Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nogo »

pejvic skrev:
Hämtat en RWD.
Mkt X plaid på plats också.
Vilka nyheter med bilen?

Kom den utan USS? Fick man med dragkrok? Skillnad på ljudnivån? Lika hård fjädring som LR?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jonasl »

Spännande att höra vad du tycker om bilen du som kört både MY LR och andra modeller innan!

Jag tyckte räckvidden på SR+ var i underkant vintertid för oss som kör den som endabil och kör en del längre resor, steget upp till MY LR var en rejäl förbättring. Men vår Model 3 hade inte LFP-batteriet heller.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

Inga uss. drag är med. Skall testa fjädringen lite nu.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jonasl »

Sommardäck! Spännande.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nogo »

Inga dimljus fram heller, varit så på model 3 också?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jonasl »

Yes. Ser ingen som helst nackdel med det, enda gången de kommer vara på för min del är när bilen besiktas. Vore snyggt om man kunde ersätta dem med diskreta extraljus eller ngt istället.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

pejvic skrev:
Inga uss. drag är med. Skall testa fjädringen lite nu.
Kontakfri leverans utomhus fortfarande trots -10°C och 2dm snö inatt?

Såg du om man levererar plaid inomhus eller utomhus?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

Det finns inga tecken på att några bilar levereras inomhus.

Endast min första Tesla kunde jag hämta inomhus på Trosta.

Jätteskönt med kontaktfri leverans så man slipper prata med någon om man inte vill.

Inuti verka bilen bara likadan. Inga tecken som jag ser på andra säten eller annat.

Det är lite svårt att bedöma om fjädringen är bättre än min LR. Jag kör ju trotsallt på sommardäck.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av clecab »

Då var min första Y rwd hämtad. Vinterdäcken ligger hemma å väntar.....
DSC_1282.JPG
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nogo »

clecab skrev:
Då var min första Y rwd hämtad. Vinterdäcken ligger hemma å väntar.....
Får man PPF framför bakhjulen på RWD?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Foosa
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 mar 2021 20:06

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Foosa »

jonasl skrev:
Känns ju som att en LR för 719 tkr och förhoppningsvis 70 tkr i bonus var ett vettigt köp.

Förvånande att de väljer att ha kroken inbakad i priset, de skulle ju kunna dra av 14000 och göra kroken till tillval igen för att komma ner lite mer i pris. Men Tesla verkar inte alls ta hänsyn till svenska bonusgränserna.

när var det LR gick för 719?
Beställd: Tesla Model Y Standard Range RWD 2022
Foosa
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 mar 2021 20:06

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Foosa »

Westtech skrev:
uncle_bob skrev:
Westtech skrev:
Jag har reg. Hämtar 15e i Gbg. Fick reg på avtalet från DNB.
Kul! När beställde du? Och hörde du ifrån Tesla först i form av sms eller liknande eller kom det direkt ifrån DNB?
Beställde 15/9 svart/svart med 19" inga vinterhjul.
SMSet kom först och dagen efter avtalet från DNB. Jag hittar inte regnr någon annan stans än på det avtalet. Jag har ju VIN, skulle kunna ringa till TS och fråga. Car.info verkar uppdater en gång i veckan endast.
samma fast privat finansiering. hämtar 20e trosta
Beställd: Tesla Model Y Standard Range RWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jonasl »

Foosa skrev:
jonasl skrev:
Känns ju som att en LR för 719 tkr och förhoppningsvis 70 tkr i bonus var ett vettigt köp.

Förvånande att de väljer att ha kroken inbakad i priset, de skulle ju kunna dra av 14000 och göra kroken till tillval igen för att komma ner lite mer i pris. Men Tesla verkar inte alls ta hänsyn till svenska bonusgränserna.

när var det LR gick för 719?
Beställde i Mars 2021 men avvaktade berlinbil, sen hojtade jag ett år senare att jag nog kunde ta vad som bjöds och fick leverans i slutet av Juni i år så det blev bonus också. Men det tillkommer ju nästan 10 000 kr i sån där dokumentavgift och 14000-nånting för dragkroken på det priset. Dragkrok ingår ju nu.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

Nogo skrev:
clecab skrev:
Då var min första Y rwd hämtad. Vinterdäcken ligger hemma å väntar.....
Får man PPF framför bakhjulen på RWD?
Ja och bättre trådlös laddning i bilen.
Inga skillnader syns inne i bilen men inte synat ordentligt.
Uppför sig riktigt bra i halt väglag med sommardäcken.
Skall sätta på vinterdäck imorgon och provocera den ordentligt.
Haft alla 3/Y
Foosa
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 mar 2021 20:06

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Foosa »

jonasl skrev:
Foosa skrev:
jonasl skrev:
Känns ju som att en LR för 719 tkr och förhoppningsvis 70 tkr i bonus var ett vettigt köp.

Förvånande att de väljer att ha kroken inbakad i priset, de skulle ju kunna dra av 14000 och göra kroken till tillval igen för att komma ner lite mer i pris. Men Tesla verkar inte alls ta hänsyn till svenska bonusgränserna.

när var det LR gick för 719?
Beställde i Mars 2021 men avvaktade berlinbil, sen hojtade jag ett år senare att jag nog kunde ta vad som bjöds och fick leverans i slutet av Juni i år så det blev bonus också. Men det tillkommer ju nästan 10 000 kr i sån där dokumentavgift och 14000-nånting för dragkroken på det priset. Dragkrok ingår ju nu.
just fan, det ska man inte glömma när folk till höger och vänster jämför vad beggade MYLR går för nu osv. 14k är ingen piss i havet. Sen är frågan hur långt man kommer med en MYSR med släp men ändå :D
Beställd: Tesla Model Y Standard Range RWD 2022
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Hur känns den jämfört med en LR? Saknas det klipp eller räcker det som finns? (Misstänker att du kanske har svårt att gissa mtp sommardäck ;) )
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

CrazyGang skrev:
Hur känns den jämfört med en LR? Saknas det klipp eller räcker det som finns? (Misstänker att du kanske har svårt att gissa mtp sommardäck ;) )
HAHAHA :) , i sthlm är det kaos nu. från Trosta fram till motorvägen så var det 40km/h som gällde. På E4 var det 55km/h.
Testade faktiskt att stämpla några gånger men bilen kväver effektivt försöket. Det finns ingetsomhelst grepp någonstans att prova just nu.
Imorrn åker nog vinterhjulen på och jag kommer att köra bilarna parallellt för att jämföra. Hittills känner jag ingen skillnad alls.
Cleant och fint utan parkeringssensorerna, det gillade jag.
Jävligt fint med svart också. Vitt på Y känns sådär. Vitt på model3 känns mer rätt tycker jag. Men smaken är ju helt personlig.
Särskilt fult är det med Vit Y och Geminikapslar. Och nästan ännu värre när man tar av dem :shock:
Haft alla 3/Y
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jimhalpert »

pejvic skrev:
CrazyGang skrev:
Hur känns den jämfört med en LR? Saknas det klipp eller räcker det som finns? (Misstänker att du kanske har svårt att gissa mtp sommardäck ;) )
HAHAHA :) , i sthlm är det kaos nu. från Trosta fram till motorvägen så var det 40km/h som gällde. På E4 var det 55km/h.
Testade faktiskt att stämpla några gånger men bilen kväver effektivt försöket. Det finns ingetsomhelst grepp någonstans att prova just nu.
Imorrn åker nog vinterhjulen på och jag kommer att köra bilarna parallellt för att jämföra. Hittills känner jag ingen skillnad alls.
Cleant och fint utan parkeringssensorerna, det gillade jag.
Jävligt fint med svart också. Vitt på Y känns sådär. Vitt på model3 känns mer rätt tycker jag. Men smaken är ju helt personlig.
Särskilt fult är det med Vit Y och Geminikapslar. Och nästan ännu värre när man tar av dem :shock:
Jag har beställt vit med geminikapslar och tycker det ser trevligt ut. Helst av allt hade jag velat ha en LR Quicksilver, men då drar det iväg. Det här blir jättebra. Hämtar min nästa vecka i Trosta med vinterdäck beställda! Smaken är helt personlig som du säger ;) Kul att du är nöjd!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

jimhalpert skrev:
pejvic skrev:
CrazyGang skrev:
Hur känns den jämfört med en LR? Saknas det klipp eller räcker det som finns? (Misstänker att du kanske har svårt att gissa mtp sommardäck ;) )
HAHAHA :) , i sthlm är det kaos nu. från Trosta fram till motorvägen så var det 40km/h som gällde. På E4 var det 55km/h.
Testade faktiskt att stämpla några gånger men bilen kväver effektivt försöket. Det finns ingetsomhelst grepp någonstans att prova just nu.
Imorrn åker nog vinterhjulen på och jag kommer att köra bilarna parallellt för att jämföra. Hittills känner jag ingen skillnad alls.
Cleant och fint utan parkeringssensorerna, det gillade jag.
Jävligt fint med svart också. Vitt på Y känns sådär. Vitt på model3 känns mer rätt tycker jag. Men smaken är ju helt personlig.
Särskilt fult är det med Vit Y och Geminikapslar. Och nästan ännu värre när man tar av dem :shock:
Jag har beställt vit med geminikapslar och tycker det ser trevligt ut. Hämtar min nästa vecka i Trosta med vinterdäck beställda. Men smaken är helt personlig som du säger ;) Kul att du är nöjd!
Jag har en vit också så det är inte så att jag hatar dem :x
Blev bara lite glad över den svarta och man tröttnar ju på grejer efter en stund.
Min sambo tycker vita är finast så det är nog jag som är lite konstig :?
Haft alla 3/Y
Hane73
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 jul 2020 16:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Hane73 »

Sjukt avis på alla er som fått hämta era bilar. Jag beställde 5/9 och har estimerat datum 13-27 dec men har inte fått sms ännu.
martinio
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2022 17:22

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av martinio »

Stort grattis till er som hämtat ut era bilar!
Här väntar man på ett upphämtningsdatum för tredje gången då dem 2 första gångerna kunde dem inte leverera pga strul med leveranser.

Beställd 26/8 ska hämta ut från Malmö "nån gång i nästa vecka" - håller tummarna att den kommer i år - annars skiter jag nog att hämta ut den.

Nån som ska hämta ut från Malmö som fått nån ny fräsch info som ni kan dela med er av? Senast jag pratade med tesla var i Måndags då dem ringde för att berätta att det inte blir någon leverans nu på fredag då bilarna är kvar i Belgien pga problem med logistik.
henkomac
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 okt 2022 11:29

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av henkomac »

Hämtat min RWD nu i Trosta, Stockholm. Kändes schysst att köra med bakhjulsdrift och gick stabilt i all snömodd som byggts upp idag .
PXL_20221214_145131580.jpg
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

jimhalpert skrev:
pejvic skrev:
CrazyGang skrev:
Hur känns den jämfört med en LR? Saknas det klipp eller räcker det som finns? (Misstänker att du kanske har svårt att gissa mtp sommardäck ;) )
HAHAHA :) , i sthlm är det kaos nu. från Trosta fram till motorvägen så var det 40km/h som gällde. På E4 var det 55km/h.
Testade faktiskt att stämpla några gånger men bilen kväver effektivt försöket. Det finns ingetsomhelst grepp någonstans att prova just nu.
Imorrn åker nog vinterhjulen på och jag kommer att köra bilarna parallellt för att jämföra. Hittills känner jag ingen skillnad alls.
Cleant och fint utan parkeringssensorerna, det gillade jag.
Jävligt fint med svart också. Vitt på Y känns sådär. Vitt på model3 känns mer rätt tycker jag. Men smaken är ju helt personlig.
Särskilt fult är det med Vit Y och Geminikapslar. Och nästan ännu värre när man tar av dem :shock:
Jag har beställt vit med geminikapslar och tycker det ser trevligt ut. Helst av allt hade jag velat ha en LR Quicksilver, men då drar det iväg. Det här blir jättebra. Hämtar min nästa vecka i Trosta med vinterdäck beställda! Smaken är helt personlig som du säger ;) Kul att du är nöjd!
Om du gillar Quick så kan jag rekommendera att göra såhär. Gjorde det med min förra och det blir sjuukt snyggt! 20.000. Men då skyddar man ju lacken lite också!
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Lerumsexpressen »

Grattis till er som hämtat!!
Har nu bokat in hämtning den 22:a Gbg.
Mest spännande att se om man får förlängt baksäte.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
DaggeD
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 okt 2022 20:20

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av DaggeD »

Hämtade ut min svarta med standard-sommardäck idag vid 15ish. Kan inte påstå att väghållningen med sommardäck var bra. Körde i 40 till ABS wheels 10 min bort från Trosta och bilen gled rätt bra när man bromsade in. Hämtar man ut med sommardäck så håll avstånd och kör försiktigt är mitt stalltips!

I övrigt gick det oerhört smidigt att hämta ut. Hade ett batteri som visade 61% laddat vilket var positivt. Dock utomhus som nämnts tidigare.
Skriv svar