Wifi

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Wifi

Inlägg av Bod »

Kul att ställa en nybörjarfråga efter att ha haft bilen i 8,5 år. :)

Vi har bott i villa men nu flyttat till lägenhet. När vi bodde i villa kopplade bilen upp sig via vår router i huset när den skulle hämta uppdateringar. Nu står bilen i ett garage där det saknas möjlighet att koppla upp sig mot ett Wifi-nätverk. Jag löser problemet genom att koppla upp bilen mot min mobil och lämnar telefonen i bilen över natten. Detta känns dock frustrerande.

Det måste finnas en möjlighet att få bilen att hämta uppdateringar via bilens egna 4g men jag hittar det inte. Bilen kräver hela tiden Wifi för att starta hämtningen av uppdateringar. Är det någon som kan tipsa hur man gör?

Föreslaget för styrelsen för bostadsrättsföreningen att vi skall sätta upp en router i garaget, vilket mottogs med lite humor. Det finns andra Teslor i garaget men ingen har upplevt samma problem.

Hjälp mig, hur får jag bilen att hämta uppdateringar via sitt egna 4g.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Wifi

Inlägg av backe »

Utan att veta säkert så tror jag inte att du kan hämta via bilens 4G. Men du kan dela ut som telefons 4G som en hotspot och ta hem uppdatering den vägen.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Wifi

Inlägg av J_Pettersson »

Bod skrev: 23 dec 2022 08:07
Kul att ställa en nybörjarfråga efter att ha haft bilen i 8,5 år. :)

Vi har bott i villa men nu flyttat till lägenhet. När vi bodde i villa kopplade bilen upp sig via vår router i huset när den skulle hämta uppdateringar. Nu står bilen i ett garage där det saknas möjlighet att koppla upp sig mot ett Wifi-nätverk. Jag löser problemet genom att koppla upp bilen mot min mobil och lämnar telefonen i bilen över natten. Detta känns dock frustrerande.

Det måste finnas en möjlighet att få bilen att hämta uppdateringar via bilens egna 4g men jag hittar det inte. Bilen kräver hela tiden Wifi för att starta hämtningen av uppdateringar. Är det någon som kan tipsa hur man gör?

Föreslaget för styrelsen för bostadsrättsföreningen att vi skall sätta upp en router i garaget, vilket mottogs med lite humor. Det finns andra Teslor i garaget men ingen har upplevt samma problem.

Hjälp mig, hur får jag bilen att hämta uppdateringar via sitt egna 4g.
Bilen laddar ner kritiska uppdateringar via 4G, men annars är du tyvärr tvungen att göra via mobilen. Brukar dock ta för min del i alla fall, 10-15 minuter max innan den laddat ner allt som behövs via telefonen. Efter det kan själva installationen ske utan uppkoppling av mobilen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Wifi

Inlägg av mikebike »

Till slut hämtar bilen uppdateringen över LTE, eller så drar de tillbaks uppdateringen. ;)
Jag gör så att jag delar från mobilen när jag skall köra minst en timme. Ibland kan det ta veckor innan jag kör så "långt".
Normalt tar nedladdningen ungefär 20 minuter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Wifi

Inlägg av themax »

Jag har tillgång till wifi i garaget men har valt att inte ansluta till det. Anledningen är att funktionen för Homelink buggar över wifi och det kan ta flera minuter att väcka bilen (men den vaknar direkt om den är ansluten via 4G). Så jag väntar tills appen säger att en ny uppdatering finns tillgänglig och då delar jag mobilens uppkoppling och låter den tanka ner och installera uppdateringen då. Som det skrivs ovan så tar det oftast bara runt 20 minuter att ladda ner och den tiden kör jag varje dag normalt minst en gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Wifi

Inlägg av larjon »

Bod skrev: 23 dec 2022 08:07
Kul att ställa en nybörjarfråga efter att ha haft bilen i 8,5 år. :)

Vi har bott i villa men nu flyttat till lägenhet. När vi bodde i villa kopplade bilen upp sig via vår router i huset när den skulle hämta uppdateringar. Nu står bilen i ett garage där det saknas möjlighet att koppla upp sig mot ett Wifi-nätverk. Jag löser problemet genom att koppla upp bilen mot min mobil och lämnar telefonen i bilen över natten. Detta känns dock frustrerande.

Det måste finnas en möjlighet att få bilen att hämta uppdateringar via bilens egna 4g men jag hittar det inte. Bilen kräver hela tiden Wifi för att starta hämtningen av uppdateringar. Är det någon som kan tipsa hur man gör?

Föreslaget för styrelsen för bostadsrättsföreningen att vi skall sätta upp en router i garaget, vilket mottogs med lite humor. Det finns andra Teslor i garaget men ingen har upplevt samma problem.

Hjälp mig, hur får jag bilen att hämta uppdateringar via sitt egna 4g.
Jag bor också i lägenhet och kör via mobilen när jag uppdaterar. Som andra redan påpekat så tar det normalt bara kring 15-20 minuter att ladda ner.
Det du behöver tänka på är att koppla upp dig mot mobilen efter att du lagt i D. Om du gör det i P och sedan lägger i D och börjar köra så kopplar den ner från telefonen, så sätt dig i bilen, peta i D, och koppla sen upp dig mot telefonen så har du det nedladdat och klart på cirka 15 min. :)
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Wifi

Inlägg av agehall »

Du väntar tills dess att bilen tvingar på dig uppdateringen (vilket lär ta en stund). Tesla vill att man hämtar uppdateringar via WiFi och det finns ingen inställning för att hämta dessa via 4G.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Wifi

Inlägg av fth »

Tyvärr är det som sagt endast tvingande uppdateringar som laddas ned via mobilnätet.

Jag löser det själv genom att dela ut telefonen under körning när jag har en väntande uppdatering, det kan ta några dagar innan det är klart, men oftast har man ju inte så bråttom med detta.

Jag retar mig dock varje gång på att bilen inte prioriterar min telefon i listan över tillgängliga nätverk, jag måste alltid bläddra flera sidor innan jag hittar mitt nätverk, trots att jag aldrig har kopplat upp mig till något annat nätverk. :?

Har någon ett tips om hur man får bilen att koppla upp automatiskt så fort mitt nätverk är utdelat/tillgängligt? Jag har för mig att detta skulle komma med någon uppdatering, men för mig funkar det iaf inte.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Wifi

Inlägg av mikebike »

fth skrev: 23 dec 2022 12:33
Tyvärr är det som sagt endast tvingande uppdateringar som laddas ned via mobilnätet.

Jag löser det själv genom att dela ut telefonen under körning när jag har en väntande uppdatering, det kan ta några dagar innan det är klart, men oftast har man ju inte så bråttom med detta.

Jag retar mig dock varje gång på att bilen inte prioriterar min telefon i listan över tillgängliga nätverk, jag måste alltid bläddra flera sidor innan jag hittar mitt nätverk, trots att jag aldrig har kopplat upp mig till något annat nätverk. :?

Har någon ett tips om hur man får bilen att koppla upp automatiskt så fort mitt nätverk är utdelat/tillgängligt? Jag har för mig att detta skulle komma med någon uppdatering, men för mig funkar det iaf inte.

/fth
Märkligt. Min telefon, Android, dyker alltid längst upp i listan ihop med en grön bock som visar att den redan är vald.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Wifi

Inlägg av jonasl »

Dessutom kan man sen något år tillbaka bocka för att bilen ska fortsätta vara ansluten när man lägger i växeln. Förut kopplade den ner då vilket var väldigt störigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Wifi

Inlägg av dstr »

jonasl skrev: 23 dec 2022 22:36
Dessutom kan man sen något år tillbaka bocka för att bilen ska fortsätta vara ansluten när man lägger i växeln. Förut kopplade den ner då vilket var väldigt störigt.
Precis. Det här "räddar mig".

Har 2km till jobbet, så det räcker inte riktigt. Men en "lunch på stan" samma dag, dvs en tur på ca 8km räcker för att ladda ner en uppdatering.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Wifi

Inlägg av jonasl »

Sen pausar den ju alltid halvvägs av någon anledning, passar bra med att äta lunch och sen när man kommer tillbaka fortsätter nerladdningen..

Men mottagningen i bilen ur riktigt dålig. Den ser mitt nätverk från parkeringen ibland när man söker, men kopplar aldrig upp. Med telefonen har jag nästan full mottagning där, en accesspunkt syns genom fönstret från parkeringen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Wifi

Inlägg av agehall »

Ja, skoja inte om att mottagningen är kass i bilen… Jag har en 18dBi riktantenn på mitt kontor som är riktad rakt mot bilen i garaget. Det fungerar ibland, men inte alltid. Visst, det är betongväggar emellan och långt ifrån optimala förhållanden, men telefonen kopplar upp mot nätet utan problem när jag sitter i bilen.

Börjar bli lite sugen på att hitta en bättre antenn till bilen - måste gå att få in en som har bättre förstärkning än den som Tesla skickar med.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Oratok
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 maj 2021 00:38

Re: Wifi

Inlägg av Oratok »

Jag gick till Kjell o Co köpte den billigaste mobilrouter. Sedan skaffade jag mig ett kontantkort sim. Startar den bara när jag behöver tanka ner en uppdatering.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Wifi

Inlägg av larjon »

jonasl skrev: 23 dec 2022 22:36
Dessutom kan man sen något år tillbaka bocka för att bilen ska fortsätta vara ansluten när man lägger i växeln. Förut kopplade den ner då vilket var väldigt störigt.
Hade jag ingen aning om, tack för tipset! :)
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Wifi

Inlägg av jonasl »

Game changer om man kör med wifi router istället för premium connectivity.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Wifi

Inlägg av agehall »

Fast fungerar allt (tex konton i Spotify) om man kör enbart med WiFi och inte har premium connectivity? Och hur är det med 12V-uttagen i bilen? Ger de konstant ström även när bilen står parkerad?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Wifi

Inlägg av Bod »

Tack för alla tips o kommentarer.

USB- kontakten laddar konstant även när bilen inte är aktiv. Har alltid telefonen strömsatt när jag hämtar en uppdatering.

Ang tid för hämtning av uppdatering brukar de ta bra mycket längre än 20 minuter. Senast tog det över timmen, förmodligen närmare två. Orkade inte vänta.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Wifi

Inlägg av jonasl »

agehall skrev: 26 dec 2022 11:20
Fast fungerar allt (tex konton i Spotify) om man kör enbart med WiFi och inte har premium connectivity? Och hur är det med 12V-uttagen i bilen? Ger de konstant ström även när bilen står parkerad?
Det som inte funkar är satellitvyn och visualisering av trafik, det tas fick ändå hänsyn till detta när rutter planeras.

Sen fungerar inte live view av kameror heller.

Spotify fungerar som vanligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Wifi

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 27 dec 2022 09:10
agehall skrev: 26 dec 2022 11:20
Fast fungerar allt (tex konton i Spotify) om man kör enbart med WiFi och inte har premium connectivity? Och hur är det med 12V-uttagen i bilen? Ger de konstant ström även när bilen står parkerad?
Det som inte funkar är satellitvyn och visualisering av trafik, det tas fick ändå hänsyn till detta när rutter planeras.

Sen fungerar inte live view av kameror heller.

Spotify fungerar som vanligt.
Nej, Spotify fungerar inte "som vanligt", d.v.s. man måste ha ett eget konto och det kostar mer än PC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Wifi

Inlägg av jonasl »

Nej, det fungerar utmärkt med bara wifi. Framgår av Teslas matris för PC och jag gjorde så med förra bilen.

Har inte premium och har aldrig loggat in med eget konto i bilen så jag är 100% säker. Använder YT Music hemma.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar