Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
Moderator: Redaktion
Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
När det gäller att förvärva batteriet alltså .
Laddar enbart hemma o har laddkabeln ansluten jämt när parkerad.
Vet att jag kan förvärma batteriet under ”boka tid” i appen, men det förutsätter att man i förväg vet när man ska åka…
Om jag vet att jag ska åka om en stund och vill förvärma batteriet, är det då symbolen i appen som ser ut som en fläkt/propeller jag ska använda?
Hur funkar den funktionen, när ska man använda den? Bara vid minusgrader ? Hur länge ska den stå på innan avresa? Vad jag läst ger det en längre range med uppvärmt batteri (värma upp kupén tar ju bara några minuter)
Är väldigt tacksam om nån kan förklara detta då det är min första vinter med teslan.
Tack på förhand
Laddar enbart hemma o har laddkabeln ansluten jämt när parkerad.
Vet att jag kan förvärma batteriet under ”boka tid” i appen, men det förutsätter att man i förväg vet när man ska åka…
Om jag vet att jag ska åka om en stund och vill förvärma batteriet, är det då symbolen i appen som ser ut som en fläkt/propeller jag ska använda?
Hur funkar den funktionen, när ska man använda den? Bara vid minusgrader ? Hur länge ska den stå på innan avresa? Vad jag läst ger det en längre range med uppvärmt batteri (värma upp kupén tar ju bara några minuter)
Är väldigt tacksam om nån kan förklara detta då det är min första vinter med teslan.
Tack på förhand
Re: Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
”…
Navigera till Klimat > Avfrosta bilen i mobilappen för att smälta snö, is och frost på vindrutan, fönstren och speglarna. Det värmer också högspänningsbatteriet efter behov.
….”
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... BEBEF.html
Jag värmer bara upp batteriet om jag måste ha den extra räckvidden. Annars kör jag värmaren plus ev defroster för att få bort is/snö.
Navigera till Klimat > Avfrosta bilen i mobilappen för att smälta snö, is och frost på vindrutan, fönstren och speglarna. Det värmer också högspänningsbatteriet efter behov.
….”
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... BEBEF.html
Jag värmer bara upp batteriet om jag måste ha den extra räckvidden. Annars kör jag värmaren plus ev defroster för att få bort is/snö.
Re: Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
Ok tack för svaret, men vad betyder den symbolen som ser ut som en fläkt ?
Är det inte möjligt att förvärma batteriet utan att kupén värms upp hela tiden, det verkar ju onödigt?
Är det inte möjligt att förvärma batteriet utan att kupén värms upp hela tiden, det verkar ju onödigt?
Re: Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
Propellern på startsidan i appen startar climate.
När du laddar batteriet kommer det värmas upp först om det är för kallt.
När du laddar batteriet kommer det värmas upp först om det är för kallt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
Det finns egentligen ingen större anledning att förvärma batteriet, den enda riktiga
anledningen skulle vara om man ska snabbladda förhållandevis snart och då måste
man navigera till laddaren så värmer bilen batteriet (det gäller egentligen alltid när
man ska snabbladda).
Förutom det så är den enda nackdelen med kallt batteri att man får svag motorbroms tills
batteriet är lite varmare, plus möjligen lite begränsad motoreffekt också…
anledningen skulle vara om man ska snabbladda förhållandevis snart och då måste
man navigera till laddaren så värmer bilen batteriet (det gäller egentligen alltid när
man ska snabbladda).
Förutom det så är den enda nackdelen med kallt batteri att man får svag motorbroms tills
batteriet är lite varmare, plus möjligen lite begränsad motoreffekt också…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
Ok då :då vet jag att symbolen betyder climate. Jag är antagligen trögfattad men fattar inte vad climate innebär
Finns ju andra knappar för att starta värmen och avfrostning- alltså vad innebär ”climate” undrar jag?
Finns ju andra knappar för att starta värmen och avfrostning- alltså vad innebär ”climate” undrar jag?
Re: Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
"Climate" är ventilation samt värme om det är kallt ute eller aircon om det är varmt ute. "Avfrostning" är extra värme på framrutan, bakrutan och speglar, med riktigt snabb uppvärmning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
Tesla-appen
Kort: Climate (fläktsymbol) startar/stänger luftkonditioneringen. Den jobbar mot din valda temperatur precis som den skulle gjort om du satt i. Oavsett sommar eller vinter kommer den justera temperaturen till vad du ställt den på, så svalt i bilen på högsommaren och varmt på vintern.
Avfrosta: Full värmeinställning, maximalt med luft på rutan, elavfrostning på bakrutan etc etc.
I sak ska du inte behöva göra något speciellt för batteriet, det ska inte krävas mer av dig bara för att det är en elbil. Vill man ha maximal räckvidd ställer man in avfärdstid och med kabeln isatt, precis som du förstått det. Batteriet har ganska stor massa så har du satt en tid men inte kört iväg så blir det inte kallt på en kvart heller.
Annars, bara använd den som vanligt. Behöver du inte maximal räckvidd så behöver du inte ha koll på exakt avfärdstid
Kort: Climate (fläktsymbol) startar/stänger luftkonditioneringen. Den jobbar mot din valda temperatur precis som den skulle gjort om du satt i. Oavsett sommar eller vinter kommer den justera temperaturen till vad du ställt den på, så svalt i bilen på högsommaren och varmt på vintern.
Avfrosta: Full värmeinställning, maximalt med luft på rutan, elavfrostning på bakrutan etc etc.
I sak ska du inte behöva göra något speciellt för batteriet, det ska inte krävas mer av dig bara för att det är en elbil. Vill man ha maximal räckvidd ställer man in avfärdstid och med kabeln isatt, precis som du förstått det. Batteriet har ganska stor massa så har du satt en tid men inte kört iväg så blir det inte kallt på en kvart heller.
Annars, bara använd den som vanligt. Behöver du inte maximal räckvidd så behöver du inte ha koll på exakt avfärdstid
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
Nja, nu förenklar och förtydligar vi lite för trådskaparen
Fläktsymbolen i appen värmer upp kupén OCH batteriet (om det behövs)
Du kan se i appen om batteriet värms eller inte, det kommer upp tre röda slingor bredvid batterisymbolen i appen när batteriet värms.
Generellt sett så värms kupén snabbt men det tar längre tid för batteriet.
Uppskattningsvis vid värms kupén upp med 10 grader på 5 minuter, batteriet 10 grader på 20 minuter. (Grov uppskattning)
Så är bilen och batteri -10 grader så tar det 15 minuter för kupén att bli varm och 1 timme för batteriet att nå 20 grader.
Fläktsymbolen i appen värmer upp kupén OCH batteriet (om det behövs)
Du kan se i appen om batteriet värms eller inte, det kommer upp tre röda slingor bredvid batterisymbolen i appen när batteriet värms.
Generellt sett så värms kupén snabbt men det tar längre tid för batteriet.
Uppskattningsvis vid värms kupén upp med 10 grader på 5 minuter, batteriet 10 grader på 20 minuter. (Grov uppskattning)
Så är bilen och batteri -10 grader så tar det 15 minuter för kupén att bli varm och 1 timme för batteriet att nå 20 grader.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- tobias_rullar
- Teslaägare
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 24 maj 2021 21:14
Re: Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
Ja det var så det blev för mig när bilen var parkerad ute. Jag klickade på fläktbladen på startsidan i appen 1h innan vi skulle åka. Kupén var varm samt att batteriet låg på ~15-17 grader C. Vilket iaf jag tycker är bra för elmotorerna bromsar som vanligt. Orsaken till 1h innan avfärd är för att jag inte tycker om att skrapa rutor samt ogillar när det "strålar" kyla från allt i kupén.
Det vet jag inte om jag sett. Å andra sidan visste jag inte om det så har inte tittat efter det. Man kan se att det blir rött för både fram och bakruta samt luften, men helt missat att det finns någon symbol för batterivärmen. Var är det i appen?
Ska försöka komma ihåg att kika efter det nästa gång bilen varit parkerad ute en längre stund.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kan ngn va snäll förklara hur jag gör på vintern
tobias_rullar skrev: ↑02 jan 2023 15:55Ja det var så det blev för mig när bilen var parkerad ute. Jag klickade på fläktbladen på startsidan i appen 1h innan vi skulle åka. Kupén var varm samt att batteriet låg på ~15-17 grader C. Vilket iaf jag tycker är bra för elmotorerna bromsar som vanligt. Orsaken till 1h innan avfärd är för att jag inte tycker om att skrapa rutor samt ogillar när det "strålar" kyla från allt i kupén.Det vet jag inte om jag sett. Å andra sidan visste jag inte om det så har inte tittat efter det. Man kan se att det blir rött för både fram och bakruta samt luften, men helt missat att det finns någon symbol för batterivärmen. Var är det i appen?
Ska försöka komma ihåg att kika efter det nästa gång bilen varit parkerad ute en längre stund.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler