Blinkersspak vs yoke
Moderator: Redaktion
Blinkersspak vs yoke
Ni som kört lite grann vad är eran åsikt. Jag kan vänja mig vid ratten men blinkersspaken vill jag ha tillbaka.
Ratten är jag mest rädd att den ska slitas ordentligt om man inte tänker på hur man greppar den.
Ratten är jag mest rädd att den ska slitas ordentligt om man inte tänker på hur man greppar den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Blinkersspak vs yoke
Det var ju nån på forumet som skulle testa S3XY buttons för att ha bättre placerade blinkersknappar. Man vill ju ha dom stationära isf, frågan är ju hur man skulle placera dom för att det faktiskt skulle bli en bra lösning, om det är möjligt överhuvudtaget. Oavsett hur man vrider och vänder på det måste man ju pricka knappar istället för att dra upp o ner en spak man utan problem hittar i blindo.
Med det sagt, jag har blivit rätt bra på att behålla greppet om ratten i alla möjliga vinklar utan problem, och därmed tummen rätt placerad för att enkelt pricka blinkersen. Det enda konstiga nu är att man får ha tvåhandsgrepp konstant, vilket leder till några knepiga armvridningar ibland.
Med det sagt, jag har blivit rätt bra på att behålla greppet om ratten i alla möjliga vinklar utan problem, och därmed tummen rätt placerad för att enkelt pricka blinkersen. Det enda konstiga nu är att man får ha tvåhandsgrepp konstant, vilket leder till några knepiga armvridningar ibland.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Blinkersspak vs yoke
Kommer "Yokearmbåge" bli ett uttryck?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Blinkersspak vs yoke
Jag fick ut min S Plaid igår och har hunnit med 100 mil sedan dess så jag tror jag är berättigad till en åsikt. =)
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
2022 - Y LR - Såld
Re: Blinkersspak vs yoke
Finns väl ingen som inte tycker man ska blinka ut ur en rondell? Det som råder skilda meningar om brukar väl vara om man ska blinka in i och i rondellen om man ska vänster eller höger i rondellen? Personligen tycker jag det är bra att blinka även i rondellen då det i mina ögon förbättrar trafikflödet avsevärt. Problemet är att många "glömmer" att ändra körriktningsvisare när de ska ut ur rondellen och fortsätter blinka att de ska fortsätta i rondellenKrisJ skrev: ↑28 dec 2022 16:40Jag fick ut min S Plaid igår och har hunnit med 100 mil sedan dess så jag tror jag är berättigad till en åsikt. =)
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
Jag är en av de som funderat på S3XY buttons och håller med om att det "bara" är högerblink ut som är bökigt. Min fundering har varit att sätta en knapp bakom varje "horn" på ratten, men där båda är för just högerblinkers. Avvaktar lite dock och ser om man kanske trots allt vänjer sig vid att hitta knappen på ratten.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Blinkersspak vs yoke
Röststyrning? Går det? Ropa "blinka höger!"
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Blinkersspak vs yoke
Kul att åka som passagerare i stan då
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Blinkersspak vs yoke
Nope. det är tydligen så att det inte finns några kommandon som är direkt kopplade till körningsfunktioner. Däremot testade jag en ny grej på väg till jobbet nu; istället för att ha ett tvåhandsgrepp hela vägen så har jag nu vant mig så pass till yoken att jag faktiskt kan greppa den med vänsterhanden igen i farten när jag behöver blinka (såvida inte rattutslaget är extremt, men så illa är det ju inte i en rondell), och att det funkar utmärkt med periferisyn och muskelminne så det tar noll fokus från annat. Man vänjer sig fortare än man tror.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
- Felixen
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
- Ort: Växjö
- Referralkod: ts.la/fredrik68480
Re: Blinkersspak vs yoke
Jag köpte en uppsättning S3XY buttons när de hade 20% före jul med just detta problemet i åtanke. Har sett att en del har satt knappar precis under armstödet mellan framsätena så att den inte syns. Där tänker jag att en knapp skulle kunna sitta som exempel. Vilar ofta högerarmen på stödet och då är det enkelt att klicka till när man ska svänga ur rondellen oavsett i vilket läge ratten är i.Legato skrev: ↑28 dec 2022 17:25Finns väl ingen som inte tycker man ska blinka ut ur en rondell? Det som råder skilda meningar om brukar väl vara om man ska blinka in i och i rondellen om man ska vänster eller höger i rondellen? Personligen tycker jag det är bra att blinka även i rondellen då det i mina ögon förbättrar trafikflödet avsevärt. Problemet är att många "glömmer" att ändra körriktningsvisare när de ska ut ur rondellen och fortsätter blinka att de ska fortsätta i rondellenKrisJ skrev: ↑28 dec 2022 16:40Jag fick ut min S Plaid igår och har hunnit med 100 mil sedan dess så jag tror jag är berättigad till en åsikt. =)
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
Jag är en av de som funderat på S3XY buttons och håller med om att det "bara" är högerblink ut som är bökigt. Min fundering har varit att sätta en knapp bakom varje "horn" på ratten, men där båda är för just högerblinkers. Avvaktar lite dock och ser om man kanske trots allt vänjer sig vid att hitta knappen på ratten.
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Re: Blinkersspak vs yoke
Det låter som ett bra alternativ det också! Har du installerat knapparna än?Felixen skrev: ↑29 dec 2022 19:47Jag köpte en uppsättning S3XY buttons när de hade 20% före jul med just detta problemet i åtanke. Har sett att en del har satt knappar precis under armstödet mellan framsätena så att den inte syns. Där tänker jag att en knapp skulle kunna sitta som exempel. Vilar ofta högerarmen på stödet och då är det enkelt att klicka till när man ska svänga ur rondellen oavsett i vilket läge ratten är i.Legato skrev: ↑28 dec 2022 17:25Finns väl ingen som inte tycker man ska blinka ut ur en rondell? Det som råder skilda meningar om brukar väl vara om man ska blinka in i och i rondellen om man ska vänster eller höger i rondellen? Personligen tycker jag det är bra att blinka även i rondellen då det i mina ögon förbättrar trafikflödet avsevärt. Problemet är att många "glömmer" att ändra körriktningsvisare när de ska ut ur rondellen och fortsätter blinka att de ska fortsätta i rondellenKrisJ skrev: ↑28 dec 2022 16:40Jag fick ut min S Plaid igår och har hunnit med 100 mil sedan dess så jag tror jag är berättigad till en åsikt. =)
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
Jag är en av de som funderat på S3XY buttons och håller med om att det "bara" är högerblink ut som är bökigt. Min fundering har varit att sätta en knapp bakom varje "horn" på ratten, men där båda är för just högerblinkers. Avvaktar lite dock och ser om man kanske trots allt vänjer sig vid att hitta knappen på ratten.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Felixen
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
- Ort: Växjö
- Referralkod: ts.la/fredrik68480
Re: Blinkersspak vs yoke
Inte ännu, väntar på bilen fortfarandeLegato skrev: ↑29 dec 2022 20:17Det låter som ett bra alternativ det också! Har du installerat knapparna än?Felixen skrev: ↑29 dec 2022 19:47Jag köpte en uppsättning S3XY buttons när de hade 20% före jul med just detta problemet i åtanke. Har sett att en del har satt knappar precis under armstödet mellan framsätena så att den inte syns. Där tänker jag att en knapp skulle kunna sitta som exempel. Vilar ofta högerarmen på stödet och då är det enkelt att klicka till när man ska svänga ur rondellen oavsett i vilket läge ratten är i.Legato skrev: ↑28 dec 2022 17:25Finns väl ingen som inte tycker man ska blinka ut ur en rondell? Det som råder skilda meningar om brukar väl vara om man ska blinka in i och i rondellen om man ska vänster eller höger i rondellen? Personligen tycker jag det är bra att blinka även i rondellen då det i mina ögon förbättrar trafikflödet avsevärt. Problemet är att många "glömmer" att ändra körriktningsvisare när de ska ut ur rondellen och fortsätter blinka att de ska fortsätta i rondellenKrisJ skrev: ↑28 dec 2022 16:40Jag fick ut min S Plaid igår och har hunnit med 100 mil sedan dess så jag tror jag är berättigad till en åsikt. =)
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
Jag är en av de som funderat på S3XY buttons och håller med om att det "bara" är högerblink ut som är bökigt. Min fundering har varit att sätta en knapp bakom varje "horn" på ratten, men där båda är för just högerblinkers. Avvaktar lite dock och ser om man kanske trots allt vänjer sig vid att hitta knappen på ratten.
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Re: Blinkersspak vs yoke
Är bara 10 mil in (helt fantastisk bil!).
Tog 5 minuter så var yoke inte ett problem. Kan tänka mig att det hjälper att jag kör en del motorcykel så viss vana med annan fordonsstyrning.
Blinkers är ett stort problem ut från rondell. I övrigt ok. Mindre jobb att trycka på knapparna med tummen än att dra i en spak men hade helt klart föredragit att ha spak till yoken. Det hade inte stört något heller med sikt så förstår inte varför den inte kunde vara kvar.
Model S Plaid 2023 Black/Black
Re: Blinkersspak vs yoke
Vad är fördelen med den nya ratten? Handlar det om att se instrumentklusteret? Skymmer rattkransen instrumentet i gamla modelS?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Blinkersspak vs yoke
Är styrningen progressiv eller är utväxlingen linjär? Har provat i min bil att inte flytta händerna från kvart i tre och det fungerar ju för det mesta även om det inte är hur jag håller i en bilratt. I små rondeller går det ju inte att hålla så.
Re: Blinkersspak vs yoke
Den skymmer mindre, den är skönare på landsväg/motorväg (men usel för manövrering på tex parkering).
Ja, bland annat.
Ja.
Gällande "skymmer" så gör den det extremt mycket för mig och det är något jag stört mig på i S&X. Men det beror ju såklart mycket på ens kroppsbyggnad kombinerat med hur man föredrar att ha ratten.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blinkersspak vs yoke
Är växelspaken kvar?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blinkersspak vs yoke
Nej. Man drar framåt/bakåt på skärmen. Finns även ett autoläge men jag har inte ens testat, ska inte funka så bra vad jag läst.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 5763
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Blinkersspak vs yoke
Det finns även fyra touchknappar av något slag i en list under 'mobiltelefonställen'.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting