Model Y - Förbrukning med takbox och bakbox/dragbox/lastbox

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Model Y - Förbrukning med takbox och bakbox/dragbox/lastbox

Inlägg av Arctic Drifter »

Säsongens första fjällresa avverkad, blev 2 st etapper á 100 mil. Var lite nyfiken på vad förbrukningen skulle landa på med följande setup:
20221220_T.jpg
Model Y Performance + Packline NX215 + Thule EasyBase med Thule BackUp

Tyvärr lyckades vi planera in båda våra resor så att medelhastigheten blev relativt låg, mycket snö, slask, snörök, dimma eller underkyld regn.
Snittet låg på 220-250 Wh/km mellan SuC.

Sista etappen igår glesnade trafiken ur och jag kunde få till 20 mil på exakt 2 h (d.v.s. jag körde 110 km/h där det gick men landade på 100 km/h i snitt), det var ett par minusgrader och snöstorm, snitt 245 Wh/km.

Vet inte vad ekipaget vägde men hade vi haft mer packning hade vi fått lämna den!

På det stora hela är jag nöjd med förbrukningen, känns som att en Polestar utan värmepump, XC40 Recharge med värmepump eller Etron drar mer utan dessa boxar! :D
Tesla Model Y Performance
Bengt-re
elbilist

Re: Model Y - Förbrukning med takbox och bakbox/dragbox/lastbox

Inlägg av Bengt-re »

Arctic Drifter skrev: 30 dec 2022 13:38
Säsongens första fjällresa avverkad, blev 2 st etapper á 100 mil. Var lite nyfiken på vad förbrukningen skulle landa på med följande setup:
20221220_T.jpg
Model Y Performance + Packline NX215 + Thule EasyBase med Thule BackUp

Tyvärr lyckades vi planera in båda våra resor så att medelhastigheten blev relativt låg, mycket snö, slask, snörök, dimma eller underkyld regn.
Snittet låg på 220-250 Wh/km mellan SuC.

Sista etappen igår glesnade trafiken ur och jag kunde få till 20 mil på exakt 2 h (d.v.s. jag körde 110 km/h där det gick men landade på 100 km/h i snitt), det var ett par minusgrader och snöstorm, snitt 245 Wh/km.

Vet inte vad ekipaget vägde men hade vi haft mer packning hade vi fått lämna den!

På det stora hela är jag nöjd med förbrukningen, känns som att en Polestar utan värmepump, XC40 Recharge med värmepump eller Etron drar mer utan dessa boxar! :D
Det var inte så illa! Höll sig inhållet i bakväskan torrt och rent?
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Kontakt:

Bengt-re skrev: 30 dec 2022 13:47
Har använt den förut på fossilbil och då har det varit torrt trots regn, men den här gången tror jag det var snöröken som ställde till det.
Den har letat sig in genom lucköppningen, måste ha glipat där ibland och med tanke på hur mycket snö det byggda på baktill (bilden är tagen i tidigt skede) så är svaret att det höll sig rent men inte torrt!
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Arctic Drifter skrev: 30 dec 2022 13:55
Bengt-re skrev: 30 dec 2022 13:47
Har använt den förut på fossilbil och då har det varit torrt trots regn, men den här gången tror jag det var snöröken som ställde till det.
Den har letat sig in genom lucköppningen, måste ha glipat där ibland och med tanke på hur mycket snö det byggda på baktill (bilden är tagen i tidigt skede) så är svaret att det höll sig rent men inte torrt!
Okej! Ser ut som en listig pryl, men såklart är snörök lite elakt. Tack för rapporten!
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Skönt att den går så snålt, apropå E-tron så köper man nog den för andra fördelar än dess förbrukning såsom komfort och ljudisolering mm. Ligger på snitt 27.5 kWh på de 1700 mil jag kört nu på ett år.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Kontakt:

Dafro skrev: 30 dec 2022 14:02
Skönt att den går så snålt, apropå E-tron så köper man nog den för andra fördelar än dess förbrukning såsom komfort och ljudisolering mm. Ligger på snitt 27.5 kWh på de 1700 mil jag kört nu på ett år.
Absolut, förstår att man väljer E-tron av andra orsaker! Men de andra två är ju mer jämbördiga sett ur den aspekten!
Sven1231

Inlägg av Sven1231 »

Med en MYP körde i dagarna Sthlm-Ramundberget 60 mil med takbox. 245wh/km. Temp -2 till -10 under resan.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Sven1231 skrev: 30 dec 2022 18:45
Med en MYP körde i dagarna Sthlm-Ramundberget 60 mil med takbox. 245wh/km. Temp -2 till -10 under resan.
Blev först väldigt imponerad över att du kom 60 mil, men det var ju inte det du skrev. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar