Krångel med PIN-to-drive

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Krångel med PIN-to-drive

Inlägg av Niklas Z »

Under lång tid har jag haft problem med att bilen ibland inte beter sig som den ska när jag startar den. Det börjar som det ska. Jag går till bilen, telefonen kommunicerar som vanligt med bilen, dörren låses upp, jag kliver in och sätter foten på bromspedalen. På skärmen dyker menyn för inmatning av PIN-koden upp, precis som den ska och jag matar in koden. Trots det går det inte att lägga i växel och bilen protesterar strax och kräver nyckelkortet för att kunna köras.
Märkligt nog räcker det att vänta en liten stund, så slutar bilen att kräva nyckelkortet och det går alldeles utmärkt att köra iväg med bilen. Det här beteendet är inte vanligt. Det inträffar kanske en gång varannan vecka eller en gång i månaden. Så har det varit ganska länge, oberoende av installerad mjukvaruversion. Nästan alltid fungerar allt som det ska, dvs, jag går till bilen, öppnar dörren, kliver in, trampar på bromsen, matar in PIN-koden och kör iväg. Det är dock ganska störande att vid enstaka tillfällen sitta och vänta på att bilen ska uppföra sig som den ska.
Är det här ett känt problem, eller är jag ensam om det?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
tesla newbie

Re: Krångel med PIN-to-drive

Inlägg av tesla newbie »

Har inte upplevt det själv. Fungerar det som det ska om du använder nyckelkortet istället för telefonen? Låter som att bilen tappar kontakt med telefonen tillfälligt. I och med att upplåsningen alltid fungerar så undrar man nästan om felet ligger i telefonen. Nästa gång det händer så kan du ju kolla i telefonens bluetooth-inställningar om den fortfarande har kontakt med bilen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev:
Har inte upplevt det själv. Fungerar det som det ska om du använder nyckelkortet istället för telefonen? Låter som att bilen tappar kontakt med telefonen tillfälligt. I och med att upplåsningen alltid fungerar så undrar man nästan om felet ligger i telefonen. Nästa gång det händer så kan du ju kolla i telefonens bluetooth-inställningar om den fortfarande har kontakt med bilen.
Jag använder aldrig nyckelkortet. Även när bilen trilskas behöver jag inte vänta så länge att jag tycker det är värt att plocka fram nyckelkortet. Men jag ska testa att kolla om mobilen har BT-kontakt med bilen.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare

Inlägg av MrStarhouse »

Jag kan uppleva det nån enstaka gång.
Jag har då alltid telefonen i vänstra jeansfickan och upplever att den då blir lite för långt ifrån nån antenn.
I dessa fall räcker det med att jag lutar / vrider mig lite åt höger så telefonen kommer upp lite från dörren, då kan jag direkt lägga i drive.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

MrStarhouse skrev:
Jag har då alltid telefonen i vänstra jeansfickan och upplever att den då blir lite för långt ifrån nån antenn.
I dessa fall räcker det med att jag lutar / vrider mig lite åt höger så telefonen kommer upp lite från dörren, då kan jag direkt lägga i drive.
OK. Jag har alltid mobilen i vänster byxficka. Bra tips!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

MrStarhouse skrev: 20 dec 2022 12:16
Har precis samma grej. Det vart lite sämre med en iPhone SE v2 jämfört,ed min gamla iPhone 8. :?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar