En intressant observation

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

En intressant observation

Inlägg av larjon »

Nu kan vi sammanfatta laddåret 2022! :)

Jag fick min MYP i slutet av maj och har sedan dess kört nästan 1.200 mil med en snittförbrukning om 173Wh/km (se längst ner där jag döpte en av resorna till Livstid när jag plockade ut bilen).
Om jag tittar i laddningsstatistiken för helåret så har jag laddat totalt 2.551 kWh, vilket innebär att bilen på ett drygt halvår har dragit 513kWh när den stått stilla.

Antar att detta inkluderar:
  • Camp mode, som jag använt 5 nätter totalt
  • Förvärmning av kupén (och batteriet), som jag använder flitigt nu på vintern
  • Sentry mode, som jag använder ytterst sparsamt
  • Behålla klimat, som använts relativt sparsamt
  • Övrigt stillastående med klimatanläggningen igång, pillande med skärm, osv
Hur ser det ut för er? Hade kanske inte gissat att det skulle vara så mycket som 20% av den totala förbrukningen :)
IMG_0825.jpeg
IMG_0826.jpeg
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: En intressant observation

Inlägg av mikebike »

Varför kan jag inte välja år istället för månad i appen?

Jag har högre "rullande" förbrukning, men troligen lägre stillastående förbrukning eftersom jag aldrig använder Camp Mode och förvärmer relativt kort tid innan avfärd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Min uppfattning är att statistiken för ac-laddning, i appen redovisas inklusive förlusten i ombordladdaren. Annars skulle kostnadsberäkningen bli helt fel. Förbrukningssiffran är däremot från batteriet. I din diskrepans på 513kWh finns således en hel del laddförluster, inte bara förvärmning, sentry etc.

2551×.75*.1=191kWh antaget att din hemmaladdning är ac och laddförlusten är 10% i snitt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

larjon skrev: 03 jan 2023 10:08

Jag fick min MYP i slutet av maj och har sedan dess kört nästan 1.200 mil med en snittförbrukning om 173Wh/km (se längst ner där jag döpte en av resorna till Livstid när jag plockade ut bilen).
Om jag tittar i laddningsstatistiken för helåret så har jag laddat totalt 2.551 kWh, vilket innebär att bilen på ett drygt halvår har dragit 513kWh när den stått stilla.

Hur ser det ut för er? Hade kanske inte gissat att det skulle vara så mycket som 20% av den totala förbrukningen :)
Om du har kört upp ungefär 2000 kWh men har behövt ladda ungefär 2500 kWh så är ju de totala förlusterna ungefär 25%. Det låter rimligt och är väl ungefär vad jag skulle ha tippat.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare

Inlägg av larjon »

mikebike skrev: 03 jan 2023 10:25
Varför kan jag inte välja år istället för månad i appen?
Det kom med en uppdatering för inte alltför länge sen (jag kör iOS).
tor-ake skrev: 03 jan 2023 10:36
Min uppfattning är att statistiken för ac-laddning, i appen redovisas inklusive förlusten i ombordladdaren. Annars skulle kostnadsberäkningen bli helt fel. Förbrukningssiffran är däremot från batteriet. I din diskrepans på 513kWh finns således en hel del laddförluster, inte bara förvärmning, sentry etc.

2551×.75*.1=191kWh antaget att din hemmaladdning är ac och laddförlusten är 10% i snitt.
Ja, det är ju det mest logiska att det fungerar så. Är det allmänt vedertaget att laddförluster är 10% i snitt?

Att den drar drygt 1000kWh extra på ett år (om vi antar en liknande förbrukning även kommande 6 månader) är inget som stör mig alls, men det var inget som jag direkt har tänkt på och reagerade på den relativt stora skillnaden i förbrukning enligt trippmätaren jämfört med laddstatistik i appen. :)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

larjon skrev: 03 jan 2023 13:41

Ja, det är ju det mest logiska att det fungerar så. Är det allmänt vedertaget att laddförluster är 10% i snitt?
Jag tror att det allra bästa man kan uppnå är runt 7% förlust, med varmt batteri och högsta ac-effekt, 11kW. Utgår från Björn Nylands mätning på model 3. Har man kallt batteri och laddar med lägsta laddström, enfas, kan förlusten vara 75-100% (inget alls går in i batteriet)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Laddade enfas nu över jul, startade med kall bil i -5 och det tog säkert en timme innan bilen ens började ladda. Dvs 100% förluster första timmen.

Det du ser är garanterat laddförluster till största delen!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare

Inlägg av larjon »

Blev mer nyfiken så jag bestämde mig för att grotta lite i fakturorna från elbolaget och där kan jag se en tydlig diskrepans.
De fakturerar alltså mer än vad som rapporteras i Tesla-appen.
Det får mig att tro att laddförlusterna redan är inräknade ändå. Eller finns det två olika typer av förluster?
En i överföringen från elnätet och in i bilen, och en som jonasl beskriver där bilen behöver konditioneras för att kunna börja ge energi till batteriet?
Vore kul om någon annan har möjlighet att göra en liknande jämförelse för att se om ni kommer fram till samma sak.

Jag är som sagt väldigt nöjd ändå med de drygt 500kWh extra då jag fått ett stort värde av dem.
Väldigt mysigt och mycket billigare boende i ett antal nätter, alltid varm bil när jag sätter mig i den trots minusgrader ute, osv. :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

larjon skrev: 03 jan 2023 10:08

Nu har jag också fått uppdatering av appen.🙂

Jag har laddat 3409 kWh enligt appen och förbrukat 2799 kWh enligt bilen. Knappt 18% som gått åt till annat än framdrivning alltså.
1477 mil på knappt 11 månader...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar