Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsOJ skrev:
HenrikC skrev:
Vår tids Howard Hughes.

Det är inte med någon glädje jag skriver det. Idag verkar alla vilja hacka på honom, men Tesla Model S är förmodligen århundradets mest betydelsefulla bil. Den är Elon Musks verk.

SpaceX är en revolution och pionjär. Det är också Elon Musks verk.
Då väntar vi bara på att Elon blir filmproducent och regissör också :)
Filmproducent har han redan varit. Och han verkar ha en film till på gång...

https://www.imdb.com/name/nm1907769/?ref_=fn_al_nm_1
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Har för mig att en av hans söner är 'osäker' i sin könsidentitet eller hur man nu ska uttrycka det... Tror till och med den här sonen har sagt upp kontakten med Elon. Undrar hur stor del det här kan utgöra av hans inställning till woke...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av wannabee »

SwedishAdvocate skrev:
Har för mig att en av hans söner är 'osäker' i sin könsidentitet eller hur man nu ska uttrycka det... Tror till och med den här sonen har sagt upp kontakten med Elon. Undrar hur stor del det här kan utgöra av hans inställning till woke...
Ja, det stämmer. Många här förfäras ju även av Trump, kan ju påminna alla om att Trump fick fler röster när han förlorade mot Biden än när han vann mot Hillary.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

wannabee skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Har för mig att en av hans söner är 'osäker' i sin könsidentitet eller hur man nu ska uttrycka det... Tror till och med den här sonen har sagt upp kontakten med Elon. Undrar hur stor del det här kan utgöra av hans inställning till woke...
Ja, det stämmer. Många här förfäras ju även av Trump, kan ju påminna alla om att Trump fick fler röster när han förlorade mot Biden än när han vann mot Hillary.
Och samtidigt fick Hillary fler röster än Trump när hon förlorade på grund av elektorssystemet. Och Biden fick ännu fler röster än Trump när han vann över Trump i valet 2020...

Och jag är en av dem som förfäras över Trump.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe
Inlägg: 1875
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av backe »

Maxerl skrev:
Tycker det är skönt att Twitter äntligen börjar bli mer öppet. Att hans uttalanden/handlingar skulle vara högerextrema eller att det skulle göra att twitter blir högerextremt är nonsens. Ungefär som i Sverige när Sossarna säger att demokratin är i fara när deras sida förlorat ett val.

Elon gör till högsta prioritet att hindra child sexual exploitation content. Bra
Förklarar krig mot bottar. Bra
Uttrycker den i dagsläget impopulära åsikten att man bör försöka få till fred. Bra
Sparkar folk som inte har yttrandefrihet som ledord. Bra
Bjuder in oberoende journalister att granska interna dokumentationen. Bra

Jag föredrar Elons twitter som är ett mer öppet town square som inte är modererat av vänsteraktivister/wokefolk mfl. Har inget emot Elons egna twittrande mellan himmel och jord.

Enda nackdelen är väl att om man redan är missnöjd som Tesla-aktieägare med kursutvecklingen så blir det inte bättre av att så mycket av hans tid tycks gå till twitter. Som CEO borde han borde prioritera Tesla mer...

Allt det du skriver låter väl bra, men det är det som Elon vill att du ska se som kommer fram då det troligen stödjer just hans agenda. Vad jag känner till så har man inte öppnat något arkiv fritt från Twitter utan det är det som stödjer det som han vill presentera och alltså släpper till journalister.

Inget nytt alltså, bara att det kanske är mer uppenbart nu än tidigare då den som kontrollerar Twitter enväldigt nu är öppet pro republikaner och öppet mot demokrater. Mot att de anställda organiserar sig fackligt. Mot att stoppa spridandet av Covid om det påverkar just honom(hans företag) negativt.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av wannabee »

SwedishAdvocate skrev:
wannabee skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Har för mig att en av hans söner är 'osäker' i sin könsidentitet eller hur man nu ska uttrycka det... Tror till och med den här sonen har sagt upp kontakten med Elon. Undrar hur stor del det här kan utgöra av hans inställning till woke...
Ja, det stämmer. Många här förfäras ju även av Trump, kan ju påminna alla om att Trump fick fler röster när han förlorade mot Biden än när han vann mot Hillary.
Och samtidigt fick Hillary fler röster än Trump när hon förlorade på grund av elektorssystemet. Och Biden fick ännu fler röster än Trump när han vann över Trump i valet 2020...

Och jag är en av dem som förfäras över Trump.
Jo, jag förstår och vet det, så det var helt onödigt att nämna. Men det är fortfarande så att Trump fick fler röster vid senaste valet än valet innan och det har man ju svårt att tro som Svensk om man råkar läsa Svensk press eller se på SVT.

Pressen här börjar ju mer och mer behandla Musk som man gjorde / gör med Trump.

Exempel:

https://www.breakit.se/artikel/35310/ny ... nalen-illa
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Alla som inte håller med avfärdas som ”woke” (har fortfarande inte riktigt förstått vad det betyder) eller ”snöflingor”
Tack. Jag känner mig plötsligt inte riktigt lika dum längre. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1875
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av backe »

wannabee skrev:
SwedishAdvocate skrev:
wannabee skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Har för mig att en av hans söner är 'osäker' i sin könsidentitet eller hur man nu ska uttrycka det... Tror till och med den här sonen har sagt upp kontakten med Elon. Undrar hur stor del det här kan utgöra av hans inställning till woke...
Ja, det stämmer. Många här förfäras ju även av Trump, kan ju påminna alla om att Trump fick fler röster när han förlorade mot Biden än när han vann mot Hillary.
Och samtidigt fick Hillary fler röster än Trump när hon förlorade på grund av elektorssystemet. Och Biden fick ännu fler röster än Trump när han vann över Trump i valet 2020...

Och jag är en av dem som förfäras över Trump.
Jo, jag förstår och vet det, så det var helt onödigt att nämna. Men det är fortfarande så att Trump fick fler röster vid senaste valet än valet innan och det har man ju svårt att tro som Svensk om man råkar läsa Svensk press eller se på SVT.

Pressen här börjar ju mer och mer behandla Musk som man gjorde / gör med Trump.

Exempel:

https://www.breakit.se/artikel/35310/ny ... nalen-illa

Är det något av det som står där som inte stämmer? Listan verkar nästan tunn om man jämför med det som kommer fram här i trådarna.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Maw »

Nu behöver inte Elon lida av att vara världens rikaste längre.

https://www.gp.se/ekonomi/elon-musk-int ... 1.87746455
Elon Musk är inte längre världens rikaste person.
Den som nu toppar listan är den franske lyxmärkesägaren Bernard Arnault, enligt Forbes.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Jaegaern »

Maxerl skrev:
Tycker det är skönt att Twitter äntligen börjar bli mer öppet. Att hans uttalanden/handlingar skulle vara högerextrema eller att det skulle göra att twitter blir högerextremt är nonsens. Ungefär som i Sverige när Sossarna säger att demokratin är i fara när deras sida förlorat ett val.

Elon gör till högsta prioritet att hindra child sexual exploitation content. Bra
Förklarar krig mot bottar. Bra
Uttrycker den i dagsläget impopulära åsikten att man bör försöka få till fred. Bra
Sparkar folk som inte har yttrandefrihet som ledord. Bra
Bjuder in oberoende journalister att granska interna dokumentationen. Bra

Jag föredrar Elons twitter som är ett mer öppet town square som inte är modererat av vänsteraktivister/wokefolk mfl. Har inget emot Elons egna twittrande mellan himmel och jord.

Enda nackdelen är väl att om man redan är missnöjd som Tesla-aktieägare med kursutvecklingen så blir det inte bättre av att så mycket av hans tid tycks gå till twitter. Som CEO borde han borde prioritera Tesla mer...
Jag håller med.

Och aktiekursen är dålig just nu, precis som den varit 2-3 gånger innan. Det är cykliskt och dessutom under en inflation. Vi behöver inte oroa oss, Tesla (även utan Elons uppmärksamhet), kommer fortsätta lägga grunden för sjuk tillväxt och grymma leveranser. Kursen kommer följa.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Curik »

Twiggy skrev:
Det är för mig jättekonstigt hur så många i detta forum blir hatfyllda och spyr galla över Elon och hans twittrande. Vad är det som gör dem så upprörda? Är det att han säger vad han tycker och skiter i hur det uppfattas?
Var ser du allt hat du svamlar om? Lider verkligen med dig, det måste vara tufft att leva med så mycket hat överallt (när människor har konstruktiva åsikter som skiljer sig från dina egna).
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av kallekula »

Jag vill kunna köpa en bil för att jag gillar den och den är tekniskt bra. Jag vill inte riskera att det blir något statement i någon semipolitisk pajkastning som jag inte har med att göra. Det är ju tillräckligt kontroversiellt att man köper elbil.
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av tesla newbie »

Man behöver väl inte gilla Elon Musk för att köpa en Tesla. Lika lite som man behöver gilla Ola Källenius för att köpa en Mercedes. Jag tror ärligt talat att Musk numera har ganska lite att göra med vad som händer inom utvecklingen på Tesla. Finns tillräckligt med smarta och engagerade människor på Tesla ändå som kan göra bra produkter utan hans hjälp. Man ser ju detta allt mer på produktpresentationer och t.ex AI-day. Det är mest andra ingenjörer från Tesla som presenterar och Musk är mer en konferencier. Det bästa för Tesla vore nog om han slutade som CEO.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Legato »

Aldrig förstått detta med att så många tycks välja bil efter vad andra tycker. Fattar inte grejen. För mig är det självklart att välja den bil jag tycker är bäst i relation till kostnaden. Vad andra tycker är helt irrelevant.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av tommyd »

HenrikC skrev:
Vår tids Howard Hughes.

Det är inte med någon glädje jag skriver det. Idag verkar alla vilja hacka på honom, men Tesla Model S är förmodligen århundradets mest betydelsefulla bil. Den är Elon Musks verk.

SpaceX är en revolution och pionjär. Det är också Elon Musks verk.
"Elons verk"? Du tillskriver en person alldeles för mycket lovord när det är andra personer än Elon som gjort det faktiska arbetet, och fattat de faktiska besluten (förutom de helt efterblivna besluten som tex borttagandet och halva ratten, radarsensorer, ultraljudssensorer och blinkersspakar). På sistone så har folk retat Elon för hur oviktig han är för de företag "han driver" eftersom Elon visar hur mycket tid han har till att twittra hela dagarna och spela Elden Ring-datorspelet. Elon ska tydligen ha twittrat en skärmdump av sin Elden Ring-karaktär, och andra personer som också spelar det spelet har påpekat att Elon måste ha spenderat förvånande många timmar på att lyckas skapa en sådan spelkaraktär med tanke på hur kort tid det var sen spelet släpptes.

Nej, Tesla och de andra företagen som Elon "driver" har blivit lyckade trots Elon, inte tack vare Elon. För varje dag som går där Elon twittrar och datorspelar bort sin potentiella arbetstid så blir det tydligare och tydligare att det enda som Elon faktiskt bidragit med till "hans" företag är att investera mycket stora summor pengar i dem i ett tidigt skede när andra investorer inte vågat ta stora risker eller inte velat investera av andra skäl. Det är värdefullt, visst, men det innebär inte att Elon personligen gjort alla uppfinningar eller fattat alla beslut som gjort Elon-företagen mycket stora och framgångsrika.

Elon twittrade om nån teknisk grej om datorerna som Twitter använder. Sen twittrade nån Twitter-anställd tekniker artigt och konstruktivt att Elon har fel och vad Twitter kan göra för att det ska bli bättre i framtiden. Istället för att tacka (eller åtminstone ignorera) teknikern så sparkade Elon teknikern direkt. Med en sådan chef så är det inte konstigt att de anställda som gör det faktiska arbetet i Elons företag låter bli att säga emot Elon när Elon tar åt sig äran från andra för arbete som Elon inte gjort. Det är nog inte första gången Elon sparkat en anställd som uttalat sig publikt på ett sätt som säger emot Elon på något sätt. Då är det inte konstigt att alla som är kvar är ja-sägare eller tysta och låter Elon personligen ta åt sig all ära för alla andras arbete och idéer.

Jag gissar att Twitter aldrig mer kommer bli värderat till 44 miljarder USD och att minst Teslas aktieägare och styrelse kickar Elon snart på samma sätt som Paypal en gång kickade Elon och Apple kickade Steve Jobs ca år 2000 om jag minns rätt. Tesla mfl kommer gå mycket bättre utan Elon som beslutsfattare (förutsatt att Tesla inte anställer en Pepsi-VD som ersättare så som Apple gjorde när de ersatte Steve Jobs).
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Mickep »

Är så väldigt synd att han backas in i ett hörn där han inte är bekväm att vara och därmed blottlägger sin ignorans när han går till motangrepp.
håller med att de gamla tweetsen var roliga där det var ironi av det opolitiska slaget och nyheter om hans företag.
men det kanske går mer och mer åt det polariserade hållet där var en en blir tvingad att ta ställning i den ena frågan efter den andra och då blir attackerad av endera sidan) (så det till slut blir omöjligt att göra något rätt)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Bakom Elons framgångar ligger framförallt tre saker som jag ser det:
1. Bygget av personkulten. Tony Stark-myten. Bra jobbat med tanke på att han är ekonom/investerare och inte är ingenjör, och har ingen relevant utbildning.
2. Förmågan att sälja genom att låtsas vara expert-tekniker. Elon är ett marknadsföringsgeni utan skrupler som använder irrelevanta liknelser för att låta smart. Till exempel: "En människa kan köra med bara syn, så då kan mina datorer det också".
3. En omättlig riskaptit som investerare. Pengar från Zip2 -> All in i Paypal -> All in i SpaceX och Tesla. Feg är han inte.

Det senare leder till att han inte har några spärrar alls för vad han gör/lovar/säger till marknaden och kunderna för att överleva.

Framgången kan man inte ta ifrån honom.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Mickep »

tesla newbie skrev:
Man behöver väl inte gilla Elon Musk för att köpa en Tesla.

Precis, jag ogillar teslas och apples arbetspolitik och antifackliga politik mot anställda. men deras produkter är helt outstanding.
Inget jag skulle köpa för egna pengar dock, men skulle någon annan betala skulle de vara högst på önskelistan.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4958
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av chaffis75 »

spacecoin skrev:
Bakom Elons framgångar ligger framförallt ett par tre saker:
* Bygget av personkulten. Tony Stark-myten. Bra jobbat med tanke på att han är ekonom/investerare och inte är ingenjör.
* Förmågan att sälja genom att låtsas vara expert-tekniker. Elon är ett marknadsföringsgeni utan skrupler som använder irrelevanta liknelser för att låta smart. Till exempel: "En människa kan köra med bara syn".
* En omättlig riskaptit som investerare. Pengar från Zip2 -> All in i Paypal -> All in i SpaceX och Tesla. Feg är han inte.

Det senare leder till att han inte har några spärrar alls för vad han gör/lovar/säger till marknaden och kunderna för att överleva.
Var påväg att skriva ett liknande inlägg som ditt.
Jag tror inte Elon är den som ligger bakom de tekniska lösningarna men jag tror han kan ha haft stor betydelse tydlse ändå fast på helt andra plan, våga satsa pengarna som krävs, våga tro, våga ignorera kvartals resultaten. Ja alltdetta är viktigt i en tidig fas. Jag tror Elon däremot idag inte är alls lika viktig för dessa företag, jag tror inte mycket skulle förändras på varken tesla eller spacex om Elon klev av även om han nog fortfarande är en viktig galionsfigur.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4958
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
tesla newbie skrev:
Man behöver väl inte gilla Elon Musk för att köpa en Tesla.

Precis, jag ogillar teslas och apples arbetspolitik och antifackliga politik mot anställda. men deras produkter är helt outstanding.
Inget jag skulle köpa för egna pengar dock, men skulle någon annan betala skulle de vara högst på önskelistan.
Men man kan väl fakriskt också gilla Elon utan att köpa hans produkter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Mickep »

sant, elon verkar jättetrevlig privat. men kan nog a hårda nypor.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Pontus »

Allt ni säger är väl bra och relevant men jag håller mest med Tibor att jag skulle vara glad om vi fick tillbaka Elon som han var för drygt 5 år sedan och innan. Samt att jag till skillnad från vissa här tror att han är relativt tekniskt kunnig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4958
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av chaffis75 »

Pontus skrev:
Allt ni säger är väl bra och relevant men jag håller mest med Tibor att jag skulle vara glad om vi fick tillbaka Elon som han var för drygt 5 år sedan och innan. Samt att jag till skillnad från vissa här tror att han är relativt tekniskt kunnig.
Jag kanske rätta mig i vad jag skrev innan.
Jag tror fakriskt Elon är ganska tekniskt kunnig men han är ingen expert. Jag tror däremot han är duktig på tekniska system och se helheten i systemet vilket borde vara perfekt på den nivå han jobbar på.
Sen kan jag tycka han gjort en del misstag men vem har inte de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av kaffekoko »

Legato skrev:
Jerka skrev:
Du sammanfattar mina känslor så bra! Jag brukade beundra Elon Musk. Han visade världen vad en elbil kunde vara - snygg, snabb och användbar. Han investerade i raketer som kunde återanvändas, och lyckades. Han gjorde inte allt rätt, men han hade storslagna visioner och investerade sina pengar i det han trodde helhjärtat på. Nu känns han mest som en stor pajas och en skitstövel av stora mått.

Jag tycker hela den amerikanska alt right-rörelsen, med sin rasism, sitt förakt för vetenskap och fakta och sitt vurmande för antidemokratiska ledare känns som en sorts hjärnvirus. Den infekterar normalt intelligenta personer och förvandlar en sund politisk diskussion till en sorts barnslig tävling i att vara mest elak. Alla som inte håller med avfärdas som ”woke” (har fortfarande inte riktigt förstått vad det betyder) eller ”snöflingor”. Erkänn aldrig att du har fel - ödmjukhet är svaghet. Framhärda i de mest uppenbara lögner och när du blir påkommen, skyll på Fake News eller hitta på nya lögner så glömmer folk snart de gamla. Det är så sorgligt att se.
Helt enig. Och du är inte ensam om att inte hänga med i extremhögerns senaste name-calling. Det enda man kan vara säker på är att de de hånar allra mest är människor som verkligen gör något gott för världen.
Woke kommer inte från höger (.. Samma som feminism inte är uppfunnet av SD.) Visst, används som skällsord av högern men de är de själva som kallar sig woke. Innebär att man ser och aktivt motarbetar diskriminering mot vissa grupper men förespråkar diskriminering mot priviligerade grupper (vita män främst). Bla. vill man har rättvist utfall (inte rättvisa förutsättningar). Vilket i praktiken innebär att man rasdiskriminerar , men för ett gott syfte. Sk. "positiv diskriminering". Precis som inom feminismen innefattar detta hel radda fantasifulla och absurda teorier t.ex. intersektionell maktanalys. Sen mixar man detta med white guilt och polarisering ("är du inte med oss är du mot oss"). Så går därför inte argumentera mot dem för då sorteras man i samma fack som tok-högern. Problematiskt då man som jag vill ha verklig rättvis behandling där man utgår från en persons egenskaper snarare än dess kön, hudfärg, religion etc.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av wannabee »

tommyd skrev:
HenrikC skrev:
Vår tids Howard Hughes.

Det är inte med någon glädje jag skriver det. Idag verkar alla vilja hacka på honom, men Tesla Model S är förmodligen århundradets mest betydelsefulla bil. Den är Elon Musks verk.

SpaceX är en revolution och pionjär. Det är också Elon Musks verk.
"Elons verk"? Du tillskriver en person alldeles för mycket lovord när det är andra personer än Elon som gjort det faktiska arbetet, och fattat de faktiska besluten (förutom de helt efterblivna besluten som tex borttagandet och halva ratten, radarsensorer, ultraljudssensorer och blinkersspakar). På sistone så har folk retat Elon för hur oviktig han är för de företag "han driver" eftersom Elon visar hur mycket tid han har till att twittra hela dagarna och spela Elden Ring-datorspelet. Elon ska tydligen ha twittrat en skärmdump av sin Elden Ring-karaktär, och andra personer som också spelar det spelet har påpekat att Elon måste ha spenderat förvånande många timmar på att lyckas skapa en sådan spelkaraktär med tanke på hur kort tid det var sen spelet släpptes.

Nej, Tesla och de andra företagen som Elon "driver" har blivit lyckade trots Elon, inte tack vare Elon. För varje dag som går där Elon twittrar och datorspelar bort sin potentiella arbetstid så blir det tydligare och tydligare att det enda som Elon faktiskt bidragit med till "hans" företag är att investera mycket stora summor pengar i dem i ett tidigt skede när andra investorer inte vågat ta stora risker eller inte velat investera av andra skäl. Det är värdefullt, visst, men det innebär inte att Elon personligen gjort alla uppfinningar eller fattat alla beslut som gjort Elon-företagen mycket stora och framgångsrika.

Elon twittrade om nån teknisk grej om datorerna som Twitter använder. Sen twittrade nån Twitter-anställd tekniker artigt och konstruktivt att Elon har fel och vad Twitter kan göra för att det ska bli bättre i framtiden. Istället för att tacka (eller åtminstone ignorera) teknikern så sparkade Elon teknikern direkt. Med en sådan chef så är det inte konstigt att de anställda som gör det faktiska arbetet i Elons företag låter bli att säga emot Elon när Elon tar åt sig äran från andra för arbete som Elon inte gjort. Det är nog inte första gången Elon sparkat en anställd som uttalat sig publikt på ett sätt som säger emot Elon på något sätt. Då är det inte konstigt att alla som är kvar är ja-sägare eller tysta och låter Elon personligen ta åt sig all ära för alla andras arbete och idéer.

Jag gissar att Twitter aldrig mer kommer bli värderat till 44 miljarder USD och att minst Teslas aktieägare och styrelse kickar Elon snart på samma sätt som Paypal en gång kickade Elon och Apple kickade Steve Jobs ca år 2000 om jag minns rätt. Tesla mfl kommer gå mycket bättre utan Elon som beslutsfattare (förutsatt att Tesla inte anställer en Pepsi-VD som ersättare så som Apple gjorde när de ersatte Steve Jobs).
Kommenterar som gäller din sista mening: Det var Jobs själv som lotsade in Pepsi-VD:n till Apple och som han sedan blev utmanövrerad av.
Skriv svar