Disruption
Moderator: Redaktion
Disruption
Vill tro att många Köpare av Tesla Model S är allmänt miljöintresserade och tror på att framtida transporter kommer att ske med el som kraftkälla. Om man ska producera energin själv är ju el det överlägset lättaste? Som jag förstått finns det ännu inget mer energieffektivt sätt att transportera sig än just med el. Min Tesla Model S klarar sig med 2 kWh per mil och inte ens min frus VW Lupo 3L med 3 dl diesel per mil (= ca 3 kWh per mil) klarar detta. Jag åker hellre Tesla.
Mitt problem är att mina solceller producerar el på sommarhalvåret men på vinterhalvåret räcker det inte. Har beställt Teslabatteri för att slippa nätavgiften på sommaren. Men jag skulle vilja kunna producera el via min panna på vintern men det finns ännu ingen utrustning att köpa i Sverige om man inte har gas inkopplat och det har inte jag.
Finns det någon mer i Tesla Club Sweden som tänker som jag att det skulle va skönt att ha tillgång till egen el även på vinterhalvåret? Man kan tycka att elen är billig nu men kärnkraften står inför avveckling och vad händer sedan med elpriset? Eller med en fortsatt ökning av nätavgiften som redan stuckit iväg!
Det jag tänker är pellets eller vedpanna som även producerar el.
Mitt problem är att mina solceller producerar el på sommarhalvåret men på vinterhalvåret räcker det inte. Har beställt Teslabatteri för att slippa nätavgiften på sommaren. Men jag skulle vilja kunna producera el via min panna på vintern men det finns ännu ingen utrustning att köpa i Sverige om man inte har gas inkopplat och det har inte jag.
Finns det någon mer i Tesla Club Sweden som tänker som jag att det skulle va skönt att ha tillgång till egen el även på vinterhalvåret? Man kan tycka att elen är billig nu men kärnkraften står inför avveckling och vad händer sedan med elpriset? Eller med en fortsatt ökning av nätavgiften som redan stuckit iväg!
Det jag tänker är pellets eller vedpanna som även producerar el.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Disruption
Att bränna pellets låter ju som att du ändå blir beroende av extern energiförsörjning. Att producera el från förbränning brukar ju vara svårt i mindre skala men du kanske har koll på sådana pannor? Spontant låter det inte riktigt som en miljöinsats att bränna ved om man inte har bra utrustning så att man får ren rök.
Lite intressant läsning angående att koppla bort sig från elnätet http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3915622.ece
Lite intressant läsning angående att koppla bort sig från elnätet http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3915622.ece
Driver sajten Car.info
Re: Disruption
Jag har inte några bra tak för solenergi, så jag har valt att tills vidare köra på el från vindkraft som produceras från eget kraftverk (andel) men som står på annan plats, så nätverkskostnaden kommer jag inte innan just nu.
Om man tänker installera pelletseldade pannor så bör man vara medveten om att utsläppskrav introduceras April 2017.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... g-med-ved/
Om man tänker installera pelletseldade pannor så bör man vara medveten om att utsläppskrav introduceras April 2017.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... g-med-ved/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Disruption
En lösning kan vara den här som enligt utsago snart ska släppas på svenska marknaden!
http://www.inresol.se/the-genious-porta ... generator/
http://www.inresol.se/the-genious-porta ... generator/
Re: Disruption
Shven skrev:Vill tro att många Köpare av Tesla Model S är allmänt miljöintresserade och tror på att framtida transporter kommer att ske med el som kraftkälla. Om man ska producera energin själv är ju el det överlägset lättaste? Som jag förstått finns det ännu inget mer energieffektivt sätt att transportera sig än just med el. Min Tesla Model S klarar sig med 2 kWh per mil och inte ens min frus VW Lupo 3L med 3 dl diesel per mil (= ca 3 kWh per mil) klarar detta. Jag åker hellre Tesla.
Mitt problem är att mina solceller producerar el på sommarhalvåret men på vinterhalvåret räcker det inte. Har beställt Teslabatteri för att slippa nätavgiften på sommaren. Men jag skulle vilja kunna producera el via min panna på vintern men det finns ännu ingen utrustning att köpa i Sverige om man inte har gas inkopplat och det har inte jag.
Finns det någon mer i Tesla Club Sweden som tänker som jag att det skulle va skönt att ha tillgång till egen el även på vinterhalvåret? Man kan tycka att elen är billig nu men kärnkraften står inför avveckling och vad händer sedan med elpriset? Eller med en fortsatt ökning av nätavgiften som redan stuckit iväg!
Det jag tänker är pellets eller vedpanna som även producerar el.
Ja jag har samma önskan, jag eldar ca 75m3 ved/år. Ju kallare det är desto mer eldar jag, precis som elbehovet i Sverige. Det vore väldigt skönt att kunna få el som en biprodukt av spillvärmen i skorstenen.
Re: Disruption
Jag går precis i samma tankar och försöker klura ut en lösning att bli så nätoberoende som möjligt. Teslas batteripaket kan vara ett alternativ, men de är dyra och man får se hur mycket produktion man kan få ihop under vintern. Ett möjligt (om än lite halvtjaskigt) alternativ vore en Dieselgenerator som kan drivas med gammal matolja exempelvis. Men, som sagt, en optimal lösning har jag inte hittat än...
Re: Disruption
Googla CHP, combined heat and power... brukar vara förhållande 1/4, el värme. Går att göra med Sterlingmotor, så det fungerar med ved och inte bara gas.
Re: Disrupt
Då räcker det åt grannarna med.Jerker skrev:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Disruption
Jag har hört talas om en man som har en Mercedes 220 Diesel kopplad till generator, han tar tillvara på spillvärme från motor och avgaser. Om han kör på frityrolja/olja från tömda villatankar vet jag ej.Jojo skrev:Jag går precis i samma tankar och försöker klura ut en lösning att bli så nätoberoende som möjligt. Teslas batteripaket kan vara ett alternativ, men de är dyra och man får se hur mycket produktion man kan få ihop under vintern. Ett möjligt (om än lite halvtjaskigt) alternativ vore en Dieselgenerator som kan drivas med gammal matolja exempelvis. Men, som sagt, en optimal lösning har jag inte hittat än...
Re: Disruption
För c:a 10 år sedan gick jag en byggnadsvårdskurs på Göteborgs universitet. Vid ett seminarium var det en som visade upp en ångmaskin som kraftvärmeverk. Han var pensionerad civilingenjör som hade jobbat i verkstadsindustrin och hade hade använt sin kunskap till att nykonstruera en liten kompakt ångmaskin som man kunde ha ombord på små båtar. Syftet var att alstra både värme och el. Verkningsgraden rörelseenergi från ångmaskin är c:a 10%. Så det blir gott om värme till uppvärmning och med ett batteripack och ackumulatortankar så borde man gott och väl klara båda behoven till en villa.
Jag vet att han då hade tillverkat ett antal uppsättningar av de mekaniska delarna som man kunde köpa som byggsats men det var ändå mycket man var tvungen att bygga själv. Jag har letat på Internet efter detta men inte funnit nåt. Jag ska göra en djupdykning i mina pappershögar och se om jag hittar de faktablad vi fick på kursen.
Annars borde detta vara en produkt att ta upp till tillverkning idag som komplement till solenergi för våra norra breddgrader.
Jag återkommer när jag hittat mer i ämnet!
Jag vet att han då hade tillverkat ett antal uppsättningar av de mekaniska delarna som man kunde köpa som byggsats men det var ändå mycket man var tvungen att bygga själv. Jag har letat på Internet efter detta men inte funnit nåt. Jag ska göra en djupdykning i mina pappershögar och se om jag hittar de faktablad vi fick på kursen.
Annars borde detta vara en produkt att ta upp till tillverkning idag som komplement till solenergi för våra norra breddgrader.
Jag återkommer när jag hittat mer i ämnet!
Re: Disruption
Kan det vara Breding?Jerker skrev:För c:a 10 år sedan gick jag en byggnadsvårdskurs på Göteborgs universitet. Vid ett seminarium var det en som visade upp en ångmaskin som kraftvärmeverk. Han var pensionerad civilingenjör som hade jobbat i verkstadsindustrin och hade hade använt sin kunskap till att nykonstruera en liten kompakt ångmaskin som man kunde ha ombord på små båtar. Syftet var att alstra både värme och el. Verkningsgraden rörelseenergi från ångmaskin är c:a 10%. Så det blir gott om värme till uppvärmning och med ett batteripack och ackumulatortankar så borde man gott och väl klara båda behoven till en villa.
Jag vet att han då hade tillverkat ett antal uppsättningar av de mekaniska delarna som man kunde köpa som byggsats men det var ändå mycket man var tvungen att bygga själv. Jag har letat på Internet efter detta men inte funnit nåt. Jag ska göra en djupdykning i mina pappershögar och se om jag hittar de faktablad vi fick på kursen.
Annars borde detta vara en produkt att ta upp till tillverkning idag som komplement till solenergi för våra norra breddgrader.
Jag återkommer när jag hittat mer i ämnet!
Re: Disruption
Ingen aning, har mailat universitet så får vi se om det kommer nåt svar.Sofie skrev:Kan det vara Breding?Jerker skrev:För c:a 10 år sedan gick jag en byggnadsvårdskurs på Göteborgs universitet. Vid ett seminarium var det en som visade upp en ångmaskin som kraftvärmeverk. Han var pensionerad civilingenjör som hade jobbat i verkstadsindustrin och hade hade använt sin kunskap till att nykonstruera en liten kompakt ångmaskin som man kunde ha ombord på små båtar. Syftet var att alstra både värme och el. Verkningsgraden rörelseenergi från ångmaskin är c:a 10%. Så det blir gott om värme till uppvärmning och med ett batteripack och ackumulatortankar så borde man gott och väl klara båda behoven till en villa.
Jag vet att han då hade tillverkat ett antal uppsättningar av de mekaniska delarna som man kunde köpa som byggsats men det var ändå mycket man var tvungen att bygga själv. Jag har letat på Internet efter detta men inte funnit nåt. Jag ska göra en djupdykning i mina pappershögar och se om jag hittar de faktablad vi fick på kursen.
Annars borde detta vara en produkt att ta upp till tillverkning idag som komplement till solenergi för våra norra breddgrader.
Jag återkommer när jag hittat mer i ämnet!
Re: Disruption
Är inte en sterlingmotor bättre än en ångmaskin? Den har vad jag förstår högre verkningsgrad, fast det meningen kanske var att ha höga förluster för att kunna värma upp huset med resten.
Re: Disruption
Jag har fått för mig att det är svårare att hålla en stirlingmotor ren, så att den skall fungera. Men jag är öppen för alla förslag.LarsL skrev:Är inte en sterlingmotor bättre än en ångmaskin? Den har vad jag förstår högre verkningsgrad, fast det meningen kanske var att ha höga förluster för att kunna värma upp huset med resten.
Re: Disruption
Jag tänker att en ångmaskin är svår att sätta upp med trycktankar och rör. Nu är det kanske lättare att få tag i en ångmaskin än i en sterlingmotor. Vet inte exakt hur hög temperatur man behöver för att få bra snurr på en Sterlingmotor.
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Disruption
Kontakta Anders Malmquist på KTH. andmal@kth.se. Vi bodde grannar tidigare, han är elbilsentusiast och arbetade tidigare med ett projekt där de satte en turbin på rökgaserna för att utvinna el. Då funkade det bra vid gaseldning och de arbetade med solidbränsleproblematiken.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Disruption
Det smidigaste vore väl om man hade kunnat använda sig av Peltiereffekt i skorstenen.
Re: Disruption
Jajamänsan!Sofie skrev:Kan det vara Breding?
Att jag inte funnit honom när jag letat på Internet beror väl på att han på sin hemsida inte har nåt om att använda ångmaskinen som kraftvärmeverk. Antagligen blev det väl ingen större hit då utan användningen har uteslutande varit till ångbåtar o.dyl.
Jag har nu kontaktat honom och ser fram emot ett svar!
Re: Disruption
Om du får fram något vettigt får du gärna PMa mig.Jerker skrev:Jajamänsan!Sofie skrev:Kan det vara Breding?
Att jag inte funnit honom när jag letat på Internet beror väl på att han på sin hemsida inte har nåt om att använda ångmaskinen som kraftvärmeverk. Antagligen blev det väl ingen större hit då utan användningen har uteslutande varit till ångbåtar o.dyl.
Jag har nu kontaktat honom och ser fram emot ett svar!
Re: Disruption
Jag skriver här, för det kan vara av intresse för andra! Bild på Bernt Breding med en prototyp till värmekraftverk:Sofie skrev:Om du får fram något vettigt får du gärna PMa mig.

Jag har mailat med Bernt Breding nu. Han skriver att han gjorde en prototyp till kraftvärmeverk baserad på ångmaskin för ett antal år sedan. Den är såld nu men han har gjort en ny som han har hemma. Tyvärr är ju ångmaskinens verkningsgrad i rörelseenergi endast 7-10% så det blir en viss obalans till värmeenergins fördel. Han beräknar kostnaderna för en installation till 75-100.000:-. Prototypen ger c:a 20 kW värme och 1 kW el. Inte så bra fördelning. Men prototypen har en mycket simpel generator och man kanske kan tänka sig öka elutbytet till 2 kW. Utan att räkna på det så kanske man klarar sig om man kan lagra elen i batterier så att man momentant kan ta ut mycket större effekt? Om man inte har ett rätt stort hus blir det ändå ganska mycket spillvärme om man ska ha en kontinuerlig elproduktion. En rolig detalj är gjutjärnsspisen!
Vill man titta närmare på prototypen tar han gärna emot besök.
Länk till hans hemsida: http://breding.nu/
Länk till företaget som tillverkar hans ångpanna och ångmaskin: http://www.vmt.nu/homepage.aspx
Den första prototypen, portabel!
Re: Disruption
Stirlingmotorn har ca 25% mekanisk verkningsgrad. Så det är lite bättre än ångmotor. Men en stirlingmotor är dyr, mycket dyr. Så den skall producera mycket ström för att betala sig. Ibland är det ju dock så att det inte finns ström och då kan det höga priset vara en lösning. En dieselmotor har högre verkningsgrad med kan bara eldas med fossilbränsle, om man bortser från RME.
Fördelen med Stirlingmotorn jmf med motorer med bättre verkningsgrad är att man kan använda i princip vilken värmekälla som helst bara det blir varmt. Och förbränningen sker externt kontinuerligt så det blir lättare att styra förbränningen optimalt map. utsläpp eller verkningsgrad.
Sol är vanlig värmekälla, eller vätgas i U-båtar. Har man syrgas till förbränningen så blir det rent vatten som kommer ut och blir svårt att spåra vid undervattensdrift.
Glöm inte att av de 75 resterande % kan man utnyttja ca 60-80% i värme vilket ger kanske 75% totalverkningsgrad. Detta är ofta bättre än en vedpanna om man inte kan elda batchvis optimalt.
Men det kostar för mycket!
Fungerar bra där kostnaden är underordnad funktionen, så som hobby, sport, försvar, sjukvård mm.
Fördelen med Stirlingmotorn jmf med motorer med bättre verkningsgrad är att man kan använda i princip vilken värmekälla som helst bara det blir varmt. Och förbränningen sker externt kontinuerligt så det blir lättare att styra förbränningen optimalt map. utsläpp eller verkningsgrad.
Sol är vanlig värmekälla, eller vätgas i U-båtar. Har man syrgas till förbränningen så blir det rent vatten som kommer ut och blir svårt att spåra vid undervattensdrift.
Glöm inte att av de 75 resterande % kan man utnyttja ca 60-80% i värme vilket ger kanske 75% totalverkningsgrad. Detta är ofta bättre än en vedpanna om man inte kan elda batchvis optimalt.
Men det kostar för mycket!
Fungerar bra där kostnaden är underordnad funktionen, så som hobby, sport, försvar, sjukvård mm.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Disruption
Jaha då får jag väl hoppas att någon kan utveckla Seebeckeffekten för skorstenen. 2-3% verkningsgrad är ju 100% mer än vad jag får idag när jag eldar i pannan.
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Disruption
Kolla på http://compower.se
De har ingen färdig produkt vad jag vet men jag vet inte hur långt de har kvar.
De har ingen färdig produkt vad jag vet men jag vet inte hur långt de har kvar.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Disruption
Mycket intressant! Synd att det inte går att ringa till dom, för att fråga om dom har någon färdig produkt till salu.Peter Holm skrev:Kolla på http://compower.se
De har ingen färdig produkt vad jag vet men jag vet inte hur långt de har kvar.