{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Såg en plaid live idag i Linköping i trafiken. På bild så ser dom bredare skärmarna inte ut som något man vill skriva hem om men live så såg det ganska mycket stöddigare ut. Blev ganska sugen 

Model S P85DL+
Hämtade ut min Plaid idag. Min första Tesla. Har hört och läst om diverse strul så jag var lite orolig inför hämtningen. Det enda problemet var att bilen hade sommardäck trots att jag beställt dubbdäck med det löste dom snabbt. Bilen är helt fantastisk! Har inte hittat några skavanker. Längtar till våren så man kan lägga på sommarsulorna och testa plaid på riktigt. I mobile connector väskan låg det en CCS adapter! Är det bara jag som fått en sån? Det kan väl inte finnas någon användning för den?
Model S Plaid
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Du behöver verkligen inte den där adaptern till Plaid och du har fått den av misstag. Ge tillbaks den till Tesla.
Inser just att jag inte ens öppnat den väskan och kollat själv.
Inser just att jag inte ens öppnat den väskan och kollat själv.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Apropå supercharging, förresten, så går det lagom snabbt med en Plaid, om man är van vid gamla S/X:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
När alla Plaid laddar får nog allt svenska kraftnät ta till rullande avstängning för att effekten ska räcka
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Fick ett samtal från Tesla i Umeå igår, ”Om du kan tänka dig en röd S Plaid i stället för en blå så kan du få den i morgon”. Hade också förväntat mig mars eftersom jag hade RN 1145…… Nu står det en röd i garagetbjornnilsson skrev: ↑30 dec 2022 18:34Vi är flera som inte fick någon vid denna leverans och just nu väntar på nästa omgång som kommer i Mars. Om Tesla läser detta så vill jag bara påpeka detta.Lystico skrev: ↑30 dec 2022 13:46Pratade med min säljare - fanns en hel del plaid kvar som inte hämtats upp. Jag erbjöd mig att hjälpa honom med en om jag fick samma pris som gällde tidigare.
Som ni förstår så är jag fortfarande utan plaid
Han rådde mig att vänta och se om de kommer upp som lagerbilar så kanske priset sänks något.
Så om någon fortfarande vill åt en plaid nu innan årskiftet så är det nog goda chanser

Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Avundsjukan lyser igenom.NEO skrev:Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du sespacecoin skrev: ↑30 dec 2022 16:27Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.
En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.
Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
Spricka på grund av förvärmning i appen?
PS. Raven har inte ventilerade säten förutom några nästintill unika exemplar som producerades första veckan i april 2019.
Glad för att jag sålt min Tesla
Jag bytte ut min S Raven performance -20 mot en S Plaid och kan intyga nu efter första fjällresan att ljudnivån i bilen är väsentligt lägre (21” både på förra och Plaiden). Prestandan är inte helt oväntat utomjordisk. Laddning i över 250 kW mycket trevligt.spacecoin skrev:Är det någon här som gått direkt från Raven till nya refreshen som kan uttala sig skulle det vara intressant att höra hur man upplever det buller- och komfort/kvalitets-mässigt.
Helljuset mycket bättre än Raven och dessutom funkar helljusautomatiken riktigt bra - det enda jag har att anmärka på kring den är den tar lite för lång tid på sig att trigga igång efter ett möte / man får köra i mörker onödigt läge.
Ljudanläggningen är ett enormt lyft, även komforten generellt flera pinnhål upp. Kvalitetskänslan känns klart högre generellt, och utöver att hela interiören känns helt ny så är även tex bagageutrymmet och hatthylla nytt och högre detaljkänsla än sena raven.
Ratten och avsaknad av spakarna har jag dock inte lyckats bli vän med ännu.
Model 3 Performance -21
Model S Plaid, röd
- AndIT
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas51215
Var det kanske min?

Dig jag låg bakom i Lambohov under em?
Tesla MS G/S -2023
Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Ja verkligen. Någon skrev "Surt sa räven" och sällan har det väl stämt bättre.Hertsh skrev: ↑30 dec 2022 23:53Avundsjukan lyser igenom.NEO skrev:Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du sespacecoin skrev: ↑30 dec 2022 16:27Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?
Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.
Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.
Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
PS. Raven har inte ventilerade säten förutom några nästintill unika exemplar som producerades första veckan i april 2019.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Surt sa Raven.
Folk får naturligtvis dissa nya S/X, precis som de får dissa vilken annan ny bilmodell som helst. Men få kan än så länge säga att de gjort det efter att ha provkört och provåkt.
Författare och bloggare. Model S 2023
Surt sa Raven.
Folk får naturligtvis dissa nya S/X, precis som de får dissa vilken annan ny bilmodell som helst. Men få kan än så länge säga att de gjort det efter att ha provkört och provåkt.
[/quote]
Ha, ha den var riktigt rolig
Känner igen fenomenet, inte minst i tråden - Aktien TSLA.
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att glädjas med andra. Själv är jag fortfarande lika nöjd med min bil och allt som jag får ”gratis” varje dag.
[/quote]
Ha, ha den var riktigt rolig

Känner igen fenomenet, inte minst i tråden - Aktien TSLA.
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att glädjas med andra. Själv är jag fortfarande lika nöjd med min bil och allt som jag får ”gratis” varje dag.
Installerat 13,2 kWp solceller
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Avundsjuk på vad? Har haft flera möjligheter att få köpa plaid och avstått. Hyrt S plaid i USA, Provkört X här hemma. Följde även med en kollega som lämnade tillbaka en X Plaid på grund av fel med bakdörrarna i Åre och efter fem timmars väntan på road service var beskedet att han fick köra till service center men att inga loaners fans tillgängliga enbart uber vouchers.Hertsh skrev: ↑30 dec 2022 23:53Avundsjukan lyser igenom.NEO skrev:Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du sespacecoin skrev: ↑30 dec 2022 16:27Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Jag är skeptisk till kvalitet och även service (något jag även pushat för i andra trådar) för den prislappen. Men har aldrig någonsin sagt att bilen saknar wow faktor. Prestandan är overklig och nya inredningen är fräsch.
Men there comes a time when shit hits the fan, när prestandan inte är lika kul längre och kvalitet visar sitt rätta. Det ser man på TWC för refresh är faktiskt något som funnits en bra stund och det är ingen osanning eller fakeade bilder jag postat. Likheten med tsla aktien är väl ganska kul, några tror Tesla är undervärderat vid 400$ andra som blankar aktien (inga nämnda men florerar i tråden) extrembaissar för egen vinst, so be it. Men avundsjuk, nä, realist ja.
Menar du att det finns folk som haft problem med sina bilar? Det är ju helt galet. Alla äldre S & X är ju helt felfria! Likaså har jag aldrig hört talas om någon som drabbats av någon typ av fel med varken 3 eller Y. Plötsligt släpper Tesla en modell där man kan stöta på fel. Tackar ödmjukast för dessa otroliga insikter!NEO skrev: ↑31 dec 2022 09:07Avundsjuk på vad? Har haft flera möjligheter att få köpa plaid och avstått. Provkört X. Följde även med en kollega som lämnade tillbaka en X Plaid på grund av fel med bakdörrarna i Åre och efter fem timmars väntan på road service var beskedet att han fick köra till service center men att inga loaners fans tillgängliga enbart uber vouchers.Hertsh skrev: ↑30 dec 2022 23:53Avundsjukan lyser igenom.NEO skrev:Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du sespacecoin skrev: ↑30 dec 2022 16:27Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Jag är skeptisk till kvalitet och även service (något jag även pushat för i andra trådar) för den prislappen. Men har aldrig någonsin sagt att bilen saknar wow faktor. Prestandan är overklig och nya inredningen är fräsch.
Men there comes a time when shit hits the fan, när prestandan inte är lika kul längre och kvalitet visar sitt rätta. Det ser man på TWC för refresh är faktiskt något som funnits en bra stund och det är ingen osanning eller fakeade bilder jag postat. Likheten med tsla aktien är väl ganska kul, några tror Tesla är undervärderat vid 400$, so be it. Men avundsjuk, nä, realist ja.
Avundsjuk? Nej, nej, det är du absolut inte! Bara väldigt mån om att "förklara" för alla nya ägare vilket dåligt köp de gjort. Lite som alla de där gubbarna på Facebook som "upplyser" om att elbilar bara hör hemma på tivoli.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
Korrekt, att köpa bil för 1.4miljoner och bara acceptera att bakluckan öppnar sig sporadiskt är också extremt märkligt. Jag hade varit rasande att kvalitetskontrollen är obefintlig och nästan alltid varit hos Tesla.Legato skrev: ↑31 dec 2022 09:29Menar du att det finns folk som haft problem med sina bilar? Det är ju helt galet. Alla äldre S & X är ju helt felfria! Likaså har jag aldrig hört talas om någon som drabbats av någon typ av fel med varken 3 eller Y. Plötsligt släpper Tesla en modell där man kan stöta på fel. Tackar ödmjukast för dessa otroliga insikter!NEO skrev: ↑31 dec 2022 09:07Avundsjuk på vad? Har haft flera möjligheter att få köpa plaid och avstått. Provkört X. Följde även med en kollega som lämnade tillbaka en X Plaid på grund av fel med bakdörrarna i Åre och efter fem timmars väntan på road service var beskedet att han fick köra till service center men att inga loaners fans tillgängliga enbart uber vouchers.Hertsh skrev: ↑30 dec 2022 23:53Avundsjukan lyser igenom.NEO skrev:Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du sespacecoin skrev: ↑30 dec 2022 16:27
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Men there comes a time when shit hits the fan, när prestandan inte är lika kul längre och kvalitet visar sitt rätta. Det ser man på TWC för refresh är faktiskt något som funnits en bra stund och det är ingen osanning eller fakeade bilder jag postat. Likheten med tsla aktien är väl ganska kul, några tror Tesla är undervärderat vid 400$, so be it. Men avundsjuk, nä, realist ja.
Avundsjuk? Nej, nej, det är du absolut inte! Bara väldigt mån om att "förklara" för alla nya ägare vilket dåligt köp de gjort. Lite som alla de där gubbarna på Facebook som "upplyser" om att elbilar bara hör hemma på tivoli.![]()
Det gäller även nya MYP, folk hämtar ut bilar för 820.000kr utan värme på grund av kompressorfel de första milen. Insane
Det hände redan december 2020 när refresh 3 kom med VP. Lär man sig aldrig? Ska man svälja allt?
Märks att du gått från att blanka tesla till att ha köpt, dina inlägg genomsyrar dina investeringar

Är det rimligt att tappa 40km över natten? Har inte förvärmt kupén eller haft sentry mode igång. Det enda som varit aktivt är överhettningsskyddet i kupén men den används ändå inte nu under vintern.
Det är inte första natten det händer.
- NEO
- Teslaägare
Låter konstigt, ska inte dra mer än max 1-2% på en natt. 40km är väl runt 8%? Startade du i varmgarage och parkerade i minus så kan väl fenomenet hända.
Om den stått ute och det varit minusgrader så skulle jag gissa på kallt batteri bara och att du får "tillbaka" räckvidd när batteriet blivit varmare. Om den stått i varmgarage eller "varmt" ute så låter det dock märkligt imo.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Gott nytt år!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
bjornnilsson skrev:Besökte Marholmen och gladdes åt rubriken på denna skylt.
Gott nytt år!

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- NEO
- Teslaägare
Fyra lagerbilar för den som vill fynda!
Två S, Två X.
Två S, Två X.
Fynda är nog lite att ta i, hade de varit 300k billigare så hade man nog slagit till.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Borta... Jag hann inte ens kolla hemsidan.
Glad för att jag sålt min Tesla
Ja, var ett kort 2022 erbjudande. Men till fullpris enligt vanliga prislistan.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- Stolpskott
- Teslaägare
Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!