Det skulle väl i så fall bli första gången man förbjuder retroaktivt. Det är ju redan förbjudet att elda annat än trivseleldning även om man ju just nu kanske ser mellan fingrarna på grund av krisen.LarsOJ skrev:Jag tror ingen kommer förbjuda dina gamla eldstäder men däremot kan man förbjuda dig att använda dom med ved. Och det är något som EU jobbar för.Fredrik j skrev:Det brukar fungera så i Sverige. Man förbjuder framåt.
Nu är det ju energikris och folk i Europa eldar vadsomhelst för att värma sig så det blir nog viss fördröjning på genomförandet.
Dagens spotpriser
Moderator: Redaktion
Re: Dagens spotpriser
Det EU jobbar för är alltså försöka förbjuda själva bränslet ”ved” för uppvärmning. Du kommer få elda hur mycket du vill med pellets eller vedträn gjorda av pressat sågspån enl. förslaget. Bränslet beläggs med diverse miljöskatter.Fredrik j skrev:Det skulle väl i så fall bli första gången man förbjuder retroaktivt. Det är ju redan förbjudet att elda annat än trivseleldning även om man ju just nu kanske ser mellan fingrarna på grund av krisen.LarsOJ skrev:Jag tror ingen kommer förbjuda dina gamla eldstäder men däremot kan man förbjuda dig att använda dom med ved. Och det är något som EU jobbar för.Fredrik j skrev:Det brukar fungera så i Sverige. Man förbjuder framåt.
Nu är det ju energikris och folk i Europa eldar vadsomhelst för att värma sig så det blir nog viss fördröjning på genomförandet.
Det där med trivseleldning gäller väl bara i vissa tätbefolkade områden? Det finns väl inget sådan generellt förbud idag?
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Stämmer. Bara i tätort på många håll. Dessa föroreningar är ju främst ett problem i tätorter.ml42 skrev:Det där med trivseleldning gäller väl bara i vissa tätbefolkade områden? Det finns väl inget sådan generellt förbud idag?
Jag förstår att det finns såna förslag. Men jag tror inte det blir verklighet. Trivselbrasor kräver ju i många fall ved.LarsOJ skrev:Det EU jobbar för är alltså försöka förbjuda själva bränslet ”ved” för uppvärmning. Du kommer få elda hur mycket du vill med pellets eller vedträn gjorda av pressat sågspån enl. förslaget. Bränslet beläggs med diverse miljöskatter.Fredrik j skrev:Det skulle väl i så fall bli första gången man förbjuder retroaktivt. Det är ju redan förbjudet att elda annat än trivseleldning även om man ju just nu kanske ser mellan fingrarna på grund av krisen.LarsOJ skrev:Jag tror ingen kommer förbjuda dina gamla eldstäder men däremot kan man förbjuda dig att använda dom med ved. Och det är något som EU jobbar för.Fredrik j skrev:Det brukar fungera så i Sverige. Man förbjuder framåt.
Detta gäller för Malmö sen är det upp till respektive kommunml42 skrev:Det där med trivseleldning gäller väl bara i vissa tätbefolkade områden? Det finns väl inget sådan generellt förbud idag?
https://malmo.se/Bo-och-leva/Bygga-och- ... d-ved.html
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Och apropå att förbjuda retroaktivt. Har du redan glömt ”vedspisupproret” från 2018? Där gjorde man ju exakt det:Fredrik j skrev:Det skulle väl i så fall bli första gången man förbjuder retroaktivt. Det är ju redan förbjudet att elda annat än trivseleldning även om man ju just nu kanske ser mellan fingrarna på grund av krisen.LarsOJ skrev:Jag tror ingen kommer förbjuda dina gamla eldstäder men däremot kan man förbjuda dig att använda dom med ved. Och det är något som EU jobbar för.Fredrik j skrev:Det brukar fungera så i Sverige. Man förbjuder framåt.
” Vedspisen får grönt ljus igen
Boverket backar från förbudet mot vedeldade äldre köksspisar. ”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/veds ... -ljus-igen
Sen backade boverket 2019 när det vart uppror.
Nej, eftersom jag har vedspis så minns jag vad man gjorde. Det handlade hela tiden om nyinstallation och man ville då förbjuda installation av begagnade spisar. Man skulle behöva köpa en ny. Men man backade alltså på det och man kunde även fortsättningsvis köpa och installera en gammal, renoverad vedspis.LarsOJ skrev:Och apropå att förbjuda retroaktivt. Har du redan glömt ”vedspisupproret” från 2018? Där gjorde man ju exakt det:Fredrik j skrev:Det skulle väl i så fall bli första gången man förbjuder retroaktivt. Det är ju redan förbjudet att elda annat än trivseleldning även om man ju just nu kanske ser mellan fingrarna på grund av krisen.LarsOJ skrev:Jag tror ingen kommer förbjuda dina gamla eldstäder men däremot kan man förbjuda dig att använda dom med ved. Och det är något som EU jobbar för.Fredrik j skrev:Det brukar fungera så i Sverige. Man förbjuder framåt.
” Vedspisen får grönt ljus igen
Boverket backar från förbudet mot vedeldade äldre köksspisar. ”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/veds ... -ljus-igen
Sen backade boverket 2019 när det vart uppror.
Att förbjuda redan installerade spisar var aldrig aktuellt
”Boverket utfärdade nya regler 2017, som avser nyinstallation av fastbränslepannor, braskaminer, pelletseldade kaminer, insatser, vedspisar och kökspannor. Reglerna gäller dock inte öppna spisar och kakelugnar. Reglerna skulle träda i kraft fullt ut i september i år.
De skärpta kraven innebar förbud mot att installera gamla, renoverade spisar och kaminer, den som vill sätta in en sådan måste välja en nytillverkad, CE-märkt spis, kamin eller panna. Den som redan hade en gammal sådan berördes dock inte – de innebar inte något förbud mot vedspisar.”
Med tanke på att halva Europa har ett uppvärmningsproblem, elbrist, skenande energipriser och hög inflation, skulle det nog bli uppror om man förbjöd vedeldning. Inte i Sverige, här blir det aldrig uppror oavsett vad som händer, men i andra länder skulle folk protestera ute på gatorna. Och så skulle man troligen kollektivt ignorera ett sådant förbud. Inte i Sverige, för här följer man minsann reglerna, men i de flesta andra länder skulle det skapas en massa undantag eller så blir det bara civil olydnad. Och rimligen måste väl detta även inkludera koleldning. Halva Polen eldar med kol i sina bostäder. Och hur är det i EU-länder som Rumänien eller Bulgarien som är - låt säga - något underutvecklade?
Som sagt, totalt orealistiskt. Framförallt nu när det är kri(g)stider.
Som sagt, totalt orealistiskt. Framförallt nu när det är kri(g)stider.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag kommer vägra sluta elda med ved. Vore kul att skapa en poll för folk som eldar med ved idag och se hur många som skulle följa ett förbud. Men är för lat nu 

Ska man förbjuda koleldning kan man ju inte fortsätta att grilla heller.mati skrev:Och rimligen måste väl detta även inkludera koleldning. Halva Polen eldar med kol i sina bostäder.
Japp jag också! Staten har brutit samhällskontraktet och förstört elförsörjningen/uppvärmningen.tor skrev:Jag kommer vägra sluta elda med ved. Vore kul att skapa en poll för folk som eldar med ved idag och se hur många som skulle följa ett förbud. Men är för lat nu
Då får man fixa det själv. Principsak.
Jag hoppas du inte grillar med brunkol, lite skillnad mot träkolen man har på grillen.Fredrik j skrev:Ska man förbjuda koleldning kan man ju inte fortsätta att grilla heller.mati skrev:Och rimligen måste väl detta även inkludera koleldning. Halva Polen eldar med kol i sina bostäder.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
En av få saker som skulle leda till revolution i Sverige är förbjud mot att grilla.Fredrik j skrev:Ska man förbjuda koleldning kan man ju inte fortsätta att grilla heller.mati skrev:Och rimligen måste väl detta även inkludera koleldning. Halva Polen eldar med kol i sina bostäder.
Model Y LR AWD 2022
Jag fortsätter också, mest för att det med mina förutsättningar är det bästa klimatval jag kan göra. Jag tror inte dom som tycker annorlunda begriper hur skogen fungerar. Sen har inte alla lika bra förutsättningar som jag och det har jag full förståelse för.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
De som myseldar ibland är kanske mindre strikta. Men vi som eldar för uppvärmning och som dessutom har tillgång till billig eller gratis ved kommer garanterat inte sluta elda. Värme är liksom vatten och mat en grundläggande förutsättning för liv. Har man inte det så dör man, så enkelt är det. Och om staten inte kan säkerställa de grundläggande behoven så måste man sköta det själv så gott man kan. Vedeldning är i många fall det enklaste sättet att lösa det på. Då kan inte EU komma med förbud och en massa regler.tor skrev:Jag kommer vägra sluta elda med ved. Vore kul att skapa en poll för folk som eldar med ved idag och se hur många som skulle följa ett förbud. Men är för lat nu
Jag är orolig för att EU/miljölobbyn kommer ge sig på maten och vattnet också. Det börjar alltid med skuldbeläggning precis som med energi.mati skrev:De som myseldar ibland är kanske mindre strikta. Men vi som eldar för uppvärmning och som dessutom har tillgång till billig eller gratis ved kommer garanterat inte sluta elda. Värme är liksom vatten och mat en grundläggande förutsättning för liv. Har man inte det så dör man, så enkelt är det. Och om staten inte kan säkerställa de grundläggande behoven så måste man sköta det själv så gott man kan. Vedeldning är i många fall det enklaste sättet att lösa det på. Då kan inte EU komma med förbud och en massa regler.tor skrev:Jag kommer vägra sluta elda med ved. Vore kul att skapa en poll för folk som eldar med ved idag och se hur många som skulle följa ett förbud. Men är för lat nu
Lär ju bli bortröstat eftersom det kommer från SD men ändå en bra ide. Det är ju många företag som tjänar för mycket på eländet.
https://www.di.se/nyheter/jimmie-akesso ... od-i-norr/
https://www.di.se/nyheter/jimmie-akesso ... od-i-norr/
Jag förstår inte hur det fungerar, måste jag erkänna. Om jag fäller ett träd och eldar upp det under en vinter så kommer ju inte det träd jag planterar istället att växa upp lika fort. Hur kan det inte öka koldioxidhalten?ml42 skrev:Jag fortsätter också, mest för att det med mina förutsättningar är det bästa klimatval jag kan göra. Jag tror inte dom som tycker annorlunda begriper hur skogen fungerar.
Om du INTE fäller trädet och eldar upp det så kommer det till slut dö och förmultna och släppa ut samma mängd CO2. Men det sistnämnda tar längre tid.Elof skrev:Jag förstår inte hur det fungerar, måste jag erkänna. Om jag fäller ett träd och eldar upp det under en vinter så kommer ju inte det träd jag planterar istället att växa upp lika fort. Hur kan det inte öka koldioxidhalten?ml42 skrev:Jag fortsätter också, mest för att det med mina förutsättningar är det bästa klimatval jag kan göra. Jag tror inte dom som tycker annorlunda begriper hur skogen fungerar.
Det är inte CO2 utsläppen från vedeldning som är problemet (enl mig) utan sotpartiklar i tättbebyggt område. De är dåliga för hälsan Och påstås även ge upphov till issmältning i arktis.
Meningen är såklart att du har redan ett nytt träd på gång som du har planterat några år tidigare. Du har tillräckligt många träd "i kö" så att det totala antalet träd aldrig minskar. Helst planterar du lite mer än vad du avverkar. Då blir det en positiv CO2 bilans.Elof skrev:Jag förstår inte hur det fungerar, måste jag erkänna. Om jag fäller ett träd och eldar upp det under en vinter så kommer ju inte det träd jag planterar istället att växa upp lika fort. Hur kan det inte öka koldioxidhalten?ml42 skrev:Jag fortsätter också, mest för att det med mina förutsättningar är det bästa klimatval jag kan göra. Jag tror inte dom som tycker annorlunda begriper hur skogen fungerar.
Hur mycket man än planterar kommer man väl inte ifrån att det hade blivit än lägre CO2-halt i atmosfären om man inte eldat upp nämnda träd?mati skrev:Meningen är såklart att du har redan ett nytt träd på gång som du har planterat några år tidigare. Du har tillräckligt många träd "i kö" så att det totala antalet träd aldrig minskar. Helst planterar du lite mer än vad du avverkar. Då blir det en positiv CO2 bilans.Elof skrev:Jag förstår inte hur det fungerar, måste jag erkänna. Om jag fäller ett träd och eldar upp det under en vinter så kommer ju inte det träd jag planterar istället att växa upp lika fort. Hur kan det inte öka koldioxidhalten?ml42 skrev:Jag fortsätter också, mest för att det med mina förutsättningar är det bästa klimatval jag kan göra. Jag tror inte dom som tycker annorlunda begriper hur skogen fungerar.
Det är väl just det som blir problemet, att trä brinner väldigt mycket fortare än det förmultnar (och växer).LarsOJ skrev:Om du INTE fäller trädet och eldar upp det så kommer det till slut dö och förmultna och släppa ut samma mängd CO2. Men det sistnämnda tar längre tid.Elof skrev:Jag förstår inte hur det fungerar, måste jag erkänna. Om jag fäller ett träd och eldar upp det under en vinter så kommer ju inte det träd jag planterar istället att växa upp lika fort. Hur kan det inte öka koldioxidhalten?ml42 skrev:Jag fortsätter också, mest för att det med mina förutsättningar är det bästa klimatval jag kan göra. Jag tror inte dom som tycker annorlunda begriper hur skogen fungerar.
Jag har ca 350 000 träd på gång på mina ca 200 ha. På dom 26 ha som jag har på promenadavstånd så har jag > 50 000 träd på gång. Om jag då eldar upp 50-100 träd om året av dom kanske 2000 som jag ändå röjer/gallrar bort årligen bara för att skapa plats för både timmerproduktion och evighetsträd så påverkar det klimatet endast på det sättet att dessa inte blir till massaved och inte ligger och förmultnar i skogen.
Att någon tycker det endast borde gå att elda träd om att nytt enskilt träd kan växa upp i samma tempo som själva brasan är för mig helt orimligt. Det kan inte vara så att ni inte förstår detta, eller hur?
För övrigt så ska massaveden transporteras långt för att sen bli till kartong som sen ska transporteras långt igen för att folk ska kunna köpa grejer som ska transporteras långt i dessa kartonger. I princip så vill jag ogärna medverka till detta.
Att någon tycker det endast borde gå att elda träd om att nytt enskilt träd kan växa upp i samma tempo som själva brasan är för mig helt orimligt. Det kan inte vara så att ni inte förstår detta, eller hur?
För övrigt så ska massaveden transporteras långt för att sen bli till kartong som sen ska transporteras långt igen för att folk ska kunna köpa grejer som ska transporteras långt i dessa kartonger. I princip så vill jag ogärna medverka till detta.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
... och nu kommer det väl inlägg om att jag röjer och gallrar för lite. Det stämmer. Jag kör hyggesfritt skogsbruk och jag har för länge sedan insett att det bara är skogsbolagen (och ev maskinentreprenörer) som tjänar på dagens trakthyggesbruk. Därför gör jag som jag gör. Jag tjänar mina pengar på annat håll.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07