Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Elof »

ml42 skrev: 20 dec 2022 12:51
Jag har ca 350 000 träd på gång på mina ca 200 ha. På dom 26 ha som jag har på promenadavstånd så har jag > 50 000 träd på gång. Om jag då eldar upp 50-100 träd om året av dom kanske 2000 som jag ändå röjer/gallrar bort årligen bara för att skapa plats för både timmerproduktion och evighetsträd så påverkar det klimatet endast på det sättet att dessa inte blir till massaved och inte ligger och förmultnar i skogen.
Att någon tycker det endast borde gå att elda träd om att nytt enskilt träd kan växa upp i samma tempo som själva brasan är för mig helt orimligt. Det kan inte vara så att ni inte förstår detta, eller hur?
Om det är 1 träd av 1 på en tomt eller 1 träd av 100000 som eldas upp har ingen principiell betydelse. Det är ändå bättre att inte elda upp det om man vill hålla ner koldioxidhalten. Har jag fel får du gärna pedagogiskt förklara hur det fungerar istället för att blanda bort korten. Med det sagt tycker jag inte det är fel att elda med ved och du verkar ha sunda ambitioner.
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ml42 »

Jovisst, i det korta perspektivet så blir det ökad CO2 när trädet brinner upp fortare än det förmultnar för det enskilda trädet. Jag har aldrig hävdat något annat. Det jag har sagt är att jag anser att det ur klimatsynpunkt är det bästa sättet att framställa den värmeenergi som jag behöver jämfört med andra energikällor (eventuellt med undantag för solkraft). Solkraft är inte aktuellt i december för mig.
På lång sikt är vedeldning CO2-neutralt förutom den CO2 som åtgår för eldningsanläggningen och hopsamlingen av veden. Det bästa vore väl att pyrolysera veden och skapa kol som kan grävas ner i marken men det är inte alls lika effektivt som att sluta gräva upp den kol som redan finns där.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jag tror att tankevurpan många gör är att ett träd suger upp CO2 och sen är det borta för alltid ur atmosfären. Men det är ju bara "lånat" för den mer eller mindre korta tidshorisont (ur ett klimatperspektiv) som trädet lever. Därefter återförs kolet till omgivningen i form av CO2. Om man vill att skogen ska vara en långsiktig kolsänka så måste man i princip gräva ner träden när de har dött. Då plockar man aktivt bort kol från kretsloppet. Men det är nog enklare att helt enkelt successivt öka mängden skog som finns på jorden. Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
niklas12
Inlägg: 2574
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

ml42 skrev: 21 dec 2022 00:57
Jovisst, i det korta perspektivet så blir det ökad CO2 när trädet brinner upp fortare än det förmultnar för det enskilda trädet. Jag har aldrig hävdat något annat. Det jag har sagt är att jag anser att det ur klimatsynpunkt är det bästa sättet att framställa den värmeenergi som jag behöver jämfört med andra energikällor (eventuellt med undantag för solkraft). Solkraft är inte aktuellt i december för mig.
På lång sikt är vedeldning CO2-neutralt förutom den CO2 som åtgår för eldningsanläggningen och hopsamlingen av veden. Det bästa vore väl att pyrolysera veden och skapa kol som kan grävas ner i marken men det är inte alls lika effektivt som att sluta gräva upp den kol som redan finns där.
Nej förbränning är inte någonstans det bästa ur miljöhänsyn.
Det bästa ur miljöhänsyn är att man producerar värmen från en co2 fri källa och om man ändå måste använda förbränning så är det mer effektivt med en centraliserad källa tex fjärrvärme.
Däremot så är det säkert ur ett privatekonomiskt perspektiv det bästa alternativet för dig.

Avskogningen är en av de största problemen vi har även om vi i Sverige har positiv skogstillväxt så kommer en ökad efterfrågan på skog sprida sig utanför Sveriges gränser för är det dyrt här pga hög efterfrågan så kommer en större del importeras från länder med betydligt sämre förutsättningar och miljöhänsyn.

https://www.greenpeace.org/sweden/nyhet ... aret-2022/

Detta har vi sett flera exempel på tidigare

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vm ... -stockholm

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... cale=ro_RO
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2429
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev: 21 dec 2022 07:41
Jag tror att tankevurpan många gör är att ett träd suger upp CO2 och sen är det borta för alltid ur atmosfären. Men det är ju bara "lånat" för den mer eller mindre korta tidshorisont (ur ett klimatperspektiv) som trädet lever. Därefter återförs kolet till omgivningen i form av CO2. Om man vill att skogen ska vara en långsiktig kolsänka så måste man i princip gräva ner träden när de har dött. Då plockar man aktivt bort kol från kretsloppet. Men det är nog enklare att helt enkelt successivt öka mängden skog som finns på jorden. Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut.
Precis och där i ligger den smidigaste lösningen. Återplantering av skog på global nivå (positiv skogstillväxt på global nivå) i kombination med att man börjar fasa ut dom ändliga energiresurserna.

Dagens virkespriser lär nog göra susen samt MVH
Screenshot_20221221-101601.png
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

Verkar inte hjälpa så mycket att det 1 blåser, 2 är varmt i stor del av landet, 3 Oskarshamn 3 är tillbaka. Det kostar inte 4 kr längre men fortfarande höga 1,77 till 2,08. Alltså värre än när det var överlägset värsta månaden någonsin december 2021 med sina 1,80. Dessutom dyrt på natten 1,55 som billigast.

Vad ska till för att det ska ner till normala priser igen. Vad ska vi hoppas på? Olkiluoto 3 provkörning dom börjar med på juldagen eller ska vi behöva vänta till sportlovet och Ringhals 4 start?
niklas12
Inlägg: 2574
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev: 21 dec 2022 10:16
mati skrev: 21 dec 2022 07:41
Jag tror att tankevurpan många gör är att ett träd suger upp CO2 och sen är det borta för alltid ur atmosfären. Men det är ju bara "lånat" för den mer eller mindre korta tidshorisont (ur ett klimatperspektiv) som trädet lever. Därefter återförs kolet till omgivningen i form av CO2. Om man vill att skogen ska vara en långsiktig kolsänka så måste man i princip gräva ner träden när de har dött. Då plockar man aktivt bort kol från kretsloppet. Men det är nog enklare att helt enkelt successivt öka mängden skog som finns på jorden. Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut.
Precis och där i ligger den smidigaste lösningen. Återplantering av skog på global nivå (positiv skogstillväxt på global nivå) i kombination med att man börjar fasa ut dom ändliga energiresurserna.

Dagens virkespriser lär nog göra susen samt MVH
Tyvärr jobbar många länder/företag med en väldigt kort tidshorisont för skogsbruket och att återplantera och få tillbaka ligger 20-30år bort.
Och om det inte finns tillräcklig lagstiftning och kontroll så kalhugger man bara och drar vidare till nästa skog.

Hur höga virkespriser kommer öka antalet träd som suger upp co2 får inte jag ihop, i min värld kommer en hög efterfrågan öka avverkningen och minska storleken på skogarna.

Och om man hugger ned ett fullvuxet träd och eldar upp så ersätts det väl gissningsvis med en planta som behöver 20-30 år innan den fullt ut ersätter det uppeldade trädet.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

GustavE skrev: 21 dec 2022 13:09
Verkar inte hjälpa så mycket att det 1 blåser, 2 är varmt i stor del av landet, 3 Oskarshamn 3 är tillbaka. Det kostar inte 4 kr längre men fortfarande höga 1,77 till 2,08. Alltså värre än när det var överlägset värsta månaden någonsin december 2021 med sina 1,80. Dessutom dyrt på natten 1,55 som billigast.

Vad ska till för att det ska ner till normala priser igen. Vad ska vi hoppas på? Olkiluoto 3 provkörning dom börjar med på juldagen eller ska vi behöva vänta till sportlovet och Ringhals 4 start?
Ja, och framförallt, vad är det som är annorlunda nu jämfört med första halvan av november när spotpriset var ovanligt lågt? Det är ju inte så länge sedan, även om man har glömt det nu. Då var det ungefär samma temperatur och ungefär lika blåsigt och samma produktionskapacitet. I alla fall hos oss i Sverige. Har andra länder fått det kallare eller mindre blåsigt? Eller har nåt kärnkraftverk havererat nånstans, utöver de som redan är trasiga? Eller har någon bara bestämt att det ska vara dyrt nu? De flesta länder har ju infört ett högkostnadsskydd på ett eller annat sätt. Det kan ju driva upp priset. Det är väl snart bara Sverige som lämnar elkonsumenterna åt sitt öde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2429
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev: 21 dec 2022 15:47
GustavE skrev: 21 dec 2022 13:09
Verkar inte hjälpa så mycket att det 1 blåser, 2 är varmt i stor del av landet, 3 Oskarshamn 3 är tillbaka. Det kostar inte 4 kr längre men fortfarande höga 1,77 till 2,08. Alltså värre än när det var överlägset värsta månaden någonsin december 2021 med sina 1,80. Dessutom dyrt på natten 1,55 som billigast.

Vad ska till för att det ska ner till normala priser igen. Vad ska vi hoppas på? Olkiluoto 3 provkörning dom börjar med på juldagen eller ska vi behöva vänta till sportlovet och Ringhals 4 start?
Ja, och framförallt, vad är det som är annorlunda nu jämfört med första halvan av november när spotpriset var ovanligt lågt? Det är ju inte så länge sedan, även om man har glömt det nu. Då var det ungefär samma temperatur och ungefär lika blåsigt och samma produktionskapacitet. I alla fall hos oss i Sverige. Har andra länder fått det kallare eller mindre blåsigt? Eller har nåt kärnkraftverk havererat nånstans, utöver de som redan är trasiga? Eller har någon bara bestämt att det ska vara dyrt nu? De flesta länder har ju infört ett högkostnadsskydd på ett eller annat sätt. Det kan ju driva upp priset. Det är väl snart bara Sverige som lämnar elkonsumenterna åt sitt öde.
Våra valutor tappar nu köpkraft fort (mot i stort allt) . MVH
psaaf
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av psaaf »

GustavE skrev: 21 dec 2022 13:09
Verkar inte hjälpa så mycket att det 1 blåser, 2 är varmt i stor del av landet, 3 Oskarshamn 3 är tillbaka. Det kostar inte 4 kr längre men fortfarande höga 1,77 till 2,08. Alltså värre än när det var överlägset värsta månaden någonsin december 2021 med sina 1,80. Dessutom dyrt på natten 1,55 som billigast.

Vad ska till för att det ska ner till normala priser igen. Vad ska vi hoppas på? Olkiluoto 3 provkörning dom börjar med på juldagen eller ska vi behöva vänta till sportlovet och Ringhals 4 start?
Men blåser det så mycket då? Vindkraften verkar inte producera särskilt mycket [1]
Det blir intressant att se hur mycket Olkiluoto 3 kan hjälpa. Om man tittar på Sveriges export [2] är ju Finland den största boven med ca 15TWh per år, varav största delen exporteras från SE3. Det borde ju påverka priserna i SE3/SE4, i synnerhet om det blir tillräckligt för att maxa exportledningarna söderut.

[1] https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
[2] https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... manadsvis/
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Regeringen: Reell risk att Sverige blir strömlöst

” – Januari och februari är alltid utmanande och nu har vi en situation med reell risk för bortkoppling och dessutom höga priser. ”

” Regeringen vill att varje hem ska ha en radio som går på batterier, flaskor med vatten, stormkök, bränsle, sovsäck och mat som inte förfars. ”

https://www.expressen.se/nyheter/regeri ... stromlost/

Jag tycker inte att det låter som några kortare bortkopplingar man är orolig för längre? I artikeln finns en generell checklista på saker ”som är bra att ha hemma”.
niklas12
Inlägg: 2574
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

99D2CE91-16C9-45A8-9450-64B838CF8AD4.jpeg
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Saknar like knappen redan!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1784
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av tor-ake »

LarsOJ skrev: 21 dec 2022 16:41
Regeringen: Reell risk att Sverige blir strömlöst

” – Januari och februari är alltid utmanande och nu har vi en situation med reell risk för bortkoppling och dessutom höga priser. ”

” Regeringen vill att varje hem ska ha en radio som går på batterier, flaskor med vatten, stormkök, bränsle, sovsäck och mat som inte förfars. ”

https://www.expressen.se/nyheter/regeri ... stromlost/

Jag tycker inte att det låter som några kortare bortkopplingar man är orolig för längre? I artikeln finns en generell checklista på saker ”som är bra att ha hemma”.
Det där med beredskapen är inget nytt, det har kommunicerats i ett par år redan. Bortkopplingen som det är fråga om har inte förändrats, det verkar som att det är någon journalist som sitter och klipper ihop egna nyheter av både gammalt och nytt.

Däremot kan det ju absolut finnas en risk att man råkar sänka hela elnätet i samband med bortkoppling eller återinkoppling, alltså att kraftverken fasar ur helt och hållet i en stor region, och då blir det som i Texas, väldigt tidsödande att återstarta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skabb1 »

LarsOJ skrev: 21 dec 2022 16:41
Regeringen: Reell risk att Sverige blir strömlöst

” – Januari och februari är alltid utmanande och nu har vi en situation med reell risk för bortkoppling och dessutom höga priser. ”

” Regeringen vill att varje hem ska ha en radio som går på batterier, flaskor med vatten, stormkök, bränsle, sovsäck och mat som inte förfars. ”

https://www.expressen.se/nyheter/regeri ... stromlost/

Jag tycker inte att det låter som några kortare bortkopplingar man är orolig för längre? I artikeln finns en generell checklista på saker ”som är bra att ha hemma”.
Tanken med MFK är kortare avbrott på ett par timmar. Vid effektbrist flera dagar i följd ska avbrotten flytta runt i landet, sk rullande frånkoppling.

Sen är det ju en komplex fråga och problemet är inte bortkopplingen (det löser vi alltid, som något nätbolag sa) utan tillkopplingen. Den måste ske stegvis, kontrollerat och problem kan tillstöta som gör att avbrottet drar ut på tiden.

Jag ser ingen skillnad mot tidigare men en skärpt kommunikation från Regeringen. Vi har O3 bakom oss vilket är bra. Förbrukningen är ju bra mycket lägre än normalt vilket också är bra. Gäller att hålla i det bara.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

tor-ake skrev: 21 dec 2022 17:50
LarsOJ skrev: 21 dec 2022 16:41
Regeringen: Reell risk att Sverige blir strömlöst

” – Januari och februari är alltid utmanande och nu har vi en situation med reell risk för bortkoppling och dessutom höga priser. ”

” Regeringen vill att varje hem ska ha en radio som går på batterier, flaskor med vatten, stormkök, bränsle, sovsäck och mat som inte förfars. ”

https://www.expressen.se/nyheter/regeri ... stromlost/

Jag tycker inte att det låter som några kortare bortkopplingar man är orolig för längre? I artikeln finns en generell checklista på saker ”som är bra att ha hemma”.
Det där med beredskapen är inget nytt, det har kommunicerats i ett par år redan. Bortkopplingen som det är fråga om har inte förändrats, det verkar som att det är någon journalist som sitter och klipper ihop egna nyheter av både gammalt och nytt.

Däremot kan det ju absolut finnas en risk att man råkar sänka hela elnätet i samband med bortkoppling eller återinkoppling, alltså att kraftverken fasar ur helt och hållet i en stor region, och då blir det som i Texas, väldigt tidsödande att återstarta.
Visst men tänkte mest på att Regeringen hade en pressträff just idag där det här kommunicerades. Det hör ju inte till vanligheterna. Vad jag vet har man aldrig i Sveriges historia testat ett sånt här scenario som de skriver i artikeln.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skabb1 »

LarsOJ skrev: 21 dec 2022 18:05
tor-ake skrev: 21 dec 2022 17:50
LarsOJ skrev: 21 dec 2022 16:41
Regeringen: Reell risk att Sverige blir strömlöst

” – Januari och februari är alltid utmanande och nu har vi en situation med reell risk för bortkoppling och dessutom höga priser. ”

” Regeringen vill att varje hem ska ha en radio som går på batterier, flaskor med vatten, stormkök, bränsle, sovsäck och mat som inte förfars. ”

https://www.expressen.se/nyheter/regeri ... stromlost/

Jag tycker inte att det låter som några kortare bortkopplingar man är orolig för längre? I artikeln finns en generell checklista på saker ”som är bra att ha hemma”.
Det där med beredskapen är inget nytt, det har kommunicerats i ett par år redan. Bortkopplingen som det är fråga om har inte förändrats, det verkar som att det är någon journalist som sitter och klipper ihop egna nyheter av både gammalt och nytt.

Däremot kan det ju absolut finnas en risk att man råkar sänka hela elnätet i samband med bortkoppling eller återinkoppling, alltså att kraftverken fasar ur helt och hållet i en stor region, och då blir det som i Texas, väldigt tidsödande att återstarta.
Visst men tänkte mest på att Regeringen hade en pressträff just idag där det här kommunicerades. Det hör ju inte till vanligheterna. Vad jag vet har man aldrig i Sveriges historia testat ett sånt här scenario som de skriver i artikeln.
Som sagt, inget nytt under solen. Tvärtom har väl risken minskat med O3 på full effekt sant rejäl minskning.

Det övas väl friskt i form av order och planer men nej, MFK har aldrig skett och ej heller övats av naturliga skäl. Däremot har AFK skett vad jag förstår det.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Alla verkar vara inställda på att frånkopplingen naturligt kommer ske i se4. Kanske om man pratar om rullande frånkoppling i liten skala men ska hela städer kopplas bort är det, på grund av uppstart, bäst att göra det i närheten av ett större kraftverk.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skabb1 »

Fredrik j skrev: 21 dec 2022 18:19
Alla verkar vara inställda på att frånkopplingen naturligt kommer ske i se4. Kanske om man pratar om rullande frånkoppling i liten skala men ska hela städer kopplas bort är det, på grund av uppstart, bäst att göra det i närheten av ett större kraftverk.
Mmmm... Och det var väl där det numera nedlagda Öresundsverket kom in i bilden. Dels för dödnätstart av Malmö och dels ödrift av dito. Jag uppfattar att ett tag hade vi/SvK en ambition om förmåga till ödrift av alla våra tre största städer.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Skabb1 skrev: 21 dec 2022 18:25
Fredrik j skrev: 21 dec 2022 18:19
Alla verkar vara inställda på att frånkopplingen naturligt kommer ske i se4. Kanske om man pratar om rullande frånkoppling i liten skala men ska hela städer kopplas bort är det, på grund av uppstart, bäst att göra det i närheten av ett större kraftverk.
Mmmm... Och det var väl där det numera nedlagda Öresundsverket kom in i bilden. Dels för dödnätstart av Malmö och dels ödrift av dito. Jag uppfattar att ett tag hade vi/SvK en ambition om förmåga till ödrift av alla våra tre största städer.
Men nu har man ju inte längre den möjligheten.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skabb1 »

Fredrik j skrev: 21 dec 2022 19:08
Skabb1 skrev: 21 dec 2022 18:25
Fredrik j skrev: 21 dec 2022 18:19
Alla verkar vara inställda på att frånkopplingen naturligt kommer ske i se4. Kanske om man pratar om rullande frånkoppling i liten skala men ska hela städer kopplas bort är det, på grund av uppstart, bäst att göra det i närheten av ett större kraftverk.
Mmmm... Och det var väl där det numera nedlagda Öresundsverket kom in i bilden. Dels för dödnätstart av Malmö och dels ödrift av dito. Jag uppfattar att ett tag hade vi/SvK en ambition om förmåga till ödrift av alla våra tre största städer.
Men nu har man ju inte längre den möjligheten.
Så är det. Jag menar att det är en brist - inget annat.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av nek0 »

niklas12 skrev: 21 dec 2022 16:43
99D2CE91-16C9-45A8-9450-64B838CF8AD4.jpeg
Fundera lite på detta :)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... r-fore-jul
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skabb1 »

nek0 skrev: 21 dec 2022 19:53
niklas12 skrev: 21 dec 2022 16:43
99D2CE91-16C9-45A8-9450-64B838CF8AD4.jpeg
Fundera lite på detta :)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... r-fore-jul
Ja men onekligen kändes denna PK lite malplacerad. Dessutom går väl förbrukningen ner en del under jul och nyår och därmed risken för MFK.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Skabb1 skrev: 21 dec 2022 20:32
nek0 skrev: 21 dec 2022 19:53
niklas12 skrev: 21 dec 2022 16:43
99D2CE91-16C9-45A8-9450-64B838CF8AD4.jpeg
Fundera lite på detta :)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... r-fore-jul
Ja men onekligen kändes denna PK lite malplacerad. Dessutom går väl förbrukningen ner en del under jul och nyår och därmed risken för MFK.
Hoppas de inte fått nys om några dumheter mot vår infrastruktur från Rysspacket…
niklas12
Inlägg: 2574
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

Betydligt Lägre pris idag och även betydligt högre produktion jämfört med någon vecka sedan.
Dock så är det nu dubbelt så dyrt i söder jämfört med norr
1CE63260-3BFF-4440-8399-F47149A2A8F7.png
CDF0E17A-6F62-4D5D-9EC8-93C373BE57AE.jpeg
00EF5D97-9DBC-453F-9576-8E469CAE08A4.png
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Skriv svar