Vinterdäck och fälgar Model Y RWD

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

telsaonsala
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 nov 2022 18:52

Vinterdäck och fälgar Model Y RWD

Inlägg av telsaonsala »

Hello!
Ska hämta ut min Model Y RWD (vit) den 22 dec.

Har ännu inte beställt några vinterhjul, så kom gärna med tips :)
Behöver ju något som finns i lager och bra kvalité. Behöver inte vara original men vill inte köra med något oprovat kinamärke heller...
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Vinterdäck och fälgar Model Y RWD

Inlägg av linx »

Dom här fälgarna har jag, https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID= ... iameter=20
Använder Nokian Hakka R5EV 255/40 som fungerar utmärkt!
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
gudas
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 dec 2020 09:48

Re: Vinterdäck och fälgar Model Y RWD

Inlägg av gudas »

Jag har bokat Nokian Hakka R5 EV 255/45 r19 som verkar finnas rätt snabbtillgängligt. Bilen hämtar jag ut imorgon i Göteborg och har beställt vinterdäcken på närmsta däckverkstad. De kränger på däcken på Gemini-fälgarna.
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: Vinterdäck och fälgar Model Y RWD

Inlägg av migato »

Hur är R5 EV jämfört med Hakka 10 EV? Hade tidigare beställt dubbade Hakka 10 EV och har förstått att de odubbade heter R3 (de som man får idag om man beställer med Tesla). Men nu har ju R5 EV kommit ut. De är odubbade och ska vara tystare, bättre grepp och bromssträcka än R3. Men hur står de sig mot Hakka 10 EV som är dubbade?

Bor i Stockholm och kör mycket motorväg och vill såklart ha tysta däck men prioriterar säkerhet. Funkar odubbade R5 EV lika bra som dubbade Hakka 10 EV?
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Vinterdäck och fälgar Model Y RWD

Inlägg av Skar11n »

Jag köpte Nokian R3, standard odubbade tesla däck.

Har nu kört bilen i 30 mil och lär säga att jag är imponerad över hur bra det går med bakhjulsdrift.

Kommer från en 4x4 suv så va allt lite osäker men är väldigt nöjd just nu
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
telsaonsala
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 nov 2022 18:52

Re: Vinterdäck och fälgar Model Y RWD

Inlägg av telsaonsala »

Skar11n skrev:
Jag köpte Nokian R3, standard odubbade tesla däck.

Har nu kört bilen i 30 mil och lär säga att jag är imponerad över hur bra det går med bakhjulsdrift.

Kommer från en 4x4 suv så va allt lite osäker men är väldigt nöjd just nu
Härligt, låter de mycket? Vilka fälgar har du?
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Vinterdäck och fälgar Model Y RWD

Inlägg av linx »

migato skrev:
Hur är R5 EV jämfört med Hakka 10 EV? Hade tidigare beställt dubbade Hakka 10 EV och har förstått att de odubbade heter R3 (de som man får idag om man beställer med Tesla). Men nu har ju R5 EV kommit ut. De är odubbade och ska vara tystare, bättre grepp och bromssträcka än R3. Men hur står de sig mot Hakka 10 EV som är dubbade?

Bor i Stockholm och kör mycket motorväg och vill såklart ha tysta däck men prioriterar säkerhet. Funkar odubbade R5 EV lika bra som dubbade Hakka 10 EV?
Jag köpte R5EV. Första gången jag kör med dubbfritt. Tycker att dom är riktigt bra. Kör mest i norra Stockholm. Det blir ju halt när det är svart-is såklart. Då är ju dubbade bättre.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: Vinterdäck och fälgar Model Y RWD

Inlägg av migato »

linx skrev:
migato skrev:
Hur är R5 EV jämfört med Hakka 10 EV? Hade tidigare beställt dubbade Hakka 10 EV och har förstått att de odubbade heter R3 (de som man får idag om man beställer med Tesla). Men nu har ju R5 EV kommit ut. De är odubbade och ska vara tystare, bättre grepp och bromssträcka än R3. Men hur står de sig mot Hakka 10 EV som är dubbade?

Bor i Stockholm och kör mycket motorväg och vill såklart ha tysta däck men prioriterar säkerhet. Funkar odubbade R5 EV lika bra som dubbade Hakka 10 EV?
Jag köpte R5EV. Första gången jag kör med dubbfritt. Tycker att dom är riktigt bra. Kör mest i norra Stockholm. Det blir ju halt när det är svart-is såklart. Då är ju dubbade bättre.
Kul! Det blir de däcken. Är de tysta? Var köpte du däcken? Behöver hitta någonstans i Stockholm som har de i lager. Vilka fälgar körde du?
Skriv svar