Ersättning vid garantiåtgärd

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Ersättning vid garantiåtgärd

Inlägg av Nogo »

.
Senast redigerad av Nogo, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Ersättning vid garantiåtgärd

Inlägg av Remuz »

Är du privatkund ska det inte drabba dig alls, men Tesla skiter fullständigt i det normalt. Man ska vara glad om man ens får en lånebil. Är du företagskund är det än värre
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

.
Senast redigerad av Nogo, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Ett tips då är att inte köpa en Tesla, såvida man inte vill köra flera timmar till ett SC.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Med Tesla verkar det mer eller mindre standard att man ta leverans av en bil som inte är 100% korrekt.
Det är inte okey att lämna ut bilar med repor och skador som Tesla gör. Å andra sidan verkar Tesla inte klara av att tillverka och flytta en bil utan att göra sönder den så de har väl inget val än att prångla ut skadade bilar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Lurkern skrev: 02 jan 2023 12:00
Ett tips då är att inte köpa en Tesla, såvida man inte vill köra flera timmar till ett SC.
Ok fanboy
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nogo skrev: 02 jan 2023 12:13

Ok fanboy

Fast han har ju rätt, Tesla skiter ofta i konsumentlagarna och företagare har inget skydd alls annat än att försöka hävda kontraktsbrott. En av anledningarna till att jag bytt ifrån Tesla nu för det är det enda man kan göra, tröttnade på att vi behövde åka till service och vänta i 4 timmar innan de ens började jobba på bilen när det var saker de själva haft sönder tidigare som den var inne för. Det är ett problem och Tesla har inte behagat att lösa det på flera år utan snarare gjort det sämre, alltså är det som finns kvar att rösta med plånboken.

Om du köpt bilen privat och kan visa att du tappat inkomst så skall du ha rätt att bli ersatt men du kommer behöva ta det till ARN eller domstol varje gång för att ha en chans att få det.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

OfarligTesla skrev: 02 jan 2023 12:24

Ok fanboy

Fast han har ju rätt, Tesla skiter ofta i konsumentlagarna och företagare har inget skydd alls annat än att försöka hävda kontraktsbrott. En av anledningarna till att jag bytt ifrån Tesla nu för det är det enda man kan göra, tröttnade på att vi behövde åka till service och vänta i 4 timmar innan de ens började jobba på bilen när det var saker de själva haft sönder tidigare som den var inne för. Det är ett problem och Tesla har inte behagat att lösa det på flera år utan snarare gjort det sämre, alltså är det som finns kvar att rösta med plånboken.

Om du köpt bilen privat och kan visa att du tappat inkomst så skall du ha rätt att bli ersatt men du kommer behöva ta det till ARN eller domstol varje gång för att ha en chans att få det.
Det handlar inte om man vill eller inte, utan jag vill ha ersättning ifall jag gör det för enligt konsumentköplagen så har man rätt till det.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Lurkern skrev: 02 jan 2023 12:00
Ok fanboy
Har själv en bil jag har en rad saker från leveransen jag vill få åtgärdade. Men jag bor en mil från närmaste SC. Hade aldrig övervägt en Tesla om jag bott 10 mil bort pga deras värdelösa leveransupplägg och en produktionsapparat till synes utan yrkesstolthet. Då hade jag handlat hos min närmaste BMW eller VAG krämare istället där jag har fantastisk personlig service.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nogo skrev: 02 jan 2023 12:40
Det handlar inte om man vill eller inte, utan jag vill ha ersättning ifall jag gör det för enligt konsumentköplagen så har man rätt till det.
Ja och som jag sa ger Tesla ofta blanka fan i vad lagarna säger och då måste du driva ärendet vidare hos ARN och kanske dra det till domstol. Visst så kommer du säkert vinna ärendet i slutändan men personligen blev det då lättare att sälja bilen och köpa någonting annat efter att ha spenderat många timmar på att lösa Teslas fel senaste året. Jag tappar inte inkomst på det men det är inte skoj att sitta i deras tråkiga lokaler i 3,5 timme efter bokad tid och inse att de inte ens har börjat på bilen, detta flera gånger på ett år för att de skall lösa fel som de själva orsakat som skall ta "20 minuter att lösa så du kan vänta kvar".
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

När jag köpte min hade jag 20 mil till närmaste SC. Vet inte vad du menar med att jobba på distans - det hjälper ju inte när jag sitter bakom ratten.

Säger som någon tidigare sa; köp då inte Tesla. Det kommer inte bli bra. Det har ingen med fanboys att göra.
Skriv svar