nästan tvärtom, Sen med resistiv uppvärmning håller lägre förbrukning på motorvägen i -12°C. Det kan ha att göra med att man kan slå igång Range Mode och på så vis strypa uppvärmning själv av batteriet då den halverar värmekapacitet. Detta läge är också något som ger lägre förbrukning på korta sträckor där vår MYP hela tiden insisterar på att värma batteriet, och det drar ordentligt med ström i temperaturer vi har nu. Vår S snittar ungefär 216Wh/km i 110-120km/h medans MYPen ligger runt 225 på samma sträcka. Här får dock Sen en stor fördel i och med att batteriet faktiskt är på ungefär 92-95kWh beroende på degradering, medans MYPen har runt 77kWh, de extra 18kWh ger 80km extra reell räckvidd i Sen.
Vad gäller komfort är Sen helt överlägsen med sin adaptiva luftfjädring, MYPen upplevs som hård och stötig efter att ha kört Sen någon dag, där tror jag du kommer bli förvånad över hur bekväm Sen är.
400km i -15 med en MS LR Raven är inga problem, speciellt inte om du hittar en LR + med 652km WLTP.
Vår MYLR hade förbrukning ca 2.4-2.5 i Sverige och 3.0+ per mil i Tyskland.
Även norrköping - jönköping med 150 i snitt är också lätt tidig morgon.
I tyskland ligger jag oftare över 180 blås än under 180 blås på motorvägen.
Du tycker inte laddhistoriken på bilden är bevis nog att jag kört fort? Eller tänker du att jag laddar vid 50% SOC för att det är kul? Hehe.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1294
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Tufft att köra så fort…
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Alla Raven har väl CCS iaf? Dom skiftade ju precis innan Raven, min som byggdes precis före skiftet har CCS iafNEO skrev:Värt att köpa en ny bil för att inte slita på din Y? Nja det låter som ekonomisk harakiri.pejvic skrev:har alla S Raven CCS?
JAg tänkte ev damma ner till Malaga från Sthlm i Juni.
Kanske värt att köpa en S då tänker jag istället för att skumpa ner i min Y.
Familj 4 personer.
Är det värt det? Gillar Y generellt i stan men är det värt att slita på den i 800 mil...
Är det någon här som bilat riktigt långt i Y och även S?
Men komfortmässigt kan inte ens MIB bilar nå till knäna på MS SR/LR/P Raven med den adaptiva luftfjädringen den har. Nackdelen från Y till S är att man sitter mycket högre i Yn, något jag upplever mer bekvämt, man sitter riktigt riktigt lågt i Sen och det är väl sportigare men med mindre sikt. Vi tar alltid Sen när vi ska långt, vår S är dessutom 7 sits så har vi farföräldrar på besök behöver vi inte ens ta två bilar. Kan man sitta 2-2-2 bekvämt, fyra vuxna och två kids.
Nix, fanns en skara 2019 modeller som inte kom med CCS uppgradering eller adapter. Däremot var det bara någon månad sen kom alla med CCS från Fremont. Enkelt att kolla dock i bilen om den har CCS eller ej.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Du har helt rätt, blandar ihop med de sista P100DL som såldes med CCS men utan adapterBjelke skrev:Alla Raven har väl CCS iaf? Dom skiftade ju precis innan Raven, min som byggdes precis före skiftet har CCS iafNEO skrev:Värt att köpa en ny bil för att inte slita på din Y? Nja det låter som ekonomisk harakiri.pejvic skrev:har alla S Raven CCS?
JAg tänkte ev damma ner till Malaga från Sthlm i Juni.
Kanske värt att köpa en S då tänker jag istället för att skumpa ner i min Y.
Familj 4 personer.
Är det värt det? Gillar Y generellt i stan men är det värt att slita på den i 800 mil...
Är det någon här som bilat riktigt långt i Y och även S?
Men komfortmässigt kan inte ens MIB bilar nå till knäna på MS SR/LR/P Raven med den adaptiva luftfjädringen den har. Nackdelen från Y till S är att man sitter mycket högre i Yn, något jag upplever mer bekvämt, man sitter riktigt riktigt lågt i Sen och det är väl sportigare men med mindre sikt. Vi tar alltid Sen när vi ska långt, vår S är dessutom 7 sits så har vi farföräldrar på besök behöver vi inte ens ta två bilar. Kan man sitta 2-2-2 bekvämt, fyra vuxna och två kids.
Nix, fanns en skara 2019 modeller som inte kom med CCS uppgradering eller adapter. Däremot var det bara någon månad sen kom alla med CCS från Fremont. Enkelt att kolla dock i bilen om den har CCS eller ej.
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Att snitta 140-150 är bara dumt. Går troligtvis snabbare att köra lagligt och istället ladda mycket mer sällan. Förbrukningen ökar ju i stort sett exponentiellt med ökad fart. Dessutom bättre komfort och vägljud. Ta det lite lugnare och sätt på nån trevlig musik istället.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Jo tack för tipset men är inget alternativ för min del. Är rätt tung på foten och köper ingen bil för miljonen för att krypköra.malmer skrev:Att snitta 140-150 är bara dumt. Går troligtvis snabbare att köra lagligt och istället ladda mycket mer sällan. Förbrukningen ökar ju i stort sett exponentiellt med ökad fart. Dessutom bättre komfort och vägljud. Ta det lite lugnare och sätt på nån trevlig musik istället.
Men det är off topic!
Tycker 200km i range o högre hastighet är rätt tråkigt. 350-400km hade varit mycket mer ok, därför frågar jag om byte till MS från MY är motiverat. Tacksam om man undviker lägga värdering i körsätt

Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
För mig är det lite trollvarning när jag läser nåt sånt här. Jag körde själv Jönköping - norra Stockholm i somras med ca +20 på mätaren och använde 93% av batteriet. Om man bara kommer till Norrköping från Stockholm på en laddning så är det i så fall något fel på bilen.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Förlåt men har en tydlig skärmdump över förbrukningen ovan. Laddade 9 tillfällen mellan sthlm-frankfurt. Du får räkna räckvidden på det.Anderzzon skrev:För mig är det lite trollvarning när jag läser nåt sånt här. Jag körde själv Jönköping - norra Stockholm i somras med ca +20 på mätaren och använde 93% av batteriet. Om man bara kommer till Norrköping från Stockholm på en laddning så är det i så fall något fel på bilen.
Laddade alltid mellan 10-90%. Så 80 procentenheter batteri rykte mellan varje laddrunda.
Ca 200km mellan laddningarna - 80 procentenheter förbrukat - så teoretisk range 100-0% borde ju bli kring 250km med mitt körsätt.
Stämmer väl rätt bra överens med hastigheterna jag uppgett. Eller?
Min fråga nu är om det är värt byta till MS LR från MY LR givet ovanstående info som framkommit i tråden.
Varför skulle det vara troll?

- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5903
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Om målet är att komma fram så snabbt som möjligt kör du för fort. Finns gamla beräkningar på det någonstans. Laddtiderna äter upp tidsvinsten med råge.
Vill du fortsätta med tung högerfot är det nog bara diesel och laservarnare som gäller.
Vill du fortsätta med tung högerfot är det nog bara diesel och laservarnare som gäller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Det stämmer säkert det du säger men enligt mig innebär det antingen:teslaponken skrev:Förlåt men har en tydlig skärmdump över förbrukningen ovan. Laddade 9 tillfällen mellan sthlm-frankfurt. Du får räkna räckvidden på det.Anderzzon skrev:För mig är det lite trollvarning när jag läser nåt sånt här. Jag körde själv Jönköping - norra Stockholm i somras med ca +20 på mätaren och använde 93% av batteriet. Om man bara kommer till Norrköping från Stockholm på en laddning så är det i så fall något fel på bilen.
Laddade alltid mellan 10-90%. Så 80 procentenheter batteri rykte mellan varje laddrunda.
Ca 200km mellan laddningarna - 80 procentenheter förbrukat - så teoretisk range 100-0% borde ju bli kring 250km med mitt körsätt.
Stämmer väl rätt bra överens med hastigheterna jag uppgett. Eller?
Min fråga nu är om det är värt byta till MS LR från MY LR givet ovanstående info som framkommit i tråden.
Varför skulle det vara troll?
1. Det är något fel på din bil
2. Du kör helt orimligt fort
Jag hakade framförallt upp mig på att du sa att du bara kom till Norrköping. Men samtidigt verkar det som att du har laddat ca 28 kWh där. Vilket alltså borde ha inneburit att du borde ha haft gott om marginal att komma åtminstone till Linköping.
Det verkar även som att du har haft en förbrukning på upp mot 2,8 kWh mellan Markaryd och Köge. Jag tycker det låter helt orimligt helt enkelt även om man kör som en blådåre. Vilket får mig att tro att det kan vara något knas med din bil.
Men om det inte skulle vara det så är det enda du skulle få ut av att byta till en MS ett större batteri. Den kommer inte gå snålare i de hastigheter som den här förbrukningen ger i en MY. Så du kommer alltså ca 30 mil istället för 20 i en Model S.
Re: Model Y vs Model S? Ärlig jämförelse
Tycker förbrukningen låter väldigt tokig på något sätt.
Körde själv från Stockholm i somras med en Y LR. Bil laddad till 97%, körde med fullastad semesterbil, fem pers i kupén och höll runt 10-15 över hastighetsbegränsningen långa sträckor. Kom utan problem hela vägen till Vetlanda innan laddning, via Mjölby. Så att du behövde ladda redan i Norrköping låter heltokigt.
Ser även tokigt ut med tanke på att du laddade för 159kr.
Körde själv från Stockholm i somras med en Y LR. Bil laddad till 97%, körde med fullastad semesterbil, fem pers i kupén och höll runt 10-15 över hastighetsbegränsningen långa sträckor. Kom utan problem hela vägen till Vetlanda innan laddning, via Mjölby. Så att du behövde ladda redan i Norrköping låter heltokigt.
Ser även tokigt ut med tanke på att du laddade för 159kr.
Model Y LR.
Model S70D