Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

vigge50 skrev: 01 jan 2023 14:29
Teslaspolen skrev: 01 jan 2023 14:20
Flyttar i dagarna till ny lägenhet. Går från induktion som jag haft sedan 2009 till trist glaskeramik igen. Verkar också saknas nolla här då spisen är helt ny men märkt som 400V.

Ska se om jag hittar en lös kokplatta eller två med induktion... Har man vant sig är det trist att gå tillbaka.
Jag gick själv nyligen från induktion till glaskeramik när jag nyligen flyttade till större lägenhet. Att det tar längre tid att steka upp är lite irriterande men inte så farligt, värsta är när man ska koka något. Detta har jag dock löst genom att man sätter igång en kastrull med en liten mängd vatten och sen tar man resterande del i vattenkokare. Inte lika smidigt som att ha induktion men anser att det är tillräckligt bra.
Håller med en vattenkokare blir överflödig med induktionshäll men ett bra komplement om man inte har en,

Tillbaka till priserna så är det väl i morgon lite mer ”normala” priser och skapligt lågt i natt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Nu är december avklarad. Det blev 1077kWh och 3020 kr totalt (exklusive elskatt och överföring). Jag har alltså trots allt lyckats komma snäppet under 3kr/kWh i snitt, men framförallt har jag sänkt min förbrukning med 56% jämfört med förra året. En högst hanterbar elräkning med andra ord. Den ryms inom bufferten som solcellerna har tjänat in under sommaren.
Detta till priset av att ett helt hus - min kontorsbyggnad - har stått ouppvärmt sedan slutet av november, jag har lite oergonomiskt suttit och jobbat i köket sedan dess. Och jag har eldat upp mängder med ved. Egentligen inte ens ved, för nu har jag börjat elda upp annat också, gamla brädor och sånt som ändå egentligen bara ligger i vägen. Jag har en reserv med 2 kubik björkved, men den vill jag spara för kallaste tiden, åtminstone januari ut, om det går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

1641 för 4642 här så det känns väl överkomligt men har ju eldat en hel del, har väl typ 1 kbm ved kvar som inte kommer räcka ommakat eldar som hittills så nu blir det värme på nätterna om priset är typ under kronan. Förra december var 1686 för 3371 så i princip samma förbrukning så du Mati vann rejält. Mina solcellspengar rök dock i november sp nu får jag betala men får man utlovat bidrag så ör det ju gratis någon månad till. Efter att jag fått fler solceller installerat så ska det nog bli buffert för hela vintern.

Rejält mycket kallare om ett par dagar så frågan är om priset kommer gå upp igen.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Dafro skrev: 01 jan 2023 16:53
1641 för 4642 här så det känns väl överkomligt men har ju eldat en hel del, har väl typ 1 kbm ved kvar som inte kommer räcka ommakat eldar som hittills så nu blir det värme på nätterna om priset är typ under kronan. Förra december var 1686 för 3371 så i princip samma förbrukning så du Mati vann rejält. Mina solcellspengar rök dock i november sp nu får jag betala men får man utlovat bidrag så ör det ju gratis någon månad till. Efter att jag fått fler solceller installerat så ska det nog bli buffert för hela vintern.

Rejält mycket kallare om ett par dagar så frågan är om priset kommer gå upp igen.
Går uppåt redan i morgon. Kallare väder och mindre vind.
6EBC788E-824D-45F3-86EF-47D90CC06C38.jpeg
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Teslaspolen »

vigge50 skrev: 01 jan 2023 14:29
Teslaspolen skrev: 01 jan 2023 14:20
Flyttar i dagarna till ny lägenhet. Går från induktion som jag haft sedan 2009 till trist glaskeramik igen. Verkar också saknas nolla här då spisen är helt ny men märkt som 400V.

Ska se om jag hittar en lös kokplatta eller två med induktion... Har man vant sig är det trist att gå tillbaka.
Jag gick själv nyligen från induktion till glaskeramik när jag nyligen flyttade till större lägenhet. Att det tar längre tid att steka upp är lite irriterande men inte så farligt, värsta är när man ska koka något. Detta har jag dock löst genom att man sätter igång en kastrull med en liten mängd vatten och sen tar man resterande del i vattenkokare. Inte lika smidigt som att ha induktion men anser att det är tillräckligt bra.
Jag har tålamod att koka vatten även utan induktion, och kör dessutom med vattenkokare när jag varit i andra kök så klart om det varit ont om tid. Det är snarare vid just stekning som jag mycket hellre har induktion än glas- eller gjutjärnshäll som reagerar något otroligt långsamt. Det är framförallt att kunna stänga av och värmen bryts direkt så man kan lämna stekpannan på samma platta och inte behöva ställa den på någon annan yta för att undvika att översteka maten.

Men nu är vi rejält off topic... Som vanligt med andra ord. :lol:
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2430
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

MrRun skrev: 29 dec 2022 13:25
Milt väder här och i mellaneuropa, låga gaspriser, blåsigt - vindkraften ger just nu över 8000MW (mest av alla kraftslag), industrierna har "julledigt" - då blir det så här nice även mitt i vintern. :)

Även imorgon natt ser det ut att bli riktigt låga priser.
Jepp! Postar en fin bild från Tyskland där det blåste på bra 8-)

MVH
IMG_20221229_101748_854.jpg
niklas12
Inlägg: 2576
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

Nu när vinden mojnade så halverades plötsligt vindkraftsproduktionen och spotpriset är 137öre/kWh idag
Verkar bli mindre vind och därmed högre priser åtminstone fram till helgen
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Vad gäller kostnaden för december så lever vi i ett limbo just nu. Vi fick, med anledning av solcellsinstallation, en ny elmätare den 1/12. I helgen insåg vi att de mätdata som finns på Mina sidor på Vattenfalls hemsida var felaktiga. De är exakt likadana som sista sju dagarna i november, upprepade under hela december. Efter kontakt med Vattenfall idag så fick jag reda på att detta är "helt normalt" eftersom de ligger efter med sitt pappersarbete och att vår nya elmätare därför inte är registrerad i deras system. Skellefteåkraft har inte fått några mätdata alls under december, och det är ju de som debiterar oss per timme och det är där som den stora kostnaden kommer.

Efter att ha skrivit om detta på i några olika FB-grupper så har jag också fått veta att fler har drabbats på samma sätt och det har tagit upp till 2 månader innan de nya mätdatana (heter det så?) har levererats retroaktivt och först då har de fått sin faktura.

Det positiva är att eftersom mätarbytet skedde den 1/12 så kunde jag läsa av mätaren så jag vet hur mycket vi gjorde av med i december: 2200 kWh, vilket är mindre än vi gjorde av med i november. Sen får man dra bort c:a 700 kWh för billaddning, så 1500 kWh för huset. Det känns rätt bra: mindre än hälften mot samma månad förra året!

Vet inte hur det blir, men antar att jag kommer att få en nollfaktura från Skekraft den här månaden. Det gör ju egentligen inget eftersom jag då kanske hinner få elprisstödet (c:a 13.500:-) och förhoppningsvis innan jag behöver betala för decembers förbrukning!
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 918
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Även imorgon blir det helt ok priser:
2023-01-02 NP.png
Tesla Model Y Performance
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tessi19 »

Det är tydlig att det är många som har minskat på sin elanvändningen.
Jag använder Tibber och där finns en jämförelse med andra hushåll med ungefär samma storlek på villa.
Jag brukade ligga på ungefär 35-40% lägra än genomsnittet men nu oktober, november och december har det blivit resp. 29%, 30% och 16% lägre. Vi använder mycket liten el om inte jordvärmepumpen går så mycket. Pumpen klarar 152 kvm huset med temperaturen till 5-10 minusgrader sedan blirelpatroner som kickar in och det DRAR med upp till 9kWh.
Har dock kunnat begränsa till 1522 kWh för december, 5134 kr (exkl. nätavgifterna).
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av renes »

Anderzzon skrev: 01 jan 2023 09:22
Jerker skrev:
Har induktionshäll sedan ett år och det är helt underbart utom ur ett avseende: de jävla touchreglagen. Så fort man råkar ställa nåt på hällen som är av ett ledande material så att det råkar hamna på nåt av reglagen så piper den och beklagar sig trots att den är avslagen. Har inte lyckats lista ut vitsen med den funktionen.
Håller med! Förstår inte varför alla tillverkare envisas med dessa reglage? Har typ inte sett induktionshällar med vanliga knappar eller vred. Sedan är min upplevelse att vissa tillverkare är känsligare än andra. Vår Electrolux är t.ex. känsligare än den Siemens vi hade i förra lägenheten.
Jodå, det finns med knappar och vred isf touch. Vi har en Gram induktionsspis som funkar så, från 2018. När jag söker på pricerunner hittar jag flera Gram induktionsspisar med vred. Vår spis:
gram.jpg
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

renes skrev: 02 jan 2023 15:46
Anderzzon skrev: 01 jan 2023 09:22
Jerker skrev:
Har induktionshäll sedan ett år och det är helt underbart utom ur ett avseende: de jävla touchreglagen. Så fort man råkar ställa nåt på hällen som är av ett ledande material så att det råkar hamna på nåt av reglagen så piper den och beklagar sig trots att den är avslagen. Har inte lyckats lista ut vitsen med den funktionen.
Håller med! Förstår inte varför alla tillverkare envisas med dessa reglage? Har typ inte sett induktionshällar med vanliga knappar eller vred. Sedan är min upplevelse att vissa tillverkare är känsligare än andra. Vår Electrolux är t.ex. känsligare än den Siemens vi hade i förra lägenheten.
Jodå, det finns med knappar och vred isf touch. Vi har en Gram induktionsspis som funkar så, från 2018. När jag söker på pricerunner hittar jag flera Gram induktionsspisar med vred. Vår spis:

gram.jpg
Här.igår med Off topic. Men tror det avsågs separat häll, och vred till sådana har nog inte funnits sen sent 80 tal men med vred uppe på hällen så är dom i vägen, det är fult och svårt att göra regnet. Min håller dock inte på och piper så farligt nör man. Lyfter plattor och så men visst nör man kommer åt reglage med disktrasa eller hundens tunga så piper ser såklart. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Ja, precis, det var lös häll jag syftade på. Nu har jag för första ggn ugn och mikro i ett högskåp. Jag vet inte om det är så stora fördelar med det. Tycker mest att det är besvärligt att ha dem i den höjden. Har inte diskuterat med sambon, men det kanske blir återgång till traditionell spis (med induktion) nästa gång vi ska utrusta ett kök.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Anderzzon »

Smeg verkar ha några modeller med vred faktiskt. Men då tappar man multizoner och sånt istället.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Anderzzon skrev: 02 jan 2023 17:16
Smeg verkar ha några modeller med vred faktiskt. Men då tappar man multizoner och sånt istället.
Ser man på! Men multizoner och andra finesser har vi ändå inte använt oss av under det år som vi använt induktionshällen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Hittade den här också, med vred nedanför bänkskivan i fronten! Säkert inte gratis, med det finns alltså!
Gaggenau:
.
.
Gaggenau.png
niklas12
Inlägg: 2576
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

Spishällar utan vred är som bildörrar utan karm.
Det är stilrent och snyggt men egentligen helt värdelöst ur en praktisk synpunkt
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Lerumsexpressen »

niklas12 skrev: 02 jan 2023 21:05
Spishällar utan vred är som bildörrar utan karm.
Det är stilrent och snyggt men egentligen helt värdelöst ur en praktisk synpunkt
Har spishäll utan vred, fantastiskt bra och enkelt att hålla rent.
Då och då tar jag fram polermaskinen och 20 sekunder senare har vi en ”ny” spishäll.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

niklas12 skrev:
Spishällar utan vred är som bildörrar utan karm.
Det är stilrent och snyggt men egentligen helt värdelöst ur en praktisk synpunkt
Ja, det är mycket med dem som irriterar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

Jerker skrev: 01 jan 2023 09:06
Har induktionshäll sedan ett år och det är helt underbart utom ur ett avseende: de jävla touchreglagen. Så fort man råkar ställa nåt på hällen som är av ett ledande material så att det råkar hamna på nåt av reglagen så piper den och beklagar sig trots att den är avslagen. Har inte lyckats lista ut vitsen med den funktionen.
Håller med. Hatar touch på alla spisar. Har hittat kompletta spisar/ugnar med induktion som har mekaniska vred. Vi satte in det i vår förra lägenhet och var underbart!

I det hus vi bor nu så är det dock en induktionshäll (ugnen sitter separat på ett annat ställe), och där är det extremt svårt att hitta en med mekaniska vred. Hade gärna bytt om det finns några bra sådana.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

Jerker skrev: 02 jan 2023 17:43
Hittade den här också, med vred nedanför bänkskivan i fronten! Säkert inte gratis, med det finns alltså!
Gaggenau:
.
.
Gaggenau.png
Har tittat på Gaggenau, men problemet för oss när jag kikade var att de med vred inte fanns i rätt storlek (90 cm).

Har även sett varianter med ett löst trådlöst vred som man kan flytta runt på hällen. Men på något sett så gillar jag de klassiska vreden som på din bild.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jisses vad tråden har spårat ur, och allt är mitt fel bara för att jag var så glad att elen var billig i helgen så jag kunde testa min nya ugn. :lol:
Då får jag väl avrapportera också. Testat steam-bake flera gånger nu och det blir världens knaprigaste frallor. Helt utan att behöva spreja vatten och annat jox. Även surdegsbröd blir bättre. Den inbyggda air-fryern är en fröjd. Kyckling blir precis som färdiggrillad på Ica. Hemlagad pizza blir fantastiskt bra, även uppvärmd blir den som nylagad. Testade även göra egna potatischips, utan att veta hur man gör. Men det blev oväntat bra det också.
Framförallt så blir spisen inte varm på utsidan. Den gamla var så varm att den värmde hela köket och lite till. Det måste ju rimligen märkas på elräkningen med tanke på att jag bakar bröd flera gånger i veckan. För att återgå till trådens ämne dådå. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4971
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev: 03 jan 2023 07:29
Jisses vad tråden har spårat ur, och allt är mitt fel bara för att jag var så glad att elen var billig i helgen så jag kunde testa min nya ugn. :lol:
Då får jag väl avrapportera också. Testat steam-bake flera gånger nu och det blir världens knaprigaste frallor. Helt utan att behöva spreja vatten och annat jox. Även surdegsbröd blir bättre. Den inbyggda air-fryern är en fröjd. Kyckling blir precis som färdiggrillad på Ica. Hemlagad pizza blir fantastiskt bra, även uppvärmd blir den som nylagad. Testade även göra egna potatischips, utan att veta hur man gör. Men det blev oväntat bra det också.
Framförallt så blir spisen inte varm på utsidan. Den gamla var så varm att den värmde hela köket och lite till. Det måste ju rimligen märkas på elräkningen med tanke på att jag bakar bröd flera gånger i veckan. För att återgå till trådens ämne dådå. ;)
Känner mig också lite skyldig bara föe jag jämförde dina nya spis med induktion häll..
Men ja kanske dags att föröka gå tillvara till spot pris eller döpa om tråden till de stora spis tråden. 🤣
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Dagens spispriser kanske :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 03 jan 2023 07:29
Jisses vad tråden har spårat ur, och allt är mitt fel bara för att jag var så glad att elen var billig i helgen så jag kunde testa min nya ugn. :lol:
Då får jag väl avrapportera också. Testat steam-bake flera gånger nu och det blir världens knaprigaste frallor. Helt utan att behöva spreja vatten och annat jox. Även surdegsbröd blir bättre. Den inbyggda air-fryern är en fröjd. Kyckling blir precis som färdiggrillad på Ica. Hemlagad pizza blir fantastiskt bra, även uppvärmd blir den som nylagad. Testade även göra egna potatischips, utan att veta hur man gör. Men det blev oväntat bra det också.
Framförallt så blir spisen inte varm på utsidan. Den gamla var så varm att den värmde hela köket och lite till. Det måste ju rimligen märkas på elräkningen med tanke på att jag bakar bröd flera gånger i veckan. För att återgå till trådens ämne dådå. ;)
Att det spårar ur är ju som det brukar vara på det här forumet och det är bara att bejaka, annars får man magsår.

Jag kan tipsa om mikrovågsugn med grillfunktion. Sedan många år tillbaka tillagar vi t.ex. kycklingdelar, tunna revbensspjäll, fläskkarré osv. i mikron med funktionen mikrovågor+grill. Köttet blir snabbare tillagat, får en fin stekyta och blir mycket saftigare än vid andra tillagningssätt. Det går ju inte att göra stora portioner, men när man är två som ska äta är det perfekt.

Vår ugn har inte nån ångfuktion, tyvärr, och det skulle jag gärna ha. Men vi ser den senaste köksrenoveringen som en en generalrepetition inför nästa husköp. Vi samlar erfarenheter för att kunna få det perfekta köket i vårt framtida hus (renoveringsobjekt) som vi förhoppningsvis kommer att köpa inom en femårsperiod. Med utgångspunkt i diskussionerna om induktion etc. i den här tråden kommer det nog att bli en golvspis med induktionshäll med traditionella vred och ugn med varmluft- och ångfunktioner.

För att anknyta till trådens ämne så har vi även gjort värdefulla erfarenheter angående isolering av hus samt uppvärmningsmöjligheter. Vi kommer att gå fullt in för att få ett så välisolerat hus som möjligt, ha möjlighet att värma med vedeldning i kombination med nån slags värmepump för bekvämlighetens skull, se till att kunna laga mat om strömmen går, ha solceller osv. Allt för att möta en helt annan energimarknad än den vi levt i under mina snart 60 levnadsår.
Skriv svar