Batteridrivet containerfartyg med över 500 nautiska mil räckvidd inom räckhåll!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare

Batteridrivet containerfartyg med över 500 nautiska mil räckvidd inom räckhåll!

Inlägg av Volt »

Här kommer en liten julhälsning från mig och Evolution Show med önskan om god fortsättning och en riktigt bra start på 2023 till alla eltransportentusiaster likt mig själv!

Försöker dra mitt strå till stacken genom inspiration till fossilfria energi- och transportlösningar med samtal på Evolution Show. Denna gång ett julavsnitt med Fridtjof Eitzen, grundare av ett relativt nystartat företag i Norge men med 140 års erfarenhet i familjerederiet som femte generationens redare. Zen Oceans som företaget heter, vill ställa om befintliga och kommande nya fartyg till batteridrivna containerfartyg för transporter inom Europa. Tanken är att motsvarande volymen av 15 containrar kan lyftas på och av fullpackade med litiumjärnfosfat -batterier som ska driva containerfartyg med totalt 1000 containrar ombord på resor som tex sträckor Oslo-Rotterdam.

Steg 1 är att utveckla ett konventionellt fartyg inom fem år och steg 2, till 2030, även utveckla ett självkörande containerfartyg som helt saknar brygga ombord.

Hoppas samtalet uppskattas! 🙂
Allt gott, Johan

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Batteridrivet containerfartyg med över 500 nautiska mil räckvidd inom räckhåll!

Inlägg av NiklasTesla »

Mer sånt som behövs samt MVH
Skriv svar