Hej,
Hämtade min Cupra Born idag och hittade följande meny.
Antar att det är V2G, undra om det kommer fungera på Charge Amps Aura laddbox.
Äntligen V2G till MEB bilar
Moderator: Redaktion
Re: Äntligen V2G till MEB bilar
- Skoda Enyaq Sportline 80 -22
- Cupra Born 77 kWh -23
- Charge Amps Aura
- Ferroamp EnergyHub Wall 14kW | 18,6 kWp
- Cupra Born 77 kWh -23
- Charge Amps Aura
- Ferroamp EnergyHub Wall 14kW | 18,6 kWp
Spännande. Tyvärr är den där gränsen på 10000kWh helt galet. Jag förstår att VW är rädda för garantiärenden, men om man vill använda bilen som hemmabatteri, och det är ju vitsen med V2G, har man nog förbrukat denna pott på mindre än ett år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Håller med dig i sak mati men man får väl kanske tänka att man har solceller också och då blir det okt- mars. Men personligen förstår jag inte tanken med v2g med en bil för det bygger ju på att bilen måste stå hemma hela dagarna när behovet finns och då måste det vara billigare att köpa batterier som man installerar i huset är att ha en bil för flera 100 tusen stående. Själv tycker jag dock att de offerter för batterier som legat på ca 10000 per kWh är alldeles för dyrt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Nja. Hade jag haft hemmabatterier (oavsett om det är en bil eller ett separat batteri) så hade jag använt dem för att ladda billig el på natten för att sedan sälja den på dagen, främst sommartid, eller för att använda den själv på dagen, vintertid, när elen är dyr. Ju större batteri desto bättre. Solceller behövs inte för detta.
Det är många kWh på ett år. Men det är enda sättet att få ekonomi i det hela.
Bilen behöver inte vara hemma hela dagen för det. Topplasttimmarna när elen är som dyrast är ju morgon och kväll. Då är man förmodligen hemma. Har man bara tillräckligt mycket kapacitet i batteriet så räcker det för både jobbpendling och V2G. Men det sliter såklart på batteriet och VW vill inte att folk gör så.
Det är många kWh på ett år. Men det är enda sättet att få ekonomi i det hela.
Bilen behöver inte vara hemma hela dagen för det. Topplasttimmarna när elen är som dyrast är ju morgon och kväll. Då är man förmodligen hemma. Har man bara tillräckligt mycket kapacitet i batteriet så räcker det för både jobbpendling och V2G. Men det sliter såklart på batteriet och VW vill inte att folk gör så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14