Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Blir de nya stationerna med 6 st laddare månntro?
Eller bygger de 4 st och "framtidssäkrar" med möjlighet till 6 st...
E6 västkusten skulle behöva lite tätare precis som Ljungby blir på E4. Tex en station i Halmstad som möjliggör fler upplägg på resan.
E6 västkusten skulle behöva lite tätare precis som Ljungby blir på E4. Tex en station i Halmstad som möjliggör fler upplägg på resan.
På stationerna i norra Sverige sätter de 12 fundament. Är väl inte så troligt de monterar laddare på alla direkt, men i södra Sverige borde det finnas underlag montera 12 laddare direkt.Skabb1 skrev:Blir de nya stationerna med 6 st laddare månntro?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Det låter vettigt.toppo skrev:På stationerna i norra Sverige sätter de 12 fundament. Är väl inte så troligt de monterar laddare på alla direkt, men i södra Sverige borde det finnas underlag montera 12 laddare direkt.Skabb1 skrev:Blir de nya stationerna med 6 st laddare månntro?
Vad jag har sett hittills har tex Varberg fundament för 2 st till, dvs 8 st. Tror Kristianstad har det med. Sen känns flera som jag antar var tidiga ganska trånga. Tex Helsingborg och Mariestad.
Vore bra med en ordentlig och uppmärkt plats för kö när de ändå är igång. Idag är det lite vilda Western tycker jag...
Dafro skrev:Det där man inte vill läsa men säkert helt rätt, tur det finns en SuC bredvid ionity i Ulricehamn, tänkte annars sikta på CK i Borås men dom verkar ju vara belastade också, fast det kanske bara är norr om Stockholm.Bengt-re skrev:Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...chaffis75 skrev:Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
ionity borde haft 2 kablar per stolpe med halv effekt, det är inte många bilar som behöver effekten, än på många år.
På den SuC i ulricehamn tror jag att jag bara sett 6 st teslor samtidigt där, och de har typ 30 laddare eller nåt.
Det finns 20 och eftersom det är v2 så räcker det att det är 10 för att man ska få halv effekt om man som jag har e-tron.Gargamel skrev:Dafro skrev:Det där man inte vill läsa men säkert helt rätt, tur det finns en SuC bredvid ionity i Ulricehamn, tänkte annars sikta på CK i Borås men dom verkar ju vara belastade också, fast det kanske bara är norr om Stockholm.Bengt-re skrev:Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...chaffis75 skrev:Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
ionity borde haft 2 kablar per stolpe med halv effekt, det är inte många bilar som behöver effekten, än på många år.
På den SuC i ulricehamn tror jag att jag bara sett 6 st teslor samtidigt där, och de har typ 30 laddare eller nåt.
Eller det räcker ju om det kommer en tesla och tar platsen bredvid som har hänt, för att man ska få halv effekt. Så på samma sätt som ionity borde kunna dela så borde tesla uppgradera v2 till v3, dela på 150 är snålt.
Jag med min hatbil för tesla fan boys väljer att inte ladda där om jag inte kan ta en plats så jag inte blockerar och tvingar någon att dela effekt med mig, också för stt jag ska få mina 147-150 kW hela vägen. Inte sett några baseballträ än dock.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Vad tror ni om IONITY Värnamo på torsdag? Kanske lönlöst att ens försöka sig på att ladda på IONITY överhuvudtaget den 22a dec?
Med tanke på alla som har billiga avtal och att ionity inte har någon kostnad för tid så skulle jag kolla in Skillingaryd och recharges 8 laddare istället om det fungerar, ör ju 3 mil i mellan. Och 8 laddare är fler än 6. Glad att jag bara ska inom min bils räckvidd över jul.Dodde skrev:Vad tror ni om IONITY Värnamo på torsdag? Kanske lönlöst att ens försöka sig på att ladda på IONITY överhuvudtaget den 22a dec?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Ja det blir nog tufft på torsdag. Ljungby är väl också en möjlighet med Recharge och Allego.Dafro skrev:Med tanke på alla som har billiga avtal och att ionity inte har någon kostnad för tid så skulle jag kolla in Skillingaryd och recharges 8 laddare istället om det fungerar, ör ju 3 mil i mellan. Och 8 laddare är fler än 6. Glad att jag bara ska inom min bils räckvidd över jul.Dodde skrev:Vad tror ni om IONITY Värnamo på torsdag? Kanske lönlöst att ens försöka sig på att ladda på IONITY överhuvudtaget den 22a dec?
Med tanke på att det ofta verkar vara kö på IONITY, så lär det nog bli kaos under julen.Dodde skrev:Vad tror ni om IONITY Värnamo på torsdag? Kanske lönlöst att ens försöka sig på att ladda på IONITY överhuvudtaget den 22a dec?
Kör försiktigt, den 22 december är årets farligaste dag i trafiken.
Det finns några fler laddare borta vid biltema och den där restaurangen i hörnet ifall ionity är upptagen
Det är säkert kö och koas där. Jag hade planerat något annat.Dodde skrev:Vad tror ni om IONITY Värnamo på torsdag? Kanske lönlöst att ens försöka sig på att ladda på IONITY överhuvudtaget den 22a dec?
Erfarenheter hittills från Ionity denna jul, någon?
Resandet är ju mer koncentrerat i år eftersom julen ligger där den ligger.
Vore för övrigt intressant att se Ionitys statistik. Känns som att Örebro, Varberg, Värnamo, Mantorp, Uppsala och Spekeröd är de med högst trafik. Spekulation nu.
Resandet är ju mer koncentrerat i år eftersom julen ligger där den ligger.
Vore för övrigt intressant att se Ionitys statistik. Känns som att Örebro, Varberg, Värnamo, Mantorp, Uppsala och Spekeröd är de med högst trafik. Spekulation nu.
- Off Grid Byggaren
Det verkar vara högt tryck:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Intressant.
Har också kollat ett par ggr under kvällen och överlag få lediga. Ofta fullt.
Konstigt med Uppsalas som har en offline. Tyvärr verkar Ionitys tillgänglighet ligga en bit under vad som önskas.
De gånger jag har använt Ionity kan jag bli lite provocerad av att se en tex Hyundai Kona stå och ladda, och det mit fullt batteri. De borde kanske satsa på Ionity lite 150 KW. Få som kan dra nytta av deras hastighet i dagsläget.
Har också kollat ett par ggr under kvällen och överlag få lediga. Ofta fullt.
Konstigt med Uppsalas som har en offline. Tyvärr verkar Ionitys tillgänglighet ligga en bit under vad som önskas.
De gånger jag har använt Ionity kan jag bli lite provocerad av att se en tex Hyundai Kona stå och ladda, och det mit fullt batteri. De borde kanske satsa på Ionity lite 150 KW. Få som kan dra nytta av deras hastighet i dagsläget.
Ionitys laddnätverk

Beror mycket på var man är

Ser nu att SOC anges igen.

Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Ionitys laddnätverk
Nja 10 minuter senare redan Mantorp 3/6, Gränna 6/6 tillgängliga, 4/6 Uppsala, 4/6 Karlstad, 5/6 Spekeröd, 5/6 Varberg, 4/6 Värnamo. Visst kan det ffa på vissa tider vara kö men det är ju bra att de används annars skulle IONITY aldrig installera nya
Sedan finns allt fler andra HPC som Circle K och med även Tesla laddare tillgängliga för många andra bilar (tyvärr ej Hyundai gruppen och vissa andra) kommer det bli allt bättre. Liter dock inte på regeringens insatser utan på ren marknadsekonomi.
På kontinenten ser det ännu finare ut!

Sedan finns allt fler andra HPC som Circle K och med även Tesla laddare tillgängliga för många andra bilar (tyvärr ej Hyundai gruppen och vissa andra) kommer det bli allt bättre. Liter dock inte på regeringens insatser utan på ren marknadsekonomi.
På kontinenten ser det ännu finare ut!
Mantorp och Gränna verkar alltid ha hög beläggning, men visst bygger ck ett gäng med stolpar vid ionity i Gränna åtminstone. Om det ska vara så bra pris på ionity med avtal framgen så behöver dom nog dubblera på dessa ställen, eller åtminstone Mantorp. Fast numer verkar dom åtminstone inte bjuda på fri ionity nör man leasar ID4, men för Audi verkar det ingå, tänker när alla nya Q8 E-ron kommer till våren, men dom lär ju inte stå mer än 20-30 min iallafall, men det är också länge.
Någon som har hittat någon utbyggnadskarta ab befintliga ionity, har bara sett för nya stationer. Eller är dom nöjda med 6 st per ställe.
Någon som har hittat någon utbyggnadskarta ab befintliga ionity, har bara sett för nya stationer. Eller är dom nöjda med 6 st per ställe.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jo men naturligtvis. Det lättar ju snabbt och är nog generellt sett låg beläggning så sent.
Problemet är väl Ionitys billiga pris, precis som ni skriver.
Inte läst något om fler stolpar. Men stationer i Norge har ju nyligen gått från 6 st till 12 st, bla Rygge. Men där är vi nog inte än på länge..
Inte läst något om fler stolpar. Men stationer i Norge har ju nyligen gått från 6 st till 12 st, bla Rygge. Men där är vi nog inte än på länge..
Haha …problemet är väl Ionitys billiga pris… hur snabbt en åsikt kan vända;)Skabb1 skrev:Jo men naturligtvis. Det lättar ju snabbt och är nog generellt sett låg beläggning så sent.
Jag menar inte personligen förvdig Skabb1 utan för alla som tycker så. Läser man tillbaka i olika trådar fanns det en del andra uppfattningar.
Men faktum är ju nu att IONITY med abbo (ofta begränsat att det ingår vid nybilsköp ) är mycket billigare än konkurrenterna OCH ofta under spotpriset!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Kollade nyss (kl. 11.11) här i Uppsala. Alla 6 Ionity-laddare upptagna. Däremot var endast 2 av 22 övriga laddare med minst 150 kW effekt upptagna. Nio av tio Tesla-laddare lediga på stationen norr om Uppsala.
Folk verkar väldigt måna om att använda abb.
Folk verkar väldigt måna om att använda abb.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
- elbilist
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
För min del skiljer det från 170:- till 560:- för en enda 10-80% laddning.
Fördelen för oss med Elli-baserade är att vi har hinna priser hos så många andra aktörer så där kan man utan tvekan välja bort ionity.
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 1 gånger.
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Ionity har ju svårigheter att möta efterfrågan helt enkelt. Och efterfrågan grundar sig på abonnemang och de oerhört låga priserna de ger.
Tyvärr gör ju ovanstående att upplevelsen i övergången från ICE till el nog inte blir jättebra för en hel del.
Tyvärr gör ju ovanstående att upplevelsen i övergången från ICE till el nog inte blir jättebra för en hel del.