Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?
95-97kWh NFP inkl buffer på de flesta plaid i USA nya. Trots att BMS skickar info till SMT att 99kWh full pack when new så stämmer det inte med NFP. Dra av en buffer under 0% på 4.5kWh så har du mellan 90.5-92.5kWh netto från 100-0%.
Mm de har krympt några kwh(troligen pga förbättrad kylning), gamla var några över 100. Typ 102 eller ngt sånt.
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Vilka fälgar var det som gav 639km?
På plaid verkar det vara 600km WLTP med 21"
19" med aero kåpor borde då bli runt 660km WLTP
Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
Men lita inte på de prisuppgifter du får. Gjorde en sådan koll när jag köpte min 3’a 2019… IF gav mig ett bra pris på skylten jag lånat, men ett heeeeelt annat när jag skulle försäkra min. Varför, frågade jag då. Svaret var att det inte var samma bil!!! Att jag hävdade att bilarna var identiska (förutom att den som de ville ge lägre premie för hade en dyrare metalliclack) köpte de inte. Det blev inte IF….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Det skulle absolut inte underlättat att ha knapp på varje sida enligt mig. Designen nu är optimal för en autobahn/motorvägsglidare vilket får anses vara huvudkundfokus för modellen. Supersmidigt (smidigare än spak) att blinka för filbyte osv nu och de flesta har sannolikt vänster hand vilande på yoken. Detta handvilande f.ö. en fördel med yoke mot ratt, bättre vinkel och skönare.
Det är rondeller, garage, pplatser osv som är det stora problemet med yoke.
Det var främst när man är på väg ut ur rondell som jag hade funderingar
på om blinkersknappar på varje sida skulle underlätta.
Man får väl anta att Tesla grundligt testat båda alternativen och liksom
dig kommit fram till att det är bästa att ha knapparna som det är nu.
Ska bli intressant att få testa yoken en vacker dag.
Ja, förstår. Någon form av fast installation/kommando hade varit önskvärt. Hade nog också räckt att ha en sån feature för endast högerblink i högertrafikländer. Tex double tap var som helst på ratten yoken för att aktivera högerblinkers skulle hjälpa och göra det till en non issue.
Känner jag Tesla rätt har de nog bara testat vad som är billigast att tillverka och räknat på att det ändå är värt trots att många inte kommer gilla det och att det blir kaos i europeiska rondeller
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Är det någon som beställd vinter/allväder mattor till sin X, och i så fall vilka?
Rekommenderas eller inte?
Jag har beställt 3D Maxpider från Hamphi till min X. Alltid hört väldigt gott om dem. Tyvärr är de restade överallt och verkar komma in i slutet av januari.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km. Hade du en 2019-2020 så var WLTP 593km för S och 487km för X. 2021 är en plus version.
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km.
Se bild från Tesla själva.
3DF5EE8C-B812-4D72-8621-29F9074633F2.png
Har den verkligen 639 km räckvidd med 21" hjul?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km.
Se bild från Tesla själva.
3DF5EE8C-B812-4D72-8621-29F9074633F2.png
Min gamla
Supernöjd med räckvidden på den, gjorde 45 mil från 97% ner till 12% i riktigt autobahn fart (140+) i somras.
Undrar dock vad Tesla tänker med den prislappen?
Dessutom har dom plockat bort FSD på den.
Blå/Svart Model Y LR 2024 Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024 Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023 Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021 Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km.
Se bild från Tesla själva.
3DF5EE8C-B812-4D72-8621-29F9074633F2.png
Hmmm, ja, det stämmer. När jag kollar senaste uppdateringen av hemsidan före Plaid lanserades, från 20:e januari 2021, så visar den 639 km WLTP. Det verkar vara en ändring som gjordes någon gång runt slutet av 2020, kan inte hunnit levereras många bilar med den uppgivna räckvidden.
Sen är också frågan vad som föranledde den ändringen och huruvida den faktiskt hade genomslag i verkligheten. Ibland ändras ju de där siffrorna som de fått fram i WLTP-testet utan att batterier, motorer eller något annat egentligen ändrats, och kanske att de fått fram en mjukvara som optimerar vissa saker. Ibland märks den skillnaden också i verkligheten, ibland inte. Men oavsett så känns Plaid ganska markant snålare i verkligheten, så jag tror inte du ska oroa dig för att räckvidden ska ha försämrats. Och det är ju också anledningen till att Tesla sänkt konstanten, för att den är så mycket snålare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km.
Se bild från Tesla själva.
3DF5EE8C-B812-4D72-8621-29F9074633F2.png
Har den verkligen 639 km räckvidd med 21" hjul?
Är ganska säker på att alla gamla Raven WLTP tal är med 19” och nya plaid med 21”.
104 är det i min bil vill jag minnas (årsmodell 2021).
Man har alltså krympt räckvidden i Plaid i jämförelse med tidigare Performance som hade 639 km WLTP-räckvidd som ny. Min bil går efter två års degradering lika långt som en ny Plaid gör (fast förbrukningen vintertid är förmodligen högre pga avsaknad av värmepump så jag vill ändå ha en Plaid).
Det här stämmer inte. S Plaid har 600 km WLTP-räckvidd enligt hemsidan, och kollar jag vad det stod för S Performance genom Wayback Machine så sa hemsidan då 593 km WLTP-räckvidd. För X Plaid är det 543 km och för gamla X Performance var det 507 km enligt Wayback Machine. Detta går också igen i att man har längre uppgiven räckvidd i bilen. Och min erfarenhet är hittills att det stämmer, Min X Plaid är markant snålare än min gamla Performance och jag kommer längre med den.
Fel, raven performance 2021 hade 639km WLTP och 104kWh batteri mot 97kWh i Plaid. Att displayen visar mer km har enbart med att Tesla sänkt konstanten. Displayen skulle kunna visa 1000km vid 100% men då måste man ha förbrukningskonstant på 92Wh/km.
Se bild från Tesla själva.
3DF5EE8C-B812-4D72-8621-29F9074633F2.png
Hmmm, ja, det stämmer. När jag kollar senaste uppdateringen av hemsidan före Plaid lanserades, från 20:e januari 2021, så visar den 639 km WLTP. Det verkar vara en ändring som gjordes någon gång runt slutet av 2020, kan inte hunnit levereras många bilar med den uppgivna räckvidden.
Sen är också frågan vad som föranledde den ändringen och huruvida den faktiskt hade genomslag i verkligheten. Ibland ändras ju de där siffrorna som de fått fram i WLTP-testet utan att batterier, motorer eller något annat egentligen ändrats, och kanske att de fått fram en mjukvara som optimerar vissa saker. Ibland märks den skillnaden också i verkligheten, ibland inte. Men oavsett så känns Plaid ganska markant snålare i verkligheten, så jag tror inte du ska oroa dig för att räckvidden ska ha försämrats. Och det är ju också anledningen till att Tesla sänkt konstanten, för att den är så mycket snålare.
Long Range Plus var en fysisk uppdatering med nya ”harness” till och från batteriet. LR fick 652km WLTP och Performance 639km. Ganska högt kliv upp från 593km. Aldrig påstått att räckvidden försämrats. Men de siffror jag sett är förbrukningen i 6-8+ inte mycket lägre än Raven. Speciellt inte om man startar i varmgarage. Ju lägre temp desto bättre räckvidd i Plaid tack vare VP. Men sommartid har jag svårt att se några större förbättringar i själva förbrukningen.
Ju lägre temp desto bättre räckvidd i Plaid tack vare VP.
Det tror jag inte. Värmepumpar har generellt ett COP som avtar kraftigt vid låga temperaturer. Som riktmärke brukar man säga att de närmar sig COP 1 vid mellan -15 och -20 grader. Dvs blir det kallare än så så gör de normalt sett ingen skillnad.
Skulle gissa att skillnaden i räckvidd till Plaids fördel blir som störst med temperatur på 0 till minus 5 grader.
Ju lägre temp desto bättre räckvidd i Plaid tack vare VP.
Det tror jag inte. Värmepumpar har generellt ett COP som avtar kraftigt vid låga temperaturer. Som riktmärke brukar man säga att de närmar sig COP 1 vid mellan -15 och -20 grader. Dvs blir det kallare än så så gör de normalt sett ingen skillnad.
Skulle gissa att skillnaden i räckvidd till Plaids fördel blir som störst med temperatur på 0 till minus 5 grader.
Rätt normalt väder i stora delar av södra Sverige under vinterhalvåret alltså (0-5 grader). Iaf här på framsidan.
Ju lägre temp desto bättre räckvidd i Plaid tack vare VP.
Det tror jag inte. Värmepumpar har generellt ett COP som avtar kraftigt vid låga temperaturer. Som riktmärke brukar man säga att de närmar sig COP 1 vid mellan -15 och -20 grader. Dvs blir det kallare än så så gör de normalt sett ingen skillnad.
Skulle gissa att skillnaden i räckvidd till Plaids fördel blir som störst med temperatur på 0 till minus 5 grader.
Rätt normalt väder i stora delar av södra Sverige under vinterhalvåret alltså (0-5 grader). Iaf här på framsidan.
Framsidan är väl dir solen kommer först på dygnet
Men köper man en Plaid för att få längst räckvidd eller komma fram först?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ju lägre temp desto bättre räckvidd i Plaid tack vare VP.
Det tror jag inte. Värmepumpar har generellt ett COP som avtar kraftigt vid låga temperaturer. Som riktmärke brukar man säga att de närmar sig COP 1 vid mellan -15 och -20 grader. Dvs blir det kallare än så så gör de normalt sett ingen skillnad.
Skulle gissa att skillnaden i räckvidd till Plaids fördel blir som störst med temperatur på 0 till minus 5 grader.
Då kan jag meddela att med de nya köldmediumena och bättre kompressorer så ligger flertalet på COP 2-3 ner mot -20 och ett par ligger på över 2 vid -25
Alltså bilarna.... Det går bara art beskriva på ett sätt. Speciellt när man ligger i 100 och stämplar pedalen i botten. Bonkers.
Vilka jävla bilar!
Men en sak stör mig i x:en.
Den imma igen väldigt lätt. Någon annan som har samma problem?
Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 1 gånger.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Alltså bilarna.... Det går bara art beskriva på ett sätt. Speciellt när man ligger i 100 och stämplar pedalen i botten. Bonkers.
Vilken jävla bil!
Men en sak stör mig i x:en.
Den imma igen väldigt lätt. Någon annan som har samma problem?
Kanske beror på ditt häftiga och frustande skratt vid accelerationen??
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Alltså bilarna.... Det går bara art beskriva på ett sätt. Speciellt när man ligger i 100 och stämplar pedalen i botten. Bonkers.
Vilken jävla bil!
Men en sak stör mig i x:en.
Den imma igen väldigt lätt. Någon annan som har samma problem?
Kanske beror på ditt häftiga och frustande skratt vid accelerationen??
Kanske det, men jag har aldrig varit med om liknade.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Alltså bilarna.... Det går bara art beskriva på ett sätt. Speciellt när man ligger i 100 och stämplar pedalen i botten. Bonkers.
Vilken jävla bil!
Men en sak stör mig i x:en.
Den imma igen väldigt lätt. Någon annan som har samma problem?
Kanske beror på ditt häftiga och frustande skratt vid accelerationen??
Kanske det, men jag har aldrig varit med om liknade.
Jag trodde alla Teslor hade problem med imma sen de ”optimerade” AC för många mjukvarureleaser sedan. Både vår s och 3 måste man ju ofta flippa manuellt när det är fuktigt / kallt ute.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)