Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Provkör! Eller läs i Plaidgruppen på FB hur många andra som haft en rad Teslor förut upplever bilen.
1030K kostade min X plus moms. Och det var alltså de rabatterade priserna jag skrev med utgångspunkt från.
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Provkör! Eller läs i Plaidgruppen på FB hur många andra som haft en rad Teslor förut upplever bilen.
1030K kostade min X plus moms. Och det var alltså de rabatterade priserna jag skrev med utgångspunkt från.
Många nöjda kunder ser jag, har du fortfarande problem med din baklucka som öppnar sig sporadiskt?
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.
En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.
Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.
En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.
Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
Har fått ett par stenskott och jag håller alltid avstånd men det hjälper dessvärre inte och idag fick jag en ny som jag tror är orsaken för sprickan då jag var på väg till Sollentuna för att ladda. När jag åkte från laddningen då var sprickan där så jag tror det måste blivit en reaktion utav värmen från laddningen osv
Pratade med min säljare - fanns en hel del plaid kvar som inte hämtats upp. Jag erbjöd mig att hjälpa honom med en om jag fick samma pris som gällde tidigare.
Som ni förstår så är jag fortfarande utan plaid
Han rådde mig att vänta och se om de kommer upp som lagerbilar så kanske priset sänks något.
Så om någon fortfarande vill åt en plaid nu innan årskiftet så är det nog goda chanser
Vi är flera som inte fick någon vid denna leverans och just nu väntar på nästa omgång som kommer i Mars. Om Tesla läser detta så vill jag bara påpeka detta.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.
En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.
Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
Har fått ett par stenskott och jag håller alltid avstånd men det hjälper dessvärre inte och idag fick jag en ny som jag tror är orsaken för sprickan då jag var på väg till Sollentuna för att ladda. När jag åkte från laddningen då var sprickan där så jag tror det måste blivit en reaktion utav värmen från laddningen osv
Ser inte ut som att det sprack för stenskott? Med mindre du har ett stenskott precis där sprickan börjar.
Tippar på antingen skev ruta med spänningar i kombination med hastiga temperaturändringar.
Enorm skillnad mot gamla S100D 2017, och då inte bara inredning och yoken. Kändes som att köra omkring med lock för öronen, som man varit ute och flugit innan. Då är det ändå dubbdäck. Natt och dag kontra 2017. Helljuset var som att slå på en widescreenteve, och helljusautomatiken fungerade nu faktiskt nästan klockrent (bara enstaka avbländningar för vägskyltar).
Tydligen får man insane mode och insane+ och trackmode nu (men inte ludicrous), men bilen var fullastad med däck så jag testade inte.
Yoken fungerade väl, även blinkersen, enda var väl när man normalt släpper ratten för att bilen ska räta upp sig själv på en parkeringsplats eller motsvarande och då inte kan glida med händerna.
Bara kört 46 km i mörker nu stad-motorväg-landsväg så detta är väldigt korta första intryck. 188 Wh/km på de 46 km. Ångrar inte uppgraderingen än iaf. Värdeminskning på inbytet ca 38:- SEK per mil på nästan 16000 mil, men jag har inte räknat exakt.
Senast redigerad av larsw, redigerad totalt 3 gång.
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.
En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.
Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
Har fått ett par stenskott och jag håller alltid avstånd men det hjälper dessvärre inte och idag fick jag en ny som jag tror är orsaken för sprickan då jag var på väg till Sollentuna för att ladda. När jag åkte från laddningen då var sprickan där så jag tror det måste blivit en reaktion utav värmen från laddningen osv
Ser inte ut som att det sprack för stenskott? Med mindre du har ett stenskott precis där sprickan börjar.
Tippar på antingen skev ruta med spänningar i kombination med hastiga temperaturändringar.
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Provkör! Eller läs i Plaidgruppen på FB hur många andra som haft en rad Teslor förut upplever bilen.
1030K kostade min X plus moms. Och det var alltså de rabatterade priserna jag skrev med utgångspunkt från.
Många nöjda kunder ser jag, har du fortfarande problem med din baklucka som öppnar sig sporadiskt?
800337A9-29BC-4DCF-9FEC-06EB5BCE20DC.jpeg
5C09669A-8393-45DB-A705-D2578B74B064.jpeg
Herregud. Folk måste chilla lite, värsta livet för att de hämtar ut bilen med två lackskador. Finns värre saker att stressa över och då är jag en perfektionist när det kommer till mina bilar. Allt går liksom att fixa och Tesla kommer garanterat fixa detta.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.
En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.
Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
Har fått ett par stenskott och jag håller alltid avstånd men det hjälper dessvärre inte och idag fick jag en ny som jag tror är orsaken för sprickan då jag var på väg till Sollentuna för att ladda. När jag åkte från laddningen då var sprickan där så jag tror det måste blivit en reaktion utav värmen från laddningen osv
Ser inte ut som att det sprack för stenskott? Med mindre du har ett stenskott precis där sprickan börjar.
Tippar på antingen skev ruta med spänningar i kombination med hastiga temperaturändringar.
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Provkör! Eller läs i Plaidgruppen på FB hur många andra som haft en rad Teslor förut upplever bilen.
1030K kostade min X plus moms. Och det var alltså de rabatterade priserna jag skrev med utgångspunkt från.
Många nöjda kunder ser jag, har du fortfarande problem med din baklucka som öppnar sig sporadiskt?
Herregud. Folk måste chilla lite, värsta livet för att de hämtar ut bilen med två lackskador. Finns värre saker att stressa över och då är jag en perfektionist när det kommer till mina bilar. Allt går liksom att fixa och Tesla kommer garanterat fixa detta.
Nja skulle jag hämta ut en bil för ca 1.5 miljoner så skulle jag inte acceptera lackskador och en omlackering av valde delar ger garanterat nyansskillnader. Räcker om jag köper en ny bil för 300 också, ska inte vara lackskador på en ny bil. Du kan ju inte vara perfektionist om du skulle hämta ut en ny bil med lackskador. Dock skulle jag inte lägga ut det på fb eller vad det var.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Provkör! Eller läs i Plaidgruppen på FB hur många andra som haft en rad Teslor förut upplever bilen.
1030K kostade min X plus moms. Och det var alltså de rabatterade priserna jag skrev med utgångspunkt från.
Många nöjda kunder ser jag, har du fortfarande problem med din baklucka som öppnar sig sporadiskt?
Herregud. Folk måste chilla lite, värsta livet för att de hämtar ut bilen med två lackskador. Finns värre saker att stressa över och då är jag en perfektionist när det kommer till mina bilar. Allt går liksom att fixa och Tesla kommer garanterat fixa detta.
Nja skulle jag hämta ut en bil för ca 1.5 miljoner så skulle jag inte acceptera lackskador och en omlackering av valde delar ger garanterat nyansskillnader. Räcker om jag köper en ny bil för 300 också, ska inte vara lackskador på en ny bil. Du kan ju inte vara perfektionist om du skulle hämta ut en ny bil med lackskador. Dock skulle jag inte lägga ut det på fb eller vad det var.
+1
Bil för 1.4m och bakluckan öppnar sig när man låser upp bilen. Mystiska elfel är aldrig något jag skulle acceptera. Hade lämnat tillbaka bilen direkt. Var det inte någon för något år sedan här som hade sin X inne på service för problem med skärmarna? En Raven X P? Hävt köp vill jag minnas.
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.
En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.
Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
Nu har jag en Plaid och inte en LR, men att kalla skillnaden mellan nya och gamla dramatisk är en underdrift i min mening. Mitt förra bilbyte var från en X P100DL till en X Ludicrous Performance Raven. Då var jag glad över att Raven innebar ganska rejäla förbättringar på ett par områden där det verkligen behövdes, framförallt vad gällde fjädringskomfort och körkänsla. Det var inte enorma skillnader men Raven var märkbart bättre än den gamla på flera viktiga punkter. Den nya modellen är väldigt mycket bättre än Raven på nästan allt. Framförallt komfort och körkänsla är radikalt annorlunda, otroligt mycket bättre. Det känns faktiskt som att köra en helt annan bil. Ljudnivån är avsevärt mycket lägre, nya interiören är ljusår bättre, och ljudsystemet har gått från rätt bra till extremt bra. Och Plaid drar inte mer än Raven, tvärtom faktiskt. De är rejält mycket snålare.
Jag upplever det som en enorm skillnad och är mycket nöjd. Mellan bilarna hade jag en Model Y Long Range och var förvånad över hur många saker som den var mycket bättre än X Raven på, och det gjorde mig lite orolig inför nya bilen, att jag skulle uppleva att den inte var tillräckligt bra jämfört med Model Y. Men den farhågan var i onödan. Nya Model X är en bil som på ett helt annat sätt känns värdig att befinna sig i den prisklass den gör.
Ventilerade säten fanns förresten inte på Raven såvitt jag kan minnas. Det erbjöds ett kort tag 2016 och sen väldigt kort igen 2018. Men det fanns inte att välja när jag köpte Model X vare sig 2017 eller 2019.
Senast redigerad av danni, redigerad totalt 1 gånger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nu har jag en Plaid och inte en LR, men att kalla skillnaden mellan nya och gamla dramatisk är en underdrift i min mening.
Åsikterna går ju isär och surt sa räven om rönnbären.
Benägen att hålla med dig om dramatisk skillnad, dock gällande Model S kontra S100D 2017, så ett lite större kliv. Men det är ju en helt annan komfort och ljudnivå nu.
Nu har jag en Plaid och inte en LR, men att kalla skillnaden mellan nya och gamla dramatisk är en underdrift i min mening.
Åsikterna går ju isär och surt sa räven om rönnbären.
Benägen att hålla med dig om dramatisk skillnad, dock gällande Model S kontra S100D 2017, så ett lite större kliv. Men det är ju en helt annan komfort och ljudnivå nu.
Ja, åsikterna verkar gå isär. Frågan är - har de vars åsikter avviker rejält faktiskt kört de nya modellerna själva?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ja, åsikterna verkar gå isär. Frågan är - har de vars åsikter avviker rejält faktiskt kört de nya modellerna själva?
Jag har inte koll på vilka de som har negativa åsikter är, men bor man i Sverige är det väl osannolikt att man kört dem, om man nu inte varit mycket i USA och fått köra dem där. Men det kan säkert finnas de som testat, det är bara rätt ovanligt än så länge tror jag.
Själv har jag bara kört 46 km och då äger jag ändå en. Eller okej, mitt företag leasar en.
Senast redigerad av larsw, redigerad totalt 1 gånger.
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.
En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.
Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
Nu har jag en Plaid och inte en LR, men att kalla skillnaden mellan nya och gamla dramatisk är en underdrift i min mening. Mitt förra bilbyte var från en X P100DL till en X Ludicrous Performance Raven. Då var jag glad över att Raven innebar ganska rejäla förbättringar på ett par områden där det verkligen behövdes, framförallt vad gällde fjädringskomfort och körkänsla. Det var inte enorma skillnader men Raven var märkbart bättre än den gamla på flera viktiga punkter. Den nya modellen är väldigt mycket bättre än Raven på nästan allt. Framförallt komfort och körkänsla är radikalt annorlunda, otroligt mycket bättre. Det känns faktiskt som att köra en helt annan bil. Ljudnivån är avsevärt mycket lägre, nya interiören är ljusår bättre, och ljudsystemet har gått från rätt bra till extremt bra. Och Plaid drar inte mer än Raven, tvärtom faktiskt. De är rejält mycket snålare.
Jag upplever det som en enorm skillnad och är mycket nöjd. Mellan bilarna hade jag en Model Y Long Range och var förvånad över hur många saker som den var mycket bättre än X Raven på, och det gjorde mig lite orolig inför nya bilen, att jag skulle uppleva att den inte var tillräckligt bra jämfört med Model Y. Men den farhågan var i onödan. Nya Model X är en bil som på ett helt annat sätt känns värdig att befinna sig i den prisklass den gör.
Ventilerade säten fanns förresten inte på Raven såvitt jag kan minnas. Det erbjöds ett kort tag 2016 och sen väldigt kort igen 2018. Men det fanns inte att välja när jag köpte Model X vare sig 2017 eller 2019.
Det fanns på de första som tillverkades i april/maj skiftet 2019.
Att X 2019 inte skulle ha ventilerade är fel. Hade själv en XP100DL tillverkad 2019-04 uttagen 2019.09.28 med ventilerade.
Min Raven LR sept -19 har inte vent. seats. Tror inte Perf har det heller. Jag har inte åkt eller kört i en refresh, men jag har sett ett tjugotal reviews och har läst en hel del på forum och Twitter om refreshen, Är den värd 200-300k extra plus moms? Inte för mig. Men smaken är som baken. Det är en jättefin bil för vissa, men jag prioriterar andra saker - som att inte behöva service.
Ex:
Folk har olika kvalitetskrav för ett köp på 1.5M...
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Min Raven LR sept -19 har inte vent. seats. Jag har inte åkt eller kört i en refresh, men jag har sett ett tjugotal reviews och läste en hel del på forum och Twitter om refreshen, Är den värd 200-300k extra plus moms? Inte för mig. Men smaken är som baken.
Ex:
Folk har olika kvalitetskrav för ett köp på 1.5M...
Det här var väl den absolut minst viktiga detaljen i allt jag skrev, men okay, det kanske fanns ett kort tag 2018-2019. Det fanns inte på min Raven från 2019. Oavsett vilket är Teslor med ventilerade säten något väldigt ovanligt före den här refreshen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Är det någon här som gått direkt från Raven till nya refreshen som kan uttala sig skulle det vara intressant att höra hur man upplever det buller- och komfort/kvalitets-mässigt.
Är det någon här som gått direkt från Raven till nya refreshen som kan uttala sig skulle det vara intressant att höra hur man upplever det buller- och komfort/kvalitets-mässigt.
Danni räknas inte för att han hade en Y hyrbil i ett par månader mellan?
Däremot väldigt gott om åsikter från folk som inte kört refreshen.
Tycker det finns gott om vittnesmål i tråden, men vill du ha fler så kan jag rekommendera "Tesla Plaid Sweden"-gruppen på FB.
Är det någon här som gått direkt från Raven till nya refreshen som kan uttala sig skulle det vara intressant att höra hur man upplever det buller- och komfort/kvalitets-mässigt.
Danni räknas inte för att han hade en Y hyrbil i ett par månader mellan?
Däremot väldigt gott om åsikter från folk som inte kört refreshen.
Tycker det finns gott om vittnesmål i tråden, men vill du ha fler så kan jag rekommendera "Tesla Plaid Sweden"-gruppen på FB.
Inte ens ett par månader. Jag sålde min X Raven i mitten av november. Visst hade det varit mer intressant att hoppa från ena bilen in i den andra, men jag tror ändå jag har rätt bra underlag för jämförelsen. Jag hade ju ändå min gamla X i ganska precis tre år. Skillnaden på just områdena bulle och komfort är enorm. Tycker det är fantastiskt i nya bilen att vi kan föra ett samtal mellan framsätena och mittenraden i en väldigt normal ton. Vi kan rent av ha på musik på lagom nivå och föra ett samtal över musiken vid behov. Det gick inte i Raven. Fjädringskomforten är på en helt annan nivå. Den går mjukt och fint, och kränger inte som sjutton om man exempelvis kör lite snett över ett farthinder. Nu känns den som jag förväntar mig att en bil i den prisklassen ska göra, komfortmässigt. En viktig skillnad är också att komforten är bibehållen även med fjädringen ställd på låg. På Raven tyckte jag den var okay komfortmässigt med fjädringen på standardhög, men att mycket av det försvann i låg eller mycket låg.
Kvalitet kan betyda väldigt många olika saker. Jag har inte haft några problem alls med min bil än, men jag har sett att det varit en del småstrul för andra - sensorer kring bakdörrarna som inte funkat som de ska, bakluckor som öppnats spontant, lite sånt. Kvalitetsupplevelsen när man sitter i bilen och hanterar bilen har däremot tagit ett enormt kliv framåt. Den känns genuint premium nu. Allt är lite mer gedigen. Den nya centerkonsollen gör att bilen känns mer ombonad, medan den lite flytande dashboarden och vindrutan fortfarande bibehåller den där enorma känslan av rymd som är så speciell för X, och samspelet dem emellan funkar väldigt bra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com