Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Moderator: Redaktion
Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Min sambo jobbar på Postnord. Hon har tidigare berättat att de ska införskaffa elbilar framöver. Nu har de fått en introduktion. Jättemoderna Renault med dieselvärmare! Jag trodde först att det var ett skämt, men det är alltså sant. Jag trodde att sånt skräp inte längre fanns att köpa.
Det går tydligen inte heller att ladda mer än ett par bilar samtidigt, annars går säkringen. Trots helt nya laddstolpar. Äh, hört talas om lastbalansering? Nej? Okej. När ska bilarna laddas då? Måste nån anställd åka till jobbet på natten och byta sladd?
De har dessutom redan konstaterat att räckvidden är alldeles för kort. De kan knappt ta sig runt på sina turer. Det kräver 100% laddning varje dag och eco-läge. Jag har sagt det hela tiden, det kommer inte funka om inte posten köper riktiga elbilar. WLTP räckvidden kan man ju knappast gå efter. Och batterierna kommer ju bli slutkörda på nolltid och räckvidden kommer sjunka som en sten. Verkar vara genomtänkt. Det kan ju bara gå åt helvete. Tragiskt. För då kommer de byta tillbaka till diesel och fortsätta köra så så länge det går.
Jag undrar vilka rådgivare de har.
Det går tydligen inte heller att ladda mer än ett par bilar samtidigt, annars går säkringen. Trots helt nya laddstolpar. Äh, hört talas om lastbalansering? Nej? Okej. När ska bilarna laddas då? Måste nån anställd åka till jobbet på natten och byta sladd?
De har dessutom redan konstaterat att räckvidden är alldeles för kort. De kan knappt ta sig runt på sina turer. Det kräver 100% laddning varje dag och eco-läge. Jag har sagt det hela tiden, det kommer inte funka om inte posten köper riktiga elbilar. WLTP räckvidden kan man ju knappast gå efter. Och batterierna kommer ju bli slutkörda på nolltid och räckvidden kommer sjunka som en sten. Verkar vara genomtänkt. Det kan ju bara gå åt helvete. Tragiskt. För då kommer de byta tillbaka till diesel och fortsätta köra så så länge det går.
Jag undrar vilka rådgivare de har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Vilken bilmodell är det dom köpt in?
På jobbet har vi två st NV200 med 44kWh och dom är helt perfekta för ändamålet, men inte mer än så.
Slås varje gång jag åker i dom hur fossilt bilarna beter sig.
Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
På jobbet har vi två st NV200 med 44kWh och dom är helt perfekta för ändamålet, men inte mer än så.
Slås varje gång jag åker i dom hur fossilt bilarna beter sig.
Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
Senast redigerad av FStaake, redigerad totalt 1 gånger.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Det är PostNord vi pratar om - vad hade du förväntat dig!? Det är ett av våra mest inkompetenta bolag vi har i Sverige och de har noll kontroll på vad de pysslar med i alla led.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9395
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
"som tesla" precis så gör min Tesla, det ger mycket mjukare körning och dessutom motion åt bromsarna.FStaake skrev:Vilken bilmodell är det dom köpt in?
På jobbet har vi två st NV200 med 44kWh och dom är helt perfekta för ändamålet, men inte mer än så.
Slås varje gång jag åker i dom hur fossilt bilarna beter sig.
Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Glöm inte Dan Eliasson:s framfart i diverse myndigheteragehall skrev:Det är PostNord vi pratar om - vad hade du förväntat dig!? Det är ett av våra mest inkompetenta bolag vi har i Sverige och de har noll kontroll på vad de pysslar med i alla led.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1947
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Google funkade för mig
https://www.dagensps.se/motor/postnord- ... -nagonsin/
https://www.dagensps.se/motor/postnord- ... -nagonsin/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Fast här i Lidköping är det Renault Kangoo de har köpt.Lerumsexpressen skrev:Google funkade för mig
https://www.dagensps.se/motor/postnord- ... -nagonsin/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Tja går åt jäkla massa energi för att värma upp skåpet i de stora skåpbilar (sprinter) som det handlar om. Brukar vara 15kW värmare i dessa (diesel). Skulle nog skada den korta räckvidden för mycket om det ska tas från batteriet under dan nu när det är så kallt.mati skrev:Min sambo jobbar på Postnord. Hon har tidigare berättat att de ska införskaffa elbilar framöver. Nu har de fått en introduktion. Jättemoderna Renault med dieselvärmare! Jag trodde först att det var ett skämt, men det är alltså sant. Jag trodde att sånt skräp inte längre fanns att köpa.
Det går tydligen inte heller att ladda mer än ett par bilar samtidigt, annars går säkringen. Trots helt nya laddstolpar. Äh, hört talas om lastbalansering? Nej? Okej. När ska bilarna laddas då? Måste nån anställd åka till jobbet på natten och byta sladd?
De har dessutom redan konstaterat att räckvidden är alldeles för kort. De kan knappt ta sig runt på sina turer. Det kräver 100% laddning varje dag och eco-läge. Jag har sagt det hela tiden, det kommer inte funka om inte posten köper riktiga elbilar. WLTP räckvidden kan man ju knappast gå efter. Och batterierna kommer ju bli slutkörda på nolltid och räckvidden kommer sjunka som en sten. Verkar vara genomtänkt. Det kan ju bara gå åt helvete. Tragiskt. För då kommer de byta tillbaka till diesel och fortsätta köra så så länge det går.
Jag undrar vilka rådgivare de har.
Det är ju statligt och de har ett politiskt mål om att vara fossilfria 2030 så då måste de väl köpa dessa kassa lösningar. Det är ju ändå bara skattepengar typ.
Jag tycker de borde vänta några år tills det kommer riktiga elbilar i den här storleken.
Edit: är nog mer utsläpp att åka runt med dieselvärmare hela dagen än om de fortsatt med fossil sprinter. Dieselvärmarna har noll utsläppskrav eller partikelfilter. Men bra signalvärde med elbilar.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Exakt. Det är precis det jag har sagt. En dieselvärmare är värsta miljöboven.LarsOJ skrev:Jag tycker de borde vänta några år tills det kommer riktiga elbilar i den här storleken.
Edit: är nog mer utsläpp att åka runt med dieselvärmare hela dagen än om de fortsatt med fossil sprinter. Dieselvärmarna har noll utsläppskrav eller partikelfilter. Men bra signalvärde med elbilar.
Men skattepengar är det nog inga. Posten är ju inte statligt längre. Det är ju därför det går så dåligt för dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
One Pedal Drive heter det. Och vad skönt att den inte gjorde så. B-Mode är väl närmast i MEB-bilarna än så länge om man vill att att den ska regenerera mer när man släpper gasen. Det aktiverar man med växelväljaren.FStaake skrev:Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Jodå 100% statligt:mati skrev:Exakt. Det är precis det jag har sagt. En dieselvärmare är värsta miljöboven.LarsOJ skrev:Jag tycker de borde vänta några år tills det kommer riktiga elbilar i den här storleken.
Edit: är nog mer utsläpp att åka runt med dieselvärmare hela dagen än om de fortsatt med fossil sprinter. Dieselvärmarna har noll utsläppskrav eller partikelfilter. Men bra signalvärde med elbilar.
Men skattepengar är det nog inga. Posten är ju inte statligt längre. Det är ju därför det går så dåligt för dem.
” Postnordkoncernen ägs till 60 procent av svenska staten och till 40 procent av danska staten. Rösterna på bolagsstämman är dock jämnt fördelade (50/50) mellan svenska staten och danska staten. ”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Postnord
Sen att det drivs som ett publikt AB är en annan sak.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Ja, jo. Det jag menar är att postanställda inte är statligt anställda, posten är ett AB som vilket företag som helst. Att det är staten som äger det är ju inte riktigt samma sak. Posten lever ju inte på skattepengar.LarsOJ skrev:Jodå 100% statligt:mati skrev:Exakt. Det är precis det jag har sagt. En dieselvärmare är värsta miljöboven.LarsOJ skrev:Jag tycker de borde vänta några år tills det kommer riktiga elbilar i den här storleken.
Edit: är nog mer utsläpp att åka runt med dieselvärmare hela dagen än om de fortsatt med fossil sprinter. Dieselvärmarna har noll utsläppskrav eller partikelfilter. Men bra signalvärde med elbilar.
Men skattepengar är det nog inga. Posten är ju inte statligt längre. Det är ju därför det går så dåligt för dem.
” Postnordkoncernen ägs till 60 procent av svenska staten och till 40 procent av danska staten. Rösterna på bolagsstämman är dock jämnt fördelade (50/50) mellan svenska staten och danska staten. ”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Postnord
Sen att det drivs som ett publikt AB är en annan sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Min poäng var att det inte gick att välja one pedal driving på Buzzen. På teslan kan jag välja, som mikebike påpekade att han har det.DanneLKPG skrev:One Pedal Drive heter det. Och vad skönt att den inte gjorde så. B-Mode är väl närmast i MEB-bilarna än så länge om man vill att att den ska regenerera mer när man släpper gasen. Det aktiverar man med växelväljaren.FStaake skrev:Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
Och visst, det är bra att motionera bromsarna.
Ibland hade jag velat kunna stänga av tegen helt på teslan, särskilt vintertid, men det är ämne för en annan tråd;)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
FStaake skrev:Min poäng var att det inte gick att välja one pedal driving på Buzzen. På teslan kan jag välja, som mikebike påpekade att han har det.DanneLKPG skrev:One Pedal Drive heter det. Och vad skönt att den inte gjorde så. B-Mode är väl närmast i MEB-bilarna än så länge om man vill att att den ska regenerera mer när man släpper gasen. Det aktiverar man med växelväljaren.FStaake skrev:Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
Och visst, det är bra att motionera bromsarna.
Ibland hade jag velat kunna stänga av tegen helt på teslan, särskilt vintertid, men det är ämne för en annan tråd;)
Jag hade en ID4 innan min Tesla, även om jag gillar opd så kan jag sakna den i ID4 också, den var lite dynamisk och bromsade mer in i korsningar och mindre på rakor m.m. Men båda har sina fördelar helt klart och jag skulle nog föredra opd om jag blev tvungen att välja idag.
-
- Inlägg: 776
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Det där är ju en pyttebil som dessutom inte finns. Det är ju MB sprinter paketbilar de köpt.tesla newbie skrev:
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Som sagt, det är inte paketbilarna jag menar i denna tråd utan Renault Kangoo som (lant-)brevbärarna ska köra. Sambon körde 6 timmar igår, fast med en dieselbil då. Jag fattar ärligt talat inte hur det ska fungera med så kassa elbilar som Kangoon är.LarsOJ skrev:Det där är ju en pyttebil som dessutom inte finns. Det är ju MB sprinter paketbilar de köpt.tesla newbie skrev:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Okej trodde det var alla paketbilar du menade för det har ju varit på nyheterna i dagarna. Men Kangoon är nog tyvärr ännu värre. Dock fortfarande bra reklam för hur duktiga de är.mati skrev:Som sagt, det är inte paketbilarna jag menar i denna tråd utan Renault Kangoo som (lant-)brevbärarna ska köra. Sambon körde 6 timmar igår, fast med en dieselbil då. Jag fattar ärligt talat inte hur det ska fungera med så kassa elbilar som Kangoon är.LarsOJ skrev:Det där är ju en pyttebil som dessutom inte finns. Det är ju MB sprinter paketbilar de köpt.tesla newbie skrev: