Jag har beställt en RWD som förhoppningsvis levereras under december, men har senaste dagarna börjat tveka när jag hör om USS och spekulationer kring ny radar.
Idag har jag en BMW X3 F25 med adaptiv farthållare som gör det väldigt avkopplande att åka längre sträckor. Den funkar problemfritt vid snö och regn (extremt spöregn varnar den dock för men då ser jag nästan ingenting ändå). Sen har den så klart parkeringssensorer
Jag vill inte köpa en ny bil för 700k som ger mig en sämre eller begränsad körupplevelse jämfört med det jag har idag. USS kan jag leva med ett tag tills det fixas men hur funkar AP utan radar och vision only vid regn och snöväder?
Jag har beställt en RWD som förhoppningsvis levereras under december, men har senaste dagarna börjat tveka när jag hör om USS och spekulationer kring ny radar.
Idag har jag en BMW X3 F25 med adaptiv farthållare som gör det väldigt avkopplande att åka längre sträckor. Den funkar problemfritt vid snö och regn (extremt spöregn varnar den dock för men då ser jag nästan ingenting ändå). Sen har den så klart parkeringssensorer
Jag vill inte köpa en ny bil för 700k som ger mig en sämre eller begränsad körupplevelse jämfört med det jag har idag. USS kan jag leva med ett tag tills det fixas men hur funkar AP utan radar och vision only vid regn och snöväder?
Tacksam för svar
Jag har inte kört i kraftigt snöfall ännu, men den funkar ju inte i lätt dimma.
Som jag har fattat av vad jag läst så fungerar det i regn eller mörker, men mindre bra om det är mörkt OCH regnar.
Min förrförra Volvo körde jag en gång när det snöade så mycket att jag inte såg bilen framför. Radarn såg den däremot och farthållaren fungerade.
Jag är en total tesla-noob som körde min första längre tur, och första tur nånsin, i helgen i snöväder och mörker. Hade inget problem alls med autopiloten.
När vägen och strecken på vägen var täckta av snö gick det visserligen också, men den höll inte spåret som när strecken på vägen syns. Men jag provade bara det en stund, jag kommer inte köra någon autopilot på snö.
AP funkar hur bra som helst i dimma. Jag har kört i väldigt tät dimma med AP utan några som helst problem.
@TS: Som du märker så verkar en del uppleva enorma problem medan jag och några till inte alls har samma upplevelser. Därmed tror jag att den enda slutsatsen du kan dra är att du inte vet hur just din bil kommer fungera innan du testat.
Min Tesla funkade bättre i oväder/snö än min VW.
På ID4an blev radarn igensatt och autodisablad mer eller mindre direkt vid minsta snöfall.
På Teslan kunde jag köra i snöstorm på oplogad väg, dvs den såg inga linjer överhuvudtaget, och det fungerade ändå(den varnar titt som tätt om igensatta kameror, men det påverkade inte funktionen).
Jag har beställt en RWD som förhoppningsvis levereras under december, men har senaste dagarna börjat tveka när jag hör om USS och spekulationer kring ny radar.
Idag har jag en BMW X3 F25 med adaptiv farthållare som gör det väldigt avkopplande att åka längre sträckor. Den funkar problemfritt vid snö och regn (extremt spöregn varnar den dock för men då ser jag nästan ingenting ändå). Sen har den så klart parkeringssensorer
Jag vill inte köpa en ny bil för 700k som ger mig en sämre eller begränsad körupplevelse jämfört med det jag har idag. USS kan jag leva med ett tag tills det fixas men hur funkar AP utan radar och vision only vid regn och snöväder?
Tacksam för svar
Jag har inte kört i kraftigt snöfall ännu, men den funkar ju inte i lätt dimma.
Som jag har fattat av vad jag läst så fungerar det i regn eller mörker, men mindre bra om det är mörkt OCH regnar.
Min förrförra Volvo körde jag en gång när det snöade så mycket att jag inte såg bilen framför. Radarn såg den däremot och farthållaren fungerade.
Det fungerade ypperligt vid kraftigt spöregn och natt utan månsken. Överraskande faktiskt. Detta var endast Tesla Vision.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Min Tesla funkade bättre i oväder/snö än min VW.
På ID4an blev radarn igensatt och autodisablad mer eller mindre direkt vid minsta snöfall.
På Teslan kunde jag köra i snöstorm på oplogad väg, dvs den såg inga linjer överhuvudtaget, och det fungerade ändå(den varnar titt som tätt om igensatta kameror, men det påverkade inte funktionen).
Men din Tesla hade väl radar aktiverad?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Körde i bitvis tät dimma sent på kvällen i onsdags.
E6 från gbg till hbg. Inga problem alls.
Avbröt dock AP medvetet en liten bit då det var så tät dimma att jag ville köra själv, för att på så sätt hålla mig på alerten...
Är genuint nyfiken på hur endast kameror rent tekniskt klarar av att ha fungerande AP vid kraftig nederbörd. Tänker på hur kamerornas fokus och ljusinsläpp funkar.
Betvivlar inte er som säger att det funkar utan USS, är genuint nyfiken på hur den löser det där.
Är genuint nyfiken på hur endast kameror rent tekniskt klarar av att ha fungerande AP vid kraftig nederbörd. Tänker på hur kamerornas fokus och ljusinsläpp funkar.
Kamerorna bakom vindrutan har fast optik (alla tre har olika, för olika avstånd) och inget dynamiskt "fokus". De har hjälp av vindrutetorkaren att se när det regnar. Man behöver bara dessa för filhållningen. Filbyten lägger av långt tidigare då det inte finns renhållning av de andra kamerorna.
Kan inte kameran bli bländad? Hur reagerar bilen då?
Jo. Röd ratt och tjut. Ta över genast. Systemet funkar inte om den blir bländad.
Hände mig senast igår. Tydliga linjer men motljus. Inte ens möjligt att aktivera farthållaren.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Är genuint nyfiken på hur endast kameror rent tekniskt klarar av att ha fungerande AP vid kraftig nederbörd. Tänker på hur kamerornas fokus och ljusinsläpp funkar.
Betvivlar inte er som säger att det funkar utan USS, är genuint nyfiken på hur den löser det där.
Uss behövs inte för AP, de är för låga hastigheter och korta avstånd. Det är (den bortkopplade) radarn som normalt hjälper till vid dålig sikt.
Jag har inte kört med AP i kraftig nederbörd efter uppdateringen, däremot råkade jag ut för att farthållaren först sänkte hastigheten och sedan stängde av. I lätt dimma.
Jämfört med dagens relativt klena lösningar man får i bilarna (inte bara Tesla) är det knappast ett problem med bara kameror son teknologi (de behöver bland annat inte begränsa sig till de våglängder våra ögon ser), jag tror Tesla är ärliga när de säger att den billiga radarn som sitter i bilarna helt enkelt ger ojämförbart sämre beslutsunderlag än kamerorna.
Däremot lär det snart dyka upp mer kompetenta radarutrustningar inom den prisram biltillverkarna kan acceptera, och då blir det en helt annan referensram att jämföra kamerorna mot.
Idag åkte jag till Funbo, ett ställe öster om Uppsala. I en svacka på 282:an var det dimma och farthållaren meddelade att den sänkte farten. Lite irriterande, men möjligen acceptabelt.
På vägen hem på E4:an stänkte det från övrig trafik och torkarna gick automatiskt för att göra ren rutan. Det gick inget vidare, så jag hjälpte till genom att spola ibland....
Varje gång meddelade farthållaren att hastigheten sänks på grund av dålig sikt!
Vilket djävla skämt. Koppla in min radar igen.
Så här har ingen annan bil uppfört sig, inte den här heller innan Vision only.
Körde på E20 igår till Gbg i minus 16-18 minusgrader och mötte lite dimbankar. AP slog ifrån och till pga reduced vision. Och även utan dimbankar, jag tror värmen för kamerorna är för klen så det bildas beläggning framför dem på rutan.